Nuuka ukko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Eloise"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Eloise"

Vieras
Mua vähän harmittaa kun mun ukko on niin nuuka. Ei meillä koskaan mistään pulaa ole, mutta kun olis oikeesti hemputisti leveempäänkin elämään rahaa. Lähinnä mua ottaa päähän se, että tarttee pitää periaatteista kiinni melkein hinnalla millä hyvänsä. Yksi on se, että "juokseviin kuluihin" saa mennä vaan tietty raha kuussa. Mutta jos säästyy niin sitä ei voi käyttää ens kuussa.

Ja toinen on se, että se ei suostu siihen että ois yhteinen tili. Se mieluummin laittaa mulle rahaa tilille ja niillä rahoilla mun pitää periaatteessa pyörittää koko taloutta. Selittää sitä sillä, että sillä on rahaa useemmilla tileillä ja yhteinen tili olis aivan typerä, koska se olis käytännössä kuitenkin mun tili...

Ja autoissa sillä on kans semmonen periaate, että "viiden vuoden välein vaihdetaan". Eli meil on aina uudempi auto, mutta toinen on sitten vanhempi. Sitten meil on vielä sen ulkohommia varten tommonen ikivanhan Range Rover, jota se ei suostu uuteen vaihtaa. Miksi nuukailla jos rahaa on? Moni mun kaveri varmaan luulee, että meillä on rahallisesti tiukkaa mutta kun ei ees oo. Noloo sinällään kun on jossain ostoksilla, niin pitää joskus ostaa mutsin rinnakkaiskortilla...

Vaikuttaa siltä, että ukko epäilee sun pistävän rahaa haisemaan, jos sulla olisi käyttöoikeudet kaikkiin hänen tileihinsä. Nuukuus on ikävä piirre ihmisessä, jos itse on rahankäyttötavoiltaan toisenlainen. Onko tuo teidän tilanteenne tilapäinen eli olet nyt äitiyslomalla/hoitovapaalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27114340:
Vaikuttaa siltä, että ukko epäilee sun pistävän rahaa haisemaan, jos sulla olisi käyttöoikeudet kaikkiin hänen tileihinsä. Nuukuus on ikävä piirre ihmisessä, jos itse on rahankäyttötavoiltaan toisenlainen. Onko tuo teidän tilanteenne tilapäinen eli olet nyt äitiyslomalla/hoitovapaalla?

No oon välillä duunissa ja oon ollu tietysti äitiyslomilla ja hoitovapailla. Mutta oli miten oli ei mulla koskaan olis niin paljon rahaa kuin miehellä. Se on vähän tyhmää että mä saan saman rahan olin sitten hoitovapaalla tai töissä. No nyt oon töissä mutta mies laittaa sit vähemmän rahaa.

[QUOTE="ap";27114358]No oon välillä duunissa ja oon ollu tietysti äitiyslomilla ja hoitovapailla. Mutta oli miten oli ei mulla koskaan olis niin paljon rahaa kuin miehellä. Se on vähän tyhmää että mä saan saman rahan olin sitten hoitovapaalla tai töissä. No nyt oon töissä mutta mies laittaa sit vähemmän rahaa.[/QUOTE]
Tuo on kieltämättä hankala tilanne, jos puolisoiden käsitykset sopivasta elintasosta ovat erilaiset. Toisaalta on myös muistettava, että eipä sitä rahaa kenellekään säästöön jää, jos ei säästä. Ja säästäminen tarkoittaa sitä, että jotain jättää hankkimatta. Oletan, että olette keskustelleet teille sopivasta elintasosta ja siitä, millainen summa pitäisi jäädä kuukausittain säästöönkin. Olisiko kuitenkin mahdollista, että säästöön jäävää summaa voisi vähän pienentää? Esim jos säästöön nyt menee vaikkapa 1000 €/kk, niin jatkossa menisikin vain 700 €/kk? Ainakin toistaiseksi?

[QUOTE="ap";27114358]No oon välillä duunissa ja oon ollu tietysti äitiyslomilla ja hoitovapailla. Mutta oli miten oli ei mulla koskaan olis niin paljon rahaa kuin miehellä. Se on vähän tyhmää että mä saan saman rahan olin sitten hoitovapaalla tai töissä. No nyt oon töissä mutta mies laittaa sit vähemmän rahaa.[/QUOTE]

Kuinka paljon saat rahaa mieheltäsi. Mitkä asiat sinä maksat taloudessasi ja mitkä mies maksaa. Kuka maksaa asuntolainan korkoineen, entäs autot?

[QUOTE="WWW";27114391]Kuinka paljon saat rahaa mieheltäsi. Mitkä asiat sinä maksat taloudessasi ja mitkä mies maksaa. Kuka maksaa asuntolainan korkoineen, entäs autot?[/QUOTE]

No ei oo lainaa talosta eikä autoista koska talo on ukon. Mutta korjauskulut sun muut ukko maksaa. Maksan omat bensat kyllä. Mies laittaa mulle sen verran rahaa, että saan 3000e/kk. Eli jos tienaan 1500, se laittaa 1500. Mutta jos tienaan 300 se laittaa 2500. Eli ei mitään eroo. Mä nyt ostan ruuat ja lasten jutut vaatteinen yms. Isommissa mies jeesaa. Sekin vähän tyhmää, että aina tarttee funtsia että viittiskö ruikkia rahaa esim. johonkin kalliisiin vaatteisiin. Jos mulla olis 4000e kuussa noihin juttuihin ei tarvitsis yhtään säätää ja miehellä olis siihen varaa.

Ja meillä on kolme lasta. Lapsilisät menee ukon säätöihin.

[QUOTE="ap";27114409]No ei oo lainaa talosta eikä autoista koska talo on ukon. Mutta korjauskulut sun muut ukko maksaa. Maksan omat bensat kyllä. Mies laittaa mulle sen verran rahaa, että saan 3000e/kk. Eli jos tienaan 1500, se laittaa 1500. Mutta jos tienaan 300 se laittaa 2500. Eli ei mitään eroo. Mä nyt ostan ruuat ja lasten jutut vaatteinen yms. Isommissa mies jeesaa. Sekin vähän tyhmää, että aina tarttee funtsia että viittiskö ruikkia rahaa esim. johonkin kalliisiin vaatteisiin. Jos mulla olis 4000e kuussa noihin juttuihin ei tarvitsis yhtään säätää ja miehellä olis siihen varaa.

Ja meillä on kolme lasta. Lapsilisät menee ukon säätöihin.[/QUOTE]
No jos et saa kolmella tonnilla ostettua ruokia, bensojasi ja omia juttujasi, niin en yhtään ihmettele, miksi ukkosi on "nuuka". Voisin jopa sanoa, että ukkosi on järkevä.

• Tykkää
Reactions: Katylina
[QUOTE="ap";27114424]Öö ei jää tosiaan käyttörahaa 3000 koska mulla on omaa velkaa jota joudun maksamaan. Siihen menee 800 kuussa.[/QUOTE]

Miehesihän sen maksaa antamalla sinulle ylimääräistä rahaa. Järkevintä miehelle olisi tehdä niin, että antaa lapsilisät ja palkkasi sinulle eikä anna ylimääräistä rahaa, mutta maksaa itse ruoat.

[QUOTE="ap";27114447]Mun käsittääkseni parisuhde + perhe on yhteistyötä. Eli perheen kulut ja perheen tulot. EI toi ukko olis noita lapsia yksinkään hommannut. Ja jokku netit, puhelimet ei paljoo maksa. Esim. maksan kyllä oman puhelimeni täysin.[/QUOTE]
Juu, yhteistyötä silloin, kun molemmat hallitsevat järkevän rahankäytön. Jos toinen ei hallitse, toisen täytyy ottaa enemmän vastuuta ja huolehtia siitä, että rahat eivät häviä taivaan tuuliin.

Mutta tilanteesi on siis tilapäinen. Kun olet ne velkasi saanut maksettua, sulle jää 800 €/kk enemmän rahaa käyttöön. Siihen asti sopiikin hieman katsoa, mitä ostelee. Niin ne muutkin ihmiset joutuvat tekemään.

• Tykkää
Reactions: Katylina
Miehesihän sen maksaa antamalla sinulle ylimääräistä rahaa. Järkevintä miehelle olisi tehdä niin, että antaa lapsilisät ja palkkasi sinulle eikä anna ylimääräistä rahaa, mutta maksaa itse ruoat.

Järkevää ja järkevää. Toisaalta perheen ja lasten takia mä olen jättänyt oman mahdollisen urani väliin. Mun mielestä se, että ukko sitten kun saa tehä omaa uraa niin on "korvausvelvollinen". Jos mä olisin tehnyt uraa niin varmasti tienaisin enempi kuin ukko. Ainoo huono puoli olis se, että toi ukko ei olis voinu synnyttää ja imettää lapsia. Ja mun uraan ei olis oikein 3 lasta sopinut peräkanaa.

[QUOTE="ap";27114470]Järkevää ja järkevää. Toisaalta perheen ja lasten takia mä olen jättänyt oman mahdollisen urani väliin. Mun mielestä se, että ukko sitten kun saa tehä omaa uraa niin on "korvausvelvollinen". Jos mä olisin tehnyt uraa niin varmasti tienaisin enempi kuin ukko. Ainoo huono puoli olis se, että toi ukko ei olis voinu synnyttää ja imettää lapsia. Ja mun uraan ei olis oikein 3 lasta sopinut peräkanaa.[/QUOTE]

Miehesihän maksaa sinulle kokoajan :D Itse olet päättänyt lapset hankkia, aina olisit voinut kieltäytyä, turha siitä miestä on syyttää.

Sen lisäksi olet itse myös velkasi saanut aikaan, joten et voi miestä syyttää siitä, ettei halua sinulle enempää rahojaan antaa.

Miehesihän maksaa sinulle kokoajan :D Itse olet päättänyt lapset hankkia, aina olisit voinut kieltäytyä, turha siitä miestä on syyttää.

Sen lisäksi olet itse myös velkasi saanut aikaan, joten et voi miestä syyttää siitä, ettei halua sinulle enempää rahojaan antaa.

Mun velat on hommattu mun uraa silmälläpitäen jonka sitten laitoin sivuun kun tapasin mieheni. Että siitä ei voi mua kyllä syyttää.

[QUOTE="ap";27114499]Mun velat on hommattu mun uraa silmälläpitäen jonka sitten laitoin sivuun kun tapasin mieheni. Että siitä ei voi mua kyllä syyttää.[/QUOTE]

Miksi laitoit urasi syrjään ja miksi hankit isot velat ennenkuin mitään uraa edes oli? Täytyypä kanssa alkaa ostelemaan kaikkea velaksi, jotta sitten ehkä isosta eläkkeestäni voin niitä kivasti maksella, eiku.

Miksi laitoit urasi syrjään ja miksi hankit isot velat ennenkuin mitään uraa edes oli? Täytyypä kanssa alkaa ostelemaan kaikkea velaksi, jotta sitten ehkä isosta eläkkeestäni voin niitä kivasti maksella, eiku.

No niinkuin sanoin ei voinu olla niin että mul olis ollut oma ura ja ukolla oma ja sitten vielä perhe. Emmä jaksa sitä selittää sulle kun et ees haluu tajuta. Mut kaikissa tilanteissa se ei vaan onnistu.

[QUOTE="ap";27114499]Mun velat on hommattu mun uraa silmälläpitäen jonka sitten laitoin sivuun kun tapasin mieheni. Että siitä ei voi mua kyllä syyttää.[/QUOTE]
Noh, nyt on lapset hankittu, joten otat sen urasi sieltä sivusta ja alat jatkamaan sitä. Tarvittaessa päivität tietojasi jatko-opinnoilla. Monet joutuvat päivittämään ilman, että saavat ukoiltaan tonneja rahaa.

[QUOTE="ap";27114523]No niinkuin sanoin ei voinu olla niin että mul olis ollut oma ura ja ukolla oma ja sitten vielä perhe. Emmä jaksa sitä selittää sulle kun et ees haluu tajuta. Mut kaikissa tilanteissa se ei vaan onnistu.[/QUOTE]
Höpsis. Tolla rahalla, minkä ukkosi antaa sulle kuukausittain, palkkaatte hyvinkin lapsillenne hoitajan. Ja sen päälle tulisi vielä sun palkkasi, kun urasi lähtee vauhtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27114524:
Noh, nyt on lapset hankittu, joten otat sen urasi sieltä sivusta ja alat jatkamaan sitä. Tarvittaessa päivität tietojasi jatko-opinnoilla. Monet joutuvat päivittämään ilman, että saavat ukoiltaan tonneja rahaa.

Mun ala ei oo mitään opintojuttua vaan liittyy viihteeseen. Ja siihen ei olis väliin sopinut raskaudet ja lapsenhoito. Ja mies lupas mulle, että se hoitaa rahapuolen aikoinaan. Että silleen.

[QUOTE="ap";27114540]Mun ala ei oo mitään opintojuttua vaan liittyy viihteeseen. Ja siihen ei olis väliin sopinut raskaudet ja lapsenhoito. Ja mies lupas mulle, että se hoitaa rahapuolen aikoinaan. Että silleen.[/QUOTE]
Sitten vaihdat alaa. Ja mitä tulee miehesi lupaukseen, niin hänhän näköjään hoitaa rahapuolen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27114550:
Sitten vaihdat alaa. Ja mitä tulee miehesi lupaukseen, niin hänhän näköjään hoitaa rahapuolen.

Niin hoitaa, mutta musta vaan tuntuu että ihan vittuillakseen nuukailee. Mä nimittäin tiedän varsin hyvin että sillä on rahaa sivussa jakatapauksessa. Lapsille ei tartte säästää koska lapsilisät se ukko pistää sivuun. Ja vanhuuden varalle on aika isot perinnöt tulossa sen vanhemmilta, että senkin takia ihan typerää elää säästöliekillä.

Mä voin sanoo sen, että aika moni mies (varakkaampikin) olisi ollut kiinnostunut musta, joten aika noloa on se, että säästelee ylimääräistä. No vaikee selittää semmosille jokka itte eivät ole uhranneet lupaavaa uraa isommissa ja hienommissa ympyröissä. Aika monesta ei muuhun ois ollukkaan kuin äitihommiin tai johonkin perusduuniin.

Yhteistyössä