Olen niin vihainen lapselle, miksi hänen pitää olla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ob
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Annoit kyllä kunnon tossukan kuvan itsestäsi sen toisen perheen silmissä. Sun lapsi heittää toisen lapsen lelut kaislikkoon ja kun sä et saa lastasi tottelemaan ja hakemaan niitä niin toisen perheen ihminen joutuu sen tekemään. Olisit ollut aikuinen ja hakenut lapion itse, nythän sun poikasi ei edes anteeksi pyytänyt niiltä toisilta?

Alkuperäinen kirjoittaja MillaVanilla:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Milla Vanilla, no en todellakaan halunnut kastella housujani ja ajaa märillä housuilla kotiin.

Noh, asioilla on monta eri tapaa eikä se oma tapa ole aina oikea, siis myönnän tämän itsekin, mutta ei se päällyshousujen pois ottaminen hirmu vaikeaa olisi ollut...

Tai kumpikohan on pahempi: vieras lapsi ei saa tavaraansa, minkä sun lapsi heitti pusikkoon, vai se että sulla vähän housut kastuu? Come on, joskus lasten tekosten takia joutuu paskaankin vähän koskeen!

diibadaaba, no huomenna lapsen on haettava lapio kaislikosta pois. Sen hän tietää jo.

Miksi sitä enää tarvitsisi hakea kun sitä ei voi kuitenkaan palauttaa uhrille?

En yhtään ymmärrä millaisia ajatusmalleja koetat lapsellesi opettaa. Sekin, että oma pylly menee vieraan lapsen lapion edelle..

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Kimalle84, ai että huomenna siis jo uudestaan rannalle lapsen kanssa vai mitä ajattelit?

Niinkuin aloituksessa lukee, meinasit huomenna pakottaa lapsen hakemaan lapion jos ei sitä vapaaehtoisesti hae. Jos asia olisi hoidettu tämän päivän puolella kunnialla loppuun, niin ei tarvitsisi pitkittää touhua. Eikä muutenkaan tarvitse. Voit vaikka sopia lapsen kanssa että jos kyseisen lapion omistaja tulee vastaan niin pyytää anteeksi, thats it. Jos pakotat hakemaan lapiota huomenna niin se menee samaan kategoriaan tuon kylmän suihkun kanssa, siinä ei ole enää mitään järkeä, menee ihan jotenkin överiksi.

No ei se toinen perhe edes tiennyt, että kuka sen lapion kaislikkoon nakkasi.

No ensinnäkin, mistä tiedät? Ja toisekseen, olisit ollut selkärankainen ja ilmoittanut heille jos eivät tiedä, anteeksipyynnön kera.

Kimalle84, no en edes tiedä tuleeko tuo lapsi ja täti enää rannalle. Mutta kyllä aion huomenna sen lapion lapsella vedestä haettaa. Tai sitten minä haen sen, laitan huomenna rannalle uikkarin.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Kauhealta kuulostaa kylmät suihkut jostain ajattelemattomasta teosta.
Ja en tiedä mitä itse tekisin, lapseni eivät ole heitelleet tahallisesti toisten leluja. Mutta kun on näin lämmin päivä, niin aivan hyvin olisin voinut hakea vaikka vaatteet päällä sen lapion sieltä. ja olisin hakenutkin. ja antanut sen vain omistajalleen takaisin.

Ja lapsi olisi oppinut tästä mitä? Että mitä vaan saa tehdä ja äiti korjaa jäljet ja sit hyssytellään ja paapotaan niin maan perusteellisesti. Jos mun lapsi olis tehnyt saman niin olisi hakenut tavarat tai sit olis korvattu heitetyt tavarat ja niihin käytetyt rahat olis olleet lapsen karkkipäivärahat tms. Tottakai tuon ikäisellä pitää olla väärästä tahallisesta teosta rangaistus. Niitä rajoja sillä uhmaamisella haetaan ja siks ne rajat pitää tehdä.

Oman lapsen olen kerran vienyt kylmään suihkuun kun oli ihan hysteerisessä raivokohtauksessa, mut ei se auttanut edes siihen enkä toiste aio ko. menetelmää kokeilla.

vieras, kyllä läksytin lapsen "hyvästi" siitä, että toisen leluja ei saa jorpakkoon heittää ja sanoin vielä lapselle, että mieti miten paha mieli toiselle lapselle tuli kun lelu jäi järveen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Ja en tiedä mitä itse tekisin, lapseni eivät ole heitelleet tahallisesti toisten leluja. Mutta kun on näin lämmin päivä, niin aivan hyvin olisin voinut hakea vaikka vaatteet päällä sen lapion sieltä. ja olisin hakenutkin. ja antanut sen vain omistajalleen takaisin.

Ja lapsi olisi oppinut tästä mitä? Että mitä vaan saa tehdä ja äiti korjaa jäljet ja sit hyssytellään ja paapotaan niin maan perusteellisesti. Jos mun lapsi olis tehnyt saman niin olisi hakenut tavarat tai sit olis korvattu heitetyt tavarat ja niihin käytetyt rahat olis olleet lapsen karkkipäivärahat tms. Tottakai tuon ikäisellä pitää olla väärästä tahallisesta teosta rangaistus. Niitä rajoja sillä uhmaamisella haetaan ja siks ne rajat pitää tehdä.

Oman lapsen olen kerran vienyt kylmään suihkuun kun oli ihan hysteerisessä raivokohtauksessa, mut ei se auttanut edes siihen enkä toiste aio ko. menetelmää kokeilla.

Ei, vaan lapsi ois oppinut sen, että jos heittää lapion jonnekin, se kans haetaan ja annetaan takas sille jolle se kuuluu! Tottakai jos ite joutuis hakeen, ni lapselle uimakieltoa pari päivää, varmasti oppis näillä helteillä! Ja uhri sais tavaransa takas.

Vaikka omillani ei ole mitään uhmaa vielä ollut, mikä kohdistuisi vieraisiin lapsiin. Vain toistensa kanssa tappelevat. Niin ei tuo nyt niin kamala asia ollut. Jos joku heittäisi lapseni lapion, niin se riittäisi että lapsi tai äitinsä hakisi sen lapion takaisin. en vaatisi mitään kylmiä suihkuja jos lapsi ei kerran edes tiennyt kenen lapio on eikä siis halunnut kiusata ketään, vaan oli vaan jostain syystä kiukkuinen tai uhmakas.

anteeksipyyntökin olisi kiva juttu, mutta se lapio riittäisi. ei teillä sitten ollut mukana omaa, jonka olisit voinut antaa tilalle? ja lapselle kertoa, että toiselle tulee paha mieli, kun noin hänen rantalelu heitellään hukkaan.

Olen aivan rehellisesti sanottuna ihmetellyt, mistä noita nykyajan pentuja oikein sikiää. No, enää ei tarvitse ihmetellä jos meillä on näin fiksuja kasvattajia..

Vaikka omillani ei ole mitään uhmaa vielä ollut, mikä kohdistuisi vieraisiin lapsiin. Vain toistensa kanssa tappelevat. Niin ei tuo nyt niin kamala asia ollut. Jos joku heittäisi lapseni lapion, niin se riittäisi että lapsi tai äitinsä hakisi sen lapion takaisin. en vaatisi mitään kylmiä suihkuja jos lapsi ei kerran edes tiennyt kenen lapio on eikä siis halunnut kiusata ketään, vaan oli vaan jostain syystä kiukkuinen tai uhmakas.

anteeksipyyntökin olisi kiva juttu, mutta se lapio riittäisi. ei teillä sitten ollut mukana omaa, jonka olisit voinut antaa tilalle? ja lapselle kertoa, että toiselle tulee paha mieli, kun noin hänen rantalelu heitellään hukkaan.

Anteeksipyynnöllä voisi saada vaikka ystävän siitä lapion omistajasta, mutta tärkeintä olisi ollut vaan jotenkin korvata se mitä lapsi teki.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:

Ei, vaan lapsi ois oppinut sen, että jos heittää lapion jonnekin, se kans haetaan ja annetaan takas sille jolle se kuuluu! Tottakai jos ite joutuis hakeen, ni lapselle uimakieltoa pari päivää, varmasti oppis näillä helteillä! Ja uhri sais tavaransa takas.

Jos äidin on pakko lähteä kahlaamaan järveen, niin miksei hän hae sitä lasta sieltä? Joka saa sitten ite hakea heittämänsä tavarat.

Häh, no oppiipahan, että toisen leluja ei jorpakkoon heitetä.

Mutta kun kasvatuksessa olisi tarkoituksena opettaa pikemminkin ajatusmalleja ja SELKÄRANKAA lapsille.. Ei sitä, että

-jos heitän lapion, saan kylmän suihkun --> okei ehkä en enää heitä
-jos lyön koiraa, saan kotiarestia viikoksi --> okei en ehkä lyö koiraa, lyön sitten kissaa
-jos haukun naapurin Lottaa, en pääse rannalle

jne. Ymmärrätkö pointin?

Häh, no oppiipahan, että toisen leluja ei jorpakkoon heitetä.

En usko että oppii. Tuo kylmä suihku kun ei ollut mitenkään verrannollinen lapsen tekemään vääryyteen. Hän ei joutunut itse nöyrtymään ja hakemaan niitä takaisin, tai pyytämään anteeksi. Ei lapsi opi tollasella kurituksella muuta kuin pelkäämään vanhempiaan.

vieras, kyllä läksytin lapsen "hyvästi" siitä, että toisen leluja ei saa jorpakkoon heittää ja sanoin vielä lapselle, että mieti miten paha mieli toiselle lapselle tuli kun lelu jäi järveen.

mutta mitä hyötyä siitä on ettei siltä lapselta kukaan käynyt pyytämässä anteeksi?
siis ensimmäiseksihän mennään kertomaan sille uhrille et näin olen tehnyt olen pahoillani, ja sitten mietitään eteenpäin, eikä uhkailla ja rankaista lasta ja esitetä uhrin edessä et ei me mitään tiietä tästä
:/

Yhteistyössä