Noniin... Äsken sitten sovittiin 2v4kk tytön kanssa, että tissittelyt loppu tähän.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 16+5
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja alkuper.:
En ole lapselleni tuolla mitään hallaa tehnyt vaan päinvastoin. Imetyksen edut ei häviä, vaikka imettäisi taaperoakin. Ja mitä tulee ekaluokkalaisen imetykseen niin meillä ei vielä tässä iässä käydä kouluja vaan kyseessä on tosiaan pieni lapsi.

Ja imetystä suositellaan kuitenkin jatkettavaksi 2v ja jopa yli jos se sopii sekä äidille että lapselle. Eikä kyse ole vain mistään kehitysmaista. Tyttöni syö kyllä ihan normaalia ruokaa ja juo mukista tavallista maitoa, on tehnyt niin 1 vuotiaasta. Ei ole siis mitään haittaa tai pois keneltäkään, jos hän joskus kotona tissitteleekin. Aika monet nukuttaa lapsiaan vielä 4 vuotiaana jollain iltavellipullolla eikä meillä ole tissille nukahdettu sitten 2kk iän. Tuttiakaan ei ole ollut vaikka niitäkin näkee kaupassa aika isoilla. Tätä imetystä ei ole kukaan nähnyt enää aikoihin.

Ja mitä tulee sairaisiin ajatuksiin niin ne on sitten jokaisen omassa päässä eikä sen imettäjän.

SAMAA MIELTÄ!!!

miksi olen jatkanut, vaikka ei ole hyötyäkään niin kerroinhan, että imetyksen edut ei häviä. On siis ihan tutkittu, että rintamaidon ravintoarvo ei vähene, vaikka lapsi olisi jo taapero ja pitkällä imetyksellä on terveydellisiä etuja sekä äidille että lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Mielestäni yli yksi vuotiaan imettäminen on jo puistattavaa, vaikka rakas oma lapsihan se on....

Olenko siis pervo, kun imetän 1v4kk? Tyttö ei vielä edes kävele. Joitakin sanoja tulee ja ymmärtää kaiken, mutta mielestäni on vielä VAUVA!

Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni (harm.):
Mielestäni yli yksi vuotiaan imettäminen on jo puistattavaa, vaikka rakas oma lapsihan se on....

Olenko siis pervo, kun imetän 1v4kk? Tyttö ei vielä edes kävele. Joitakin sanoja tulee ja ymmärtää kaiken, mutta mielestäni on vielä VAUVA!

1-vuotias ei ole enään vauva, vaan taapero.Olet sinä mitä mieltä haluat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miksi olen jatkanut, vaikka ei ole hyötyäkään niin kerroinhan, että imetyksen edut ei häviä. On siis ihan tutkittu, että rintamaidon ravintoarvo ei vähene, vaikka lapsi olisi jo taapero ja pitkällä imetyksellä on terveydellisiä etuja sekä äidille että lapselle.

Kerrotko mulle vielä ne imetyksen edut, jotka pätee noinkin isoon lapseen.
Mitä terveydellisiä etuja imetyksestä on äidille ja lapselle?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Taapero mielestäni kuvastaa lapsen liikkumistyyliä eli tässä tapauksessa taapertamista = kävelyä. Konttaava lapsi ei ole mielestäni taapero! Olen siis vielä pilkunnu..ijakin!

imetys on ihan yhtä suotavaa kuin se vauvankin imetys. Olit sinä mitä mieltä tahdoit.

Ja imetyksen etuja on esim. rintasyövän ehkäisy. Jos lapsi on saanut itse pitkään rintamaitoa (tyttölapsi siis) niin se vähentää selvästi hänen riskiään aikuisena sairastua rintasyöpään. Lisäksi äidin imetys vähentää riskiä sairastua rintasyöpään selvästi.

Ja ihan lehdissä on viime aikoina ollut paljon juttua siitä mitä etuja sillä on kakkostyypin diabeteksen kannalta.

Nämä nyt esimerkkeinä.

Taapero mielestäni kuvastaa lapsen liikkumistyyliä eli tässä tapauksessa taapertamista = kävelyä. Konttaava lapsi ei ole mielestäni taapero! Olen siis vielä pilkunnu..ijakin!

kuten jo saoin, olet sinä mitä mieltä haluat.

Ei mene mun jakeluun miksi näin henkilökohtaisesta asiasta aikuiset ihmiset tappelee :( Jokainen imettää just niin kauan kuin parhaaks näkee on se sit hitto 1 kuukaus tai 1 vuotta tai ihan miten ite asian kokee.. keneltä se on pois?? Jokainen ku keskittyis vaan omiin asioihin ku on kyse henkilökohtaisista asioista niin hyvä olis. |O mä oon imettäny noin 9kk jokaista enkä oo keltään lupaa kysynyt saanko imettää tai kuuluuko mun lopettaa vai jatkaa vielä vai mitä tehdä. Ihan olen oman jaksamisen ja vauvan tapreita kuunnellu ja niitä ku ei voi kukaan muu tietää. Poistun, en enää keskustele osaltani tästä asiasta.. naurettavaa...

:hug:
Kyllä se siitä ja pianhan taas uusi vauva! Hienoa että olet pitkään imettänyt =) Minua aina ihmetyttää miksi monet kauhistelevat ja kummastelevat kun joku imettää pitkään mutta vellipullo tai tutti on käytössä tosi pitkään monella! Kyllä mun mielestäni tissi on se luonnollisempi vaihtoehto..
Itse imetin 1v4kk saakkaa molempia ja kyllä oli haikeaa se lopetus äidille. Se läheisyys ja tunne imettäessä on jotain sanoinkuvaamatonta, mitä ei pysty selittämään.. Eikä pientä ihmistä voi mielestäni koskaan pitää lähellään turvallisesti liikaa. Toisaalta epäilen, onko siinä enää ravinnollista merkitystä mutta imetyshän on niin paljon muutakin kuin lapsen ruokkimista! Kaiholla muistelen noita aikoja :'( Ja onnea sinulle tulevasta pienokaisesta :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:

Kaksplus lehdessä oli tästä kattava juttu pari numeroa sitten

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:

Kaksplus lehdessä oli tästä kattava juttu pari numeroa sitten

En lue ko. lehteä.

imetys on ihan yhtä suotavaa kuin se vauvankin imetys. Olit sinä mitä mieltä tahdoit.

Ja imetyksen etuja on esim. rintasyövän ehkäisy. Jos lapsi on saanut itse pitkään rintamaitoa (tyttölapsi siis) niin se vähentää selvästi hänen riskiään aikuisena sairastua rintasyöpään. Lisäksi äidin imetys vähentää riskiä sairastua rintasyöpään selvästi.

Ja ihan lehdissä on viime aikoina ollut paljon juttua siitä mitä etuja sillä on kakkostyypin diabeteksen kannalta.

Nämä nyt esimerkkeinä.

Peesailen täysin! Ehkäisee myös lapsella tulevaisuudessa sydän-ja verisuonitauteja tuon diabeteksen lisäksi! Tosiaankin on hyödyllistä. En voi käsittää, miksi jotkut näkevät imettämisessä jotain muutakin (sairasta). Ehkäpä ovat vain kateellisia, jos eivät ole itse pystyneet imettämään tai eivät ole kehdanneet jatkaa imetystä, koska miettivät, mitä muut ajattelevat.

meillä poika oli 1v.8kk. kun lopetin imettämisen ja nyt poika "räplää" tissillä... aina vaan toisella. pitäisköhän siitä tehä stoppi, vai mikä neuvoksi???

mut mun mielest 2v. on ehdoton yläikä raja tissittelyyn siis imettämiseen. mulle neuvolan täti sanoi et äidit jotka imettävät yli 2v. lasta haluavat "omistaa" (oikea sana ei tule mieleen) lapsen ja hakevat siitä itselleen mielihyvää.

Minusta on hienoa että imetetään... mutta on myös hyvä että lopetit, vaikka se haikeaa onkin. Huoh...

Minulla on ystävä joka imetti samaa aikaan vanhempaa lastaan ja vauvaa, ja hän oli Aivan poikki- vie vaan yksinkertaisesti liikaa energiaa. Kun hän lopetti vanhemman imettämisen niin jaksoi jo paljon paremmin. Oma jaksaminen on minusta ihan hyvä syy lopettaa... :)

Lapseni on nyt 1v4kk ja vielä imetän kerran päivässä ennen nukkumaan menoa. Toisaalta voisin jo lopettaa mutta toisaalta ei raski. Niin pieni tuo vielä on. Ja nauttii niin paljon yhteisestä, läheisestä hetkestä. Kävellyt on jo kauna ja sanoja tulee useita. :smile:

Anoppi sanoo 30v poikaansa vielä vauvaksi :|

joten ymmärrän kyl tollasen pitkään jatkuvan imettämisen. mulla loppu molemmille maito tos reiluna vuosikkaana mut oli se ihanaa niin kauan ku sitä jatkui. älä ap välitä noista suunsoittajista. ne ei oo varmaan kokeneet mtn tollasta.

No, minun raja menee 1v-2v:n välillä, ja vähän 1v:n jälkeen imetys on loppunutkin. Ei minusta 1 vuotiaan imetyksessä ole mitään puistattavaa. Tosi monillahan ne tutista ja pulloista luopumisetkin tulee siinä 1-2 v:n välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kellemes:
meillä poika oli 1v.8kk. kun lopetin imettämisen ja nyt poika "räplää" tissillä... aina vaan toisella. pitäisköhän siitä tehä stoppi, vai mikä neuvoksi???

mut mun mielest 2v. on ehdoton yläikä raja tissittelyyn siis imettämiseen. mulle neuvolan täti sanoi et äidit jotka imettävät yli 2v. lasta haluavat "omistaa" (oikea sana ei tule mieleen) lapsen ja hakevat siitä itselleen mielihyvää.

Neuvolan tädit ovat monesti väärässä mitä imettämiseen tulee.. Varsinkin vanhemmat sellaiset..

Alkuperäinen kirjoittaja napanuora poikki:

Anoppi sanoo 30v poikaansa vielä vauvaksi :|

No, hehheh! En minä sentään noin holhoava ole. Mielestäni kuitenkin oma lapseni on vielä vauva, kun vertaa muihin jopa nuorempiin lapsiin, jotka jo kävelevät ja touhuavat pihallakin hienosti. Meillä vain kontataan ulkonakin. Ihan normaali ja terve lapsi on, mutta vähän hitaammin lähtenyt reviiriään laajentamaan. Kyllä minunkin vauvastani varmaan tulee taapero jo tämän vuoden puolella, kun nyt ensin opettelee edes tukea vasten kävelemään.

Jo on taas kommenttia pukannut :/

Varmaan voi tulla ap:n tyttärelle vielä tilanteita että kaipaa tissiä, mutta toisaalta voisin kuvitella että tuntee itsensä nyt "isoksi tytöksi" kun on tulossa vauva jolle tissittely siirtyy eikä "isot tytöt" enää moista tee =)
Itse odotan aika kaihoisalla mielellä milloin meillä tulee stoppi tissittelyssä, vaikka se on ollut aika ajoin aika taistelua niin on se jotain niin ainutlaatuista mitä ei voi kokea muuta kun tuollaisen pienen lapsen kanssa.

Ja mitä tulee taaperon imettämiseen niin jos kävelyn aloittaminen on peruste imetyksen lopettamiselle, niin meillä imetys olisi pitänyt siis lopettaa pojan ollessa 9kk ikäinen. Sinällään aika ristiriitaista kun kuitenkin Suomessakin suositellaan osittain imetystä AINAKIN 1v asti.

Sen enenpää kantaa ottamatta, mksköhän tästä aiheesta aina niin vaahdotaan ja kauheella tunteella. Ihan sama miten pitkään kukakin imettää lapsosiaan, mitä se muille kuuluu. Käy aika raskaaksi elämä jos pitää joka asiaan reagoida hirmu voimakkaasti, vaikkei edes koske itseä koko asia. Aina tulee mieleen, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.

Yhteistyössä