[QUOTE="ninaTT";27019275]Kiitos pitkästä ja hyvästä vastauksesta

Pätkäsin lainausta jottei tule kilometriviestiä. Haluaisin ehkä ensisijaisesti vastata tähän: Minussa on hurjasti epävarmuutta, mutta ei kyllä kamalasti vanhemmuuden saralla. Liittyy muihin asioihin. En usko, että ajatukseni äitiydestä radikaalisti muuttuvat. Kypsyvät, kyllä, se on ihan toivottavaa, mutta on tässä kohta jo viisi vuotta asioita pohdittu ja suunta on pysynyt jotakuinkin samana.
Miten itse näen asioita, kraah. Vaikea kysymys. Mä olen yksinhuoltajana päässy kurkkaamaan aika monen parisuhdetta lähietäisyydeltä, ystäväperheiden kautta. Mä olen se joka kyläilee ja kun ei ole miestä viihdyttämässä sitä toisen miestä niin pääsee näkemään ja kuulemaan kaikenlaista. Kaikki ne ajatukset mitä mulla itselläni on joskus ollut kestävästä rakkaudesta ja kumppanuudesta... No aika harvoissa toteutuu edes pieni osa. Mitä enemmän mä näen, sitä vähemmän mä itselleni sellaista haluan. Mä olen kyynistynyt. Toisaalta en myöskään usko, että ihminen on kehittynyt yksiavioiseksi eläimeksi. Meissä on paljon moniavioisuuteen ja vapaampaan rakkauteen viittavia piirteitä.
Sekä yksiavioisuudessa että moniavioisuudessa on haasteita tässä nykykulttuurissamme. Siinä missä pienessä metsästäjä-keräilijäyhteisössä moniavioisuuskin on tarkoittanut sitä, että (lähes) kaikki kumppanit ovat kuitenkin tuttuja vuosikymmenten ajalta, eikä romantiikan loppu tarkoita sitä, että se ihminen katoaa täysin.
Päällimmäinen ajatus lienee se, että ihminen ei ole sopeutunut elämään näin suurissa yhteiskunnissa

Mutta mikä sitten on paras kompromissi, sitä en tiedä. Totta kai ihminen oppii pitämään normina sen mitä ympärillään näkee. Mutta mikä olisi paras tapa normiksi pidettävänä? Judeo-kristillinen vaikutus kulttuuriimme määrää, että yksiavioinen, elämän loppuun asti kestävä avioliitto on paras, koska jumala. Mutta jos ei usko jumalaan, niin se ei oikein riitä selitykseksi. Ja kun poistaa kulttuuriset biakset niin mitä sitten jää jäljelle? (No epätieto

)[/QUOTE]
Vaihtoehtoina ei ole vain elämän loppuun asti kestävä yksiavioinen suhde. Voi olla myös pitkiä suhteita yksi tai useampi samanaikaisesti, yhdessä tai erikseen asuen. Jokainen parisuhde on erilainen. Ei muiden parisuhteista voi sivusta seuraamalla tietää kuin pintaa. Elämä on parempaa, jos siinä on muiden ihmissuhteiden lisäksi myös romantiikkaa.