päiväkodissä harjoittelussa - surkea olo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton äiti

Vieras

Minula on nyt tosi epävarma olo. Lapseni oli tänään toista kertaa harjoittelemassa päiväkotia varten. Tyttö on nyt 2,5v.

Eilen kun menimme päiväkotiin sisälle, siellä oli kaksi hoitajaa, koska enempään ei ole tällä hetkellä tarvetta. Lapset eivät ole vielä palanneet kesälaitumilta. Tervehdin eteisessä kumpaistakin ja kerroin nyt tulevani sovittuun harjoitteluun. Toinen ei sanonut mitään ja toinen sanoi moi. Kumpainenkin lähti muuta sanomatta pois.

No, ei siinä mitään. Riisuin lapseltani ja itseltäni ulkovaatteet ja menimme huoneeseen, jossa lapset olivat hoitajineen. Kumpikaan ei sanonut minulle sanaakaan. Aloin sitten kysellä päivähoidon tavoista ja kaikkea, mitä nyt mieleeni juolahti. Hoitajat vastasivat hyvin lyhyesti. Oma-aloitteisesti he eivät kertoneet mitään. Ainoastaan silloin kun kerroin lapseni osaavan itse pyytää vessaan ja ei näin ollen enää ole käyttänyt vaippaa kuin nukkuessaan, toinen totesi, että kyllä se vaippa kannattaa takaisin ottaa päivähoidon alettua. Tyttö on ollut päiväkuiva koko kesän. Mitään he eivät sanoneet tytöllemme, ei siis minkäänlaista kontaktia. Kun lähdimme pois, tyttöni huusi ovelta vielä iloisesti heippa, huomenna nähdään. Toinen ei vastannut mitään, toinen mutisi "moo".

Tänä aamuna menimme suoraan ulkoilemaan ja tyttöni juoksi minun edelläni suoraan hoitajia kohden ja tervehti ja minä heti perässä. Toinen ei taaskaan sanonut mitään, toinen ynähti jotain. Kumpikaan ei puhuneet taaskaan sanaakaan lapselleni, ei yhtään mitään. Yhden kerran lapseni heitti pallon toiselle hoitajasta, hän ei ottanut palloa kiinni vaan käänsi selkänsä ja lähti kävelemään muualle.

Huomenna aion vielä katsastaa tilanteen ja puhua näille hoitajille ja pyytää heitä edes vähän ottamaan kontaktia lapseeni - jo hyviin tapoihin kuuluu tervehtiä, saatikka päiväkodin työntekijältä odotin kyllä jotain muutakin, edes muutamaa sanaa lapselle, joka aloittaa päiväkodin ja on tähän asti ollut kotihoidossa.

Panikoinko minä nyt turhaan? Itselläni on ollut koko päivän surkea olo. Tällä alueella on miltei mahdotonta päästä muuhun päiväkotiin, kaikki ovat täynnä. Tämä, johon meidät laitettiin, ei ollut yksikään niistä, joihin esitimme vuosi sitten toivomuksen, kun päivähoitopaikkalomaketta täytimme.

Mitä tekisitte minun sijassani? Työn haluan aloittaa, minulla on vakituinen virka, enkä halua siitä luopua, koska ne ovat tänä päivänä kiven alla. Toista lasta ei ole kuulunut...

Kuulostaa TOSI oudolle.

Mun kokemukset kun ovat sellaisia, että hoitajat ovat olleet tosi ystävällisiä sekä mulle että lapselle, kertoneet paljon asioita ihan kysymättäkin ja vastanneet mun kysymyksiin kattavasti...ja kannustaneet vaipattomuuteen eivätkä todellakaan tunkeneet vaippaa jo kuivaksi oppineelle lapselle (2½ v ei ole edes mitenkään poikkeuksellisen pieni vaipaton, vaan siinä iässä suuri osa pk-lapsistakin on jo vaipattomia).

Jos tuo on totta, niin minä en veisi lastani tuollaiseen paikkaan. Hakisin toista paikkaa, kyllä se vakituinen virka odottaa vielä puolisen vuotta.

itse kun lastani tutustutin päikkyyn istuttiin siinä hoitajat ja lapset lattialla ja heti oltiin samalla aaltopituudella. Lapsi huomioitiin, kerrottiin tulevat lokerot "omat" siis, kyseltiin meidän lapsesta, sen tottumuksista ja tavoista.

En kyllä olisi kovin toiveikas, soittaisin päikyn johtajalle ja kysyisin :(

Oman lapsen päiväkodin, kaikki tädit muistakin ryhmistä on tosi kivoja. Aina ottaa ilosesti vastaa, tervehtii muuallakin ja lapselle kaikkee aina pölisee :)
Et ei kyllä kuulosta kivalle... :(

Meillä sama edessä joulukuussa. Itseäni kauhsituttaa myös, koska alueellamme on 12 kk:n jonot kaikkiin kunnallisiin sekä yksityisiin päiväkoteihin. Eli joudumme ottamaan vain jonkin päiväkodin joka meille osoitetaan. Olen miettinyt tuota samaa, että mitä sitten, jos en hyvällä tahdollakaan pysty näkemään meille tarjottua päiväkotia hyvässä valossa?

Sinuna soittaisin päiväkodin johtajalle. On itsestään selvää että nuo kuvaamasi hoitajat ovat liian leipiintyneitä hommiinsa. Miten lapsi voisi kokea olevansa turvassa siellä jos hänen kontaktiyrityksiinsä ei edes reagoida. Ala-arvoista!

Aika ikävältä kuulostaa. Kun minä menin kuopuksen (1v10kk) kanssa tutustumaan päiväkotiin, LTO jutteli kanssani koko sen parituntisen, jonka siellä olimme. Muutkin hoitajat tulivat kättelemään ja tervehtimään, ja tervehtivät myös lasta. Kerroin että lapsi on ollut nyt ilman vaippaa kotona ja vahinkoja tulee aika harvoin, niin LTO kysyi mitä toivomme että vaippa-asian kanssa tehdään. Sanoin että pidetään vain aluksi vaippaa, uusi tilanne voi kuitenkin aiheuttaa taantuman kuivaksiopettelussa. Mutta sinun lapsellasi on varmaankin jo hiukan varmempaa se kuivuus :)

Sinun sijassasi ottaisin yhteyttä päiväkodin johtajaan, tai millä nimikkeellä hoitajien esimies siellä sitten onkaan. Ja kertoisin että en ole tyytyväinen hoitajien käytökseen. Suoraan hoitajille puhuminen ei välttämättä johda muuhun kuin haukkumiseen kahvipöydässä...

aika ihme toimintaa..ilmeisesti elämäänsä kyllästyneitä hoitajia, kun eivät edes tervehdi..voin vaan kuvitella kuinka pahalta se tuntuu..ehkäpä kannattaa jutella pk.n johtajalle ja kysellä häneltä pk.n toiminta tavoista ja mainita, että et ole saanut lapsen hoitajilta vastakaikua asioihin joista haluat tietää, ja hoitajien käytöksestä. itsekin olen pk.ssa töissä ja meillä tuollainen työntekijä olis lähtenyt jo kävelemään..

Omituiselta tuntuu, eivät taida olla lastenhoitoon koulutettuja.. Meillä päiväkodissa on hyvin ystävällistä porukkaa kaikki, niin lapset kuin hoitajatkin ja tyttö on siellä viihtynyt tämän viikon hyvin. Sanoivat, että kuin olisi aina ollut täällä ! Toivottavasti löydätte paremman hoitopaikan.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kuulostaa TOSI oudolle.

Mun kokemukset kun ovat sellaisia, että hoitajat ovat olleet tosi ystävällisiä sekä mulle että lapselle, kertoneet paljon asioita ihan kysymättäkin ja vastanneet mun kysymyksiin kattavasti...ja kannustaneet vaipattomuuteen eivätkä todellakaan tunkeneet vaippaa jo kuivaksi oppineelle lapselle (2½ v ei ole edes mitenkään poikkeuksellisen pieni vaipaton, vaan siinä iässä suuri osa pk-lapsistakin on jo vaipattomia).

Jos tuo on totta, niin minä en veisi lastani tuollaiseen paikkaan. Hakisin toista paikkaa, kyllä se vakituinen virka odottaa vielä puolisen vuotta.

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
En veisi lasta tuollaisten jurottajien armoille. Et panikoi minusta turhaan, kamalan töykeitä ämmiä. :x

ja kun jokapaikassa mainostetaan laadukkaasta päivähoidosta, niin sinuna antaisin rohkeasti palautetta ylemmälle taholle ja lasta en veisi sinne! Itse antasin palautteen myös suoraan niille hoitsuille

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kuulostaa TOSI oudolle.

Olen soitellut tänään alueen muiden päiväkodin johtajille - kaikki ovat täynnä. Olen kaksi kertaa jo lykännyt töihin paluuta eli sen sallitun määrän. Enempää en voi tai menetän paikkani. Voi itku, mikä tilanne. Otan kuitenkin ensi tilassa yhteyttä vielä lapseni päiväkodin johtajaan. Jos tilanne ei parane, pitänee yrittää päivähoitopaikkaa sitten muilta alueilta - vaikka se sitten tietenkin tietää pitempiä päiviä hoidossa.

Kiitos kaikille tuesta ja neuvoista.

Tai vie lapsi alkuun tuonne ja laita samalla hakemus jonoon. Mulla on ensimmäisestä päivähoidosta vastaava kokemus. Kukaan hoitajista ei jutellut mulle kuin kysyttäessä ja olivat sitä mieltä, ettei enää kannata tulla harjoittelemaan. Mä olin ottanut palkattoman lomaviikon (eli alkuun lapsi oli mummolla ) harjoittelua varten. Oli tosi kurja olo viedä lapsi tuonne, mutta loppujen lopuksi lapsi viihtyi mainiosti. Hoitajat olivat hiukan sisäänpäinkääntyneitä ja ujoja, mutta lapset viihtyivät ja vaihtuvuus oli tosi vähäistä.

En yhtään ihmettele, että tuossa päiväkodissa on sitten ollut tilaa... Voihan tietty olla niin, että nuo hoitajat eivät ole ne lapsesi tulevat,vakituiset hoitajat. Osa hoitajista on vielä kesälomilla. Mutta vaikkeivät olisikaan, niin ei silti lasta kohdella noin. Eikä äitiäkään.

Mä ottaisin heti huomenna yhteyttä sen päiväkodin johtajaan. Ja jos se ei auta, niin päiväkodin johtajillakin on esimiehet, joihin voi ottaa yhteyttä.

Yhteistyössä