Nyt äkkiä apua lasten nukutukseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Alan olla siinä pisteessä, että pääsen kohta Iltalehden otsikoihin!! Lapset 4v ja 2,5. Meillä meni koko viime kevät niin, että lapset saatiin nukkumaan illalla 22-23 aikoihin, viikonloppuisin (kun eivät nukkuneet päiväunia), nukahtivat jopa illalla seitsemältä ja heräsivät aamulla kahdeksan maissa. Joka ilta oli aivan kamala taistelu nukuttaa ja mulla sitten aamulla hirveä sota herättää. En muista koko vuoden aamuista muuta kuin sen, miten nostan lapset kesken unien pystyyn ja puen kaikin voimin vastaan tappelevat ja huutavat lapset väkisin ja raahaan hoitoon, hirveässä kiireessä tiuskien ja lapsia eteenpäin tuuppien kun olen itse TAAS myöhässä töistä.
Kuukausi ennen loman alkamista, menin melkein jokaikinen aamu yli tunnin myöhässä töihin, koska en vain yksinkertaisesti jaksanut herätä. Olin jo ihan varma, että olen vakavasti sairas, mutta pelkkää väsymystähän se..

No, koska lapsilla oli lomalla hyvä rytmi, pyydettiin päiväkodissa jättämään toiselta päiväunet pois ja toiselta lyhentämään. Eka viikko menikin ihan ok, lapset sänkyyn viimeistään seiskalta, toinen nukahti 19:30, toinen 20:00 vähän vaihdellen. Myöhäisin nukahtamisaika oli 21. Ajattelin, että jes, kyllä tää vielä tästä.
Mutta ei, näillä vain toleranssi kasvaa! Aikaisemmin nukahtivat niin, että luettiin iltasatu ja lauloin pari laulua ja that's it, nyt nuo saattaa maata 2h hiljaa silmät pyöreinä sängyssä (ja minä laulan satamiljoonaa kertaa läpi kaikki osaamani laulut) ja aina kun kuvittelee, että nyt nukahti ja yrittää hiljaa lähteä niin heti kuuluu "äiti, mihin olet menossa?".

NYT meinaa ihan oikeasti räjähtää pää!!

Jos teillä on illalla esim. telkka/tietokone päällä, niin sulje ne viimeistään klo 18 jotta lapset ehtivät rauhoittua. Ulkoilkaa illalla ainakin tunti tai pari. Ja iltapalasta katso ettei ole liian sokeripitoinen (muroja, kaakaota tms), ne ainakin meillä vaikuttaa nukahtamiseen.

Muuten... älä viihdytä lapsia liikaa. Voit olla huoneessa jos niin vaaditaan, lue se satu ja laula yksi laulu, sen jälkeen hiljaisuus. Luet vaikka kirjaa itseksesi. Mä järjestin niin että tietokone on heti lasten huoneen oven takana, lapset hyväksyi että menen tietokoneelle istumaan nukutuksen ajaksi.

Meillä kuopuksen nukahtamista helpotti kun lakkarin lukemasta iltasatua ja annoin hänelle kirjan "luettavaksi" (ei osannut lukea). Katseli hetken kuvia ja nukahti kirja naamalla.

Oletko ottanut puheeksi päiväkodissa? Ikävä kyllä joissakin päiväkodeissa hoitajat vaan kaikessa hiljaisuudessa päättävät että kyllä nuo lapset tarvii päikkärit ja ei kerrota että että nukkuu/nukkuu näin pitkään. Ja ellei vanhemmat valita huonoista yöunista niin tottakai uskovat ettei koko jutulla ole ollut mitään vaikutusta. Ettei vaan olisi kuopukset päiväunet alkaneet vähitellen pidentyä ja esikoinenkin alkanut taas nukkua "pikku pätkiä"?

Muuten en oikein keksi mitään... toivottavasti alkavat nukkua paremmin!

Kovasti ne väittää, etteivät nuku :( Tuossa tuo aamuseiskalta herännyt 2,5v vielä pörrää eikä näytä siltä, että aikoisikaan laittaa nukkumaan. Puolisen tuntia siis nukkunut päivällä

Kuinka pitkiä päiväunia lapset hoidossa nukkuu? Miten päiväkoti päivät muuten eroavat kotipäivistä (viikonloput,lomat)? Siis päivärytmi,ulkoilu/muu aktiviteetti?

Vaikea antaa vinkkejä antamiesi vähiten tietojen perusteella. Mutta olen samoilla linjoilla muiden kanssa - yksi satu, yksi laulu (meillä molemmat lapset saa valita sadun eli luetaan kaksi satua) ja sitten hiljaisuus. Ainakin meillä nukahtaminen sujuu nopeimmin jos huoneessa on hiljaista ja hämärää,muttei ihan pimeää.

Millaisia teillä on pari viimeistä tuntia ennen lasten nukkumaanmenoa? Kannattaa kiinnittää huomiota kiireettömään ilmapiiriin - älkää katsoko liikaa kelloa vaan ennen kaikkea lapsia ja heidän touhuja: esim lapsen lopettaessa itse jonkin leikin,kerro että nyt on hyvä aika kerätä lelut/lähteä kylpyyn/valita iltasatu (mikä teillä siis onkaan se "ensimmäinen ilta toimi"). Jos lapset joutuu aina keskeyttämään tekemisensä,saattaa heidän olla vaikea rauhoittua. Samoin jos itse katsot kelloa " taas se on yli 19 eikä olla vielä sängyssä"-ajatuksella,stressaannut itse.

Meillä on ollut sama ongelma esikoisen kanssa. Tuntikaupalla nukutettiin ja hermot meni. Lopulta ostin satu cd-levyjä joita laitoin soimaan. Niitä hän vielä tänä päivänä (6v) kuuntelee joka ilta kunnes nukahtaa. Kirjastosta ja netistäkin löytyy myös satuja. Tsemppiä!

Älä tosiaan lähde siihen, että opetat lapsille, että illalla tarjotaan joku tuntikausien nukutuspalvelu. Luetaan vaan sen yksi satu (tai lauletaan muutama laulu) ja sen päätteeksi astuu voimaan se, että sängyssä ollaan hiljaa ja pää tyynyssä kunnes tulee uni, vaikka äiti/isä ei olisikaan vieressä.

Jolleivat pysy hiljaa ja pää tyynyssä vaikka on käsketty, niin sitten se on vaan kurinpidollinen ongelma, joka ratkeaa kurinpitokeinoilla.

Ei klo 19 ole kenenkään nukkumaanmeno aika. jos lapset pk:ssa esim klo 17 saakka jää val eilmaoloaikaa liian vähän. Se jo hermostuttaa jos tuota aikaa tuijottaa. Ja tul viihdyttämine pois. Ei lapset tarvitse aikuista vierelle nukkumaan mennessä. Jos on omat huoneet sekin rauhoittaa. Ja puhelin pois lapsia nukuttaessa! Mene itsekin nkyun kun lapset menevät. Kerrot että äitikin nukkuu. Sat pidemmät unet itsekin

No kertokaa sitten herrajumala niitä kurinpitokeinoja kun ei tuo 2,5v usko MITÄÄN! Siellä alkaa hirveä hulabaloo jos vain sammuttaa valot ja lyö oven kiinni. Ensiksikään ne ei todellakaan pysy siellä sängyssä, vaan ramppaavat vinkumassa, että äiti tule meidän kanssa. Laittavat valot päälle ja alkavat leikkimään. Tänään ollaan menty sänkyyn vasta kahdeksalta, kumpikin halusi jo nukkumaan. Nuorempi nukahti 22:30.
Hästää ja heiluu sängyssä, kahdesti keskeytin sadun lukemisen ja sammutin valot ja esikoinen alkoi itkemään, koska halusi kuulla sadun. Nuorempi sanoo olevansa kiltisti, ensimmäinen lause ja sama häärääminen, hyöriminen ja pyöriminen alkaa uudestaan

Ja siis silloin kun niitä päiväunia lyhennettiin ja toiselta jäi pois, nukahtivat ihan hyvin ekan viikon. Ainoa poikkeus oli, kun esikoinen nukkui puolen tunnin päiväunet ja hyppi seinille silloin kun olisi pitänyt laittaa nukkumaan.
Lomalla huomattiin, että tuo klo 19 on se maaginen aika, milloin on pakko olla sängyssä, muuten menee kierroksille. Nyt hoidon alettua ei olla tuijotettu kelloa niin tarkkaan.

Silloin yhtenä iltana, kun makasivat 2h pimeässä silmät selällään esitinkin nukkuvaa, molemmat hiljeni ja hengityskin kuulosti siltä, että nukahtivat. Juniorikin hiljeni kun mutisin jokaiseen "äitiin" vain jotain. Sitten mies tuli kotiin ja esikoinen pomppasi pystyyn ja hihkaisi "isi!".

No kertokaa sitten herrajumala niitä kurinpitokeinoja kun ei tuo 2,5v usko MITÄÄN! Siellä alkaa hirveä hulabaloo jos vain sammuttaa valot ja lyö oven kiinni. Ensiksikään ne ei todellakaan pysy siellä sängyssä, vaan ramppaavat vinkumassa, että äiti tule meidän kanssa. Laittavat valot päälle ja alkavat leikkimään.uudestaan

No jos alkavat leikkimään, pitämään meteliä, laittamaan valot päälle tms. niin sitten menet ja komennat tiukasti ja passitat takaisin sänkyyn. Jos häiriköinti alkaa taas, niin sitten (viimeistään parin varoituksen jälkeen) määräät rangaistuksen. Kumpikin jäähylle seisomaan erilleen toisistaan tai miten teillä nyt onkaan tapana rangaista.

Myös jos lapsi vaan nousee sängystä kerta toisensa jälkeen, eikä ylläoleva auta siihen käytökseen, niin sitten vaan systemaattisesti kannat sen takaisn sänkyyn vaikka sata kertaa kunnes lapsi luovuttaa. Yhden illan tämä on tuskaa, mutta seuraavana päivänä lapsi luultavasti jo muistaa/tajuaa, että sillä ylös nousemisella ei voita mitään vaan joutuu aina vaan takaisin.

Jos tilanne on kovin epätoivoinen, niin ainakin 2,5 v:n kohdalla saattaisin myös kokeilla sitä että laittaisin sen valjailla (siis sellaisilla syöttötuolissa tai taluttamiseen käytettävillä) sänkyyn kiinni. Tuo voi tuntua aikuisesta pahalta, mutta paria useampaa valjaissa vietettyä yötä tuskin tarvitsee kokea ennen kuin lapsi alkaa pysyä siellä ihan pakottamattakin.

Meillä on lapsilla joka ilta "iltavilli". Saavat päästää ihan luvan kanssa pahimmat höyryt ennen nukkumaan menoa. Saatan sanoa, että puoli tuntia aikaa touhuta, jonka jälkeen kerätään lelut ja aletaan rauhoittumaan. Tuosta on apua etenkin, jos on jäänyt iltaulkoilu vähemmälle.
Meillä vaihtelee iltapala klo 19-20, jonka jälkeen pesulle, iltasatu ja nukkumaan. Sängyissä yleensä klo 21-21.30. Kummallekin luetaan yksi satu, sanotaan yöt, pussataan ja halataan. Nukahtavat suht nopsaan. Nuorempi (2v) saattaa höpöttää, jos on nukkunut päikkärit, mutta usein nukahtaa aika helpolla.
Tärkeää on, että aina sama rytmi tuossa nukutus vaiheessa. Kannattaa sanoa jo ennen satua, että nyt luetaan satu, sitten sanotaan öitä, laitatte kiltisti nukkumaan ja äiti (esim.) tekee töitä tietsikalla. Luet sadun loppuun häiriöistä huolimatta (vaikka joutuisit nostamaan toisella kädellä muksun sänkyyn pitäen kirjaa toisessa). Isompi rauhoittuu usein jo siihen, että saa kuulla oman satunsa. Jos (pienempi) ei satujen jälkeen malta pysyä sängyssä, räpsyttää valoja, alkaa leikkiä tms. niin kylmän rauhallisesti nostat lapsen sänkyyn, valo kiinni, sanot öitä ja poistut huoneesta. Älä sano mitään ylimääräistä, kun viet lapsen nukkumaan, parhaiten toimii "nyt on uniaika, kauniita unia". Lapsi hakee huomiota, haluaa jatkaa leikkiä, mutta aikuisen tehtävä on rauhoittaa lapsi nukkumaan. Kun on tarpeeksi johdonmukainen niin pääsee helpommalla, vaikka vaatiikin hermoja (ja toisina iltoina parikymmentä kertaa lapsen saattamisen omaan sänkyyn).
Toivottavasti helpottaa, ja saat rauhoitusta iltoihin. Itselläni mies vuorotöissä ja iltanukutus usein mun vastuulla. Miehelleni olen sanonut, että tulee super hiljaa sisälle, ettei aiheuta lapsissa ylimääräistä virtapiikkiä ;)

#14 jatkaa....

Itse en suosittelisi vahvoja kurinpitomenetelmiä iltasadun aikana, koska silloinhan on tarkoitus rauhoittua nukkumaan. Jäähy lähinnä virkistää ja minusta itsestä ei tuntuisi mukavalta laittaa nukkumaan, jos ensin olisi pitänyt seistä arestissa. Huonoja unia näkisin....

Ja valjaita käytetään korkeintaan turvallisuussyistä, ei vapauden rajoittamiseen. Kuvittele itse laittavasi nukkumaan sänkyyn sidottuna, ei varmaan parhaimmat mahdolliset unet tulisi.

Hehän ovat kuitenkin vain lapsia :) lapsilla on tapana koetella, testata rajoja ja vanhempien pinnan venymistä. Huomiota ja läheisyyttä tuolla kaikella yleensä haetaan, joskus jopa pelkoa (esim.painajaista) koitetaan pakoilla nukkumisen viivästyttämisellä.

Ei niitä kovempia kurinpitomenetelmiä ole joka päivä tarkoitus lähteä käyttämään, vaan lähinnä aluksi ja myöhemmin ehkä joskus satunnaisesti, jotta "pelin henki" (eli se totteleminen ja hyvän käytöksen perusteet) pysyvät lapsilla mielessä. Siinä mielessä ei ole minusta kauhea ongelma, vaikka yöunen laatu niistä ehkä heikkenisikin.

Huomiota ja läheisyyttä lapsi toki huonolla käytöksellä usein hakee, mutta ei se poista sen kurinpidon tarvetta (jos lapselle ei tosissaan ole kokonaisuutena ollut huomion ja/tai läheisyyden saannin vajausta, mistä tässä ap:n tapauksessa tuskin on kyse). Se raja tai kuri kun ei useinkaan pysy itsestään, vaan myös pienelle lapselle on tarvittaessa kyettävä olemaan ankara. Jos riittävään ankaruuteen ei kykene, niin usein se sitten tarkoittaa sitä että lapsi pyörittää aikuista eikä päinvastoin (lapsella on luonnostaan paljon pienemmät moraaliset esteet kovien keinojen käyttöön kuin aikuisella).

Mitä valjaisiin tulee, niin moni lapsi nukkuu ne päällä rattaissa, eikä se selvästikään mikään kovin suuri unen este ole. Myös "kurinpitovälineinä" ne ovat minusta ihan ok tietyn tyyppisissä tilanteissa. Meillä on esim. aika monta kertaa kysytty, että käveletkö mieluummin itse kiltisti vieressä vai laitetaanko valjaat. Harvemmin lapsi joko sanomalla tai käytöksen kautta valitsee sen "laitetaan valjaat" -vaihtoehdon.

Yhteistyössä