Nyt sit ihan justiin taas loppuu hermo niinku ihan kokonaan. Saatanan isoäidin neliöt! MITEN ne tehdään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mä en osaa kutoa, neuloa, virkata tai saakeli edes syödä puikoilla, mutta kun mä silti haluaisin vähintäänkin edes tuon virkkauksen opetella.

Mutta kun ei, niin ei. Mä olen nyt katsonut ohjetta tunnin ja tehnyt sen mukaan, mutta jotain mä nyt koko ajan teen väärin, kun ei se näytä siltä, miltä pitäisi. Olen koittanut myös katsoa you tubesta ohjeita, mutta ne virkkaa siinä niin nopeesti, että puolet menee ohi.

Tiedän mikä on ihan tavallinen ketjusilmukka, eli teen ensin 6 ketjusilmukkaa, jotka liitän yhteen piilosilmukalla. Tämän jälkeen aloitan tekemään pylvästä (mikä helvetti on pylväs?!?) joka aloitetaan tekemällä 3 ketjusilmukkaa. Ja siihen se sitten jääkin.

Tai siis mä otan seuraavaksi langan koukulle, törkkään jonnekin silmukanväliin sen (kun en ihan varma ole siitä, että mikä helvetti on se seuraava) ja sitten taas lanka koukulle ja silmukan läpi. Lanka koukulle, kahden läpi, lanka koukulle ja kolmen läpi.

Ja pylvään PITÄISI olla valmis. Vaan kun ei ole. Vaan on joku epämääräinen juttujuttu, joka ei näytä siltä, miltä pitäisi.

Mulla on Novitan paskat ohjeet...ja ne on paskat siksi, että you tube antaa ymmärtää, että ne tehdään toisella tapaa.

Ja mulla kiehuu nyt siihen malliin, että veri ei kierrä, kun niin vituttaa.

Jotta sillälailla. Saatana.

Helpotti. Edes vähän.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Pylväs tehdään ottamalla lanka kerran koukulle ja sitten törkkäät koukun seuraavaan reikään, otat langan koukulle ja vedät sen kahden silmukan välistä. Tässä vaiheessa sulla on taas/edelleen kaksi silmukkaa koukulla ja nyt otat taas langan koukulle ja vedät sen noiden kahden silmukan läpi ja voila, nyt on yksi silmukka koukulla, kuten pitääkin.

se neliö alkaa näyttämään vasta loppuvaiheessa joltakin. sitä ennen se on vähä sellanen epämääränen. käspaikasta oon yleensä löytänyt kohtalaisen selkeet ohjeet kaikkeen perusvirkkaamiseenneulomiseenompeluunjuttuihin.

ps. kun sulla on ne ketjusilmukat suljettu renkaaksi, älä töki mihinkään silmukkaan seuraavaa vaan sieltä renkaan läpi.

No hermot siinä menee multaki jos yritän näin netin kautta asiaa selvittää. Irl voisin just ja just saada opetettua tuon asian sulle. :D

Mulle kelpais joku video, jossa se tehtäis hiiiittaaaaasssttiii. Siis silleen, että YKSI silmukka kerrallaan, eikä niin, että "tsiu-tsau-tsui, noniin, nyt tehtiin ne pylväät ja sitten seuraavaan juttuun...".

Jotta jos semmoisen joku netistä tietää, niin varsin kiva.

se neliö alkaa näyttämään vasta loppuvaiheessa joltakin. sitä ennen se on vähä sellanen epämääränen. käspaikasta oon yleensä löytänyt kohtalaisen selkeet ohjeet kaikkeen perusvirkkaamiseenneulomiseenompeluunjuttuihin.

ps. kun sulla on ne ketjusilmukat suljettu renkaaksi, älä töki mihinkään silmukkaan seuraavaa vaan sieltä renkaan läpi.

Nonni. Eli Novitalla tosiaan on paskat ohjeet. Siellä kun käsketään törkkäämään se koukku edellisen kerroksen silmukkaan.

http://www.novita.fi/public/File/opiuutta_isoaidinnelio.pdf

Ja kun nyt aikani kelasin edestakaisin tuota ypu tube-videota, niin mun nähdäkseni se juurikin viedään sen renkaan, eikä minkään edellisen kerroksen silmukan läpi.

Mutta se mimmi virkkaa siinä ne pylväät niin nopeasti, että menee tosiaan ohi hilseen...tai siis en pysy ihan loppuun saakka kärryillä. Mutta ehkä aamuun mennessä, jos koko yön sitä kelaan ees-taas, mä olen vähän viisaampi.

mä tein ne pylväät siihen renkaaseen, mikä muodostuu niistä kuudesta ketjusilmukasta + piilosilmukasta. eli en tyrkkinyt mihinkään silmukanreikiin siinä pylvääntekovaiheessa yhtään mitään vaan tosiaan siihen renkaaseen.. ja ainoastaan toi kerroksen ensimmäinen "pylväs" tehdään sillä kolmella ketjusilmukalla, ei siis ole varsinainen pylväs (varrsinainen pylväs on se monimutkaisempi tapa, jolla sitten tosiaan tehdään noi loput kerroksen pylväät) - se eka "pylväs" siinä kerroksessa nyt pitää vaan tehdä noilla kolmella ketjusilmukalla, että lähtee nätisti homma käyntiin.

KIITOS!

Uskomatonta, mutta totta...siitä se tosiaan oli kiinni, että se piti sieltä silmukan sisältä, eikä mistään edellisen kerroksen sisältä ottaa! Ja lisäksi mä tein aina yhden pylvään liian vähän aiemmin, mutta nyt on ensimmäinen kierros neliötä tehty ja se näyttää kyllä mun silmääni juuri siltä, miltä pitääkin.

En nyt ihan hirmuisesti vielä viitti bileitä pystyttää, koska pitäähän tuohon vielä muutama kierros lisätä...mutta kyllä tää nyt näyttäis siltä, että tän hanskaan :D

Tulen nyt sun ketjuun sörkkimään.. Mut siis voisikohan isoäidinneliöitä tehdä ontelokuidusta? Miksipä ei..? Kun sitä on muutama kassillinen mattovillityksen jäljiltä, niin jos virkkaisikin neliöitä ja tekisi torkkupeiton, tai jotain?

Tulen nyt sun ketjuun sörkkimään.. Mut siis voisikohan isoäidinneliöitä tehdä ontelokuidusta? Miksipä ei..? Kun sitä on muutama kassillinen mattovillityksen jäljiltä, niin jos virkkaisikin neliöitä ja tekisi torkkupeiton, tai jotain?

Taa menee nyt ihan ohi aiheen, mutta minka kokoisella koukulla oot virkannu ontelokuitua? Mulla sita loytyis ja luulin etta mulla on joku iso koukku, mutta se koukku on tainnu muutossa hukkua tai jotain kun nyt ma en sita loyda. Uusi koukku on siis hankintalistalla, mutta mika olis sopivan kokoinen.

Taa menee nyt ihan ohi aiheen, mutta minka kokoisella koukulla oot virkannu ontelokuitua? Mulla sita loytyis ja luulin etta mulla on joku iso koukku, mutta se koukku on tainnu muutossa hukkua tai jotain kun nyt ma en sita loyda. Uusi koukku on siis hankintalistalla, mutta mika olis sopivan kokoinen.

No kun siinä kävi silleen hassusti, että ostin koukun (en muista kokoa) ja olin sen vahingossa nakannut roskiin. Otti pattiin niin jumalattomasti, eikä pälli antanut periksi mennä toista enää ostamaan, niin mulla on nyt vanhasta muovikauhan katkenneesta varresta veistetty virkkuukoukku. Eli tavallinen keittokapustan varsi, johon on veistetty koukku. :D Toimii..

• Tykkää
Reactions: Endless Sacrifice
Neuvoa en osaa ( sattuneesta syystä:ashamed:) mutta minusta tämä avaus oli vaan ihana.:D
Olen joskus saanut aikaiseksi muutaman isoäidin neliön, koulussa kun oli pakko. Mitään tyynyä niillä ei kyllä päällystetty. Olisi ehkä pitänyt säästää ne, olisin voinut kuvat ne tähän mallesimerkiksi siitä, miten niitä ei kannata tehdä. ( ylikireät isoäidin mytyt )

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Neuvoa en osaa ( sattuneesta syystä:ashamed:) mutta minusta tämä avaus oli vaan ihana.:D
Olen joskus saanut aikaiseksi muutaman isoäidin neliön, koulussa kun oli pakko. Mitään tyynyä niillä ei kyllä päällystetty. Olisi ehkä pitänyt säästää ne, olisin voinut kuvat ne tähän mallesimerkiksi siitä, miten niitä ei kannata tehdä. ( ylikireät isoäidin mytyt )

Mä valitsin sattuneesta syystä koulussa teknisen työn tekstiilityön sijaan...kun ei ole meikäläistä luotu virkkuukepin varteen :D

Mutta neliö on nyt valmis. Tai siis pitää vielä kiinteitä silmukoita tehdä kerran ympäri, jotta se toisiinsa ompelu sitten joskus suttaantuu, kun sen aika on. Näitä pitäisi tehdä kyllä aika monta...vissiin joku 35 about...ja kun yhteen menee aikaa reilut puoli tuntia, niin saattaapi olla, että vauva on jo syntynyt ja kasvanut peitostaan yli ennen, kun tää on valmis. Mutta kattellaan, kattellaan :D

Mulla on tässä kaksi ongelmaa: käsiala ei pysy tasaisena ja se, ettei mun pylväät näytä ollenkaan siltä miltä pitäisi. En ilmeisesti kykene perehtymään ohjeisiin tarpeeksi tarkasti, vaan virkkaan vähän perstuntumalla. :|

Hei mää oon tehny tällä samalla ohjeella! :D

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Kiitos avauksestasi ! Sait mut hyvälle tuulelle. Hermot meni, kun en saanut cdonin nettisivuja toimimaan, en niin millään, mutta nyt ei suututa enää yhtään :D Ja kiva että virkkaus sujuu !

• Tykkää
Reactions: chef
Yleisin virhe niissä neliöissä on, ettei tajuta tehdä kahta pylväsryhmää kulmiin. Silloin niistä tulee myttyjä.

Toiseksi neliöitä tehdään kerros kerrallaan, ja kerrokset täytyy aina sulkea. Muuten neliöistä tulee spiraalimaisia, eikä ollenkaan oikean näköisiä.

Kolmas oivallusjuttu on, että kerrokset aloitetaan aina ketjusilmukoilla, jotka muodostavat ensimmäisen pylvään. Eli jos edellisen kerroksen "sulkukohta" on sellaisessa kohdassa, että pitäisi aloittaa neljän pylvään ryhmällä (eli edellisellä kerroksella on reikä), aloitetaan kerros kolmella ketjusilmukalla (=ekan pylväsryhmän ensimmäinen pylväs). Jos aloitus on (ed. kerroksen) pylväsryhmän päällä, täytyy uusi kerros aloittaa viidellä ketjusilmukalla (= 3 niistä on aloitettavan kerroksen vika pylväs ja 2 pylväsryhmien väliset ketjusilmukat.)

Yhteistyössä