Olen hieman pettynyt omiin sisaruksiini

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sisko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="karpalo";23571996]mistä näitä itsekeskeisiä minä ja minun raskaus ihmisisä sikiää????
lapsia on odotettu ja synnytetty maailman sivu ja se on ollut naisen oma juttu, nyttemmin perheen juttu, ei siihen koko sukua tarvita[/QUOTE]

Haittaako tuo puutteellinen luetunymmärtämiskyky vahvastiki elämää?

Mun mielestä ajatus blogiajatus on hyvä. Voittaa ainakin facebookin.

No kuulostaa kyllä oudolta. Et maininnut, minkä ikäisiä siskosi ovat, eli jos ovat jotain todella nuoria, niin ymmärrän paremmin... mutta oli ikä mikä tahansa, niin aika outoa. Etenkin jos välinne ovat muuten olleet suhteellisen läheiset, niin ihme ettei innostu puolestasi tuollaisesta asiasta edes vähän.

[QUOTE="...";23572030]No kuulostaa kyllä oudolta. Et maininnut, minkä ikäisiä siskosi ovat, eli jos ovat jotain todella nuoria, niin ymmärrän paremmin... mutta oli ikä mikä tahansa, niin aika outoa. Etenkin jos välinne ovat muuten olleet suhteellisen läheiset, niin ihme ettei innostu puolestasi tuollaisesta asiasta edes vähän.[/QUOTE]

NIMENOMAAN! Juuri tästä oli kyse. Kiitos kun ymmärsit. Siskoni ovat kolmenkympin molemmin puolin

[QUOTE="Hanna";23571960]Ehkäpä siskosi haluavat keskustella kanssasi mielummin puhelimitse ja kasvokkain.[/QUOTE]

Eikös aloittaja jossain kirjoittanut, että eivät ole soittaneet kertaakaan ja kyselleet kuulumisia aiheeseen liittyen tai muutenkaan.

[QUOTE="vieras";23572026]Haittaako tuo puutteellinen luetunymmärtämiskyky vahvastiki elämää?

Mun mielestä ajatus blogiajatus on hyvä. Voittaa ainakin facebookin.[/QUOTE]

Ajatus voi olla hyvä ja kiva, mutta jos se ei käytännössä toimi, niin kuin oli kuvitellut tai odottanut, niin silloihan se ei todellisuudessa olekaan niin hyvä. Turha siitä on kiukutella.

[QUOTE="vieras";23572026]Haittaako tuo puutteellinen luetunymmärtämiskyky vahvastiki elämää?

Mun mielestä ajatus blogiajatus on hyvä. Voittaa ainakin facebookin.[/QUOTE]

ei ole mitään luetun ymmärtämisongelmaa vaan olen asiasta vahvasti eri mieltä

Kyllä minä kaikesta huolimatta veikkaan, että siskojasi hieman harmittaa, että eivät itse olleet ensimmäisiä jotka pääsevät tämän kokemaan. Se, että ei ole parisuhteessa (muistelen että toinen siskoistasi on sinkku, en jaksa tarkistaa), ei edes tarkoita sitä, että ei olisi kateellinen, päinvastoin sellainen ihminen voi olla kaikkein kateellisin! Muut voivat sentään yrittää vauvaa parisuhteessaan, mutta parisuhteeton ihminen ei voi edes sitä! Voi olla, että tämä sinkku-siskosi tuntee huonommuutta siitä, että ei ole löytänyt parisuhdetta, ja tämä teidän "one happy family" meininki vaan korostaa sitä.

[QUOTE="...";23572055]Eikös aloittaja jossain kirjoittanut, että eivät ole soittaneet kertaakaan ja kyselleet kuulumisia aiheeseen liittyen tai muutenkaan.[/QUOTE]

Kyllä, juuri näin. Kyse onkin nimenomaan muutoksesta. Itse näen tilanteen niin, että olen yleensä ollut siskojeni huolien ja murheiden kuuntelija, ja se on ollut ihan ok, koska koen että siskona minun kuuluukin auttaa heitä ja olla heidän tukenaan. Koen siksi myös, että olemme olleet läheisiä, koska olemme soitelleet usein.

Nyt kuitenkin he ehkä pelkäävät, etten ole pelkkänä korvana, koska minulla kerrankin on "omiakin kuulumisia", ja siksi yhteydenpito on jäissä. En missään nimessä koe, että oma käytökseni olisi muuttunut niin että puhuisin PELKÄSTÄÄN itsestäni, mutta mielelläni puhuisin itsestäni edes jotain, kun kerrankin jotain on tekeillä.

Harmittavan valikoivasti toiset lukee näitä, vaikka pitkiä sepustuksia olen suoltanutkin.

[QUOTE="Sisko";23572043]NIMENOMAAN! Juuri tästä oli kyse. Kiitos kun ymmärsit. Siskoni ovat kolmenkympin molemmin puolin[/QUOTE]

Eli ei mitään ihan nuoria enää. Voisiko olla että raskaus aiheena on kuitenkin heille vieras ja heiltä löytyy vähän huonoja kokemuksia kavereista jotka ovat raskauden myötä unohtaneet kaiken muun ympäriltään? Pelkäävät nyt että sinun kanssa käy samoin ja ehkä siksi ottavat huonommin yhteyttäkään kun eivät osaa noissa raskausjutuissa olla mukana?

Mutta mitäs jos vaikka unohtaisit heidän osaltaan tuon blogi-jutun kokonaan ja keskustelisit siellä niiden kanssa ketkä sinne luonnostaan hakautuvat. JOs alat vaikka itse ottaa siskoihin aktiivisemmin yhteyttä ja et esim puhu raskaudestasi mitään vaan keskityt ihan muihin juttuihin. Ehkä silloin tuo yhteys paranee ja jossain vaiheessa siskot alkavat itsekin kysellä jotain.

En minä näe raskausblogia mitenkään outona asiana enkä itsensä korostamisena. Varsinkaan, jos asutte kaukana toisistanne. Mietin omalle kohdalle, että jos pikkusiskoni perustaisi raskaaksi tultuaan tuollaisen blogin, katselisin sitä mielelläni silloin tällöin. Ei sillä, että kovasti kiinnostaa toisten raskaudet, mahat ja vaivat vaan siksi, että sisko on minulle rakas.

Enkä näe mitään pahaa siinäkään, että nainen on innoissaan raskaudestaan ja haluaa jakaa sen perheensä kanssa. Hitto, itse sain kakkaa niskaan viime raskaudessa siitä, että en nauttinut olostani ja inhosin raskaanaoloa. Mutta sitten siitä ei myöskään saa hehkuttaa koska "ketään ei kiinnosta". Minusta on ihan kiva, että joku hehkuttaa. Itse en siihen pysty :D

On se totta, että jos ei ole ollut raskaana sitä ei osaa kuvitellakaan millaista se on alusta lähtien. Anna ajan kulua, ja mahan kasvaa. Vaikka minusta ei ole reilua että yhteydenpito lakkaa radikaalisti siksi, että toinen on raskaana. Minä siis en ole mikään raskaus- ja vauvaihminen (eläinvauvat on suloisempia kuin ihmisvauvat) mutta kysehän olisikin siskoista. Tai ystävistä. Kyllä minua heidän vointinsa kiinnostaa, ja haluan kuunnella.

Mä en halua loukata,mutta ei mua kiinnostais lukea jonkun raskaudesta mitenkään tiiviisti tai kommentoida sitä.. Eri asia sit kun vauva on syntynyt,sit siinä arjessa on ehkä semmosia juttuja mitkä sukulaisiakin kiinnostaa ihan oikeesti. Mut että viikko viikolta seurata kun jonkun maha kasvaa..noh,kukin tekköö niinku parraaks näkköö :)

[QUOTE="Hanna";23572068]Ajatus voi olla hyvä ja kiva, mutta jos se ei käytännössä toimi, niin kuin oli kuvitellut tai odottanut, niin silloihan se ei todellisuudessa olekaan niin hyvä. Turha siitä on kiukutella.[/QUOTE]

No ajatellaan, että ap:n sisko perustaisi lapsettomuusbologin, eikä ketään kiinnostaisi. Saako sisko kiukutella siitä?

[QUOTE="2 lapsen äiti";23572083]Kyllä minä kaikesta huolimatta veikkaan, että siskojasi hieman harmittaa, että eivät itse olleet ensimmäisiä jotka pääsevät tämän kokemaan. Se, että ei ole parisuhteessa (muistelen että toinen siskoistasi on sinkku, en jaksa tarkistaa), ei edes tarkoita sitä, että ei olisi kateellinen, päinvastoin sellainen ihminen voi olla kaikkein kateellisin! Muut voivat sentään yrittää vauvaa parisuhteessaan, mutta parisuhteeton ihminen ei voi edes sitä! Voi olla, että tämä sinkku-siskosi tuntee huonommuutta siitä, että ei ole löytänyt parisuhdetta, ja tämä teidän "one happy family" meininki vaan korostaa sitä.[/QUOTE]

Kuvittelet siis, että kaikille elämän täyttymys on lapsen hankkiminen. Haloo! Silloin kun itse olin vielä sinkku, niin ei todellakaan tullut edes mieleeni lapsen hankkiminen. Olisin varmasti tehnyt abortin, jos olisi vahinko käynyt.

Siskoni sai 10 vuotta aikaisemmin ensimmäisen lapsensa kuin minä. Elin aivan eri elämänvaihetta, eikä mieleenikään tullut olla kateellinen hänelle. Olin toki iloinen, että hänellä oli kaikki elämässään hyvin, mutten osannut ajatella, että raskausuutinen olisi jotenkin erityisen hehkutuksen aihe (blogin perustamisen arvoinen).

[QUOTE="Sisko";23572091]Kyllä, juuri näin. Kyse onkin nimenomaan muutoksesta. Itse näen tilanteen niin, että olen yleensä ollut siskojeni huolien ja murheiden kuuntelija, ja se on ollut ihan ok, koska koen että siskona minun kuuluukin auttaa heitä ja olla heidän tukenaan. Koen siksi myös, että olemme olleet läheisiä, koska olemme soitelleet usein.

Nyt kuitenkin he ehkä pelkäävät, etten ole pelkkänä korvana, koska minulla kerrankin on "omiakin kuulumisia", ja siksi yhteydenpito on jäissä. En missään nimessä koe, että oma käytökseni olisi muuttunut niin että puhuisin PELKÄSTÄÄN itsestäni, mutta mielelläni puhuisin itsestäni edes jotain, kun kerrankin jotain on tekeillä.

Harmittavan valikoivasti toiset lukee näitä, vaikka pitkiä sepustuksia olen suoltanutkin.[/QUOTE]

Hmm... Tuossa voi kyllä olla pointtinsa. Siis jos olet itse ollut aina se kuuntelija, tukija ja mukana iloitsija heidän elämässään ja nyt sitten sinulle tapahtuu jotain mikä vetäisi sinua huomion keskipisteeksi. Ehkä he sitten pelkäävät että hiedän omat juttunsa menettävät merkitystään ja kenties jopa jotain kateutta siitä että tulet nyt saamaan vanhemmilta ja muilta sukulaisilta enemmän huomioa.

Jos aiempi suhde on ollut kovin yksipuolista, siis niin että sinä olet huomioinut heitä mutta he eivät juurikaan sinua niin ehkä eivät edes luonnostaan osaa olla kiinnostuneita asioistasi?

En minä näe raskausblogia mitenkään outona asiana enkä itsensä korostamisena. Varsinkaan, jos asutte kaukana toisistanne. Mietin omalle kohdalle, että jos pikkusiskoni perustaisi raskaaksi tultuaan tuollaisen blogin, katselisin sitä mielelläni silloin tällöin. Ei sillä, että kovasti kiinnostaa toisten raskaudet, mahat ja vaivat vaan siksi, että sisko on minulle rakas.

Enkä näe mitään pahaa siinäkään, että nainen on innoissaan raskaudestaan ja haluaa jakaa sen perheensä kanssa. Hitto, itse sain kakkaa niskaan viime raskaudessa siitä, että en nauttinut olostani ja inhosin raskaanaoloa. Mutta sitten siitä ei myöskään saa hehkuttaa koska "ketään ei kiinnosta". Minusta on ihan kiva, että joku hehkuttaa. Itse en siihen pysty :D

On se totta, että jos ei ole ollut raskaana sitä ei osaa kuvitellakaan millaista se on alusta lähtien. Anna ajan kulua, ja mahan kasvaa. Vaikka minusta ei ole reilua että yhteydenpito lakkaa radikaalisti siksi, että toinen on raskaana. Minä siis en ole mikään raskaus- ja vauvaihminen (eläinvauvat on suloisempia kuin ihmisvauvat) mutta kysehän olisikin siskoista. Tai ystävistä. Kyllä minua heidän vointinsa kiinnostaa, ja haluan kuunnella.

Kiitän sinuakin, juuri tällaista suhtautumista odotin ja toivoin siskoiltanikin :) Hyvä, että jotkut näkevät jutun juonen, mutta on totta, että siskojani en saa väkisin kiinnostumaan.

[QUOTE="vieras";23572117]No kai jokainen saa kiukutella mistä lystää. Mut että onko se järkevää,siitä en tiedä. Miks jonkun pitäis kiukutella siitä jos sen blogia ei lueta? Kai se vapaaehtoista on?[/QUOTE]

Mä lukisin sen blogia, koska olen kiinnostunut siskoni elämästä. Samalla perusteella toivoin, että siskoni olisivat kiinnostuneempia minun elämästäni.

[QUOTE="vieras";23572104]Mä en halua loukata,mutta ei mua kiinnostais lukea jonkun raskaudesta mitenkään tiiviisti tai kommentoida sitä.. Eri asia sit kun vauva on syntynyt,sit siinä arjessa on ehkä semmosia juttuja mitkä sukulaisiakin kiinnostaa ihan oikeesti. Mut että viikko viikolta seurata kun jonkun maha kasvaa..noh,kukin tekköö niinku parraaks näkköö :)[/QUOTE]

Älähän nyt lietso ap:ta. Hän pettyy varmasti pahasti, jos blogi ei kiinnosta vielä vauva-aikanakaan. Minua ei ainakaan jaksanut kiinnostaa siskon vauvan ruokailuajat ja päiväohjelmat 5 minuutin tarkkuudella selitettynä. Oikein hävetti siskoni puolesta, joka näitä juttuja selvitti perinpohjaisesti jokaisella sukulaisvierailulla. Olisi riittänyt, että vauva syö ja voi muutenkin hyvin. Sen tarkemmat yksityiskohdat asioita eivät kiinnostaneet.

[QUOTE="Hanna";23572113]Kuvittelet siis, että kaikille elämän täyttymys on lapsen hankkiminen. Haloo![/QUOTE]

No haloo vaan itsellesi, todellakaan en kuvittele näin, mutta jos siskot ovat siis kolmekymppisiä, niin harvalla sen ikäisellä naisella asia ei ole käynyt mielessäkään. Itse asiassa monet sen ikäiset potevat kolmen kympin kriisiä, erityisesti, mikäli eivät tosiaan ole edes vakituisessa parisuhteessa. Monella se alkaa siinä vaiheessa ahdistaa, löytääkö miestä tai saako lapsia koskaan. Monella, tämä on fakta. En kuvittele että kaikilla.

[QUOTE="vieras";23572117]No kai jokainen saa kiukutella mistä lystää. Mut että onko se järkevää,siitä en tiedä. Miks jonkun pitäis kiukutella siitä jos sen blogia ei lueta? Kai se vapaaehtoista on?[/QUOTE]

Pointti taitaakin olla siinä, että ap:ta harmittaa ettei perhettä kiinnosta hänelle todella tärkeä asia.

Ja sitä äidiksi tuleminen on, tärkeää ja ensimmäistään odottavalle uutta ja ihmeellistä. Ja siitä saa olla iloinen, ja siitä saa jopa hehkuttaakin (aika ajoin) ja jopa blogin perustaa.

[QUOTE="Hanna";23572130]Älähän nyt lietso ap:ta. Hän pettyy varmasti pahasti, jos blogi ei kiinnosta vielä vauva-aikanakaan. Minua ei ainakaan jaksanut kiinnostaa siskon vauvan ruokailuajat ja päiväohjelmat 5 minuutin tarkkuudella selitettynä. Oikein hävetti siskoni puolesta, joka näitä juttuja selvitti perinpohjaisesti jokaisella sukulaisvierailulla. Olisi riittänyt, että vauva syö ja voi muutenkin hyvin. Sen tarkemmat yksityiskohdat asioita eivät kiinnostaneet.[/QUOTE]

Ei tarvitsekaan kiinnostaa, mutta kannattaisi silti yrittää ymmärtää toista eikä vaipua tuollaiselle tasolle että ihan hävettää.

[QUOTE="Hanna";23572130]Älähän nyt lietso ap:ta. Hän pettyy varmasti pahasti, jos blogi ei kiinnosta vielä vauva-aikanakaan. Minua ei ainakaan jaksanut kiinnostaa siskon vauvan ruokailuajat ja päiväohjelmat 5 minuutin tarkkuudella selitettynä. Oikein hävetti siskoni puolesta, joka näitä juttuja selvitti perinpohjaisesti jokaisella sukulaisvierailulla. Olisi riittänyt, että vauva syö ja voi muutenkin hyvin. Sen tarkemmat yksityiskohdat asioita eivät kiinnostaneet.[/QUOTE]

Hei Hanna! Kuten jo aiemmin kerroin, muttet varmaan ehtinyt lukea, olen pitänyt blogini hyvin neutraalilla tasolla enkä ole sortumassakaan hypetykseen. Olen tosi realistinen ja koska kirjoitan työkseni, osaan ajatella myös kohderyhmää. On tosi ikävää jos sinua on pommitettu huonosti tehdyillä blogeilla, mutta älä pura turhautumistasi minuun.

Pointti taitaakin olla siinä, että ap:ta harmittaa ettei perhettä kiinnosta hänelle todella tärkeä asia.

Ja sitä äidiksi tuleminen on, tärkeää ja ensimmäistään odottavalle uutta ja ihmeellistä. Ja siitä saa olla iloinen, ja siitä saa jopa hehkuttaakin (aika ajoin) ja jopa blogin perustaa.

Tottakai ap saa iloita raskaudestaan, mutta turhaa hänen on siitä olla pahoillaan, ettei siskot ole asiasta kiinnostuneita. Eli perustakoon blogeja, etc. mutta antakoon ihmisille (ja siskoille) vapauden lukea niitä tai olla sitten lukematta. :)

Yhteistyössä