NYT TSEMPPIÄ 3v:n uudelleen unikouluttamiseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti kertaa 2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti kertaa 2

Vieras
AAARRRGH!!! Tää lapsi on mennyt jo 2,5 ikäisestä itse nukkumaan. Super nannyn ohjeiden mukaan saatiin lapsi opetettua kolmessa yössä ja vain vartin huudattamisella.

Nyt on kamala kausi taas... Ei suostu menee itse nukkumaan, vaan huuta ja mankuu silittää.

Eilen unikoulutettiin ja huutoa kesti 2h! Tänään aloitettiin klo 21 ja huuto loppui jo puoli tuntia sitten, mutta joku sitkeyskausi ja uhma on menossa että kömpii vieläkin viimeisillä voimillaan ylös sängystä ja koittaa huoneesta pois. Ollaan jo puolimiljoonaa kertaa viety se sinne sänkyyn.

LUOVUTTAISPA SE JO!

Tsemppiä tarvitaan. :(

Niin ja joku voi sanoa että ollaampa ilkeitä, mutta tää on pakko tehdä kun tuo lapsi on alkanut keskellä yötäkin rallaamaan jos vain herää kesken unien! Mulla on viikon univelat enkä jaksa tai edes halua enää nukuttaa!!!

[QUOTE="öhöm";24513156]:O No OLETTE ILKEITÄ!!! Miksei sitä lasta ehtisi hetken silittää?[/QUOTE]

silloin lasta pitäisi silittää koko ajan vähän aikaa ja taas vähän aikaa jne.. Kun olen silittänyt ja toivotan hyvät yöt, alkaa huuto, johon ei auta selittelyt, ei lahjonta ei mikään muu kuin totaalinen kommunikointilakko. Lapsi pitäisi nukuttaa silittämällä ja en halua enkä aina edes pysty jos imetän vauvaa!

Lapsi nukahti n. 5min sitten, kun oli miehen vuoro viedä häntä sänkyyn.

Niin ja lapsi ei itke hätäitkua, vaan ihan sitä että haluaa että "tottelemme" häntä.

Tänään meni 1,5h! Jes!!! :D

Ps. Lasta silitellään, sylitellään, halitana, pussataan ja kerromme rakastavamme häntä joka pv, useasti päivässä.

• Tykkää
Reactions: Annikis piroger
Miksi kolme vuotiaan täytyy osata nukahtaa itsekseen? Lapsuus on tosi lyhyt ja jos siitäkin kuluu puolet huutaessa iltasin lohduttajaa, niin en tykkää. Mihin on kadonnut iltalaulut ja sadut? ollaanko me ihan outoja, kun laitetaan meidän 2v ja 4v nukkumaan, niin luetaan satu ja lauletaan, silitellään ja joskus mennään viereenkin jos uni ei meinaa tulla. Mä uskoisin et kouluikään mennessä alkaa sujumaan nukkumaan meno itsellään, mut aion pitää kiinni iltasaduista niinkauan kun nuo jaksavat niitä kuunnella. Musta se on mitä parhain tapa lopettaa päivä, rauhallisesti ilman huutoja, menkööt sitten joka ilta "omaa aikaa" hukkaan, mut näin mä ajattelen.

• Tykkää
Reactions: Reesu<3
OT: mitkä super nannyn ohjeet? *kiinnostunut*

Lapselle kunnon iltarutiinit (meillä ollut vauvasta asti samat melkein, joita muokattu iän ja elämäntilanteen myötä)

Meillä iltasatu luetaan tällähetkellä olkkarissa, että lapsi tottuu nyt taas siihen että sängyssä nukutaan (muuten saisin lukea sata kirjaa/yö, tällähetkellä.).

Lapsi peitellään sänkyyn, halit ja pusut. Toivotetaan hyvät yöt ja lähdetään pois huoneesta.

Aina kun lapsi tulee sängystä pois, hänet kannetaan takaisin sinne, ilman puhetta, ja meillä jopa ilman katsekontaktia. (Saattaa joutua viemään lapsen ihan oikeasti yli 100 kertaa sänkyyn!) Peitto päälle ja huoneesta pois.
Tässä vaiheessa lapsi yleensä itke kovasti, mutta vanhempi itse tunnistaa milloin lapsi itkee hätä/paniikki-itkua, vai vaan protestoi. Protestointiin ei vastata, hätään kyllä, esim pitämällä omaa kättä lapsen selän/rinnan päällä ja kun lapsi on rauhallinen, niin huoneesta lähdetään taas.

Tää tekniikka vaatii kovia hermoja, mielellään apua, eli miestään tms, lapsi ei opi yhdessä, eikä välttämättä edes seitsemässä yössä, mutta oppii kuitenkin, kun ei anna periksi sille. :)

PS. LAPSELLE EI SAA MISSÄÄN NIMESSÄ SUUTTUA tällaisessa unikoulussa!

• Tykkää
[QUOTE="vieras";24513268]Miksi kolme vuotiaan täytyy osata nukahtaa itsekseen? Lapsuus on tosi lyhyt ja jos siitäkin kuluu puolet huutaessa iltasin lohduttajaa, niin en tykkää. Mihin on kadonnut iltalaulut ja sadut? ollaanko me ihan outoja, kun laitetaan meidän 2v ja 4v nukkumaan, niin luetaan satu ja lauletaan, silitellään ja joskus mennään viereenkin jos uni ei meinaa tulla. Mä uskoisin et kouluikään mennessä alkaa sujumaan nukkumaan meno itsellään, mut aion pitää kiinni iltasaduista niinkauan kun nuo jaksavat niitä kuunnella. Musta se on mitä parhain tapa lopettaa päivä, rauhallisesti ilman huutoja, menkööt sitten joka ilta "omaa aikaa" hukkaan, mut näin mä ajattelen.[/QUOTE]

Meillä luetaan satu joka ilta, nyt sadunlukupaikaksi vaihdettiin olohuone, että saadaan tämä homma taas sujumaan.

Minä ainakin haluan iltaisin olla hetken omassa rauhassa ja hoitaa parisuhdetta. ;)

Meillä tulisi naapurit seinistä läpi jos tuollaista harrastaisi. Ilmeisesti nämä julmat "unikouluttajat" asuvat omakotitaloissa...

Meillä nukahdetaan kaikki vierekkäin ihan omaan tahtiin.

Ootte kyllä kamalia, ei tähän muuta voi sanoa... :( Siis hyi helvata. Lapsi raukka. :(

Sitten kun unikoulu on taas ohi ja lapsi menee kiltisti nukkumaan, niin ei kuule haittaa pätkääkään, vaikka ajattelet mun olevan ilkeä.

Tulen myöhemmin kertomaan sinulle, kuinka hyvältä tuntuu olla ilkeä äiti, jonka lapsi menee normaalisti nukkumaan. Ilkeä äiti, joka ei enää jaksa olla sirkuspelle ja nukuttaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kertaa 2;24513421:
Sitten kun unikoulu on taas ohi ja lapsi menee kiltisti nukkumaan, niin ei kuule haittaa pätkääkään, vaikka ajattelet mun olevan ilkeä.

Tulen myöhemmin kertomaan sinulle, kuinka hyvältä tuntuu olla ilkeä äiti, jonka lapsi menee normaalisti nukkumaan. Ilkeä äiti, joka ei enää jaksa olla sirkuspelle ja nukuttaa. :)

Eikä edes kirpase? Oletko täysin tunteeton? Miten kukaan voi kiusata lasta, varsinkaan omaa, tuolla lailla?! :O

Ei ole minun koskaan tarvinut olla noin kamala, mutten kyllä ole sirkuspellekään. Osaan ihan muilla tavoin laittaa lapseni nukkumaan. Sääliksi käy lasta. :(

Nukkuuko päiväunet vielä? Ne kannattaisi varmaan ottaa pois/lyhentää. Ei kukaan pirteänä halua yksin jäädä sänkyyn oleilemaan.

Toisekseen meillä lapsilla tulee ja menee kausia kun tarvitaan taas se äiti tai isä silittelemään tai pitelemään kädestä nukkumaanmennessä. Sittenpähän mennään ja ollaan siellä kunnes lapsi nukahtaa. Ei ole paha rasti olla se hetki lapsen kanssa illalla.

Mä kyllä nukutan oman pikkuiseni ihan mielelläni. Se on niin ihanaa, kun välillä tyttö selvästi on maailman tyytyväisin pikku vauva (siis yli 1-vuotias jo, mutta joinain hetkinä niiiin pieni vauva silti), ja selvästi tykkää kun aletaan nukuttamaan. Tissi suussa kuuntelee unilaulua ja joskus pitää semmoista mylläystä, kun oikein yrittää alkaa nukkumaan. :heart:

Mutta mä oonkin kai joku luonnonoikku, kun en katso tarpeelliseksi huudattaa lasta, vaan nukutan vieläkin joko tissille tai viereen nukkuvaa esittämällä tai sitten jopa sylissä sängyllä istuen hytkyttämällä. Ja se on jopa ihan mukavaa puuhaa, mikään ei oo ihanampi tunne kuin että oma lapsi nukahtaa mahan päälle onnellisena ja kyllä sen siitä sitten saa kieräytettyä sänkyyn jatkamaan unia.

Mä kyllä nukutan oman pikkuiseni ihan mielelläni. Se on niin ihanaa, kun välillä tyttö selvästi on maailman tyytyväisin pikku vauva (siis yli 1-vuotias jo, mutta joinain hetkinä niiiin pieni vauva silti), ja selvästi tykkää kun aletaan nukuttamaan. Tissi suussa kuuntelee unilaulua ja joskus pitää semmoista mylläystä, kun oikein yrittää alkaa nukkumaan. :heart:

Mutta mä oonkin kai joku luonnonoikku, kun en katso tarpeelliseksi huudattaa lasta, vaan nukutan vieläkin joko tissille tai viereen nukkuvaa esittämällä tai sitten jopa sylissä sängyllä istuen hytkyttämällä. Ja se on jopa ihan mukavaa puuhaa, mikään ei oo ihanampi tunne kuin että oma lapsi nukahtaa mahan päälle onnellisena ja kyllä sen siitä sitten saa kieräytettyä sänkyyn jatkamaan unia.

Kyllä kirpaisee, mutta pakko on saada tuo itse nukkumaan taas.

Imetin 1v2kk, lapsi nukkui perhepedissä n.2v asti. Sitten nukutimme omaan sänkyyn sänkymme viereen ja 2,5v opetimme omaan huoneeseen itsekseen nukahtamaan ja se sujuikin helposti.

Päiväunia lapsi ei enää nuku ja laitamme nukkumaan kun näyttää väsyneeltä, yleensä yhdeksän aikoihin illalla ja on oikeasti jo melkein yliväsynyt.

Aika "hauskoja" vastauksia olen saanut... Silloin kun nukutimme ja valittelin täällä sen rankkuutta, niin minut lytättiin, kun en opeta lasta nukahtamaan itse. Nyt kun unikoulutetaan, niin sekään ei ole hyvä (vaikka meille nyt tarpeellista).

• Tykkää
Ota/ mene viereen nukkumaan niinä öinä kun ikävöi äitiä. Ei se siinä enää pitkään viihdy. Mun mielestä 0-3v lapsi ei uhmaa jos nukkumaanmeno on vaikeaa vaan silloin siinä on joku muu tarve pohjalla, vaikeus irrottaa vanhemmista ja kaipuu läheisyyteen. Kun ajattelee eläinlapsia niin yhdessä läjässähän nekin nukkuvat eikä omissa onkaloissaan. Läheisyys tuo turvaa ja lämmittää.

Miksi lasten pitää olla nykyään niin itsenäisiä heti elämänsä alusta? En ole mikään pehmeiden metodien vannoutunut kannattaja, mutta läheisyyttä on annettu silloin kun lapset on sitä tarvinneet. Nyt kun vanhempaa lasta saa nippanappa halata joskus, jopa kaipaa aikaa kun olivat paljon lähellä :)

[QUOTE="vieras";24515694]Ota/ mene viereen nukkumaan niinä öinä kun ikävöi äitiä. Ei se siinä enää pitkään viihdy. Mun mielestä 0-3v lapsi ei uhmaa jos nukkumaanmeno on vaikeaa vaan silloin siinä on joku muu tarve pohjalla, vaikeus irrottaa vanhemmista ja kaipuu läheisyyteen. Kun ajattelee eläinlapsia niin yhdessä läjässähän nekin nukkuvat eikä omissa onkaloissaan. Läheisyys tuo turvaa ja lämmittää.

Miksi lasten pitää olla nykyään niin itsenäisiä heti elämänsä alusta? En ole mikään pehmeiden metodien vannoutunut kannattaja, mutta läheisyyttä on annettu silloin kun lapset on sitä tarvinneet. Nyt kun vanhempaa lasta saa nippanappa halata joskus, jopa kaipaa aikaa kun olivat paljon lähellä :)[/QUOTE]

Kirjoitin että alkuun perhepeti jne...

Meillä halaillaan yms paljon päivisin ja läheisyyttä on. Jos nyt muutaman illan olen "ilkeä" mieheni kanssa niin sen suomme itsellemme anteeksi. Lapsi heräsi aamulla iloisena ja tuli ylpeänä kertomaan, kuinka hienosti nukkui yön omassa sängyssään.

Meillä alkoi vaan yötkin olemaan sellaisia, että kun sai lapsen nukutettua, ja jos hän heräsi niin sama rumba jatkui, eikä sitä kovin montaa yötä putkeen jaksa.

Mieluummin nukumme koko perhe hyvin. :)

Älä ap välitä näistä. Minä kannatan myös unikoulua ja lapsen opettamista nukahtamaan itsekseen. Siitä seurasi ainakin meillä pelkkää hyvää. Aikuiset sai vapaa-aikaa illalla, illat ei menny enää taistellen ja kinaten, lapset oppi nauttimaan satuhetkestä ja pulisivat hetken huoneessaan ennen nukahtamista. Kotoista, tuttua, turvallista ja rauhallista.

Luulen, että osa näistä tinkaajista on pulassa jossain vaiheessa elämää lastensa kanssa.

[QUOTE="vieras";24513268]Miksi kolme vuotiaan täytyy osata nukahtaa itsekseen? Lapsuus on tosi lyhyt ja jos siitäkin kuluu puolet huutaessa iltasin lohduttajaa, niin en tykkää. Mihin on kadonnut iltalaulut ja sadut? ollaanko me ihan outoja, kun laitetaan meidän 2v ja 4v nukkumaan, niin luetaan satu ja lauletaan, silitellään ja joskus mennään viereenkin jos uni ei meinaa tulla. Mä uskoisin et kouluikään mennessä alkaa sujumaan nukkumaan meno itsellään, mut aion pitää kiinni iltasaduista niinkauan kun nuo jaksavat niitä kuunnella. Musta se on mitä parhain tapa lopettaa päivä, rauhallisesti ilman huutoja, menkööt sitten joka ilta "omaa aikaa" hukkaan, mut näin mä ajattelen.[/QUOTE]

Näin ajattelen myös minä :) on ollut tuota omaa aikaa ihan tarpeeksi ja tulee vielä olemaan, mutta
lapset ovat vain hetken pieniä :) eli viereen vaan kun viet nukkumaan :)

[QUOTE="vieras";24515774]

Luulen, että osa näistä tinkaajista on pulassa jossain vaiheessa elämää lastensa kanssa.[/QUOTE]

Vanhin on nyt ekalla ja tulee viereen silloin harvoin kun on kovassa kuumeessa. Reipas ja niin itsenäinen kun sen ikäinen voi olla. Ehkä ollaan pulassa kun on 15v..?

Uskon ihan päinvastoin. Jos lapsi saa olla turvassa ja lähellä pienenä, hän kasvaa reippaaksi ja itseäiseksi isompana.

Perehepeti ollut käytössä vaan vauvana ja siitä omiin sänkyihin. Mutta aina on saanut tulla viereen kun haluaa ja yksin ei ole tarttenut huutaa.

on olemassa myös lapsia, jotka eivät malta nukahtaa lauluihin, satuihin, silittelyihin ja muihin temppuihin. Vaan pitävät itsensä väkisin hereillä vaikka peiton kulmaa nypläämällä. Vaikka ois kuin minuutin tarkat rytmit.. Meillä on tälläinen tyttö ja hänelle luetaan joka ilta 2 satua ja lauletaan laulu ja halitaan. Mutta sitten on aika jäädä yksin nukahtamaan, mä en jaksanu yhteen tai pitempään valvoa lapsen kanssa joka haluaa koko ajan jotain vaan unikoulutin pari kuukautta tätä itsepäistä neitosta. nyt se käy ihan nätisti nukkuun. Ei käy kateeks kaveriperhettä jossa yritetään tarrataululla opettaa nyt neljä vuotiasta plikkaa.. Onhan se saanu kolme tarraa kahden kuukauden aikana ja loppuina iltoina on iskä tai äippä istunu vieressä vähintään yhteentoista ja laulanut ja silitellyt..

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kertaa 2;24513230:
Niin ja lapsi ei itke hätäitkua, vaan ihan sitä että haluaa että "tottelemme" häntä.

Tänään meni 1,5h! Jes!!! :D

Ps. Lasta silitellään, sylitellään, halitana, pussataan ja kerromme rakastavamme häntä joka pv, useasti päivässä.

jep jep, mutta ette käyttäydy sen mukaisesti. meillä ainakin nukutetaan tuo 4-vuotiaskin, eipä ole paha rasti.

[QUOTE="vieras";24515774]Älä ap välitä näistä. Minä kannatan myös unikoulua ja lapsen opettamista nukahtamaan itsekseen. Siitä seurasi ainakin meillä pelkkää hyvää. Aikuiset sai vapaa-aikaa illalla, illat ei menny enää taistellen ja kinaten, lapset oppi nauttimaan satuhetkestä ja pulisivat hetken huoneessaan ennen nukahtamista. Kotoista, tuttua, turvallista ja rauhallista.

Luulen, että osa näistä tinkaajista on pulassa jossain vaiheessa elämää lastensa kanssa.[/QUOTE]

No en käsitä sun viestiä alkuunkaan. Meillä siis nukutetaan lapset, nukkuvat samassa huoneessa kuin vanhemmat, omissa sängyissään. Vieressä maataan, kunnes ovat nukahtaneet. Tähän menee noin 15-25min. Lapset nukahtaa klo 19. Meillä on koko ilta aikaa keskenämme olkkarissa, koska nukuttamiseen ei mene kauaa eikä ole taisteluita. Jos lapset heräävät yöllä, ei tarvita mitään toimenpiteitä, pelkkä nukkuminen samassa huoneessa auttaa, lapsi näkee, että olemme siinä ja nukahtaa uudelleen. Eli meillä nukutetaan makaamalla "nukkuen" vieressä, sen jälkeen on klo 19 -> vapaa-aikaa olkkarissa vaikka klo 23 saakka. Lapset ei herää enää illan aikana. Eli tällaisessa toimintatavassa ei vaan tarvita mitään unikouluja.

on olemassa myös lapsia, jotka eivät malta nukahtaa lauluihin, satuihin, silittelyihin ja muihin temppuihin. Vaan pitävät itsensä väkisin hereillä vaikka peiton kulmaa nypläämällä. Vaikka ois kuin minuutin tarkat rytmit.. Meillä on tälläinen tyttö ja hänelle luetaan joka ilta 2 satua ja lauletaan laulu ja halitaan. Mutta sitten on aika jäädä yksin nukahtamaan, mä en jaksanu yhteen tai pitempään valvoa lapsen kanssa joka haluaa koko ajan jotain vaan unikoulutin pari kuukautta tätä itsepäistä neitosta. nyt se käy ihan nätisti nukkuun. Ei käy kateeks kaveriperhettä jossa yritetään tarrataululla opettaa nyt neljä vuotiasta plikkaa.. Onhan se saanu kolme tarraa kahden kuukauden aikana ja loppuina iltoina on iskä tai äippä istunu vieressä vähintään yhteentoista ja laulanut ja silitellyt..

Meilläkään ei todellakaan riittänyt nukuttamiseen edes tunti! Ja kun on 2 lasta ja mieskin, niin pakkohan sitä on jostain ottaa se aika ihan pelkälle parisuhteellekin.

Yhteistyössä