np-ultra ja verikoe?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä_elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mä_elli

Vieras
Hei Ellit,

olen menossa ensi viikolla np-ultraan ja samalla otetaan ne verikokeet (oliko se joku HGC PAPP-a -koe tms. ?)

Onko teillä tietoa/kokemusta miten kauan menee, että noista saa tulokset? En muistanut kysyä sitä aikaa varatessa.

Ihanaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille! Ja kiitos jo etukäteen jos joku osaa/viitsii vastata!

Niskapomimu-ultran tuloksen saat heti saman tien. Sen tekevä kätilö tai lääkäri kertoilee koko ajan mitä ruudulla näkyy. Verikokeen tuloksen saa postissa kotiin parin viikon kuluttua. Näin ainakin meillä Satakunnassa.
Tsemppiä ultraan! On ihanaa nähdä vauva ruudulla. Ja jos et jotain lääkärin puheista ymmärrä, niin muista pyytää heti tarkennusta, jotta ei jää mitään epäselvyyksiä kaihretamaan.

Me saatiin verikoetulos viikossa ja näin Itä-Suomessa :). Itse osasin odottaa verikoetuloksia ihmeen rauhallisin mielin, kun niskaturvotusultrassa kaikki oli hyvin. Eihän se toki takaa mitään ja ainahan verikoetuloksen odottaminen vähän jännittää, mutta ei vienyt yöunia onneksi kuitenkaan.

Siis mitä tolla verikokeella katsotaan, mulla otettiin vaan ensimmäisellä neuvolakäynnillä verikoe jossa katottiin HIV, RH tekijä, jotain muita sukupuolitauteja mutta onko teillä siis katottu jotain niskapoimuun liittyviä juttuja?

Hei Kaksonen,
kiitos sullekin vastauksesta, minäkin olen melkein itä-suomesta, joten ehkä meilläkin tuloksen saisi jo viikossa? Ja uskon, että jos np-tulos on ok, niin ei varmasti niin kauheasti jännitä se verikokeen tulos, mutta jos np:ssä on jotain poikkeavaa, niin sitten viikonkin odotus voi olla tuskallista!
Mutta peukkuja pidellen eteenpäin bd

Elunalle, kyse on ns. veriseulasta, jonka tulokset yhdistetään np-ultraan ja niiden yhteistuloksella arvoidaan downin syndrooman riskiä. Esim. Pohjois-Karjalassa seulotaan kaikilta, mutta Etelä-Suomessa ei tietääkseni kuulu rutiiniseulana juuri missään kunnassa raskauden seurantaan.

Yhteistyössä