Nuorten työ ja palkkavaatimukset..:D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmetteliä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkäpä ne nuoret eivät todellakaan tajua paljonko aikuisten oikeesti irl sitä palkkaa saa. Lastenhoitajan peruspalkka 2004e miinus verot, n. 15-20%. Sen saat oli perhettä tai ei. Ei siitä kovin montaa sataa jää enempää käteen kuin kouluttamattomalle teinille. Mut tämmöstähän tää on. Ehkä noi palkat kannustaa opiskelemaan kun selviää, että niin se palkka on pieni aikuisenakin, saatikka sitten opiskelleena. Saatikka sitten akateemisena.:headwall:

[QUOTE="vieras";26666306]Hyvä, että ottaa.[/QUOTE]

Itse asiassa ei ole. Niin kauan kuin nuoret ottavat innolla töitä vastaan ei työnantajan tarvitse maksaa kunnon palkkaa. Itse olin kerran työssä jossa oli tuntipalkka ja olisi joka päivä pitänyt tehdä 1-2 tuntia palkatta. Itse en siihen suostunut, joten otin loparit, mutta toinen työntekijä oli jo kaksi vuotta tehnyt jokaikinen päivä 12 tuntia työtä palkatta. Ei tuo onnistuisi jos ei työntekijät siihen suostuisi.

[QUOTE="vieras";26666309]Nykyään on nuorillakin hyvät työolosuhteet. Ei kenenkään enään tarvi tehdä 10tunin päiviä yhdellä vapaapäivällä. Ja jokainen saa edes jonkulaisen palkan. Nykyään ollaan yhtä vinkujia kaikkia ja kiittämättömiä.[/QUOTE]

Niihän sitä luulis. Itse olen ollut mm. työpaikoissa, joissa ei saanut kirjallista sopimusta ja joissa piti tehdä tunteja, joista ei saanut palkkaa.

[QUOTE="vieras";26666340]mikä se tämmönen homma on?[/QUOTE]

No esimerkiksi tietojen tai kuvien syöttäminen tietokantaan, datan kirjoittaminen laskentaohjelmaan tai joidenkin verkkopalvelujen moderointi. Tylsää, mutta kuitenkin tarkkuutta ja älyä vaativaa hommaa.

Viimeksi muokattu:
Voin ihan kokemuksesta (heh) sanoa, että aikuinenkaan ilman alalle sopivaa koulutusta ja työkokemusta ei saa yhtään sen parempia palkkoja, EIKÄ edes ylipäätään saa niitä hanttihommia kun ne varataan nuorille. Eli en sanoisi että nuoria tässä mitenkään erityisesti riistetään - pikemminkin etuoikeutetaan, ainakin töiden saannissa. Tietynlaisia töitä on ihan mahdoton saada ellei ole alle 21 v. Ei auta, vaikka olisi aikuisopiskelija tms.

Ja nyt sanon myös ihan kokemuksesta että keskivertoteinistä on useimmista "aikuisten oikeesti töissä" enemmän haittaa kuin hyötyä. En itse ottaisi yhtään teiniä kesätöihin yritykseeni muuta kuin säälistä.

Kun mun lapseni olivat alaikäisinä ilman ammatillista koulutusta kesätöissä, niin heidän työtehtävänsä eivät olleet samoja kuin vakinaisilla koulutetuilla työkavereillaan. Lasteni työt olivat yksinkertaisia, rutiininomaisia avustavia työtehtäviä. Toki nuo hommat kuuluivat pienenä osana vakinaisten työntekijöidenkin toimenkuvaan silloin, kun suviuunoa ei ollut käytettävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26666414:
Kun mun lapseni olivat alaikäisinä ilman ammatillista koulutusta kesätöissä, niin heidän työtehtävänsä eivät olleet samoja kuin vakinaisilla koulutetuilla työkavereillaan. Lasteni työt olivat yksinkertaisia, rutiininomaisia avustavia työtehtäviä. Toki nuo hommat kuuluivat pienenä osana vakinaisten työntekijöidenkin toimenkuvaan silloin, kun suviuunoa ei ollut käytettävissä.

Mutta osa kesätöistä on ihan kunnon töitä, joissa tehdään ihan täysin samat hommat kuin vakituiset työntekijät tekee. Ja silloin palkankin pitäisi olla sen mukainen.

[QUOTE="vieras";26666443]Mutta osa kesätöistä on ihan kunnon töitä, joissa tehdään ihan täysin samat hommat kuin vakituiset työntekijät tekee. Ja silloin palkankin pitäisi olla sen mukainen.[/QUOTE]
Tottakai silloin pitäisi olla palkan sen mukainen. Toi on ihan kiva kuulla, että alaikäisille pelkän peruskoulun päättötodistuksen suorittaneillekin löytyy nykyisin tuollaisia työpaikkoja. Aiemmin kun piti olla vähintään 18, että oli mitään jakoa sellaisiin hommiin. Mielellään vielä alan opintoja vähintään yksi vuosi suoritettuna.

[QUOTE="vieras";26666443]Mutta osa kesätöistä on ihan kunnon töitä, joissa tehdään ihan täysin samat hommat kuin vakituiset työntekijät tekee. Ja silloin palkankin pitäisi olla sen mukainen.[/QUOTE]

Eikö se sitten ole? Tiedättekö oikeasti tapauksia, joissa alaikäinen tekee yhtä kovasti hommia kuin "kollegansa" mutta saa pienen murto-osan tuntipalkasta?

Mutta kokemus ja koulutus merkitsevät silti, aikuisellakin. Kokematon aikuinen saa yhtä lailla huonompaa palkkaa samasta työstä kuin kokeneempi kollegansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26666474:
Tottakai silloin pitäisi olla palkan sen mukainen. Toi on ihan kiva kuulla, että alaikäisille pelkän peruskoulun päättötodistuksen suorittaneillekin löytyy nykyisin tuollaisia työpaikkoja. Aiemmin kun piti olla vähintään 18, että oli mitään jakoa sellaisiin hommiin. Mielellään vielä alan opintoja vähintään yksi vuosi suoritettuna.

Samaa mieltä. Itse en koulutettuna aikuisenakaan saanut matalapalkkaisia työpaikkoja sitten millään, kun ei ollut työkokemusta. Tuntuu uskomattomalta että kouluttamattomia alaikäisiä muka nykyään palkattaisiin suoraan "oikeisiin" töihin. Rohkenen epäillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26666474:

Ei varmaan löydy monelta alalta, mutta itsellä on kokemusta postilta. Siellä tein alaikäisenä lukiolaisena ihan samaa työtä kuin muutkin ja toki palkkakin oli sama.

Samaa mieltä. Itse en koulutettuna aikuisenakaan saanut matalapalkkaisia työpaikkoja sitten millään, kun ei ollut työkokemusta. Tuntuu uskomattomalta että kouluttamattomia alaikäisiä muka nykyään palkattaisiin suoraan "oikeisiin" töihin. Rohkenen epäillä.

Epäile ihan rauhassa. Mutta jos haluat todisteita niin mene käymään Itellalla. Siellä on sekä lajittelussa että jakelussa paljon alaikäisiä töissä, jotka tekevät ihan täysin samaa työtä kuin täysi-ikäiset. Kesätöinä tai jopa osa-aikatyönä koulun ohella. Osasyynä tähän varmaan on se, että Itellalla on niin huonot palkat että ei moni koulutettu aikuinen halua sinne töihin.

[QUOTE="...";26666487]Eikö se sitten ole? Tiedättekö oikeasti tapauksia, joissa alaikäinen tekee yhtä kovasti hommia kuin "kollegansa" mutta saa pienen murto-osan tuntipalkasta?

Mutta kokemus ja koulutus merkitsevät silti, aikuisellakin. Kokematon aikuinen saa yhtä lailla huonompaa palkkaa samasta työstä kuin kokeneempi kollegansa.[/QUOTE]

Mun työpaikassa on toisinpäin, työkaveri saa täysin samasta työstä enemmän palkkaa kuin minä vaikka hänellä ei ole kokemusta, mulla on 2 vuotta :D

[QUOTE="vieras";26666570]Epäile ihan rauhassa. Mutta jos haluat todisteita niin mene käymään Itellalla. Siellä on sekä lajittelussa että jakelussa paljon alaikäisiä töissä, jotka tekevät ihan täysin samaa työtä kuin täysi-ikäiset. Kesätöinä tai jopa osa-aikatyönä koulun ohella. Osasyynä tähän varmaan on se, että Itellalla on niin huonot palkat että ei moni koulutettu aikuinen halua sinne töihin.[/QUOTE]

Ok, uskon kyllä. Mutta palkka on sama kuitenkin?

Olisi pitänyt kokeilla siis Itellaa silloin aikoinaan. En saanut töitä kaupan kassalta, en siivoojana, en sieltä enkä täältä, en edes hyllyjen täyttäjänä...

Ok, uskon kyllä. Mutta palkka on sama kuitenkin?

Olisi pitänyt kokeilla siis Itellaa silloin aikoinaan. En saanut töitä kaupan kassalta, en siivoojana, en sieltä enkä täältä, en edes hyllyjen täyttäjänä...

Joo, palkka on kyllä sama. Tosin aika huonohan se on kyllä kaikilla Itellan työntekijöillä, mutta sentään yhtä huono kaikilla, iästä riippumatta :D Itse en myöskään ole alaikäisenä saanut mistään muualta töitä kun Itellasta, pääsinköhän edes mihinkään haastatteluun. Heti muuttui asiat valtavasti kun täytti 18.

[QUOTE="vieras";26666641]Joo, palkka on kyllä sama. Tosin aika huonohan se on kyllä kaikilla Itellan työntekijöillä, mutta sentään yhtä huono kaikilla, iästä riippumatta :D Itse en myöskään ole alaikäisenä saanut mistään muualta töitä kun Itellasta, pääsinköhän edes mihinkään haastatteluun. Heti muuttui asiat valtavasti kun täytti 18.[/QUOTE]

Minä siis tarkoitin yli 21-vuotiaana, oli täysin mahdotonta saada mitään tuontapaista työtä mistään. Joko oli kokemusta liian vähän tai sitten olin liian vanha. Useimpiin haettiin alle 21-vuotiasta opiskelijaa.

Minä siis tarkoitin yli 21-vuotiaana, oli täysin mahdotonta saada mitään tuontapaista työtä mistään. Joko oli kokemusta liian vähän tai sitten olin liian vanha. Useimpiin haettiin alle 21-vuotiasta opiskelijaa.

Ai. Mä puhuin tuosta, että alaikäisetkin voivat tehdä kesätöissä kunnon hommia. On siellä Itellassa paljon yli 21-vuotiaitakin. Niin on myös ollut kaikissa siivoushommissa mitä olen tehnyt. En tiedä onko sitten ollut paikkakunta ongelmana vai mikä. Aika hassulta kuulostaa kyllä etteikö täysi-ikäiselle löytyisi hanttihommia, jos ei ylikoulutettu ole.

Suurtalouskokki, palkkatukityössä ja 6h 15 min. päivä ja kuussa käteen reilu 900. Kun aika tuli täyteen,potku perseelle ja liiton päivärahaa käteen 650 kuussa ja siitä ruokin miehen,itteni, kaksi murkkuikästä poikaani ja kaks äijän murkkuikästä tyttöä.Äijän rahat menee talolainaan,autolainaan ja talon ylläpitomaksuihin.
Että nuoriso saa olla tyytyväinen jos saa enempi käteen keätöistä kun minä 50 vrr akka joka joudun elättään pienistä rahoistani aikamoista pesuetta.Eipä sitä paljon itteensä jää törsättäväksi.Maksan tosta rahasta vielä omat laskuni ruokakulujen lisäks.

[QUOTE="akka";26667042]Suurtalouskokki, palkkatukityössä ja 6h 15 min. päivä ja kuussa käteen reilu 900. Kun aika tuli täyteen,potku perseelle ja liiton päivärahaa käteen 650 kuussa ja siitä ruokin miehen,itteni, kaksi murkkuikästä poikaani ja kaks äijän murkkuikästä tyttöä.Äijän rahat menee talolainaan,autolainaan ja talon ylläpitomaksuihin.
Että nuoriso saa olla tyytyväinen jos saa enempi käteen keätöistä kun minä 50 vrr akka joka joudun elättään pienistä rahoistani aikamoista pesuetta.Eipä sitä paljon itteensä jää törsättäväksi.Maksan tosta rahasta vielä omat laskuni ruokakulujen lisäks.[/QUOTE]

Tätäkin on jo monessa ketjussa saanut sanoa, mutta palkan ei tule määräytyä menojen mukaan vaan työn mukaan.

Kyllä minä olen saanut kesätöissä aina oikein hyvää palkkaa. Siihen aikaan oli tyypillistä saada jostain kaupungin kesäduunista 1000 mk / 2 viikkoa ja itse en todellakaan tuohon olisi suostunut. Minusta se oli jo silloin ihan kamalan huono palkka. Laivasiivoojana ( mihin itse hakeuduin ) sai paljon paremmin ja siksi sinne meninkin :D

No ei ihme kun mäkissä näkyi vain ulkomaalaisia työntekijöitä. Miehen kanssa sitä ihmeteltiin kun käyttin yhet mcflurryt ostamassa. Mies itse on aikoinaan ollut siellä töissä. Ei taida kelvata yö näille nykyajan nuorille. Ei tarvitse vaivautua tekemään työtä kun mamma ja pappa ilman sitäkin maksaa kaiken. Kyllähän täällä yksi vanhempi perusteli sitä lapselle ostamista sillä, ettei lapsen tarvitse sitten hävetä kavereiden edessä! Voi hyvänen aika!
minä en ainkaan maksa nuorileni kuin perustarpeet, vaatteet ja ruoan., Kännykkälaskun maksan, muta ehtona että ei saa ylittää 20. kaikki sen yli menevä nuori maksa itte.
Ja tytär on nyt 18v ja todellakin saa itse yrittää tulla toimeen rahoillaan,en maksa laskuja ym, vian ruoasa voin joskus opiskelijaa auttaa. kehoitin menemään ilta ja viikonloputöihin, mutta tytön tuntien ei varmasti mene.

[QUOTE="vieras";26667062]Tätäkin on jo monessa ketjussa saanut sanoa, mutta palkan ei tule määräytyä menojen mukaan vaan työn mukaan.[/QUOTE]

Ei kai sitä kukaan ole sanonutkaan. Mutta on se kumma, jos perusteinille on 900 euroa pikkuraha lisätienestiksi, jos sillä samalla summalla elää aikuinenkin.

Olin viimeksi kesällä 1998 kesätyöksi laskettavassa työssä. Kaivoinpa sit palkkakuitit esiin, jos otettaisiin vuotuiseksi palkankorotukseksi 5%/vuosi, niin palkkani tuossa ko. ho
mmassa olisi nyt bruttona 1200e/kk. Siitä maksoin silloin kaikki menoni eli oiln 23v, asuin yksin vuokralla ei-opiskelijahintaisessa yksiössä , ostin itse ruokani jne. Ja rahaa jäi talven opiskeluja varten säästöönkin. Eikä mieleenikään olisi tullut valittaa, että palkka on huono. Kyllä 900-1000e/kk käteen on 15-16v nuorelle, jolle vanhemmat tai vanhempi kustantaa asumisen ja sapuskat, todella ruhtinaallinen palkka. Jos se ei riitä, niin työstä pihalle ja uusi tekijä tilalle..

Uusimmat

Yhteistyössä