Olen kotihoidontuella ja nyt sairauslomalla. Kannattaako siis hakea sairauspäivärahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko se nyt sit kannattavaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko se nyt sit kannattavaa

Vieras
Saan siis täysmäärän kht eli perus+ täyden lisäosan. Nyt sairauslomalla 6.8-16.9. Kannattaako siis hakea sairauspäivärhaa. Saanko siis vaan jomman kumman? Jos haen ja minulle jää siitä vähemmän niin niin voinko sen perua?

Jos tämä pitää paikkansa, niin on viisainta unohtaa koko sairausloma:
http://www.paavoarhinmaki.fi/blogi/2010/kotihoidontuen-saajilla-on-kohtuuttoman-huono-sairausturva/

Ei kantsi hakea, et saa mitään. Omavastuu sairauspäivärahaan kotihoidontuella on 55 vrk. Pienoinen yllätys viitisen vuotta sitten, kun tapaturmalta jouduin pitkälle saikulle ja olin kotihoidontuella. N. pari kuukautta olin ilman mitään tulonlähdettä.
Valitettava tosiasia on se ettei kotiäiti saa sairastua:/

Ei kantsi hakea, et saa mitään. Omavastuu sairauspäivärahaan kotihoidontuella on 55 vrk. Pienoinen yllätys viitisen vuotta sitten, kun tapaturmalta jouduin pitkälle saikulle ja olin kotihoidontuella. N. pari kuukautta olin ilman mitään tulonlähdettä.

No kai sä sitä kotihoidontukea sait? Vai jouduitteko laittamaan lapsen hoitoon?

Sinulla ei olluttuloja tai tulosi olivat pienet, silloin tulee tuo 55 pv karenssi. Olen itse saanut kotihoidon tukea ja sairauspäivärahaa yhtaikaa , mutta tästä on jo melkein 10 v aikaa. Sairaspäiväraha oli ihan tulojeni mukaan laskettu, lapsi oli noin vuoden.

katsoin kelan laskurilla ja sieltä ilmoitti,että 2010 vuoden tulojen mukaan katsottaisiin päiväraha. meneekö se nytten niin että tuon perusosan kht saa,mutta sitten lisäosaan vaikuttaa tuo siarauspäiväraha?

Mutta jos sairauspäivärahan karenssi (tarkoittaa omavastuuaikaa) on 55 vuorokautta, niin sairauslomasi on aivan liian lyhyt, jotta saisit sieltä yhtään mitään.

[QUOTE="vieras";26942634]Mutta jos sairauspäivärahan karenssi (tarkoittaa omavastuuaikaa) on 55 vuorokautta, niin sairauslomasi on aivan liian lyhyt, jotta saisit sieltä yhtään mitään.[/QUOTE]

Miksi se on 55 päivää? Miksi ei sitä ) päivää?

ja ei kaiketi tulottomaski voi jäädä koska onhan kht tultava siinä tapauksessa sellaisena kun se on aijemminkin tullut jos ja kun oamavastuuaikana ei siis ole vähentäviä tuloja

Tuossa Arhinmäen kirjoituksessa (linkki aiemmassa viestissä) sanotaan:
Jos kotihoidon tuelta joutuu jäämään pitkälle sairauspäivärahalle, ei sairauspäiväraha määräydy edellisen palkkatulon eikä edes vanhempainpäivärahan vaan kotihoidon tuen mukaan. Tämä koskee ainakin niitä vanhempia, joiden pätkätyöjakso on päättynyt vanhempainvapaan aikana.

--
Mutta vähän epäselväksi jää, milloin tätä sovelletaan. Jos työsuhteesi on päättynyt vanhempainvapaan aikana, niin silloin ainakin.

Mun työsuhde ei ole päättynyt mihinkään vaan olen palaamassa vakituiseen työhöni kun lapsi on täyttänyt 3v.
Olen jäänyt työstä pois sairauslomalle 2 kk aikaisemmin ennen kuin äitiyslomani alkoi eli lokakuussa ( sanoin alussa väärin,että alokuussa) 2010

Tämän löysin Kelan sivuilta:
55 päivän omavastuulla tarkoitetaan päivärahan omavastuuaikaa niillä, joilla ei ole työtuloja tai jotka eivät ole olleet omassa tai toisen työssä tai työttömänä työnhakijana kolmen kuukauden aikana ennen sairauslomaa. Näille päiväraha maksetaan vähimmäispäivärahana (22,04 euroa/päivä 28.2.2011 saakka ja 1.3.2011 alkaen 22,13 euroa/päivä) ja vasta tuon 55 päivän jälkeen.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/010206101627PH?OpenDocument

Laitoin eilen illalla kelaan kysymyksen ja olinpa saaanut vastauksen tänä aamuna jo :)

Sairauspäivärahassa on 55 päivän odotusaika, jos sinulla ei ole ollut työtuloja verovuonna 2010, tai et ole ole ollut työssä etkä työnhakijana
etkä ole saanut mitään Kelan etuutta ennen sairastumistasi.

Eli kun minulla on ollut tuloja 2010 niin sitä saan niiden tulojen mukaan

Riippuu sairaudesta. Mä sain aikoinaan kuukauden sairasloman masennuksen takia. Kelan ylilääkäri kumosi psykiatrin lausunnon ja tuli kielteinen päätös. Olin silloin opiskelija, joten en sitten saanut mistään rahaa.

Jos olet täysin varma että tulee myönteinen päätös, niin hae. Jos olet vähänkin epävarma, älä hae.

Tosta mun tapauksesta psykiatri totesi: "Kelan kanssa on ku lottoa pelais".

[QUOTE="vieras";26947341]Riippuu sairaudesta. Mä sain aikoinaan kuukauden sairasloman masennuksen takia. Kelan ylilääkäri kumosi psykiatrin lausunnon ja tuli kielteinen päätös. Olin silloin opiskelija, joten en sitten saanut mistään rahaa.

Jos olet täysin varma että tulee myönteinen päätös, niin hae. Jos olet vähänkin epävarma, älä hae.

Tosta mun tapauksesta psykiatri totesi: "Kelan kanssa on ku lottoa pelais".[/QUOTE]

Olen ollut leikkauksessa. Ja miksi sitä ei voisi hakea? Eihän se vaikuta kotihoidontukeen
mitenkään jos tulee kielteinen päätös.

Minulla on aikoinani ollut 1 1/2v sairauloma mikä olen saanut psykiatrilta ja ei ole koskaan kela siihen tehnyt kielteistä päätöstä.

Yhteistyössä