[QUOTE="vieras";24461863]Järjetöntä, että aikuinen ottaa yhden huoneen omakseen, kun aikuiset yleensä vain nukkuvat huoneessa. Lapset tarvitsevat tilaa leluilleen, harrastusvälineilleen, läksyrauhan ja kavereiden kanssa olo paikan.[/QUOTE]
Musta taas on ihan älytöntä tuonkaltaisessa tilanteessa tuhlata yksi huone olohuonekäyttöön, mikä käytännössä on ihan turha huone. Itse tekisin olkkarista isomman lastenhuoneen, toinen makuuhuone vanhimmalle lapselle, toinen äidille, nuoremmat olkkariin. Tai vaihtoehtoisesti jos lapset pystyvät nukkumaan kaikki yhdessä, niin makuuhuone nukkumahuoneeksi ja olkkarista isoin osa leikkihuoneeksi sekä tavaran säilytykseen. Tässä vaan on se ongelma, että 11v ei kohta enää tahdo mitään leikkejä tai lelujensäilytystilaa, vaan omaa rauhaa ja yksityisyyttä.
Tekisin sen perheen yhteisen oleskeluhuoneen keittiöön, koska siellä oikeasti perhe viettää eniten aikaa yhdessä, äiti viettää siellä joka tapauksessa ison osan kotonaoloajasta ja sen seurauksena myös lapset kertyvät sinne. Siellä voi vaikka pelata yhdessä ja kyllä sinne varmasti pieni telkkari ja kapea sohvakin mahtuu, jos se on yhdessäolon ydin. Jos muut tahtovat valvoa kun pienemmät nukkuvat olkkarissa, he tekevät sen joka tapauksessa muissa huoneissa joista saa ovet kiinni. Noin pienille se yksityisyys ja rauha ei ole vielä niin tärkeää kuin äidille ja 11-vuotiaalle kohta on. He vielä nauttivat niistä hetkistä kun koko perhe on yhdessä kasassa.