NYT TSEMPPIÄ 3v:n uudelleen unikouluttamiseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti kertaa 2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapsi nukahti 20 minuutissa ja ilman itkuja! :D Ihanaa. :) Lapsi meni ihan iloisena sänkyyn ja kerran tuona aikana tuli sängystä pois. Luvattiin tehdä kaikkea kivaa sitten kun nukkumaanmeno sujuu, ja kävimme tänään ostamassa lapsenlle mieluisia vaatteita ja sovittiin että ne saa, kunhan nukkumaanmeno sujuu. :) :D :) Olen kyllä nyt niin iloinen!!! :D

• Tykkää
Reactions: Annikis piroger
Saa nukuttaa ken haluaa, itse en nukuta. Minusta ei ole väärin jos lapsi oppii nukahtamaan itsekseen, päivällä kyllä ehtii antaa sitä rakkautta ja läheisyyttä. Meillä luetaan kaikille sohvalla iltasatu ja saatetaan jutella päivästä, sitten sänkyyn jossa iltarukous ja peittely. Tämänkin jälkeen 2,5 v ja 4 v saavat lukea sängyssä jos haluavat, yleensä eivät kauaa jaksa. 1v pyytää itse päästä sänkyynsä jos en ehdi ajoissa viedä, mutta onkin pienestä asti nukkunut hyvin eikä ole tarvinnut nukutella. Jossain vaiheessa oli meilläkin tuota nukutusrumbaa viikkokausia, mutta kun jaksoi vain kantaa takaisin sänkyyn niin helpotti. Meillä pidetään lastenhuoneen ovi auki olohuoneeseen kunnes nukahtavat, suljetun oven taakse eivät halua jäädä eikä ole ikinä sitä vaadittukaan.

• Tykkää
[QUOTE="kolmen äiti";24519693]Saa nukuttaa ken haluaa, itse en nukuta. Minusta ei ole väärin jos lapsi oppii nukahtamaan itsekseen, päivällä kyllä ehtii antaa sitä rakkautta ja läheisyyttä. Meillä luetaan kaikille sohvalla iltasatu ja saatetaan jutella päivästä, sitten sänkyyn jossa iltarukous ja peittely. Tämänkin jälkeen 2,5 v ja 4 v saavat lukea sängyssä jos haluavat, yleensä eivät kauaa jaksa. 1v pyytää itse päästä sänkyynsä jos en ehdi ajoissa viedä, mutta onkin pienestä asti nukkunut hyvin eikä ole tarvinnut nukutella. Jossain vaiheessa oli meilläkin tuota nukutusrumbaa viikkokausia, mutta kun jaksoi vain kantaa takaisin sänkyyn niin helpotti. Meillä pidetään lastenhuoneen ovi auki olohuoneeseen kunnes nukahtavat, suljetun oven taakse eivät halua jäädä eikä ole ikinä sitä vaadittukaan.[/QUOTE]

Meilläkin lapsen huoneenovi jätetään auki. Emme itsekään nuku suljetun oven takana. :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kertaa 2;24513421:
Sitten kun unikoulu on taas ohi ja lapsi menee kiltisti nukkumaan, niin ei kuule haittaa pätkääkään, vaikka ajattelet mun olevan ilkeä.

Tulen myöhemmin kertomaan sinulle, kuinka hyvältä tuntuu olla ilkeä äiti, jonka lapsi menee normaalisti nukkumaan. Ilkeä äiti, joka ei enää jaksa olla sirkuspelle ja nukuttaa. :)

Se lapsi on 3-vuotta! Ihan pieni vasta.

Tytsi, mikäs ohje toi sulta oli, kun sinähän kiven kovaa väitit yhdessä ketjussa että "kyllä lapsi menee itse nukkumaan, omaan sänkyyn kun on väsynyt"...? :O

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kertaa 2;24520077:
Tytsi, mikäs ohje toi sulta oli, kun sinähän kiven kovaa väitit yhdessä ketjussa että "kyllä lapsi menee itse nukkumaan, omaan sänkyyn kun on väsynyt"...? :O

En sanonut, että kaikki lapset haluavat mennä yksin nukkumaan. :)

On lapsenkin etu osata nukahtaa itsekseen, itse en haluais tehdä karhunpalvelusta lapselle ja osoittaa, että nukahtaminen onnistuu vain äidin/isän vieressä :) En ole koskaan nukuttanut lapsia, ovat aina osanneet nukahtaa yksikseen ja tarvittaessa on tiettyjen vaiheiden ohi autettu unikoululla. Kaikki saavat nukkua ja perhe-elämä on rattoisaa, lasten nukkumaanmenoaika on kiva ja helppo, täynnänsä naurua ja hauskuutta :D

• Tykkää
[QUOTE="maomao";24520232]On lapsenkin etu osata nukahtaa itsekseen, itse en haluais tehdä karhunpalvelusta lapselle ja osoittaa, että nukahtaminen onnistuu vain äidin/isän vieressä :) En ole koskaan nukuttanut lapsia, ovat aina osanneet nukahtaa yksikseen ja tarvittaessa on tiettyjen vaiheiden ohi autettu unikoululla. Kaikki saavat nukkua ja perhe-elämä on rattoisaa, lasten nukkumaanmenoaika on kiva ja helppo, täynnänsä naurua ja hauskuutta :D[/QUOTE]

Näin minäkin ajattelen. Vauva vielä nukahtaa rinnalle ja hänelle unikoulu myös aikanaan.

Mieheni veljen lapsi nukutetaan viereen edelleen ja ikää on kuitenkin jo se 6v. Itse en pystyisi tuollaiseen. Miksi pitää vielä noin isolle uskotella että yksikseen nukahtaminen on pelottavaa tms?

• Tykkää
Ei noin pienen tarvitse uskaltaa/osata nukahtaa yksin. Ottakaa lapsi viereenne/samaan huoneeseen nukkumaan tai silittäkää ja olkaa vieressä, kunnes nukahtaa.

Aloittajan kanssa samaa mieltä. Jos sulla ei oo omia lapsia, niin turha tulla neuvoja antamaan.

Meillä pidetty unikoulu 6kk ikäisenä ja nyt menossa toinen, vauva 10kk. Välissä nukahti 4kk hienosti omaan sänkyynsä ja taas on alkanut riehua illalla ja haluaa nukahtaa vain pullolle. Nyt toinen ilta menossa, protestoi pari minuuttia ja nukahti. :)

[QUOTE="äitiliini";24520264]Aloittajan kanssa samaa mieltä. Jos sulla ei oo omia lapsia, niin turha tulla neuvoja antamaan.

Meillä pidetty unikoulu 6kk ikäisenä ja nyt menossa toinen, vauva 10kk. Välissä nukahti 4kk hienosti omaan sänkyynsä ja taas on alkanut riehua illalla ja haluaa nukahtaa vain pullolle. Nyt toinen ilta menossa, protestoi pari minuuttia ja nukahti. :)[/QUOTE]

Söikö 6kk ikäinen vielä yöllä? Meillä syö, joten saa toistaiseksi nukkua vieressä, kun nukkuukin tosi hyvin siinä eikä minua häiritse. Ja miten unikoulu toimii vauvalla? Neuvolassa sitä kyllä suositeltiin jo 8kk ikäiselle, mutta nyt on aika kova eroahdistus, niin en taida vielä uskaltaa aloittaa.

No jos jonkun mielestä unikoulu on heille paras ratkaisu niin ok, niin on. Itse kuitenkin huomautan, että se, että 3-vuotias nukutetaan, ei tarkoita automaattisesti sitä, ettei hän koskaan milloinkaan sitten nukahda itsekseen. Meillä on koitettu kaikkia mahdollisia läsnäolevia nukutusmetodeja siihen saakka kun lapset oli 2-3v, ja siitä huolimatta molemmat nyt 4 ja 5 vuoden iässä nukahtaa itsekseen. Jokainen tietysti tavallaan, mutta ei tytsi nyt ihan puutaheinää puhu vaikka sattuukin olemaan lapseton. On monen perheen valinta antaa lapselle läheisyyttä myös nukuttamistilanteissa tai nukkua vallan perhepedissä.

[QUOTE="äitiliini";24520264]Aloittajan kanssa samaa mieltä. Jos sulla ei oo omia lapsia, niin turha tulla neuvoja antamaan.

Meillä pidetty unikoulu 6kk ikäisenä ja nyt menossa toinen, vauva 10kk. Välissä nukahti 4kk hienosti omaan sänkyynsä ja taas on alkanut riehua illalla ja haluaa nukahtaa vain pullolle. Nyt toinen ilta menossa, protestoi pari minuuttia ja nukahti. :)[/QUOTE]

Höpöhöpö. Asioista saa olla jotain mieltä, vaikkei olisi vielä omia lapsia. Eikö esim. lapsetonta neuvolatätiä kannata kuunnella?

Miksi pitää huudattaa? Ohjaatte vaan lapsen sänkyyn jos tulee pois ja jos itkee niin rauhoitatte esim. silittämällä. Niin me tehtiin meiän taaperolle kun tuli huonouninen kausi ja nyt nukkuu taas 12 h ilman ongelmia :)

Enää puuttuu ninde tästä ketjusta copy pastettamasta kaikkia luolamies aikoiasia imetys ja nukutusjuttuja! :D *Sitä odotellessa*

Ja pasky pyxie tms... Ei oo kuule mitään mielenkiintoa mulla tai miehellä nukuttaa tuota lasta vielä 1-2v. Itse voit tehdä miten tykkäät. :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kertaa 2;24520397:
Enää puuttuu ninde tästä ketjusta copy pastettamasta kaikkia luolamies aikoiasia imetys ja nukutusjuttuja! :D *Sitä odotellessa*

Ja pasky pyxie tms... Ei oo kuule mitään mielenkiintoa mulla tai miehellä nukuttaa tuota lasta vielä 1-2v. Itse voit tehdä miten tykkäät. :)

No aika samanlaisia me ollaan perustarpeiltamme yhä. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kertaa 2;24520306:
Söikö 6kk ikäinen vielä yöllä? Meillä syö, joten saa toistaiseksi nukkua vieressä, kun nukkuukin tosi hyvin siinä eikä minua häiritse. Ja miten unikoulu toimii vauvalla? Neuvolassa sitä kyllä suositeltiin jo 8kk ikäiselle, mutta nyt on aika kova eroahdistus, niin en taida vielä uskaltaa aloittaa.

Söi, itseasiassa tilanne oli niin paha että nukahti VAIN tissille ja heräsi eka kertaa syömään puolilta öin, sitten mentiin 2-3 tunnin välein syötöillä. Vauveli kuitenkin söi päivällä jo kiinteitä 5 kertaa ja iltavellit siihen päälle ja söi HYVIN, että tiesin uskaltaa lopettaa nuo yösyötöt. Eli meillä tehtiin kerralla niin, että lopetettiin tissille nukutus ja yösyötöt. Pari eka iltaa/yötä protestoi (noin 30min-45min) ja jo kolmas yö oli parempi. Muistaakseni 4 tai 5 yö nukahti jo itsekseen ilman huutoja. Edelleenkin nuo yöheräämiset on jatkuneet, että muutaman kerran täytyy tutti käydä laittamassa, mutta ei muuten ole kitissyt tai valvonut kyllä. Yöimeminen oli ihan selkeä keino vaan nukahtaa uudelleen, kun muunlaista keinoa ei raukka osannut :( tästä syytän itseäni, mutta eka lapseni kyseessä eikä kukaan ohjeistanut että kannattaa kokeilla heti alusta saakka nukuttaa sinne omaan sänkyyn, eli laittaa hereillä omaan sänkyyn eikä tissille. Toisen lapsen kanssa teen toisin, jos sellainen meille suodaan :)

Emme pitäneet huudatusunikoulua, vaikka kyllähän lapsi itkikin vaan noudatimme MLL:n ohjeita tassuttelu-unikoulusta, eli lasta ei jätetty/jätetä itkemään yksin koskaan. Ohjeet löydät MLL:n sivuilta :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kertaa 2;24520397:

No niinhän mä sanoinkin, että kukin tekee mitä haluaa. :) Sulla ei ole sellaista mielenkiintoa, mulla taas oli. :)

No aika samanlaisia me ollaan perustarpeiltamme yhä. :saint:

No selitä sä mulle miten mun lapsi nukkuu selvästi PAREMMIN omassa sängyssään ja omassa huoneessaan kuin vieressä? Perhepeti ei todellakaan toiminu, vaan yöt meni hälinäks heti kun lapsi alkoi liikkua. Nykyään on jo taapero ja iloisena haluaa omaan sänkyyn nukkumaan :) Herää myös iloisena vaikka herääkin yksin.

[QUOTE="äitiliini";24520429]Öö, onko sulla terveydenhoitajan koulutus? En kuuntelis bussikuskiakaan, jos hänellä ei olis omia lapsia.[/QUOTE]

Hassua, että mä saan vasta sitten ilmaista asiasta mielipiteeni, kun mulla on lapsi. :D Entä, jos se pysyy sitten edelleen samana? Sitten sä sanot varmaan, että odotas vaan, kun saat lisää lapsia. :whistle: Se, että on äiti, ei tee ihmisestä kaikkitietävää.

Hassua, että mä saan vasta sitten ilmaista asiasta mielipiteeni, kun mulla on lapsi. :D Entä, jos se pysyy sitten edelleen samana? Sitten sä sanot varmaan, että odotas vaan, kun saat lisää lapsia. :whistle: Se, että on äiti, ei tee ihmisestä kaikkitietävää.

En käsitä miksi edes haluat ilmaista mielipiteitä asiasta, josta sulla ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta. En minäkään mene esim. karppausketjuihin kommentoimaan voin ja kerman terveysvaikutuksista, kun mulla ei ole mitään kokemusta karppauksesta tai vastaavasta. Jos sulta puuttuu kokemuksen lisäksi alan koulutus, niin sun mielipide on mulle yhtä tyhjän kanssa.

Kun joskus saat omia lapsia, niin voit kertoa kokemuksesta omat mielipiteesi, ehkä joku jaksaa niitä sitten jopa lukea..

[QUOTE="vieras";24516556]No en käsitä sun viestiä alkuunkaan. Meillä siis nukutetaan lapset, nukkuvat samassa huoneessa kuin vanhemmat, omissa sängyissään. Vieressä maataan, kunnes ovat nukahtaneet. Tähän menee noin 15-25min. Lapset nukahtaa klo 19. Meillä on koko ilta aikaa keskenämme olkkarissa, koska nukuttamiseen ei mene kauaa eikä ole taisteluita. Jos lapset heräävät yöllä, ei tarvita mitään toimenpiteitä, pelkkä nukkuminen samassa huoneessa auttaa, lapsi näkee, että olemme siinä ja nukahtaa uudelleen. Eli meillä nukutetaan makaamalla "nukkuen" vieressä, sen jälkeen on klo 19 -> vapaa-aikaa olkkarissa vaikka klo 23 saakka. Lapset ei herää enää illan aikana. Eli tällaisessa toimintatavassa ei vaan tarvita mitään unikouluja.[/QUOTE]

Tähän on pakko sanoa, että onhan tuo täysin ihannetilanne, mutta kun lapset on erilaisia, eikä kaikki toimi noin. Meidän lapsen kanssa on yritetty kaikkea huudatuksesta vieressä nukuttamiseen ja sylittelyyn, on oltu omassa huoneessa, omassa sängyssä vanhempien huoneessa ja vanhempien sängyssä, mutta MILLÄÄN ei tuota saa nukahtamaan kuin vasta parin tunnin kuluttua siitä kun nukkumaan mentiin. Ja tämä tarkoittaa yleensä n. klo 23 tai myöhemmin, jolloin me vanhemmat olemme vihaisia ja väsyneitä.

Yhteistyössä