Niin ahdistaa tuo teinitytön käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa

Vieras
Olen yh, meillä on kaikki tarvittavat kodinkoneet mitä tarvitsee. Meillä on puhtaat ja ehjät vaatteet. Ja varsinkin tytöllä niitä on, varmasti seitsemät farkutkin, paitoja pilvin pimein. On meikkejä ja puhdistusaineita, kaikkea mitä teinityttö tarvitsee, ja varmaan tulisi ilman noitakin toimeen.

Maksan laskut ajallaan ja ruokaa on aina kaapissa. Harvemmin käymme ulkona syömässä, tuskin koskaan. Eilen annoin 10 euroa ja toisen 10 hiusten väriaineeseen. Tuohon kymmeneen euroon hänen piti imuroida ja siivota wc. Imurointi on aina vähän niin ja näin. Jos siitä huomautan, ottaa nokkiinsa. Melkein itse pitäisi imuroida perässä. Sohvan alukset ja nurkat, varsinkin jos sieltä löytyy johtoläjä jäävät imuroimatta. Siellähän se pahin pöly pesii.

Tänään sitten laittoi tekstarin; anna pitsaraha. Laitoin takaisin, että olisi säästänyt siitä eileisetä kympistä. Oli kuulemma ollut kuulevinaan, että mentäisiin tänään pitsalle...no, se oli harhakuulo kun en ollut sellaista sanonut. Laitoin siis viestin, että tämä maailma ei ole Liisa Ihemmaassa- maa, että heräisi todellisuuteen. No vastasi viestiin; aivan sama...

Kun oikeasti niin masentaa tuo arvostamattomuus. Mihin kaikkeen pitäisi ratketa, jos ei sitä rahaa oikeasti ole. Pitääkö ottaa lainaa, että teinityttö saa kaiken mitä haluaa. Eihän nuo isoja asioita ole, mutta jos niitä tulee monesti kasvaa niistä iso kupla. Alkaa aina niin masentamaan käytös ja tulee sellainen olo, että on tosi epäonnistunut ihminen. Miten voisi laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, olla välittämättä siitä, että lapsi on pettynyt kotielämään.

Se on teini, ja teinit nyt vaan ovat joskus.. Vaikka suoltaisit rahaa ovista ja ikkunoista, valittamista löytyisi kuitenkin aina jostain. Olet varmasti hyvä äiti, ja lapsellasi on kaikki, mitä hän tarvitsee. Anna tytön valittaa. Yritä ottaa huumorilla, kun valitus on pahimmillaan, mene ja halaa ja sano sitä äidin pikku mussuksi. Nuoruudesta onneksi paranee ajan kanssa =)

mun tyttö ei oo vielä teini-iässä,mutta jo nyt ( 9 v ) näkyy kavereiden kesken olevan "kilpailua ja kehuskelua " siitä,kuka saa eniten rahaa ja materiaa.. :/ itse olen yh myös ja tulot riittää just ja just..joskus johonkin ekstraankin..

olen yrittänyt selittää hänelle,että raha ei puussa kasva ja toisten aikuisten täytyy oikeasti miettiä,miten saa rahan riittämään..toivon,että iän myötä tyttöni ajatusmaailma muuttuu,että raha ei ole se onnellisuuden tae..

Kokemuksella voin sanoa että kuuluu kuvioon ja kuten itsekkin sanoit, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Eise kotielämään ole pettynyt, harjoittelee elämistä. Relaa.=)

Kuulostaa kyllä ihan tavalliseltä teiniltä, sitä rahaa kuluu just niin paljon kuin sitä on, ei kai hän välttämättä ole pettynyt kotielämäänsä? Kuinka vanha tyttö on? Voisiko hän tehdä jotain pientä työtä välillä ja tienata itse käyttörahojaan, esim hoitaa lapsia, jakaa mainoksia tai mennä hampurilaisravintolan kassalle?

Et sie ole mitenkään epäonnistunut missään suhteessa :hug: Teinit on tuollasia oman navan tuijottajia, se kuuluu kehitysvaiheeseen, kun harjotellaan aikuistumista ja itsenäistymistä. Luota siihen, että kyllä sitä sitten muutaman vuoden kuluttua hävettää käytöksensä, kun pitää omillaa pärjätä tässä maailmassa ja huomaa, että ei voikaan enää käydä äidin lompakolla ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Becka:
Kuulostaa kyllä ihan tavalliseltä teiniltä, sitä rahaa kuluu just niin paljon kuin sitä on, ei kai hän välttämättä ole pettynyt kotielämäänsä? Kuinka vanha tyttö on? Voisiko hän tehdä jotain pientä työtä välillä ja tienata itse käyttörahojaan, esim hoitaa lapsia, jakaa mainoksia tai mennä hampurilaisravintolan kassalle?

Näitä olen ehdotellutkin, mutta kaiken lisäksi näyttää olevan laiska. Mikään näistä töistä ei kiinnosta, vaikka niistä saisi rahaakin. Siivoustyötä on kyllä hakenut mutta jos sekin paikka olisi jossain kauempana, että siis tarvisi polkea pyörällä esim 30 min suuntaansa, ei kiinnosta.

juuri näin , mutta arvatkaas ottaako päähän , kun on isä joka "ei muista" että että pidettäis kiinni siitä mitä on sovittu vaikka torstaina eli ei lisää ennen sunnuntaita, no onhan se " viivi "ollu ihan kiltisti. Joskus kyllä ajattelen että aika näyttää jne.

Meillä on teineillä ollut käytössä kuukausiraha. Sillä on pitänyt maksaa omat kännykkälaskunsa ja omat huvituksensa. Kuopus joutuu kustantamaan siitä osittain myös harrastuksensa. Oma huone on ainoa, josta tuota rahaa vastaan pitää huolehtia. Kotitöistä en yleensä erikseen maksa. Poikkeuksena esim katon maalaus, pihojen siivous keväällä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä oli ennen kk-raha mutta kun sekään ei riittänyt...
Meillä on systeemi, että jos ei riitä, niin sitten pitää varmaan nuoren miettiä, millä saisi tienattua lisää. Niin se on meillä aikuisillakin =)

Yhteistyössä