O
onneton äiti
Vieras
Minula on nyt tosi epävarma olo. Lapseni oli tänään toista kertaa harjoittelemassa päiväkotia varten. Tyttö on nyt 2,5v.
Eilen kun menimme päiväkotiin sisälle, siellä oli kaksi hoitajaa, koska enempään ei ole tällä hetkellä tarvetta. Lapset eivät ole vielä palanneet kesälaitumilta. Tervehdin eteisessä kumpaistakin ja kerroin nyt tulevani sovittuun harjoitteluun. Toinen ei sanonut mitään ja toinen sanoi moi. Kumpainenkin lähti muuta sanomatta pois.
No, ei siinä mitään. Riisuin lapseltani ja itseltäni ulkovaatteet ja menimme huoneeseen, jossa lapset olivat hoitajineen. Kumpikaan ei sanonut minulle sanaakaan. Aloin sitten kysellä päivähoidon tavoista ja kaikkea, mitä nyt mieleeni juolahti. Hoitajat vastasivat hyvin lyhyesti. Oma-aloitteisesti he eivät kertoneet mitään. Ainoastaan silloin kun kerroin lapseni osaavan itse pyytää vessaan ja ei näin ollen enää ole käyttänyt vaippaa kuin nukkuessaan, toinen totesi, että kyllä se vaippa kannattaa takaisin ottaa päivähoidon alettua. Tyttö on ollut päiväkuiva koko kesän. Mitään he eivät sanoneet tytöllemme, ei siis minkäänlaista kontaktia. Kun lähdimme pois, tyttöni huusi ovelta vielä iloisesti heippa, huomenna nähdään. Toinen ei vastannut mitään, toinen mutisi "moo".
Tänä aamuna menimme suoraan ulkoilemaan ja tyttöni juoksi minun edelläni suoraan hoitajia kohden ja tervehti ja minä heti perässä. Toinen ei taaskaan sanonut mitään, toinen ynähti jotain. Kumpikaan ei puhuneet taaskaan sanaakaan lapselleni, ei yhtään mitään. Yhden kerran lapseni heitti pallon toiselle hoitajasta, hän ei ottanut palloa kiinni vaan käänsi selkänsä ja lähti kävelemään muualle.
Huomenna aion vielä katsastaa tilanteen ja puhua näille hoitajille ja pyytää heitä edes vähän ottamaan kontaktia lapseeni - jo hyviin tapoihin kuuluu tervehtiä, saatikka päiväkodin työntekijältä odotin kyllä jotain muutakin, edes muutamaa sanaa lapselle, joka aloittaa päiväkodin ja on tähän asti ollut kotihoidossa.
Panikoinko minä nyt turhaan? Itselläni on ollut koko päivän surkea olo. Tällä alueella on miltei mahdotonta päästä muuhun päiväkotiin, kaikki ovat täynnä. Tämä, johon meidät laitettiin, ei ollut yksikään niistä, joihin esitimme vuosi sitten toivomuksen, kun päivähoitopaikkalomaketta täytimme.
Mitä tekisitte minun sijassani? Työn haluan aloittaa, minulla on vakituinen virka, enkä halua siitä luopua, koska ne ovat tänä päivänä kiven alla. Toista lasta ei ole kuulunut...