Olen kateellinen!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihreäsilmäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vihreäsilmäinen

Vieras
Meillä on omat tilit ja yks yhteinen tili josta hoidetaan laina ja muut yhteiset maksut paitsi ruoka. Minä mietin tuossa muutama päivä sitten joululahjoja, että mitä on varaa ostaa, mies sanoi joka suunnitelmaan "onko meillä varaa?" Esim. muumitietokone lapsille. No, nyt tuo mies sitten innosta puhisten tuli kertomaan, että jos hän lähtis parin viikon päästä yhdelle kurssille (liittyy harrastukseen) joka maksais vain 800-1200 euroa. Kysyi mitä mieltä olen. Enhän voinut sanoa muutakuin että jos sulla kerta on varaa, niin mene. Että olen kateellinen! Olis kiva itekin olla miettimättä, mitä voin ostaa ja mitä en. No, vielä pari kuukautta niin minäkin menen töihin taas, eiköhän silloin ole vähän enemmän rahaa itselläkin! :D

Mutta pakko myöntää, että olen kateellinen siitä että toinen voi irrotella harrastuksiin noin paljon rahaa...

Hmm..
Mä en ymmärrä jos ollaan perhe, mutta toinen rypee rahassa, tekee mitä lystää samalla kun toisella ei ole varaa..
Ja jos on kitsastellu jo ajatuksen tasolla muumitietsikasta, joka ei nyt ihan maltaita maksa, ei luulisi olevan varaa matkusteluun.
Entä ne lapset? Mitäs mies on heille sitten ajatellut ostella tai mihin viedä?

Sama täällä .. juuri luin ääneen tämän vaimolleni ja ihmeteltiin yhdessä, että "Anteeksi kuinka?!?!?" Noh, en minä tiedä, meillä rahat olleet yhteisiä jo siitä päivästä lähtien kun muutettiin yhteen ... *huokaa* vaikka emme edes olleet vielä naimisissakaan...

jos samassa taloudeessa asuu nii kummalliselta tuntuu,pääsetkö itse mihinkään?
Jos toinen tienaa paljo enemmän kun toinen saati hoitaa yhteistä lasta kotona niin toella itsekästä

Meillä on yhteinen tili miehen kanssa just sen takia, että kumpikin on selvillä siitä miten paljon on rahaa ja ymmärtää sen mitä kukakin perheestä voi sillä rahalla tehdä niin, että se on reilua. Harmittaa kyllä sun puolesta ja ei, mun mielestä tuo ei ole reilua. Kai olisit kuitenkin voinut sanoa mitä mieltä olet oikeasti jos kuitenkin sua harmittaa. Sen takia se mies varmaan kysyikin, kun ei ollut varma voiko laittaa noin paljoa rahaa menemään. Jos on yhteinen koti ja yhteinen elämä niin miksi ihmisillä on eri tilit? Kavereilla joilla on puolison kanssa eri tilit niin toisella niistä on aina rahat loppu ja siltä toiselta sitten pitää vähän väliä olla pyytämässä. Paljon helpompaa kun on sama tili niin ne rahatkin on silloin yhteisiä ja kukaan ei uskalla elää ylivarojen, kun tietää koko ajan, että niille toisillekin perheessä on riitettävä.

että lapsiin ei kannata investoida? Mutta oma hanuri on näin tärkeä, että tonnit paukkuu kun mies harrastaa? Meillä on niin, että minä hoidan lapsia kotona ja mies töissä, se mitä tähän perheeseen rahaa tulee on täysin yhteistä ja käytetään sulassa sovussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Magnificent:
Provoilua?
Ei kai missään perheessä eletä oikeasti näin? :o

Varsinkin jos ap olet pois työelämästä koska hoidat miehen(kin) lapsia kotona???

Tuskin on....
tiedän yhden perheen, äiti lasten kanssa kotona, välil äit.lomalla välil khh tuella. Mies töissä. Mies maksaa lainat, ja omat laskut. Äiti sit lapsilisistä ja äit.pvrahoista/khhtuesta ruuat ja lasten vaatteet. Ja kerrankin kertoi että oli pahoilla mielin ku etsi lapsille kirppareilta haalareita ja mies oli ostanut uuden nahkatakin.

Provoilua?

Varsinkin jos ap olet pois työelämästä koska hoidat miehen(kin) lapsia kotona???

Ei muuten ole ensimmäinen kerta kun itse kuulen tällaisesta ... Yleisimmin kuitenkin kun itse olen törmännyt kyseiseen aiheeseen, niin taustalla on ollut psykopaattinen / sovinistinen mieshenkilö, joka käyttää rahaa vallan käyttömuotona. Tästä en sitten tiedä, vastatkoon ap siihen miten asia on... *jää odottamaan lisäinfoa*

niin joo, en mulle koskaan oikeastaan ole tullu mieleenkään pyytää itselleni ylimääräisiin mieheltä rahaa. Ei tämä systeemi minua ole muutoin harmittanut kun just tämmösissä tapauksissa, kun miehellä on varaa harrastaa ja tehdä just sitä mitä haluaa. Ruokaa me ostetaan yleensä niin, että minä maksan niin kauan kun rahat riittää ja mies loppukuun. Nyt varmaan sitten teen niin, että ostan lahjat omista rahoistani ja mies maksaa enemmän ruuista sitten.

Meillä yleensä minä olen ostanut just nuo joululahjat, mies on ostanut sitten minun lahjani ja omat kummilapsensa. Meillä on kyllä paljon lahjoja ostettavana, (isot suvut siis ihan lähimmätkin) ja aionkin säästää tekemällä itse esim. kavereille lahjoja. Vissiin tuo mies pelkää, että innostun lahjoja ostelemaan yli tarpeen. Mitä ei kuitenkaan ole tarkoitus tehdä, vaan ajattelin jokaiselle jonkun yhden kivan lahjan ostaa, mistä riittää iloa pidempäänkin. Eli siis tarkasti harkita mitä ostan.

Sinun miehesi ajattelee omaa napaansa enemmän kuin lapsiaan ja vaimoaan.

Olet kotona hoitamassa lapsia pienillä tuloilla, miehesi onneksi käy töissä niin saatte talouden pysymään kunnossa, mutta sen sijaan, että miehesi haluaisi tehdä perheensä onnelliseksi, hän laittaa rahat itseensä ja kysyy onko varaa ostaa lapselle joululahjaa.

Itse olen kotona lapsen kanssa, mies käy töissä.
Maksetaan lainat, laskut ja ostetaan lapselle tarpeellinen. Nyt ostetaan lapselle joululahjat ja tehdään mukava joulu.
Ne ostetaan perheen rahoilla. Mieheni tietenkin tuo suurimman osan rahoista talouteemme tällä hetkellä, mutta ei koskaan ole sitä korostanut vaan eletään normaalia elämää ja ostetaan mihin on varaa.

Miksi olet kateellinen miehellesi?
Sinun pitäisi kertoa sille tyypille, että kumpi on tärkeämpi lapsen muumitietokone ja perheen hyvinvointi vai hänen reissunsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mies - Hki:
Ei muuten ole ensimmäinen kerta kun itse kuulen tällaisesta ... Yleisimmin kuitenkin kun itse olen törmännyt kyseiseen aiheeseen, niin taustalla on ollut psykopaattinen / sovinistinen mieshenkilö, joka käyttää rahaa vallan käyttömuotona. Tästä en sitten tiedä, vastatkoon ap siihen miten asia on... *jää odottamaan lisäinfoa*

Minä luulen, että kyse on enemmänkin ehkä ajattelemattomuudesta. Kyllä minä mieheltä rahaa omiin juttuihini saisin, mutta se olisi sitten ikäänkuin lainaa.

Enkä minä tätä tyyliämme ole tosiaan pahana pitäny, vähän nytkin ns. naureskellen tulin myöntämään että olen kateellinen. Mutta nyt tuli vähän sellainen olo ja tunne, ettei tämä ehkä olekaan niin kovin hyvä juttu. En tiiä, minä menin nyt vähän hämilleni...

Provoilua?

Voi jestas. Mitäpä jos miehen tulot ovat 4 x isommat kuin omani olessani työelämässä? Pitääkö meidän siltikin elää täysin samantasoisesti? Meillä mieheni kanssa on täysin erilliset rahat, ja mies antaa mulle kotona olon johdosta (ja muutoinkin) tietyn määrän tiettyyn tarkoitukseen ja lisäksi lastenhoidista palkkioksi kuukausirahaa. Yllärinä mies maksaa aina halutessaan (eli esim kuluneena vuonna kai 6 kertaa) ulkomaanmatkoja koko perheelle ja vie usein ulos syömään. Kärsinkö minä siis, koska mies pistää omasta palkastaan lisäksi hlökohtaiseen säästöön, ajaa jonkinverran paremmalla autolla kuin minä sekä käyttää lähinnä Bossin ja Hillfigerin vaaatteita, toisin kuin minä? Jotain rajaa; en ole kimpassa pölliäkseni mieheni uraan panostamisen hedelmät vaan koska rakastan häntä. Ei minun tarvitse saada ihan kaikkea mitä hänkin, koska elän jo valmiiksi paremmin kuin suurin osa viiteryhmästäni.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minä luulen, että kyse on enemmänkin ehkä ajattelemattomuudesta. Kyllä minä mieheltä rahaa omiin juttuihini saisin, mutta se olisi sitten ikäänkuin lainaa.

Enkä minä tätä tyyliämme ole tosiaan pahana pitäny, vähän nytkin ns. naureskellen tulin myöntämään että olen kateellinen. Mutta nyt tuli vähän sellainen olo ja tunne, ettei tämä ehkä olekaan niin kovin hyvä juttu. En tiiä, minä menin nyt vähän hämilleni...

Jokaisella on omat tapansa toimia.

Silloin kun eletään kahdestaan ilman lapsia, voi olla omat rahat. Molemmat tienaa ja matkustellaan ja eletään, mutta sitten kun perustetaan perhe, on mukana se kolmas siinä.

Silloin rauhoitutaan ja taloudellisesti on tärkeintä sen lapsen hyvinvointi, eletään niin, että lapsi saa kaikki tarvitsemansa vaatteet, ruuat joskus jotain pientä yllätystä, aikuiset sovittavat menonsa tämän muuttuneen elämäntilanteen mukaan.

Perheessä kukaan ei joudu katsomaan vierestä kun yksi perheen jäsen toteuttaa itseään muiden ollessa rahapulassa tai joudu pyytämään lainaa perheenjäseneltä.
Perheessä on rahat jotka käytetään yhteiseen hyvinvointiin ja yleensä lapsen syntymä tarkoittaa sitä, että toinen vanhemmista jää kotiin ja tulot putoavat ja silloin myös jokaisen perheessäolevan elintaso putoaa, ei vain yhden.

Yhteistyössä