Nielunäyte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kurkku kipee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kurkku kipee

Vieras
Kävin otattamassa nielunäytteen ja hoitaja otti sen kielen päältä? siis ei ollenkaan nielusta kuten aina ennen on otettu. Jäin ihmettelemään ja kysyin niin hoitaja suuttui että alanko häntä neuvomaan työssään? :o

jos minulla nyt angiina niin antaahan se nyt sitten oikean tuloksen onko otettu kielen päältä vai nielusta.

Jäin vain miettimään kun yleensä se tikku on tungettu niin syvälle, hyvä ettei yrjö ole lentänyt nyt otettiin tuosta kielen päältä keskeltä vaan yksi hipaisu mutta kai tuo on sitten luotettava ettei ole angiina vaikka muuten oireet on samat

Nielussa on muutama mutta ei kielessä. Minulla on usein tuo angiina ja kyseinen näyte on otettu monta kertaa ennenkin. Nyt muutettiin uudelle paikkakunnalle ja täällä onkin vähän eri käytäntö tai paikka ottaa nielunäyte. Mutta ei siinä, särkylääkkeet on onneksi :)

hmm... mä varmaan sinuna kuitenkin menisin uudelleen nieluviljelyyn. onko teidän paikkakunnalla numeroa, johon voi soittaa hoitajalle ja samalla saa lähetteen näytteenottoon?

[QUOTE="...";26090585]Siis ihan väärin otettu!!! Kieleen ei saa koskea![/QUOTE]

No en minä tiedä :O En ole alan ammattilainen mutta taudin kyllä tunnistan kun se minulla on noin 2 kertaa vuodessa,puukkoa edellisellä paikkakunnalla uhkasivat mutta aina sen vältin ;)
Soitin ajan ja kerroin että on taipumusta angiinaan ja olen aika varma että minulla on taas se ja hyvin ynseä hoitaja antoi sitten ajan että tule nyt sitten nielunäytteeseen.
menin ja se otti siitä kielen päältä ja menin sitten neuvomaan" että eikö sitä otetakaan enään nieulusta syvältä kuten ennen on otettu ja hoitaja alkaa minulle mesoamaan että alanko häntä työssään neuvomaan.

Missään nimessä nieluviljelyä EI saa ottaa niin, että koskettaa kieltä tai sitä kitapurjetta (se lerpake nielussa) Ainoastaan nielusta risoista / limakalvolta. Kielessä kasvaa niin paljon bakteereja että se häiritsee näytteen tulkintaa ja antaa vääriä tuloksia!!!!!

Yhteistyössä