Nopeasti apua!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Noora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Noora

Vieras
Olemme keski-ikäinen pariskunta. Mies juo vapaa-aikanaan raskaasti. Elämämme on sen vuoksi solmussa. Tuntuu, että ilman viinaa, kaikki olisi melko hyvin, vakkka muutakin sairautta on.
Nyt on tilanne sellainen, että koiramme on alkanut oirehtia. Kun mies on humalassa, koira käy minun päälleni, vaikka päivän mittaan on mitä sopuisin ja ihanin eläin. Iltaisin kun mies makaa humalassa, koira alkaa jotekin ehkä suojelemaan tätä humalaista. Näin sen käsitän.Koira murisee, hyökkäilee ja on purrutkin minua.
Tänään sain sen rauhoittumaan puhumalla lempeästi ja lähestyin vuodetta rauhallisesti.
Sitten kun pääsen sänkyyn, enkä liiku, koira makaa rauhallisesti lattialla, mutta kun lähden veskiin, se on koko ajan varuillaan.

Mies nukkuu humalaista unta samassa vuoteessa.Parhaillaan ja koira murisee.Kaikki sanotte nyt, ettei minulla ole täällä mitään asiaa, on lähdettävä. Asia on kuitenkin niin, että viimeksi mies tänne on tullut, tuop, jota koira nyt puolustaa.
Sanomnattakin on kai selvää, että selvänä mies on mitä mukavin ihminen, hoitaa työnsä, muytta viikonloput ja illat

Tätä on jatkunut lievempänä pari kuukautta. Mies on tietoinen asiasta, mutta ei reagoi. Millään en jaksaisi lähteä kodistamme, eikä oikein ystäviäkään ole, ei ainakaan sellaisia, joiden luokse voisi koiran kanssa menn
ä.
Onhan minulla työkin.
Jos edes hiukan ymmärtäisi tuota lempeää koiraa. Onko se tavallista ja kumpi tässä oikein on vaarallinen?

Mies on hyvässä asemassa, kukaan ei siitä uskoisi mitään tämmöistä. Apua ei suostu hakemaan, eikä ole kiinnostunut siitä, että minä etsisin.

Kyllä minä nyt taidan olla aika stressaantunut ja sekaisin. Olen valvonut juopottelun vuoksi paljon.Kerron vielä, että mies ei hoida kodin asioita ja tulipalo on kymmenet kerrat ollut sekuntien päässä. Voi polttaa itsensä ja kotimme, jos jää yksin.

Sanokaa nyt hyvät ihmiset, mitä tässä pitäisi tehdä? Pitääkö tosiaan lähteä omasta rakkaasta kodista?Olen väkivaltaisen alkoholistiperheen lapsi. Se saattaa vaikuttaa siihen, etten kykene toimimaan, vaikka olen aina ollut reipas ja normaalinpuoleinen ihminen.
 
Aika omituiselta vaikuttaa koiran käytös. Oletko asunut koiran kanssa sen pentuiästä lähtien? Minä en kyllä omasta kodistani yhden koiran takia lähtisi. Pistä se piski ojennukseen ei omalle perheelle murista ja purra. Kunnioituksen puutetta koiralta.

Mä olenkin tälläinen natsi, joka haluaa koiransa toimivan silloin kun käsketään.
 
eikös se ole niin, että jos koira käy omistajan päälle, on ""laumasuhteet"" perheessä sekaisin. Koira luulee olevansa laumassa korkeammalla kuin omistaja, jonka päälle se käy. Puolustaa siis tässä tapauksessa lauman johtajaa alempaa vastaan. Koira kaipaa koulutusta, kuten edellinen elli sanoi. Koiran tehtävä on totella omistajaa. AINA! Koira ei voi olla laumassaan (siis perheessä) ylimpänä. Varmaan ap on jossain vaiheessa osoittanut epävarmuutensa koiraa kohtaan, kun mies on ollut humalassa ja koiralla on mennyt roolit sekaisin ja nyt ap varmaankin (en tietenkään voi tietää) vaistomaisesti suhtautuu koiraan vähän varovaisesti, kun mies on humalassa eli vahvistaa koiran uskomusta siitä, että pitää suojella miestä. Työkaverini sai koulutuksesta avun juuri samanlaiseen ongelmaan koiransa kanssa, vaikka siinä tapauksessa ei kyllä alkoholilla ollut osuutta asiaan. Ota yhteyttä johonkin ammattilaiseen koirankouluttajaan, jotta saat sekä itsesi että koiran koulutukseen eikä sinun tarvitse pelätä omaa koiraasi. Eihän sellaisesta elämästä mitään tule.
 
Ei kai se koiran vika ole, jos ilmapiiri on niin huono että eläinkin alkaa vaistollaan reagoida? Miehen dokaaminenhan se tässä on se ongelma, koiran käytös pelkästään seuraus. Ikävintä olisi se, että viinan takia pitäisi koira viedä piikille.
Jos mies ei suostu vähentämään juomistaan, minä ainakin lähtisin lätkimään, piste.
 
Ei koiraa piikille, mutta kyllä koiran on toteltava myös emäntää. Tilanteessa kuin tilanteessa, oli mies siis kuinka kännissä tahansa. Tosin miehen juominen on kyllä se ongelma, johon pitäisi saada ratkaisu, mutta koiran koulutus on todennäköisesti helpompaa kuin saada mies muuttamaan juomatottumuksiaan, jos mies ei itse halua.
 
Ei koiran käytös niin outoa ole. Miehesi toikkarointi ja käytös (äänen käyttö yms) saavat koiran päässä aikaan tulkinnan, että johtajakoira on sairas ja puolustuskannalla. Lojaalina laumaeläimenä koira suojelee johtajaansa. Kun johtajakoira ei suhtaudu sinuun ""normaalisti"", niin koirankin on syytä olla sinun suhteesi varuillaan.

Miehesi käyttäytyminen sen sijaan on toinen juttu. Jokaisen juopon pitää saadaa oma ""pohjakosketuksensa"" ennenkuin tajuaa mikä on tilanne. Sinun poislähtösi voisi olla sellainen sysäys. Tai sitten vauhtia pitää hakea vielä alempaa tai ehkä miehelliesi ei ole kuin yksi alaspäin vievä tie. Sinä et kuitenkaan voi mitenkään vaikuttaa siihen, mikä on miehellesi se piste, joka saa hänet tajuamaan tilansa.

Ymmärtämällä ja sopeutumalla et voi miestäsi auttaa vaan päinvastoin se voi auttaa häntä pitämään yllä kulissia siitä, että ei tässä nyt mitään isoa ongelmaa vielä ole.
 
Jos sekä mies että koira ovat tulleet taloon sinun jälkeesi on syytä heittää molemmat ulos. Ensin koira koirien taivaaseen ja sitten mies pihalle. Tai molemmat ulos yhdessä.
Mieshän ei ilmeisesti pysty edes koiraansa hoitamaan joten tuo on eräänlaista eläinrääkkäystä.
Ei sinun tarvitse tuota kestää jos et itse halua.
 
Koiraongelmaan:

Mene sivulle www.koirat.com ja lue sieltä keskusteluja. Etsi asiaa johtajuudesta, lauman välisistä suhteista ym.


Miesongelmaan:

Keskustelu on nyt paikallaan. Jos et pidä siitä, että miehesi juo ja rällästää, kerro asia hänelle. Jos ei siitä ymmärrä tapojaan parantaa, annan hänelle vaihtoehdot mistä valita: 1. juominen loppuu ja mies hankkii itselleen apua sinun tukemana TAI 2. juominen jatkukoon, mutta sinä lähdet koiran kanssa aloittamaan ihmisen (ja koiran) arvoisen elämän.
 

Yhteistyössä