Olen niiiin väsynyt lapseni (1v4kk) jatkuvaan itkuun... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Lapsi on ollut aina voimakastemperamenttinen ja ilmaissut kaiken itkemällä. Jo sairaalassa vauva vaan itki koko sen ajan kun kävin synnytyksen jälkeen suihkussa, vaikka olin tunnin verran häntä imettänyt. Kätilökin ihmetteli, ja sanoi että yleensä vauvat ovat synnytyksestä sen verran väsyneitä että mielellään nukkuvat sitten.

Ekat kuukaudet asiat oli hyvin jos oli minussa kiinni(joko tissillä tai sylissä), muuten itki. Nukkui vieressä yöt, mutta itki isänsä sylissä esim. ne ajat kun kävin suihkussa. Oli yleensä sylissäni kun söin. Oli tosi rankkaa, mutta hei sehän kuuluu asiaan ja ajattelin että kyllä se siitä ajan kanssa helpottaa.

Ekat puoli vuotta meni ainakin niin että lapsi oli joko vieressäni, sylissä tai Manducassa. Muuten meni ihan huudoksi. Siinä vaiheessa kun hän alkoi vähän liikkumaan, niin itkukin jonkin verran väheni, mutta kyllä hän on edelleen tosi itkuinen lapsi.

Nyt siis ikää 1v4kk, ja kun omaa tahtoa on tuossa 1-vuotiaasta eteenpäin tullut, niin itkun määrä on taas vaan lisääntynyt. Päivässä on useita 30-60 minuuttia kestäviä huutokohtauksia, jotka lähes aina alkavat ihan mitättömistä asioita. Jos vaikka riisikakun päällä ei olekaan margariinia niin lapsi alkaa huutaa, huutaa ja huutaa, jossain vaiheessa varmaan unohtaa miksi on edes alkanut itkeä mutta ei osaa lopettaakaan. Mikään hämäys, sylissä kanniskelu, mikään ei siihen auta! Olen ihan toivoton!

Tämä vaikuttaa meidän koko perheen elämään. Mies sairastui masennukseen jo silloin kun vauva oli parikuinen, ei varmaan tietysti kokonaan johtunut siitä mutta jotenkin tuo vauvaelämän rankkuus kuitenkin vaikutti siihen. Mulla alkaa olla jatkuvan itkun kuuntelemisen aiheuttaman stressin vaikutuksesta verenpaine sellaisissa lukemissa että kohta tarvitaan lääkehoitoa. Epäilen että kuulonikin on huonontunut, minulta on mm. monta kertaa jäänyt televisio päälle vahingossa kun en kuule että se on päällä. Kissamme on alkanut pissailemaan sisälle (eikä mitään fyysistä vikaa ole, kun eläinlääkärillä on käytetty, tutkittu ja lääkkeitäkin kokeiltu), ja kissan kuulo on huonontunut, epäilemme näidenkin johtuvan jatkuvasta melusta ja stressistä, koska kissa on kuitenkin "vasta" 7-vuotias. 3-vuotias esikoisemme on välillä käyttäytynyt hyvin aggressiivisesti ja luulen että tämäkin johtuu jatkuvan itkun kuuntelemisen aiheuttamasta stressistä. Hän on myös alkanut itkeä paljon aiempaa enemmän, huutaa suuren osan puheestaan ja saa muutenkin aivan liian vähän huomiota kun nuorempi vaatiin niin paljon.

Lapselta on tutkittu lääkärissä allergiat, refluksi ja korvat, korvatulehduksia on ollut sen verran että lapsi on jonossa putkitukseen. Lapsella ei olee mitään muita fyysisiä oireita. Hän on nukkunut yönsä heräilemättä n. 1-vuotiaasta asti ja syö kohtuullisesti (tosin nirsoilee aika paljon...), kasvaa ja elää kaikin puolin säännöllistä elämää. Joten tämä nyt taitaa olla vain luonnekysymys...

Jotenkin tässä nyt vaan tuntuu että en tiedä miten tässä jaksaa... Miten olette muut yhtä itkuisten lasten äidit jaksaneet ja selvinneet, oletteko saaneet jotain apua? Missä vaiheessa(vai onko missään vaiheessa?) on helpottanut?

No apuahan tuohon on saatava. Perhetyöntekijä, puolipäivähoito tms. Ei ole lapsellekaan hyväksi jos molemmat vanhemmat huonossa kunnossa. Ei muutakuin soitat neuvolaan ja sanot että apua.

[QUOTE="Xxxx";26590955]No apuahan tuohon on saatava. Perhetyöntekijä, puolipäivähoito tms. Ei ole lapsellekaan hyväksi jos molemmat vanhemmat huonossa kunnossa. Ei muutakuin soitat neuvolaan ja sanot että apua.[/QUOTE]

Mutta sitä miettii että onko tässä nyt oikeutettu mihinkään apuun... Kun eihän lapsella kuitenkaan mitään "vikaa" ole, eikä meistä vanhemmistakaan päälle päin se väsymys näy, mutta itsellä vaan on tunne että miten tässä jaksaa vielä huomisen ja taas vielä päivän ja sitten vielä seuraavan... Päivähoitoon jos lapsi menisi niin silloinhan minun pitäisi mennä takaisin töihin, koska jäisin ilman mitään tukia. En tiedä miten onnistuu, hoitovapaa on haettu vuoden loppuun...

meillä ei ole lapsi edes viellä syntynyt ja on jo tarjottu neuvolan puoelta "kotihoito" apua en muista oikeeta termiä mutta henkilöt jotka tulevat hoiitamaan vauvaa että saat vapaata. myös neuvolasa kannattaa puhua suoraan asioista! ja snaoa ettei jaksa enään.

Meillä nuorin oli ihan samanlainen, luonne kysymys tosiaan ja väsyneenä kahta kauheampi.
Ikä auttaa, nyt 5 vee eikä saa enää jankutus kohtauksia. Mutta pienempänä saattoi huutaa esim. Tunnin likomärkänä jos joku asia oli huonosti. Huonosti eli väärä leipä ym.

Meillä on melkein samanlainen tapaus, 1-vuotias. Esimerkiksi äsken halusi olla sylissä, jouduin laittamaan hetkeksi lattialle että sain pyyhittyä esikoisen pyllyn, 1v huusi lattialla kuin olisi päätä leikattu. Rauhoittui vähän, kun pääsi takaisin syliin, mutta sellaista kitinää pitää silti, kun ei sylissäkään ole hyvä, mutta pois sylistä vielä pahempi. Mussa se on muutenkin koko ajan kiinni, roikkuu lahkeessa ja kitisee. Vähän helpottanut sen jälkeen, kun imetys loppui, silloin alkoi aina kitistä heti kun näki minut, vaikka siihen asti olisi ollut ihan hyväntuulinen. Kiihtyy sekunnissa nollasta sataan, syitä voi yleensä vain arvailla. Onneksi nukkuu yöt hyvin, muuten mut sais jo kärrätä hullujen huoneelle. Onneksi pääsen huomenna töihin, isänsä on hoitovastuussa seuraavat viikot.

no empä kyllä usko todellakaan että kannattaisi itkuinen lapsi vielä viedä päivähoitoon. Ei se sillä ainakaan paremmaksi muutu... jatkuvasti syliä tarvitseva itkuisa lapsi ei todellakaan psyykkisesti ole valmis vielä mihinkään päiväkotihoitoon.

mä luulen että te tarvitsisitte nyt jonkinlaista apua keskinäiseeen vuorovaikutukseenne eli vuorovaikutussuhteeseen keskittyvää terapiaa (lapsipsykologia tai vastaavaa). Jos lapsi jumittuu pitkiksi ajoiksi huonoon oloonsa, kuten tekstissä kuvasit niin psykologi/terapeutti voisi antaa teille vinkkejä siihen kuinka auttaa lasta tunnetilassa sekä sen muuttamisessa.

suosittelen sulle myös Liisa keltikangas-järvisen temperamentti kirjaa.

^Mäkään en voisi kuvitellakaan vieväni vielä tuota 1-vuotiasta hoitoon. Voi vain kuvitella kuinka hirveitä illat olisi, kun se vaatisi silloin kaiken sen huomion, jota ei ole päivällä hoidossa saanut. Muutaman kerran on ollut mummulassa hoidossa ja siellä käyttäytyy kyllä kuin herranterttu, eli silloin kun minä tai isänsä ei olla näköpiirissä, niin kaikki on ok.
Saatiin esimakua tulevasta jo silloin kun tultiin laitokselta kotiin. Vauva huusi suoraa huutoa koko 100km kotiin, sama jatkunut sen jälkeen, eli vihaa yli kaiken autoilua, eli ei paljoa matkustella. Luulen, että tuokin liittyy vain siihen, että joutuu silloin olemaan "yksin" omassa istuimessa eikä sylissä viihdytettävänä.

Jos ei oikeasti ole mitään "syytä" itkuun ja tulistumiseen, niin eiköhän aika auta.....meillä 4,5-vuotias nollasta sataan kiihtyvä lapsi on ehkä viimeisen reilun puoli vuotta ollut helpompi tapaus, siis reagoida tunteisiin ja niin päin pois! Puhumaanoppiminen auttaa varmasti teilläkin, siis sitten, kun osaa jo kunnolla puhua ja jos itse pystyisi ja jaksaisi ja ehtisi ennakoimaan pahimmat sudenkuopat.

Meillä on melkein samanlainen tapaus, 1-vuotias. Esimerkiksi äsken halusi olla sylissä, jouduin laittamaan hetkeksi lattialle että sain pyyhittyä esikoisen pyllyn, 1v huusi lattialla kuin olisi päätä leikattu. Rauhoittui vähän, kun pääsi takaisin syliin, mutta sellaista kitinää pitää silti, kun ei sylissäkään ole hyvä, mutta pois sylistä vielä pahempi. Mussa se on muutenkin koko ajan kiinni, roikkuu lahkeessa ja kitisee. Vähän helpottanut sen jälkeen, kun imetys loppui, silloin alkoi aina kitistä heti kun näki minut, vaikka siihen asti olisi ollut ihan hyväntuulinen. Kiihtyy sekunnissa nollasta sataan, syitä voi yleensä vain arvailla. Onneksi nukkuu yöt hyvin, muuten mut sais jo kärrätä hullujen huoneelle. Onneksi pääsen huomenna töihin, isänsä on hoitovastuussa seuraavat viikot.

Tämä kuulostaa todella samalta kuin oma lapseni! Ja meillä myös oli pahimmillaan silloin imetyksen aikaan, olin kuin lapsen omaisuutta ja hän tuli heti kiukkuiseksi ja vaati päästä syliin kun vilaukseltakin näki minut, vaikka olisi ollut tyytyväinen siihen asti jonkun muun seurassa. Samoin edelleen aina kun käyn jossain kodin ulkopuolella vaikka kaupassa tai jumpasssa tms (ensimmäisen reilun puolen vuoden ajan lapsi muuten aina itki koko sen ajan kun olin poissa), niin itku alkaa heti kun käännän avainta lukossa kotiin tullessa. Lapsi heti rupeaa purkamaan kiukkuaan siitä kun olin poissa.

Odotan myös tuota puhumaan oppimista kuin kuuta nousevaa, silloin ainakin jotkut asiat helpottavat. Tämä lapsi sanoo vasta kaksi sanaa, esikoinen puhui jo tässä vaiheessa paljon enemmän, joten varmasti menee kuitenkin aikaa ennen kuin oikeasti voi puhumalla ilmaista kunnolla halujaan.

Voi olla että tarvitsisimme jonkinlaista vuorovaikutusterapiaa tms. Jotenkin vaan suhtaudun niin skeptisesti kaikkeen tuollaiseen, esim. neuvolastakin aina vaan voivotellaan että sellaistahan se nyt on, lapsella on varmaan joku eroahdistuvaihe. Tuntuu että saavutetaanko jollain terapialla oikeasti mitään konkreettista, vai annetaanko siellä vaan jotain teoriassa tosi hienoilta kuulostavia vinkkejä joita on kuitenkin vaikea soveltaa käytännön tilanteissa. Jotenkin kaipaisin jotain konkreettista apua, että joku tulisi meille kotiin ja kertoisi mitä pitää tehdä.

Noita Keltikangas-Järvisen kirjoja olen muuten yrittänyt metsästää kirjastosta, mutta ovat aina lainassa... Pitääpä taas laittaa tavoitteeksi sen hankkiminen, vaikka sitten kirjakaupasta.

Kuulostaa täsmälleen meidän lapselta. Nyt 2v10kk eikä helpotusta ole tullut. On oppinut puhumaan, on aloittanut päivähoidon, millään ei ole mitään vaikutusta mihinkään suuntaan.

Eihän teillä ole hometta? Masennus, korvatulehdukset ja kuulon heikkeneminen voivat kaikki olla homeen aiheuttamia oireita.

No miehen masennus alkoi oireilemaan jonkin verran jo ennen tämän lapsen syntymää, sitten syntymän jälkeen puhkesi kunnolla ja tarvittiin lääkitys. Välissä(lapsen syntymän aikoihin) vaihtui asunto, joten tuskin johtuu siitä. Korvatulehduksia on ollut myös minulla ja lapsen isällä, ja ainakin lääkärin mukaan korvan rakenne vain on sellainen "ahdas" ja herkästi tulehtuva. Kuulon heikkeneminen... No en tiedä, todennäköisemmältä kuitenkin tuntuisi että se johtuu siitä että meillä raikaa huuto melkein koko ajan. Asuntommekin on aika uusi(vaikkei se nyt tietysti tae ole mistään), 2000-luvulla rakennettu.

Ihan lohduttavaa kuulla että muillakin on samanlaisia tapauksia, sen sijaan ei lohduta yhtään kuulla että edes ikä ei ole tuonut helpotusta... :( Pelottaa ihan ajatella että minkälainen lapsi on sitten siinä varsinaisessa uhmaiässä! Tai murrosiässä, brrrr...

Tunneterapia auttoi meillä. Opittiin nimeämään tunteita myös kotona ja käsittelemään ristiriitatilanteita toisin. Oli myös muutaman kuukauden pätkä jolloin painevaatteet auttoivat hieman, kesällä olivat kuitenkin liian kuumat eikä syksyllä ollut enää iloa.
Mutta juu, ei tuosta ilman apua mihinkään yleensä mennä. Aikoja sitten perheneuvolaan olis tarvinnut ottaa yhteys, joten huomenna luuri käteen.

meillä oli joku käsittämätön klo 18-20 itkuisuusaika, alkoi ja loppui melko täsmällisesti, ruokailusta meillä ilm. johtui, vatsa/ilmavaivoja. En muista enää kuinka kauan tätä kesti.
Minä käytin korvatulppia vaimentamaan, ehkä vähensi hieman stressaantumistani siitä huudosta.

Hei! Olisi kiva kuulla, että miten ketjun aloittajalla menee lapsineen nyt, kun aikaa on kulunut jonkin verran? Mulla itelläni on aikalailla vastaavanlainen tapaus kotona (1vee) ja vielä ei ole helpotusta arkeen tullut :(

[QUOTE="väsynyt";26590942]Lapsi on ollut aina voimakastemperamenttinen ja ilmaissut kaiken itkemällä. Jo sairaalassa vauva vaan itki koko sen ajan kun kävin synnytyksen jälkeen suihkussa, vaikka olin tunnin verran häntä imettänyt. Kätilökin ihmetteli, ja sanoi että yleensä vauvat ovat synnytyksestä sen verran väsyneitä että mielellään nukkuvat sitten.

Ekat kuukaudet asiat oli hyvin jos oli minussa kiinni(joko tissillä tai sylissä), muuten itki. Nukkui vieressä yöt, mutta itki isänsä sylissä esim. ne ajat kun kävin suihkussa. Oli yleensä sylissäni kun söin. Oli tosi rankkaa, mutta hei sehän kuuluu asiaan ja ajattelin että kyllä se siitä ajan kanssa helpottaa.

Ekat puoli vuotta meni ainakin niin että lapsi oli joko vieressäni, sylissä tai Manducassa. Muuten meni ihan huudoksi. Siinä vaiheessa kun hän alkoi vähän liikkumaan, niin itkukin jonkin verran väheni, mutta kyllä hän on edelleen tosi itkuinen lapsi.

Nyt siis ikää 1v4kk, ja kun omaa tahtoa on tuossa 1-vuotiaasta eteenpäin tullut, niin itkun määrä on taas vaan lisääntynyt. Päivässä on useita 30-60 minuuttia kestäviä huutokohtauksia, jotka lähes aina alkavat ihan mitättömistä asioita. Jos vaikka riisikakun päällä ei olekaan margariinia niin lapsi alkaa huutaa, huutaa ja huutaa, jossain vaiheessa varmaan unohtaa miksi on edes alkanut itkeä mutta ei osaa lopettaakaan. Mikään hämäys, sylissä kanniskelu, mikään ei siihen auta! Olen ihan toivoton!

Tämä vaikuttaa meidän koko perheen elämään. Mies sairastui masennukseen jo silloin kun vauva oli parikuinen, ei varmaan tietysti kokonaan johtunut siitä mutta jotenkin tuo vauvaelämän rankkuus kuitenkin vaikutti siihen. Mulla alkaa olla jatkuvan itkun kuuntelemisen aiheuttaman stressin vaikutuksesta verenpaine sellaisissa lukemissa että kohta tarvitaan lääkehoitoa. Epäilen että kuulonikin on huonontunut, minulta on mm. monta kertaa jäänyt televisio päälle vahingossa kun en kuule että se on päällä. Kissamme on alkanut pissailemaan sisälle (eikä mitään fyysistä vikaa ole, kun eläinlääkärillä on käytetty, tutkittu ja lääkkeitäkin kokeiltu), ja kissan kuulo on huonontunut, epäilemme näidenkin johtuvan jatkuvasta melusta ja stressistä, koska kissa on kuitenkin "vasta" 7-vuotias. 3-vuotias esikoisemme on välillä käyttäytynyt hyvin aggressiivisesti ja luulen että tämäkin johtuu jatkuvan itkun kuuntelemisen aiheuttamasta stressistä. Hän on myös alkanut itkeä paljon aiempaa enemmän, huutaa suuren osan puheestaan ja saa muutenkin aivan liian vähän huomiota kun nuorempi vaatiin niin paljon.

Lapselta on tutkittu lääkärissä allergiat, refluksi ja korvat, korvatulehduksia on ollut sen verran että lapsi on jonossa putkitukseen. Lapsella ei olee mitään muita fyysisiä oireita. Hän on nukkunut yönsä heräilemättä n. 1-vuotiaasta asti ja syö kohtuullisesti (tosin nirsoilee aika paljon...), kasvaa ja elää kaikin puolin säännöllistä elämää. Joten tämä nyt taitaa olla vain luonnekysymys...

Jotenkin tässä nyt vaan tuntuu että en tiedä miten tässä jaksaa... Miten olette muut yhtä itkuisten lasten äidit jaksaneet ja selvinneet, oletteko saaneet jotain apua? Missä vaiheessa(vai onko missään vaiheessa?) on helpottanut?[/QUOTE]

kuulostaa ihan mun esikoiselta,paitsi hän ei nukkunut öitään ennenkuin 1v 10kk iässä.(ja mä olin totaali yh,ilman tukiverkkoa), hän on edelleen haastava vaikka ikää on 8vuotta (hänellä on adhd ja aistiyliherkkyyksiä).

siinähän se vauva ja taaperoaika meni sumussa(toki isolta osalta johtui siitä ettei lähes 2vuoteen nukkunut kunnolla yhtään yötä), sitä vaan meni päivästä toiseen,ei ollut muitakaan vaihtoehtoja.onneksi nyt on kuitenkin paljon helpompaa. voimia! se voi olla että helpottaa,tai sitten ei!

Yhteistyössä