Nukutuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja samperi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

samperi

Aktiivinen jäsen
21.01.2006
32 905
6
38
Kertokaapas nukutuksessa olleet, millanen toimenpide se on..

Mä olen menossa lauantaina korjauttaa hampaat ja alkaa jännittää..

Miten koko nukutus yleesäkkään tapahtuu? Laitetaanko virtsakatetri tms..
Oonks mä sitten koko illan ihan kuutamolla..? yms yms

Mut on nukutettu sellanen 12 kertaa. Ei sitä kannata jännittää kyllä yhtään. Laittavat tipan ja kaikki seurantajutut..esim. verenpainemittarin ja sit ne läpyskät rintaan. Ei laiteta aina virtsakatetria.Jännälle tuntuu kun laittaa sen nukutusaineen.:) Rauhallisin mielin vaan.:) Paljonko maksaa kun korjautat hampaat nukutuksessa? Mun pitäis leikkauttaa viisaudenhammas pois mutta en kertakaikkiaan uskalla mennä sitä puudutuksessa leikkaamaan! Niin piti vielä kirjoittaa että mä oon aina palautunut nopeaan nukutuksesta. Jos kevyempi nukutus niin samana iltana oon ollut jo ihan tolpillani eikä tietoakaan nukutuksesta.

no ite olin tähystys leikkauksessa ja nukutettiin. laittovat nukutus aineen käsivarresta tipan kautta. mutta ei mulla herätessä mitään katetria ollu. muistikuvat loppu päivältä kauheet. oksensin monta tuntia. mut seuraavana aamuna oli jo ihan ok olo ja pääsin kotiin.

No en osaa vastata sulle, mut kysyn puolestani sulta: minkä hintanen operaatio? Onko kosmeettinen vai ihan paikkausta sun muuta? Itellä on niin järkky kammo hammaslääkäriä kohtaan et olen vakavasti harkinnu tätä nukutusvaihtoehtoa.

N.1700 euroa tulee maksamaan.

Koskaan mua ei oo nukutettu.. mies on nukutettu joskus 20 vuotta sit, niin ajattelin, et varmasti on systeemit jo muuttunu :D
Temestaa saan esilääkityksenä ja muuta en sit oikein tiijjäkkää..

:flower:

Tippa suoneen (ainakin mulla oli) ja taju lähti ennen kuin ehti laskea viiteen. Katetri oli, laitettiin nukutuksen jälkeen. Herätessä paleli ja nukahti aina uudestaan monta kertaa ja loppupäivän oksentelin ja podin pahaa oloa. Muuten meni tosi hyvin, eli ainut paska homma oli tuo oksentelu.

*muoks* Niin siis toi katetri riippuu varmaan leikkauksen luonteesta ym. Mulla oli niin että olin sänkypotilaana muutaman vuorokauden, siksi katetri.

Alkuperäinen kirjoittaja Hammas Peikko:
No en osaa vastata sulle, mut kysyn puolestani sulta: minkä hintanen operaatio? Onko kosmeettinen vai ihan paikkausta sun muuta? Itellä on niin järkky kammo hammaslääkäriä kohtaan et olen vakavasti harkinnu tätä nukutusvaihtoehtoa.

Eli siis 1700 euroa
Mulla kanssa niin kauhee hammaslääkäri kammo, ettei muuta vaihtoehtoa
Kaikki mahdollinen korjataan, 4 viisuria pois, 1 takahammas (joka muuten tartteis juurihoitoa) reikiä oli vissii 4, ne paikataan
ja sit ienten hoito ja hammaskiven poisto

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

Koskaan mua ei oo nukutettu.. mies on nukutettu joskus 20 vuotta sit, niin ajattelin, et varmasti on systeemit jo muuttunu :D

Saatko Kelalta mitään? Olen menossa toukokuun alussa tarkastukseen tonne Oraliin ja nehän tekee myös näitä nukutushoitoja... No täytyy kysellä kustannusarviota. Laitahan palstalle viestiä miten meni ja tsemppiä!!

Eli siis 1700 euroa
Kaikki mahdollinen korjataan, 4 viisuria pois, 1 takahammas (joka muuten tartteis juurihoitoa) reikiä oli vissii 4, ne paikataan

no sit en tiedä

Eli siis 1700 euroa

Miten pääsit tollaseen??? Yksityisen kautta vai miten?

Saatko Kelalta mitään? Olen menossa toukokuun alussa tarkastukseen tonne Oraliin ja nehän tekee myös näitä nukutushoitoja... No täytyy kysellä kustannusarviota. Laitahan palstalle viestiä miten meni ja tsemppiä!!

Tuosta summasta on jo kelan osuus poissa, eli ite joutuu nuo maksaa :whistle:
On se vaan kallista, mutkun ei auta mikään muu

Mene rauhallisin mielin. Olen nukutushoitaja ja myös itse käynyt hammaslääkäripelon vuoksi hammashoidossa poistattamassa viisaudenhampaat kevyessä nukutuksessa. Sinulle laitetaan kanyyli eli kansankielellä tippa käteen. Virtsakatetri laitetaan isommissa leikauksissa, ei yleensä päiväkirurgisissa toimenpiteissä, kuten hampaiden hoidot ja poistot ovat. Hammashoidoissa käytetään yleensä kevyempää nukutusta eli sedaatiota. Olo on yleensä hieman unelias sedaation jälkeen, joillakin voi olla pahoinvointia. Nukutusaineita käytetään sedaatiossa kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin leikkauksissa ja usein tipan kautta annostellaankin hammashoidoissa vain voimakkaampaa rauhoittavaa lääkettä, joka aiheuttaa kevyen unen. Näin ollen ei välttämättä tule edes pahoinvointia. Voi myös olla ettet muista heti heräämisen jälkeisiä tapahtumia, esim. ohjeita. Varmista, että saat ohjeet kirjallisina ja hyvät kipulääkkeet reseptille, jos on kyse hampaanpoistosta tms.. Onhan sinulla saattaja? Jos olet terve ja alle 40v, sinulle ei todennäköisesti laiteta edes EKG:tä eli sydämenseuranta"piuhoja". Varmaan tippa käteen ja ehkä sormeen happisaturaatiomittari (ei satu), jolla seurataan hapen kulkua kehossasi. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitsu:
Mene rauhallisin mielin. Olen nukutushoitaja ja myös itse käynyt hammaslääkäripelon vuoksi hammashoidossa poistattamassa viisaudenhampaat kevyessä nukutuksessa. Sinulle laitetaan kanyyli eli kansankielellä tippa käteen. Virtsakatetri laitetaan isommissa leikauksissa, ei yleensä päiväkirurgisissa toimenpiteissä, kuten hampaiden hoidot ja poistot ovat. Hammashoidoissa käytetään yleensä kevyempää nukutusta eli sedaatiota. Olo on yleensä hieman unelias sedaation jälkeen, joillakin voi olla pahoinvointia. Nukutusaineita käytetään sedaatiossa kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin leikkauksissa ja usein tipan kautta annostellaankin hammashoidoissa vain voimakkaampaa rauhoittavaa lääkettä, joka aiheuttaa kevyen unen. Näin ollen ei välttämättä tule edes pahoinvointia. Voi myös olla ettet muista heti heräämisen jälkeisiä tapahtumia, esim. ohjeita. Varmista, että saat ohjeet kirjallisina ja hyvät kipulääkkeet reseptille, jos on kyse hampaanpoistosta tms.. Onhan sinulla saattaja? Jos olet terve ja alle 40v, sinulle ei todennäköisesti laiteta edes EKG:tä eli sydämenseuranta"piuhoja". Varmaan tippa käteen ja ehkä sormeen happisaturaatiomittari (ei satu), jolla seurataan hapen kulkua kehossasi. Tsemppiä!

Kiitos oikein perusteellisesta tiedosta
Saattaja on pakollinen kumpaakin suuntaan.Kotona otan illalla ja aamulla esilääkityksesä temestaa

Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Miten pääsit tollaseen??? Yksityisen kautta vai miten?

Joo, yksityiselle menin
Täällä jopa yks hammaslääkäri asema on, jossa nukutuksia tehään

Täytyykin sit varata aika yksityiselle ja kertoa tästä pelosta. Tuo hammas pitäisi tosiaan leikata pois kun on poikittain tuolla ikenessä ja on TOSI kipeä välillä. :/ Ei sellasta uskalla antaa pelkässä puudutuksessa tehdä!

Tuosta summasta on jo kelan osuus poissa, eli ite joutuu nuo maksaa :whistle:
On se vaan kallista, mutkun ei auta mikään muu

Kallista on mut jos ei ole paljon tota enempää mun suun kuntoonlaitto, niin maksan ilosta kiljuen!!!

Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Täytyykin sit varata aika yksityiselle ja kertoa tästä pelosta. Tuo hammas pitäisi tosiaan leikata pois kun on poikittain tuolla ikenessä ja on TOSI kipeä välillä. :/ Ei sellasta uskalla antaa pelkässä puudutuksessa tehdä!

Suosittelen kyllä
Mulla on niin herkät hampaat, et jos se hammaslääkärin peli hipasee, niin itku melkein tulee, ku tuntuu niin pahalle
:ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:
Tsemppiä sulle sinne! Kun saat kerran lärvätsalon viimesen päälle kuntoon niin muista sit sen jälkeen koko ajan hymyillä näin :D :D :D

Kiitos :D
Kyllä sitten varmasti hymyilyttääkin, jo ihan se takia, että pystyy syömään missä kohtaa suussa tahansa ilman kipua ja vihlontaa :D

Noh, itselläni hieman eri asia kuin hammasjutut, olen menossa tähystykseen ja olen vaatinut siihen tuon kevyen nukutuksen. Älkää hullut maksako 1700 ? yksityisellä korjuuttamisesta nukutuksessa. Jos osaa vaan vaatia ja pyytää tarpeeksi kovasti niin terveuskeskukselta laittavat kyllä lähetteen lähisairaalaan jossa toimepide tehtään nukutuksessa. Olen tavannut ihmisiä jotka maksavat tähystyksestä yksityisellä nukutuksessa useita satoja, ja itse maksan vain sairaalapäivämaksun!! Pitää vain osata pyytää!!
Kampaajani tyttökin oli mennyt terveyskeskukseen, mutta ei ollut antanut tehdä mitään ja olivat laittaneet sitten nukutushampilääkärille, halvalla!

Alkuperäinen kirjoittaja .........:
Noh, itselläni hieman eri asia kuin hammasjutut, olen menossa tähystykseen ja olen vaatinut siihen tuon kevyen nukutuksen. Älkää hullut maksako 1700 ? yksityisellä korjuuttamisesta nukutuksessa. Jos osaa vaan vaatia ja pyytää tarpeeksi kovasti niin terveuskeskukselta laittavat kyllä lähetteen lähisairaalaan jossa toimepide tehtään nukutuksessa. Olen tavannut ihmisiä jotka maksavat tähystyksestä yksityisellä nukutuksessa useita satoja, ja itse maksan vain sairaalapäivämaksun!! Pitää vain osata pyytää!!
Kampaajani tyttökin oli mennyt terveyskeskukseen, mutta ei ollut antanut tehdä mitään ja olivat laittaneet sitten nukutushampilääkärille, halvalla!
Noh, miä maksoin, eikä kaduta
Ja aijjon jatkossakin yksityisellä pitää hampaistani huolen ;)

Mut nukutettu monta kertaa, tippa käteen ja siihen lääkkeet. Herätessä ei pahemmin koskaan pahoinv ja pää selvinnyt päivän mittaan. Ainoa kerta kun on ollu katetri, oli sektio ja se katetri oli jo ennen kun edes koko leikkuusta tiedettiin.

Yhteistyössä