Olen pulassa! Mies ja vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamma pulassa

Vieras
Meillä on itkuinen vauva joka itkee aina iltaisin, oli sylissä tai ei.
Minä joudun monesti iltaisin tekemään omia hommiani (meillä isompi lapsi, joka vaatii myös osansa) ja mies joutuu olemaan silloin vauvan kanssa.
Olen kuullut miehen sanovan vauvalle mm. 'pää kiinni!' ja mies eilen rähisi vauvalle, että 'mikä NYT on!'
Mies on masentunut ja muutenkin rasittunut työstä ja kotijutuista.
Lääkäriin hän pääsee vasta ensi kuussa.
Mitä teen? Lähden lapsien kanssa pois jaloista?

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma pulassa:
Minä joudun monesti iltaisin tekemään omia hommiani (meillä isompi lapsi, joka vaatii myös osansa) ja mies joutuu olemaan silloin vauvan kanssa.
Olen kuullut miehen sanovan vauvalle mm. 'pää kiinni!' ja mies eilen rähisi vauvalle, että 'mikä NYT on!'

Eiks mies vois lähtee hetkeks jaloista pois? Olisko helpompi ja mukavampi niin päin. Vauvan kans voimia, se on rankkaa kun toinen vaan itkee ja itkee. Menee onneks aikanaan ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Itse kyllä keskustelisin miehen kanssa tiukkaan sävyyn. Menköön vaikka metsään huutamaan täysiä, tai hakkaamaan nyrkkeilysäkkiä, mutta vauvalle ei kyllä rähistä.

Ymmärrän miestäni. Hän on stressaantunut ja masentunut, ei silloin aina jaksa vaan skarpata. :(

Joo mutta tuossa tilanteessa keskittyisin siihen esikoiseen vauvan päikkäreiden aikana. Olen yh ja mulla oli kaksi pientä lasta kun mies otti ja läks. Isompaa voi kylvettää ja leikkiä hänen kanssaan iltapesulla, vaikka vauva ois sylissä. Mieluummin niin kuin että tapahtuu jotain peruuttamatonta. Iltasadun voi lukea, vaikka vauva pötköttelis siinä teidän kanssa.

Seuraava vaihe tossa vauvalle ärjähtelyssä on vauvan ravistelu tms. "pieni" näpäyttäminen joka onkin jo vakavaa...

Hyvä että itse huomaat ongelman. Älä ainakaan jätä miestä ja lasta kaksin... saisitko avuksesi jonkun jos passittaisit miehen johonkin hermojaan lepuuttamaan. Sanot tiukkaan sävyyn että sinuakin väsyttää ja hermostuttaa joskus mutta viattomiin lapsiin sitä ei pureta.

Alkuperäinen kirjoittaja Moona:
Seuraava vaihe tossa vauvalle ärjähtelyssä on vauvan ravistelu tms. "pieni" näpäyttäminen joka onkin jo vakavaa...

Hyvä että itse huomaat ongelman. Älä ainakaan jätä miestä ja lasta kaksin... saisitko avuksesi jonkun jos passittaisit miehen johonkin hermojaan lepuuttamaan. Sanot tiukkaan sävyyn että sinuakin väsyttää ja hermostuttaa joskus mutta viattomiin lapsiin sitä ei pureta.

Ei mies ole sen luontoinen, että kävisi käsiksi. Ikinä ei ole ollut väkivaltainen. Tietää kyllä vauvan ravistelun seuraukset, on nähnyt niitä Youtuben dokkareita.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Moona:

Ei mies ole sen luontoinen, että kävisi käsiksi. Ikinä ei ole ollut väkivaltainen. Tietää kyllä vauvan ravistelun seuraukset, on nähnyt niitä Youtuben dokkareita.

Vaikka ei aiemmin oliskaan käyttäytynyt väkivaltaisesti ja tietää seuraukset, niin riski on olemassa. Jos on masentunut ja väsynyt ei jaksa aina kontrolloida omia tekemisiään eli vahinko voi sattua vaikka ei sitä haluaiskaan!
Sinuna en jättäis kahden vauvan kans.

Oon kans sitä mieltä, että tarvisit jonkun avuksi lasten hoitoon ja mies hermojaan lepuuttamaan jonnekin.

Voisko mies laittaa korvatulpat korviin? Silloin se itku ei käy niin hermoon ja hän pystyy kuitenkin antamaan läheisyyttä ja pysyy rauhallisempana. Ehkä lpsikin jopa rauhoittuisi helpommin?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Joo mutta tuossa tilanteessa keskittyisin siihen esikoiseen vauvan päikkäreiden aikana. Olen yh ja mulla oli kaksi pientä lasta kun mies otti ja läks. Isompaa voi kylvettää ja leikkiä hänen kanssaan iltapesulla, vaikka vauva ois sylissä. Mieluummin niin kuin että tapahtuu jotain peruuttamatonta. Iltasadun voi lukea, vaikka vauva pötköttelis siinä teidän kanssa.

Näin tekisin minäkin. Minulla oli itkuiset kaksoset + esikoinen. Päiväunten ajan käytin esikoisen kanssa. Muuten kaksoset veivät ajan kokonaan. Voisiko mies hoitaa ruuan laitot, kaupassa käynnit yms jos ei jaksa lasten kanssa olla?

Siis lähdet mieluummin pois kuin että antaisit miehen hoitaa vanhemman lapsen tarpeet, mikä ihmeen logiikka tuossa oikein on? Että lapset tarvitsevat sinua niin paljon enemmän että olet korvaamaton. Etkö voi itse joustaa periaatteistasi ja antaa miehen hoitaa sitä lasta jonka kanssa hänellä eivät mene hermot?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis lähdet mieluummin pois kuin että antaisit miehen hoitaa vanhemman lapsen tarpeet, mikä ihmeen logiikka tuossa oikein on? Että lapset tarvitsevat sinua niin paljon enemmän että olet korvaamaton. Etkö voi itse joustaa periaatteistasi ja antaa miehen hoitaa sitä lasta jonka kanssa hänellä eivät mene hermot?

Kyllähän mies viettääkin paljon aikaa esikoisen kanssa, mutta kun minäkin haluan olla esikoiselle tärkeä ihminen myös jatkossakin. Harmittaa se häntä, kun äiti on ykskaks vaan vauvan kanssa, eikä ehdi enää tehdä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap (tyhmä):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kyllähän mies viettääkin paljon aikaa esikoisen kanssa, mutta kun minäkin haluan olla esikoiselle tärkeä ihminen myös jatkossakin. Harmittaa se häntä, kun äiti on ykskaks vaan vauvan kanssa, eikä ehdi enää tehdä mitään.

Eiköhän kyse ole kuitenkin vaan muutamasta kuukaudesta, parhaassa tapauksessa muutamasta viikosta. Vauva voi hetkessä muuttua. Ja ihan vinkkinä että yksi aikuinen voi hoitaa kahtakin lasta. Vauva sitteriin/lattialle viereen ja pelaat esikoisen kanssa jotain. Ei se ole niin vaikeaa.

Eikö lääkarille menoa voisi nopeuttaa? Yksityiselle tai päivystykseen, että saisi nyt alkuun edes jo töistä sairaslomaa, eikä siellä lisää väsymystään ja masennusta. Päivystyksestäkin saa kyllä tuollaisessa tilanteessa jo ensihätään sairaslomaa.

Miettikääs yksinhuoltajia joilla on vanhempi lapsi ja vauva hoidettavana, yksin silloinkin on pärjättävä. En minä ainakaan vain siksi antaisi lasta hermoheikolle isälle, että en itse jaksa hoitaa molempia. Pakko jaksaa kun ne lapset on tehnytkin. Jos miehellesi tapahtuisi jotain, niin silloinkin olisi yksin pärjättävä.

Johtuuko tuo itkuisuus koliikista?Jos johtuu suosittelen vyöhyketerapiaa,meillä kolmas kerta toi avun.Lisäksi annoin disflatyl tippoja.Ja on niin aurinkoinen vauva nykyään :) Cuplaton tipat ei ainakaan meillä auttanut yhtään..

no onpa teillä sitten tuhma vauva kun ei ymmärrä olla hiljaa ja näkymätön. isiäkin stressaa tommoinen käytös :(. eikä oo esikoisellekaan kivaa kun sitä rääpälettä joutuu hoitamaan :(. kurjaa koko perheelle, ehkä hoidit nyt sterilisaation synnytyksen yhteydessä, ettette stressaa isiä enää tuhmilla vauvoilla ?

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:

Johtuuko tuo itkuisuus koliikista?Jos johtuu suosittelen vyöhyketerapiaa,meillä kolmas kerta toi avun.Lisäksi annoin disflatyl tippoja.Ja on niin aurinkoinen vauva nykyään :) Cuplaton tipat ei ainakaan meillä auttanut yhtään..
Meilläkään ei koliikkiin auttanu muu kun vauvahieronta ja aika.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
no onpa teillä sitten tuhma vauva kun ei ymmärrä olla hiljaa ja näkymätön. isiäkin stressaa tommoinen käytös :(. eikä oo esikoisellekaan kivaa kun sitä rääpälettä joutuu hoitamaan :(. kurjaa koko perheelle, ehkä hoidit nyt sterilisaation synnytyksen yhteydessä, ettette stressaa isiä enää tuhmilla vauvoilla ?

*ojentaa päivän fiksuimman kommentin laukojalle palkinnon*
Voi että tuohan kommentti auttoi ihan hirveästi tilannetta!

entä voisiko esikoisen kanssa touhuta niin, että myös vauva olisi mukana, esim. kantoliinassa. Trikoinen kantoliina on helppo solmia aloittelijankin, ja ainakin meidän vauva viihtyy siinä.

Meilläkin auttoi vyöhyketerapia koliikkiin, tämän vauvan kanssa ei ole vielö kokeiltu.

Meilläkin vauva itkeskelee iltaisin, tai ainakin vaatii syliä. Mies ei jaksa hoitaa vauvaa yhtään, joten minä pidän vauvaa sylissä aamusta iltaan, välillä öisinkin. meillä on myös 2 muuta lasta (pieniä hekin) jotka vaativat äidin huomiota. Olen aika väsynyt, ja eniten nyppii se, ettei mies muka voi hoitaa vauvaa hetkeäkään, että saisin olla hetken ihan rauhassa.

Nyt tämän kantoliinan myötä on vähän helpottanut. Isommat lapset katsoo videota, ja minä olen "hetken rauhassa" vauvan nukkuessa liinassa.

Yhteistyössä