Olen päiväkodissa harjoittelussa ja ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harjottelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harjottelija

Vieras
Oltiin oltu ulkona varmaan jotain 1,5tuntia eilen. Kysyin päiväkodin vastaavalta ,että voinko mennä sisälle, kun oli hirveen kylmä ja märkä olo. Mulla kyllä oli mielestäni ihan tarpeeksi vaatetta, kun oli vielä villapaitaa ym alla ja sopiva vaatetus muuten ulos. No, tämä päiväkodin vastaava sitten sano mulle vaan siihen,että ei tykkää kun aikuiset valittaa että on kylmä ,sano mulle vaan että pysyn ulkona lasten kans loppuun asti,ruokailuun oli siis 15min aikaa. Käski vaan lisäämään vaatetta. Sanoin sille että mulla on heikko olo ja kuumeinen ja menisin 5 minuuttia aikaisemmin sisälle mittaan kuumeen. Ei päästänyt ja uskoin sit häntä, mut oisinko voinut mennä sitten sisälle ja olla tottelematta vastaavaa? Loppujen lopuksi menin sitten siälle noin 20min kysymyksen jälkeen ja mittasin kuumeen ja se oli 38. aamulla ei ollut tietenkään harjoitteluun lähtiessä, muutaku vähän heikko olo.

Olisitko ehtinyt mitata kuumeen 5 min kuluttua?
Minkä verran teillä oli aikuisa pihalla, yleensä tiettyä määrää lapsia kohden on oltava tietty määrä aikuisia.

Harjoitteluissa ollaan työpaikan säännöillä. Ei siellä ne vakkaritkaan voi vaan häipyä sisälle kun alkaa pihalla seisominen vituttamaan.

Kasva aikuiseksi ja lakkaa ruikuttamasta.

[QUOTE="vieras";25063288]Olisitko ehtinyt mitata kuumeen 5 min kuluttua?
Minkä verran teillä oli aikuisa pihalla, yleensä tiettyä määrää lapsia kohden on oltava tietty määrä aikuisia.[/QUOTE]

Harjoittelija ei saa missään tilanteessa korvata työntekijöitä.Harjoittelija on aina harjoittelija eli aina jonkin työntekijän mukana.En ymmärrä miksei voinut päästää vähän aikaisemmin sisälle että harjoittelija olisi saanut mitata lämmön..

Minkä verran teillä oli aikuisa pihalla, yleensä tiettyä määrää lapsia kohden on oltava tietty määrä aikuisia.[/QUOTE]

Harjoittelija ei voi korvata työntekijää.

Ehkä sun olis vaan pitäny ilmoittaa, että meen sisälle kun on tosi heikko ja kuumeinen olo. Harjoittelijaa kun ei pidä laskea mukaan miehityksen, ei siis korvaa työntekijää, kuten joku jo mainitsikin.

Harjoittelussakin harjoittelijalta odotetaan aikuisuutta ( uskon siis ette missään peruskoulun TETissä ole, vaan olet ihan aikuinen) ja rohkeutta olla oma itsensä tarttua asioihin kiinni !!!

työntekijöitä oli tarpeeksi pihalla ja tosiaan olen vain harjoittelija. ajattelin että jos menen vähän aikaisemmin sisälle ,olisin voinut riisua itseni ja mitata kuumeen ja ottaa lapset sisälle vastaan. mutta kuitenkin sitä kuumeeta oli ja sanoin vielä sen jälkeen kun mittasin että oli kova kuume (mulle todella kova kun 38) vastaavalle, niin se vaan meinas siihen että olikohan nyt varmasti kun viimeviikollakin olin kuumeessa js mulls oli lääkärin todistuskin siitä ja saikkua 3päivää. käynkin ma lääkärissä jos kuume ei ole mennyt pois jos jtn vakavampaa. todella ärsyttää kun tuollainen johtaja siellä, kukaan ei sille vastaan uskalla sanoa tai mitään..

työntekijöitä oli tarpeeksi pihalla ja tosiaan olen vain harjoittelija. ajattelin että jos menen vähän aikaisemmin sisälle ,olisin voinut riisua itseni ja mitata kuumeen ja ottaa lapset sisälle vastaan. mutta kuitenkin sitä kuumeeta oli ja sanoin vielä sen jälkeen kun mittasin että oli kova kuume (mulle todella kova kun 38) vastaavalle, niin se vaan meinas siihen että olikohan nyt varmasti kun viimeviikollakin olin kuumeessa js mulls oli lääkärin todistuskin siitä ja saikkua 3päivää. käynkin ma lääkärissä jos kuume ei ole mennyt pois jos jtn vakavampaa. todella ärsyttää kun tuollainen johtaja siellä, kukaan ei sille vastaan uskalla sanoa tai mitään..

Mutta siellä on myös tarkoitus harjoitella sitä tilannetta jossa olet oikea työntekijä. Pihalta ei voi noin vain lähteä ennalta sisälle jos sattuu olemaan heikko fiilis.

Kuten tässä on aikaisemminkin sanottu, niin kannattaa ymmärtää, että harjoittelijaa ei koskaan saa laskea vahvuuteen, vaan hän on aina ylimääräinen aikuinen. Lisäksi tuon aikuinen/lapsi-suhteen saa väliaikaisesti ylittää, ja 5 min todellakin on väliaikaista.

Kuten tässä on aikaisemminkin sanottu, niin kannattaa ymmärtää, että harjoittelijaa ei koskaan saa laskea vahvuuteen, vaan hän on aina ylimääräinen aikuinen. Lisäksi tuon aikuinen/lapsi-suhteen saa väliaikaisesti ylittää, ja 5 min todellakin on väliaikaista.

Ei saa laskea, mutta näitten harjoittelijoitten on kyllä tarkoitus opetella vastuunottoa ja työyhteisössä toimimista. Kyllä aikuinen ihminen sinnittelee seuraavaan taukoon jos on vähän kuumeinen fiilis. Kenen mielestä on ok että pk-tädit hipsii sisälle mittailemaan kuumetta kun lapset on vielä ulkona.

Jos on aamulla kipeä niin lääkäriin, muuten ollaan töissä. Jos työpäivän aikana tulee kuumeinen olo niin kuumeen voi mitata seuraavalla tauolla.
Näitten harjoittelujan tarkoitus on hyvin pitkälti päästä tuosta teini työösten minä minä minä asenteesta.

Ei saa laskea, mutta näitten harjoittelijoitten on kyllä tarkoitus opetella vastuunottoa ja työyhteisössä toimimista. Kyllä aikuinen ihminen sinnittelee seuraavaan taukoon jos on vähän kuumeinen fiilis. Kenen mielestä on ok että pk-tädit hipsii sisälle mittailemaan kuumetta kun lapset on vielä ulkona.

Jos on aamulla kipeä niin lääkäriin, muuten ollaan töissä. Jos työpäivän aikana tulee kuumeinen olo niin kuumeen voi mitata seuraavalla tauolla.
Näitten harjoittelujan tarkoitus on hyvin pitkälti päästä tuosta teini työösten minä minä minä asenteesta.

Totta, olet ihan oikeassa enkä sinänsä kommentoinutkaan aloitukseen vaan tähän käsittämättömään huomautukseen, että harjoittelijan läsnäolo voisi olla pakko lapsimäärän vuoksi. :) Sitähän kyllä useissa paikoissa harrastetaan sujutta, että harjoittelija lasketaan vahvuuteen, vaikei niin saisi tehdä. Mutta toki olen sitä mieltä, että sekä harjoittelijalla että työntekijällä on oikeus sairastua, myös kesken työpäivän, mikään te-sopimus ei käsittääkseni kiellä sairastumista kesken päivän. Toki ymmärrän, että vastuuttomiakin harjoittelijoita on paljon, mutta se ei saisi vaikuttaa yleiseen linjaan. Jokaisella pitää olla oikeus sairastua.

Mikä harjoittelija olet? Lastentarhaopettaja ? Lähihoitaja? Ihan aikuinen siis? Harjoittelijaa ei saa tosiaan laskea vahvuudeksi, mutta harjoittelija suhtautuu harjoittelupaikkaansa, kuten oikeaan työpaikkaan. Töissä pitää usein vähän venyä...

Noh... niin. Kuumeessa ja kipeänä ei tietenkään pidä olla harjoittelussa ylipäätään. Mutta kyllä minua vähän joskus ihmetyttää, kun olen sanonut harjottelijalle että laitathan riittävästi vaatetta kahden tunnin ulkoilua varten ja tyttö tulee pihalle ilman hanskoja jossain pienessä nahkatakissa. Niissä kohdin ymmärryskin on vähäinen, jos harjoittelija hetken päästä (tai ylipäätään ennen ulkoilun loppua) tulee valittamaan kylmyydestä.

Jatkossa kipeänä kannattaa pysyä kotona ja jos muuten tulee vilu, voit aina leikkiä ja liikkua lasten kanssa. Se lämmittää.

Todellakin, ihmisellä on oikeus sairastua, vaikka kesken työpäivän. Ja on kyllä helevetin ankea meininki töissä jos ei ehdi muutamaa minuuttia käyttämään kuumeen mittaamiseen.

No kyllä hoitajatkin voi huikkaista jonkun muun sisältä tilalleen hetkeksi, jos olo on oikeasti tosi kipeä. Mitä jos olis vaikka maha sekaisin tai jotain? Housuunko siinä paskotaan? Kyllä sen verran pitää henk.kunnalta joustoa löytyä työkavereita kohtaan. Ja miks ihmeessä harjoittelijaa ei voi päästää sisälle? Ihme työharjoittelua, jos tarkotus on treenata "tosielämää" seisomalla väkisin kipeenä ulkona (kun mahis on lähteä kuitnekin kotio). Ihan sairasta simputusmeinikiä.

Totta, olet ihan oikeassa enkä sinänsä kommentoinutkaan aloitukseen vaan tähän käsittämättömään huomautukseen, että harjoittelijan läsnäolo voisi olla pakko lapsimäärän vuoksi. :) Sitähän kyllä useissa paikoissa harrastetaan sujutta, että harjoittelija lasketaan vahvuuteen, vaikei niin saisi tehdä. Mutta toki olen sitä mieltä, että sekä harjoittelijalla että työntekijällä on oikeus sairastua, myös kesken työpäivän, mikään te-sopimus ei käsittääkseni kiellä sairastumista kesken päivän. Toki ymmärrän, että vastuuttomiakin harjoittelijoita on paljon, mutta se ei saisi vaikuttaa yleiseen linjaan. Jokaisella pitää olla oikeus sairastua.

Tietenkään sairastumiselle ei mitään voi, mutta aikuinen ei kuumeisesta olosta mene niin heikoksi ettei voisi kuumeen mittaamista siirtää seuraavaan taukoon. Mä olen niin avuttomia harjoittelijoita nähnyt ettei haluaisi edes uskoa. Joillekin omasta työstä vastuun ottaminen on ihan vieras käsite.

[QUOTE="vieras";25063838]Kuka voi kesken työpäivän ruveta mittailemaan kuumeita itseltään? Päivä vedetään loppuun ja sitten mietitään että mitä nyt tehdään.[/QUOTE]

Kyllä pitää olla mahdollita diagnisoida itsensä ja voida todeta että on kipeä ja että pitää lähteä kotiin.

Olen pph opiskelija ja varhaiskasvatuksen näyttöön teen harjoittelua. En olisi töihin lähtenyt jos olisi eilen aamulla kuumetta ollut,mutta kun sitä ei ollut ja lääkkeen otin ajattelin että selviän yhdestä päivästä kun olin kerran viimeviikolla jo kuumeen takia 3pv pois. mutta sitten se pihalla olkin saattoi tehdä huonomman olon ja nostaa kuumeen taas. olin kuitenkin leikkinyt ja touhunnut non 1,.5tuntia lasten kans pihalla.

Mulla on ollut ihan nouoresta asti sellainen sissi meininki ja suhtautuminen työhön ja harjoittelu- paikkoihin, etten osaa kuvitella kohdalleni vastaavaa tilannetta, siis, että menisin valittamaan kylmyyttä (jos siis aikuinen olen...) vastaavalle tai työkaverille....Jos oikeasti pahasti sairastuu, niin oli sitten harjoittelija tai kuka vaan, niin sitten reippaasti ilmaistaan, että nyt on tosi kyseessä, eikä jäädä kyselemään. ..toki vastuussa oleva hoitaa vastuun ensin jollekin toiselle. Lapsiahan eri voi pihalle jättää sääntöjen vastaiselle henk. kunta määrällä.

Tietenkään sairastumiselle ei mitään voi, mutta aikuinen ei kuumeisesta olosta mene niin heikoksi ettei voisi kuumeen mittaamista siirtää seuraavaan taukoon. Mä olen niin avuttomia harjoittelijoita nähnyt ettei haluaisi edes uskoa. Joillekin omasta työstä vastuun ottaminen on ihan vieras käsite.

Kuulehan kyllä muuten voi aikuinenkin olla avuton ,jos kuume nousee yhtäkkiä korkeaksi. ja tulee heikotus. Ja jos seuraavaan ns,taukoon olisi esim vaikka parituntia nin kärvistelisitkö itse noin 38kuumeessa lapsien kans siihen seuraavaan taukoon?ja kyllä heikko olo voi tulla tosiaan yhtäkkiä.

niin siis ajattelin että olisin mennyt noin 5minuttiia aikaisemmin sisälle riisumaan ulkokamppeet jja mittaan sen kuumeen. mutta se 5min venyi sitten siihen 20 minsaan. mulla todellakin oli niin heikko olo että jalat ei meinanut kantaa ja sain itkeä kotona kun rintaan pistää ym. ja menen huomenna lääkäriin tai maanantaina,tiedä vaikka keuhkonkuume olisi. yskittääkin ja kova kuume edelleen.siitähän vastaav riemastuukin jos joudun vielä olemaan pois. ei usko että olen sairaana ja olin silloin 3päivää. kun vaikka vein lääkärin todistuksen.

Yhteistyössä