Olen huono äiti!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Diidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Diidi

Vieras
Tai niin minun annetaan ainakin joka paikassa ymmärtää.

Minulla on 2 kuukautta vanha vauva, jota rakastan yli kaiken! Mutta olen huono äiti, sillä en imetä vauvaani, vaan annan suosiolla korviketta pullosta. Ja olen onnellisempi näin. Ja vauvanikin on tyytyväinen.

Kyllä minä yritin imetystä. Mutta koskaan en siitä oikein nauttinut. En käsitä miten se voi olla jonkun mielestä "aivan ihanaa" puuhaa. Minä päätin lopettaa imetyksen.

Tämän kun sanon jollekin vauvan äidille, saan vinoja katseita, peiteltyä halveksintaa ja kautta rantain esitettyjä kysymyksiä siitä, miksi en imetä.

Minä en jaksa selitellä. Kun en imetä, niin en imetä ja se siitä. Mitäs sitä selittelemään.

Kyllä olenkin paska äiti!!

Mitä sinä sitten täällä teet - selität?

Suoraan sanoen kuulostaa vähän siltä, ettet ole ihan sinut päätöksesi kanssa: "vinoja katseita", "peiteltyä halveksintaa".... Onkohan niin, että haluat nähdä näitä katseita ja kuulla halveksintaa?

Imetyksen idea ei muuten ole äidin kokema ihanuus, vaan paras ravinto vauvalle. Ihan voin vaan tiedoksi sinulle.

Kuule et ole huono äiti,en minäkään ole. Mulla oli ihan sama juttu. Imetys tyssäs heti kun pääsin sairaalasta kotiin,nännit oli verillä ja vauva ei saanut kunnon otetta tissistä. Jotan lopetin imetyksen,kun kummankaan kärsivällisyys ei riittänyt siihen hommaan ja totta en kokenut sitä mun jutuksi. vauva nyt reilu 3 kuukautta ja oikein tyytyväinen ja nukkuukin yöt heräämättä syömään...teet just niinku itsestäsi parhaalta tuntuu!!! Pääsia että äiti ja lapsi voi hyvin,eikö?? Äläkä kuuntele muiden mussutusta siitä kun et imetä!! Tiedän se on vaikeaa,itsekin saanut huimia katseita/kommentteja asiasta...ja nii just mitä sitä selittelemään.

Oliko niin, että et imettänyt oman nautinnonhalusi vuoksi? Sanoit, että koskaan oikein nauttinut siitä. En minäkään alussa nauttinut. Ihmettelin, mitä ihmeellistä siinä nyt on. Imetin siksi, että tiesin äidinmaidon olevan parasta ravintoa lapselleni ja halusin lapselleni parasta. Ymmärrän äitejä, joilta maitoa ei tule tarpeeksi ja joiden täytyy siksi siirtyä vastikkeenkäyttöön. Mutta että valitsee vastikkeen siksi, että ei nauti imetyksestä, sitä on vaikeampi ymmärtää. Itse vaikka kärsisin pikkuiseni puolesta. Toisaalta jos homma oli sinulle vastenmielistä, niin kaipa vauvakin sen olisi vaistonnut eikä silloin ole hyvä imettää. Mikäpä pahempaa vauvalle kuin äiti, joka inhoaa syöttää vauvaansa omasta rinnasta. Eli ehkä olet tehnyt oikean päätöksen imetyksen suhteen. Itselläni kävin vain niin, että imetyksenihanuus aukeni vasta useamman kuukauden jälkeen. Nyt vauva on 3½ kk ja on aivan ihanaa ottaa hänet rinnalleen ja antaa imeä. Suuri kaikkivoipaisuuden tunne valtaa ainakin äidin, varmaan vauvankin. Sehän kuvittelee, että rinta on hänen valtansa alla. Mutta hyviä ruokailuhetkiä vauvalle joko pullosta tai rinnasta!

Minäkään en todellakaan nauttinut imetyksestä. Jotenkin se ei vaan tuntunut hyvältä, vaan enemmänkin ahdistavalta. Minä päätin pumpata, mutta kun pumppaamalla maidontuotanto yksinkertaisesti vaan hyytyy, kun stimulaatio on erilainen ja vaikkei olisi hyytynytkään, niin en olisi jaksanut sitä 3kk pidempään. Minusta maidon pullosta ruokkiminen on ollut vaan niin helppoa. Ja mieheni on ollut äärettömän onnellinen että on voinut osallistua ihan tasavertaisesti vauvamme hoitoon, myös ruokintaan. Ja jos olen halunnut ostoksille tms. niin ei ole tarvinnut kellosta kytätä milloin pitää olla kotona imettämässä. Olen käynyt tyttökavereitten kanssa mm. viikonloppumatkalla, kun mieheni on ollut vauvan kanssa kotona. Tämä ei olisi mitenkään onnistunut jos olisin imettänyt lastani.
Toiset kokee imetyksen äärettömän tarkeäksi, mutta minä en. Minusta tasapainoinen ja onnellinen äiti on parempi vaihtoehto. Enkä tarkoita etteikö imettävä äiti olisi tasapainoinen ja onnellinen, päinvastoin, mutta minun tapauksessani se ei ollut mahdollista. Toiset ei myöskään halua lähteä mihinkään vauvan luota ja sekin on minusta ok. Kukin tehköön tavallaan, mutta minusta on suorastaan sairasta mitata äitiyttä sillä, että imettääkö vai ei, kyllä sitä varten on ihan muut mittarit. Ja sitäpaitsi minusta imetys on sen verran henkilökohtainen asia, ettei sitä tarvitse kenellekään selitellä. Kun ei imetä, niin ei imetä ja jos imettää niin imettää. Hyvään äitiyteen ei kumpikaan aisanlaita mielestäni vaikuta!!

Pumppaaja kiteytti asian, niin kuin se on: Tasapainoinen ja onnellinen äiti on tärkeämpi kuin imetys. Vauvan kehitys on todella paljon riippuvainen tästä asiasta.Toivottavasti sen ymmärtävät kaikki täällä imetyshysteria Suomessa. Välillä kun tuntuu että vauva saisi nääntyä nälkään, kunhan saa vain äidinmaitoa..

tuo on kuin minun kynästäni tuo pumppaajan puheenvuoro. Kyllä minäkin olen pumpannut, mutta vain kerran päivässä, kun se ei niin ihanaa ole. Ja tietäähän sen, että maidon tuotanto tuossa hyytyy. Ja kyllä.. aluksi väsyin juurikin siihen, että minulta ei maitoa yksinkertaisesti tullut tarpeeksi ja vauva ei ollut koskaan tyytyväinen, enkä sen myötä minäkään. Pulloruokinnassa asiat ovat toisin.
Ja tiesin, että tänne tulee näitä innokkaita imettäjiä minulle mussuttamaan että: "tiedätkö, että äidinmaito on parasta ruokaa vauvallesi.." ja lässyn lässyn.. Juu TIEDÄN! Mutta hyvinhän tuo vaavi korvikkeellakin eteenpäin porskuttaa.
Niin.. en halua selitellä, mutta joskus vaan tuntuu olevan pakko.

Ja miksikö tänne kirjoitin asiasta. Ihan mielenkiinnnosta...

Ehkäpä tyylisi ärsyttää. Se että joku sanoo, että äidinmaito on parasta ravintoa lapsellesi ja sinä sanot lässynlässyn. Se on tieteellinen fakta, ei mikään lässynlässyn. Minua ei ainakaan kiinnosta, jos joku ruokkii lastaan pullosta. Äitimyyttiin vain kuuluu se, että äiti tekee kaikkensa lapsen parhaan puolesta. On äitejä, jotka imettävät, vaikka nännit vuotavat verta. En sano, että sellainen nyt olisi tavoiteltavaa. Jos sinulla ei ole maitoa tullut, sano, että maitoa ei tullut. Älä sano, että en nauti siitä ja ihmettele siksi, miksi saat pahekuvia katseita.

no en ole noin kärjistetysti sitä tietenkään koskaan kenellekään sanonutkaan. Eikä tyyliini kuulu sanoa kenellekään päin naamaa että lässyn lässyn :) Mutta siltä minusta tuntuu.. Ja kyllä minäkin kaikkeni teen vauvani puolesta. Paitsi tissiä en anna, kun enää ei ole mitä sieltä antaa ja tissin tunkeminen vauvan suuhun aiheuttaa vaan raivarin vauvalle.
Meillä siis pullo parempi vaihtoehto. Oletan että meitä on paljon muitakin. Meidät vaan on jyrätty hiljaisiksi imetysfanaatikkojen huudon alle..

Ohhoh.

Minä en ole imetysfanaatikko. Minä en _todellakaan_ ole nauttinut imetyksestä. Olen kuitenkin imettänyt vauvaani nyt jo 8 kk ikäiseksi. Olen päättänyt niin, koska uskon että se on parasta ravintoa lapselleni. Kohtahan tuo onneksi loppuu.

Ei minusta korviketta pullosta antava vanhempi ole yhtään sen huonompi kuin imettäväkään, mutta sinun asenteistasi kyllä tuntuu paistavan joku katkeruus imettäjiä vastaan: "Meidät vaan on jyrätty hiljaisiksi imetysfanaatikkojen huudon alle.." Olosi ei varmaankaan parane muita mollaamalla, ehkä kannattaisi keskittyä tekemään niin kuin itse parhaaksi näkee.

Se on Nonne hienoa että olet jaksanut. Muista hehkuttaa sitä kaikille! Sinun asenteesi taas tuntuu olevan juuri tuo marttyyri asenne: "en minäkään imetyksestä nauti, mutta olen kestänyt sitä jo 8 kk!!" Kumartakaa ja ihailkaa!

ei käsitä, ei käsitä!

Ninnu2!!! Sinun saarnaava tyylisi täällä ärsyttää. Kumpa lapsesi oppisi sen pullon, niin pääsisit välillä harrastamaan jotain ja pois koneen äärestä tuomitsemasta. Sinulle tekisi selvästi "eetvarttia" päästä vähän tuulettumaan. Sädekehääsi ehdit kyllä kiillottamaan myöhemminkin. Imetä minun puolesta lastasi vaikka 5 vuotta, mutta yritä nyt hyvä ystävä ymmärtää, ettevät kaikki tee niin. Ja sitäkään minä en ymmärrä, että jos imetys tuntuu ahdistavalta, niin sitä pitäisi lapsen edun mukaisesti sinun mielestäsi vaan harjoittaa. Missä kohtaa se tällaisessa tapauksessa on lapsen etu?? Kun sinun tuntemuksesi ovat tuollaiset, niin et kertakaikkiaan voi käsittää, millaista on kun ahdistaa, ja miltä jostain se imetys voi tuntua, joten pidäpä mölyt mahassasi. Sinäkö sen sanelet mitä äitimyyttiin kuuluu?? Jokainen kokee äitiyden tavallaan ja sinä et siihen voi vaikuttaa, mutta sehän sinua taitaa ahdistaakin..

Nauti siis vauvastasi ja yhteisestä ajasta! En tunne itse ketään imetysfanaatikkoa, mutta mielestäni on hyvä, jos imetyksestä pidetään ääntä, jotta mahdollisimman moni vauva saa äidinmaitoa ja mahdollisimman moni äiti oikeaa opastusta imetyksen alkuvaiheessa. Silloin imetys onnistuu parhaiten.

Alkuperäinen kirjoittaja Lopeta jo!!!:
Ninnu2!!! Sinun saarnaava tyylisi täällä ärsyttää. Kumpa lapsesi oppisi sen pullon, niin pääsisit välillä harrastamaan jotain ja pois koneen äärestä tuomitsemasta. Sinulle tekisi selvästi "eetvarttia" päästä vähän tuulettumaan. Sädekehääsi ehdit kyllä kiillottamaan myöhemminkin. Imetä minun puolesta lastasi vaikka 5 vuotta, mutta yritä nyt hyvä ystävä ymmärtää, ettevät kaikki tee niin. Ja sitäkään minä en ymmärrä, että jos imetys tuntuu ahdistavalta, niin sitä pitäisi lapsen edun mukaisesti sinun mielestäsi vaan harjoittaa. Missä kohtaa se tällaisessa tapauksessa on lapsen etu?? Kun sinun tuntemuksesi ovat tuollaiset, niin et kertakaikkiaan voi käsittää, millaista on kun ahdistaa, ja miltä jostain se imetys voi tuntua, joten pidäpä mölyt mahassasi. Sinäkö sen sanelet mitä äitimyyttiin kuuluu?? Jokainen kokee äitiyden tavallaan ja sinä et siihen voi vaikuttaa, mutta sehän sinua taitaa ahdistaakin..

Luepa sinä viestini. Minä hyväksyn pulloruokinnan täysin. Lapseni uinuu aamuisin 10-14 ja silloin yritän tehdä koneella opintoja, mutta välillä vilkaisen tänne, kun ovat niin tylsiä nuo opinnot ;) Joskus hipaisen illalla jumppaan. Suosittelen sinulle siis lukemaan viestini uudelleen, sillä vaikuttaa, ettet ole ymmärtänyt, mitä olen kirjoittanut. Minusta on parempi, jos äiti ei imetä, jos maitoa ei tule tai se on hänelle vastenmielistä. En myöskään sanele, mitä äitimyyttiin kuuluu. Mutta oletan, että imetystä pidetään hyvän äidin mittarina, siitähän ne riidatkin syntyy. Mielestäni se ei kuitenkaan sitä ole. Hyvä äiti on se, että näkee lapsen arehaan. Mutta vaikuttaa hyvin pikälti siltä, että et ymmärrä tapaani ilmaista asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Myös pullo mamma:
Se on Nonne hienoa että olet jaksanut. Muista hehkuttaa sitä kaikille! Sinun asenteesi taas tuntuu olevan juuri tuo marttyyri asenne: "en minäkään imetyksestä nauti, mutta olen kestänyt sitä jo 8 kk!!" Kumartakaa ja ihailkaa!

ei käsitä, ei käsitä!

En todellakaan tarvitse sinun, enkä kenenkään muun ihailua, kumartelua tai mitään muutakaan tässä asiassa. Jaksamisen kanssakin on ollut niin ja näin. Niin kuin aiemmin jo totesin, kaikkien olisi varmaan parempi keskittyä tekemään niin kuin _itsestä_ tuntuu parhaalta.
Miksi välittää siitä, mitä mieltä muut ovat siitä imettääkö tai antaako pulloa? Jos lapsi kasvaa ja voi hyvin, niin se kai on kuitenkin tärkeintä. Äitiydessä saadaan varmaan vielä jokainen kokea kriittisempiäkin hetkiä.

Tulipa muuten vielä mieleeni, että voithan aina jättää minun viestini lukematta, jos ne kovin panevat ärsyttämään. Käytän jatkossakin tätä nimimerkkiä ja aion jatkossakin käydä täällä viestaamassa, koska pidän siitä. Yleensä kirjoitan viestit aamulla tosiaan 10-14 välillä, joskus jopa illallakin, jos mies hoitaa lasta.

Tulee kyllä näitä viestejä lukiessa semmonen kuva, että ne on fanaatikkoja nuo pullomammat. Imettävät äidit rauhallisesti selittää jotain ja pullomamma hyökkää!

Itselläni on 5 kk vanha tyttö. imettänyt olen koko ajan. Alkuun kun menin esim. jumppaan, pumppasin maitoa ja mies syötti sitä vauvalle. Nyt ei maitoa riitä enää pumpattavaksi, vaikka muuten vielä riittää. Olen suosiolla ostanut korviketta ja vauva saa sitä kun olen jumpassa. Mielestäni se että äidillä on joskus omaa aikaa (jos sitä haluaa, kaikki kai ei halua), on tärkeämpää kuin se että pumppaisin 2 tuntia tuloksena se 100 ml... ei se korvike mitään myrkkyä ole.

Tämä menee vähän asian vierestä, mutta pointtina piti kirjoittaa että korvikkeen antaminen osittain tai kokonaan ei tee kenestäkään huonoa äitiä, mutta se miksi antaa korviketta onkin sitten asia erikseen. Ymmärrän täysin sen että jotkut eivät pysty imettämään; joko maitoa ei tule ollenkaan tai imetys on liian kivuliasta. Itsellänikin alku oli aika hankalaa, tuntui että nännit olivat ihan verillä enkä todellakaan nauttinut imetyksestä. Onneksi se meni ohi ja nykyään imettäminen on ihan mukavaa puuhaa :) Ymmärsin että ap ei kuitenkaan näistä syistä lopettanut imetystä vaan mukavuudenhalusta, ja se kuulostaa kyllä kummalliselta. Jos ilmaiset asian noin muillekkin niin en sinänsä ihmettele katseita. Toki korvikkeella kasvaa ihan yhtä terveitä lapsia, mutta eikö kuitenkin pitäisi viimeiseen asti edes yrittää imettää, eikä lopettaa siksi ettei ole "ihanaa" puuhaa, en ihan ymmärrä...

Tämän on tää ikuisuusaihe, aina syntyy tappelu...

En tajua miksi tästä aiheesta pitää taistella, miksi ylipäätään täytyy puuttua toisten ihmisten asioihin?

Jos joku ei halua imettää niin hän ei silloin imetä ja päin vastoin! Turha imettäjien on heti imettämättömän kimppuun käydä ja toisten ylistää itseään kun on oikein uhrannut itsensä imetykselle vaikka ei olisi niin imetyksestä välittänytkään.
Se nyt on sanomattakin selvää että tyytyväinen, korviketta antava äiti on vauvalle parempi kuin imettävä ja siitä stressaantunut äiti. Se nyt on aikojen saatossa huomattu että niistä korvikevauvoista tulee ihan yhtä ihania ihmisiä kuin niistä tissimaidolla olleista.

Antaa äitien tehdä niin kuin kukin itse parhaaksi näkee. Eikö teillä muuta tekemistä ole kuin pohtia muiden tekemisiä?

diibadaa teidän kans. Kyllä on toisilla sisälukutaito hukassa. Ei imettäjät kyllä ole yleisesti (p.l. Satu1978) kimppuun hyökänneet tai itseään ylistäneet. Kannattaiskohan katsoa peiliin vaan.

Minulla on kaksi lasta, joita olen molempia imettänyt. Nyt teini-ikäistä esikoistani täysimetin vain 2 kk, koska vauva ei oikein oppinut rinnalle saatuaan sairaalassa lisämaitoa pullosta pienen syntymäpainon vuoksi. Imetys tyssäsi yksinkertaisesti vauvan ja äidin tuskailuun, jotenka siirryimme suosiolla Tuttelin syöntiin ja vauvakin kasvoi taas paremmin ja sain nukkua itsekin.

Toinen lapseni on nyt 3 kk ja olen aivan loppu imettämisen aiheuttamaan riippuvuuteen ja väsymykseen. Itse imettäminen on koko ajan ollut vaivatonta ja helppoa ja pidän siitä, mutta ongelmana on oma väsymykseni. Vauva ei suostu juomaan pullosta pumpattua äidinmaitoa eikä korviketta tai se sujuu todella huonosti eli kukaan muu ei voi häntä syöttää kuin minä. Vauva syö tosi usein eli 2-4 tunnin välein. Neljän tunnin syöttöväli on harvinaista herkkua. Olen kertakaikkiaan aivan loppu ja haluaisin vaan sysätä vauvan miehelleni ja nukkua edes kolme tuntia putkeen. Neuvolassa kehoitetaan yrittää jaksaa, koska äidinmaito on vauvan parasta ravintoa. Olen samaa mieltä, että sen parempaa ravintoa ei ole ja mielestäni imettäminen on kaikin puolin muuten vaivattomampaa, mutta tuo riippuvuus on se ongelma.

Ymmärrän ap:n ratkaisun ja olen sitä mieltä, että on turha imettää hampaat irvessä. Pääasia, että äiti, lapsi ja koko muu perhe voivat hyvin.

korvikkeen käyttäjät joutuvat todellakin selittämään korvikkeen käyttöään mitä erilaisimmissa yhteyksiissä.
minäkin olen tähän törmännyt. valitettavan usein olen tilivelvollinen niide mielestä, joille imetys on ollut helppoa. korvikkeen käytölle kun pitäisi olla hyväksyyttävä syy, kuten äidin voimakas lääkitys, josta maitoon erittyessään voisi olla haittaa vauvalle.

minulta ainakin syytä on tivattu mitä erilaisimmissa yhteyksissä vielä nytkin, ja lapseni on jo 1-vuotias.

imetin siis 2 kuukautta, imetys ei koskAan lähtenyt kunnolla sujumaan, oli vaikeaa; kivuliasta ja raskasta, niin fyysisesti kuin henkisestkin. mm. näistä syistä maitoa ei koskaan tullut kunnolla, ja vähäkinmaidon tulo hiipui korvikkeen myötä. -vauva kun joimieluummin pullosta kuin tiukasta ja niukasta tissistä.

koin, että minua syyllistettiin lyhyestä imetyksestä, etenkin neuvolassa, mutta myös useiden tuttavien ja sulkulaiten taholta. useimmiten ensimmäisiä kysymyksiä oli;imetäthän sinä? ja miksi et? -nimenomaan kysyjänä olivat poikkeuksetta ne, joiden imtys oli onnistunut ja ollut helppoa. KOSKAAN ei kukaan korviketta antanut minulta ko. asiaa kysynyt.

minua ärsyttää suunnattomasti se, että vauvan myötä rinnoistani on tullut julkist aluetta, joiden toimintaa ihmiset katsovat oikeudekseen puida.
minusta kyseessä on kuitenkin aika intiimi asia, ja koen kiusalliseksi utelut imetyksestä.
-olkoonkin, että se on luonnollista.en mielelläni myöskään selittele alapäänasioitani, kuten vaikkapa synnytystä.

eli ymmärrän täysin pulloäitien provosoitumisen, syyllisytäminen ja henkinen paine iimetykseen on valtavaa.

ehkäpä itse kunkin kannttaisi pitää mölyt mahassaan ja koittaa olla kommentoimatta imetystä/imettämättömyyttä.
minulle aihe ei alun alkaen ollut arka, mutta se on sellaiseksi muuttunut, kiitos typerien kommenttien.tätä nykyistä vauvaa toivon voivani imettää, jo ihan siksikin, että imettäessäni pääsen helpommalla, monessakin asiassa. nyt imetys on lähtenyt paremmin käyntiin ja tuntuu helpommalta, kuin esikoisen kohdalla -eikä satu-, mutta aika näyttää, kuinka käy.

(vauva sylissä on hankala kirjoittaa, enkä ehkä saanut puettua ajatuksiani sanoiksi)

Yleensä ohitan nämä keskustelut, koska en jaksa iänikuista tappelua näistä asioista. ja taustalla näissä on usein vaan se että jokainen puolustelee omia valintojaan ( imetti tai ei) osoittaakseen olevansa vielä parempi äiti kuin toinen,siltä minusta ainakin tuntuu.

Mutta nyt haluan antaa omankin ääneni tähän ehkä äitien tulisimpaan aiheeseen, joten nyt on myös minun lusikkani soppaan heitetty=). Eli itselläni on kolme lasta ja mielestäni olen onnekas että elämä on opettanut ja antanut minulle kokemuksen siitä mitä on olla ns. lähes korvikeäiti, tai imettäjä-äiti. Esikoista ja keskimmäistä imetin osittain, alusta asti pullo oli kuvioissa mukana...tuntui ettei maitoa riittänyt ja uskon että en olisi pystynyt paremmin asiaa hoitamaan. Erityisesti ekan lapsen kanssa koin imetyksen rankaksi, koska se ei sujunut "täydellisesti", maitoa ei tuntunut tulevan riitävästi ja lapsi oli tyytymätön. Jos en antanut korviketta, istuin imettämässä kirjaimellisesti koko päivän ja vauva ei edelleenkään ollut kylläinen...(ok tiedän että alussa pitää koko ajan imettää), mutta kun se ei onnistunut niin ei...stressasin, olin ihan surkeissani asiasta kunnes sitten annoin olla ja rinnan päälle sitten vaan pullosta ja oloni parani, sekä vauva oli tyytyväinen. Joten ajattelin että hyvä näin. Toisen lapsen kanssa en enää stressanut imetin osittain jälleen, siis ensin tissiä sitten pulloa ja tätäkin jatkui n.3- 4kk kunnes imetys sitten jäi.

Kolmannen lapsen kanssa ajattelin että kolmas kerta toden sanoo ja niin sanoikin=). Imetys onnistui. Miksi?! no maitoa tuli jo sairaalassa suht hyvin, istuin kyllä ekan kuukauden imettämässä, eikä se aina niin herkkua ollut, mutta sujui kyllä. Nyt vauva on kohta jo 5kk, annan jo soseita ja iltaisin velliä, mutta imetän ja aion imettää niin pitkään kun voin tavallisiin maitoihin siirtyä. Imetys tuntuu helpolta, käy nopeasti ja tuntuu että olen nyt päässyt syöttämisien kanssa helpommalla kuin muiden lasten kanssa. N. kuukausi siihen meni että vauva oppi nopeasti syömään ja syöttöihinkin tuli hyvin väliä, ei siis oltu enää tissi suussa kaiken aikaa. Imetys tuntui ekan kuukauden jälkeen mukavalta, koska se alkoi sujua niin hyvin ja koen ne tärkeiksi hetkiksi nytkin, mutta en silti ajattele että olisin nyt parempi äiti kun olen näin hyvin imettänyt, tai että muut lapsemme olisi jäänyt jostakin paitsi. En olisi uskonut että koskaan voisin nauttia imetyksestä, mutta nyt uskon. KUn se sujuu on hyvä mieli...mutta jos se ei suju on paha mieli. Ja siksi halusin kirjoittaakin. Jos itsellä ei ole kokemusta siitä että imetys ei suju tai päinvastoin, niin miten voi sanoa toiselle, että tee näin, tai sinun pitäisi tuntea näin jne. Olen oikeasti onnekas että olen kokenut nämä molemmat, enkä ole koskaan oikeutettu tuomitsemaan ketään, enkä näe että kukaan muukaan on. Uskon että olisin herkempi tuomitsemaan ja ajattelemaan väärin toisesta ja toisen tuntemuksista jos en en olisi kokenut näitä kumpaakin. Joten sanon että imetys ei onnistu kun se ei onnistu, maitoa ei tule kun ei tule ja kun se onnistuu niin hienoa ja kun maitoa tulee niin se tuntuu hyvältä ja siitä voi iloita, mutta hyvä äiti voi olla myös korvikkeen antaja ja äitiys on varmasti ihan yhtä onnekasta.

kaikki me tiedämme että äidinmaito on lapsen parasta ravintoa ei kai sitä kukaan kiellä. Mutta onneksi on korvike keksitty että on sitten ruokaa antaa kun imetys ei onnistu, iloitkaamme siis siitä, ettei tarvii hommata lapsille imettäjää naapurista vaan voi ostaa maitoa kaupasta minkä avulla vauva saa ravintoa ja kasvaa, joten jokainen äiti voi syötää oman lapsensa ja olla lähellä. Ja tietenkin on hyvä että imetyksen tärkeydestä puhutaan ja siitä annetaan ASIALLISTA tietoa, eikä siitä tarvitse kenenkään ärsyyntyä, mutta täydellistä äitiä ei imetys kenestäkään tee, vaikka ruoka onkin täydellistä, muistakaamme se.
Kaikkea hyvää kaikille äideille, teille jotka heilutte pullojenne -tai täysien tissienne kanssa!!!=)

Yhteistyössä