Olenko ilkeä ihminen, jos en halua takaisin yhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minut jätettiin reilu kuukausi sitten. Olin brittiläisen miehen kanssa kaukosuhteessa noin kaksi vuotta. Tuli aika puskista se puhelinsoitto, ja muunmuassa jätön syynä oli toisen "en jaksa enää" kommentti ja etten tiennyt, haluanko lapsia. Ne oli ne päällimmäiset perusteet, samalla hän tuli haukkuneeksi minua lyttyyn. Nielin tämän päätöksen ja sovittiin, että pysyisimme kavereina. Päätin jatkaa elämääni.

Nyt viimeiset 2vk ovat olleet suoraan sanottuna sieltä ja syvältä. Tämä aikuinen mies, haluaisikin palata takaisin yhteen, mitä mielenkiintoisimmilla syillä - oli kännissä kun jätti minut, hänen asperger-oireensa ottivat vallan, me molemmat rakastamme vielä toisiamme, ihan sama lapsia oli tai ei... Katumus on mielenkiintoinen asia. Kuitenkin tässä kuukauden päivät kun olen tätä eroa sulatellut ja jatkanut elämääni, totesin hänelle etten halua palata yhteen. Monesti. Kuitenkaan hän ei suostu uskomaan tätä.

Tänä aikana, kun mies on ottanut puheeksi yhteenpaluun, olen yrittänyt olla asiallinen ja kertoa perusteluita sille, miksen halua palata yhteen tai miksi se ei tulisi toimimaan - molemmat haluamme eri asioita tulevalta, perheeltä, emmekä tienneet konkreettisesti milloin voisimme edes asua vähän lähempänä kuin yli 2000km toisistamme. Lisäksi hän satutti minua pahasti eron hetkellä, eikä missään vaiheessa pyytänyt sitä anteeksi. En jaksa enää kuunnella tyhjiä lupauksia ja valehtelua siitä, mitä toinen on polttanut ja paljon on juonut alkoholia. Hän sivuutti kaikki perusteluni ja vaati edelleen yhteenpaluuta, koska hänen on nyt paha olla. Hän ei kuuntele, mutta vaatii minua käsittelemään asiaa kuin aikuiset ja kuuntelemaan häntä.

Nyt hän on monet kerrat haukkunut minua huoraksi, kun en palaa yhteen hänen kanssaan, ja uhannut tappaa sen ihmisen jonka kanssa seuraavan kerran seurustelen. Olen keskustellut hänen ystäviensä kanssa vielä asiasta, ja heidän mielestä eksältäni puuttuu selvästi empatiakyky - toisaalta, he kysyivät jos voisin edes harkita yhteenpaluuta, sillä olin ehkä paras asia mitä eksälleni oli ikinä tapahtunut.

Aspergerin oireyhtymää sairastavan ihmisen kanssa on toki vaikeaa aina välillä kommunikoida, mutten osaa hyväksyä tuollaista käytöstä aikuiselta mieheltä. Olenko hirveä ihminen, jos poistan miehen jota joskus rakastin elämästäni kokonaan? Olenko kamala, jos en halua palata yhteen?

Et ole ilkeä tms. Mä oon samoilla linjoilla sun kanssa, itse en tuossa tilanteessa toimisi eri tavalla kuin sinä varsinkaan kun mies vielä kaiken päälle huorittelee kun et halua häntä takaisin hänestä johtuvista syistä. Suosittelen ettet enää vastaa hänen yhteyden ottoihin millään tavalla ja jos tilanne hankaloituu entisestään vaihda puhelinnumero, s-postiosoite ym käyttämäsi some "välineet" kuten Facebook tai vaihtoehtoisesti estä hänet sovellusten kautta tms. Jos tarve vaatii (toiv ei tarvitse edes harkita) etsi uusi asunto ja salaa osoitetietosi.
Sun ei tarvitse sietää mitään mikä ei tunnu hyvältä ja sulla on oikeus jatkaa elämääsi kuten haluat.

P.S
Voimia ja paljon jaksamista

Et ole ilkeä tms. Mä oon samoilla linjoilla sun kanssa, itse en tuossa tilanteessa toimisi eri tavalla kuin sinä varsinkaan kun mies vielä kaiken päälle huorittelee kun et halua häntä takaisin hänestä johtuvista syistä. Suosittelen ettet enää vastaa hänen yhteyden ottoihin millään tavalla ja jos tilanne hankaloituu entisestään vaihda puhelinnumero, s-postiosoite ym käyttämäsi some "välineet" kuten Facebook tai vaihtoehtoisesti estä hänet sovellusten kautta tms. Jos tarve vaatii (toiv ei tarvitse edes harkita) etsi uusi asunto ja salaa osoitetietosi.
Sun ei tarvitse sietää mitään mikä ei tunnu hyvältä ja sulla on oikeus jatkaa elämääsi kuten haluat.

P.S
Voimia ja paljon jaksamista

Kiitos, sitä tarvitaan. Nyt olenkin ollut pari päivää vastaamatta tälle, ja vähän saanut hengittää. Seuraava askel onkin suoraan estot, jos jatkaa. Ystäväni ovat ehdottaneet, että puhuisin hänen äitnsä kanssa asiasta - tulimme niin hyvin toimeen kuitenkin keskenämme. En tosin halua vetää entistä anoppiani mukaan tilanteeseen, jossa hänellä ei ole osaa eikä arpaa, pidän hänestä ihan liikaa. Ja onneksi minun ei tarvitse pelätä sitä että mies tulisi oven taakse kyttäämään - vaikka kerran Suomessa on käynyt, tuskin eksäni osaisi yksinään luokseni.

Älä vaan missään tapauksessa palaa sen kans yhteen.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Sinulla ei ole mitään velvollisuuksia jatkaa seurustelua kenekään kanssa. En ikinä palaisi yhteen ihmisen kanssa, joka huorittelee minua ja muutenkin käytäytyy noin törkeästi kuin mies on käyttäytynyt. Lisäksi kaukosuhde ei ole järkevää.

Älä vastaa miehen viesteihin. Lopeta kaikki yhteydenpito. Sinun ei tarvitse olla edes kaveri hänen kanssaan. Jatka elämääsi.

Kuulostaapa tutulta!

Mut jätti tekstarilla (moniongelmainen, myös masentunut) asperger-tapaus. Tää tosin vetosi vain masennukseensa ja siihen, että MUN olisi pitänyt ymmärtää kysellä miksi ja yrittää suostutella (keskellä yötä kun nukuin!) ettei erottaisikaan.

Hohhoijaa, sinne jäi ihmettelemään...

Miksi sun pitäisi jaksaa olla edes kaveri noin ilkeän ihmisen kanssa? Välit poikki, kokonaan.

Perusluonteeltani olen sellainen, että uskon niihin ihmisen hyviin puoliin. Ei eksäni ole todellakaan aina ollut ilkeä, ja tuskin tarkoittaa olla ilkeä. En laita poikki välejä, ellei mulle anneta siihen erittäin hyviä syitä - huono ero ei ole yksi niistä. Mutta rajoilla tässäkin mennään.

Sinulla ei ole mitään velvollisuuksia jatkaa seurustelua kenekään kanssa. En ikinä palaisi yhteen ihmisen kanssa, joka huorittelee minua ja muutenkin käytäytyy noin törkeästi kuin mies on käyttäytynyt. Lisäksi kaukosuhde ei ole järkevää.

Älä vastaa miehen viesteihin. Lopeta kaikki yhteydenpito. Sinun ei tarvitse olla edes kaveri hänen kanssaan. Jatka elämääsi.

Sitä minäkin olen toitottanut itselleni ja eksälleni, ettei minulla ole velvollisuutta jatkaa suhdetta, varsinkin jos toinen on jättänyt, ja sanoo myöhemmin sen olleen virhe.

Kaukosuhde on vaikea laji, sen myönnän. Sen järkevyydestä taas en tiedä. Jos sen saa toimimaan ja pystyy luottamaan toiseen, se on kuin mikä tahansa muukin seurustelusuhde - läheisyys ja kontakti ovat vaan aikalailla kalenteriin merkittyjä.

Jatkan elämääni, kuten alunperinkin kirjoitin. En vastaa toiselle, varsinkin jos viestiin ei kuulu sana "anteeksi."

ap

et todellakaan ole ilkeä. ei tuollaisen kanssa kannata palata yhteen. enkä olis varmaan edes ystävä tai kaveri enää

Kiitos, kun sanot etten ole ilkeä - läheiseni ovat juurikin tuosta julmuudesta minua kritisoineet. Ei kannatakaan, ja en halua edes. Mutta toivoisin silti että ajan kanssa voimme silti ihan kuulumisia vaihtaa ilman sitä kitkaa välillä.

ap

Kuulostaapa tutulta!

Mut jätti tekstarilla (moniongelmainen, myös masentunut) asperger-tapaus. Tää tosin vetosi vain masennukseensa ja siihen, että MUN olisi pitänyt ymmärtää kysellä miksi ja yrittää suostutella (keskellä yötä kun nukuin!) ettei erottaisikaan.

Hohhoijaa, sinne jäi ihmettelemään...

Oho, jollakin muulla on asperger-seurustelusuhde takana!

Kommunikointi on asperger-ihmisen kanssa vaikeaa, varsinkin kun pitää juurta jaksain selittää oma kantansa. Ja minulla myös sama asia - HÄN vaati minua suostuttelemaan häntä siihen ettei erottaisikaan! Myös seuraava lainaus kuvaa eksän kanssa tapahtuneita tilanteita erittäin paljon.

"Aspergerin oireyhtymästä kärsivällä aikuisella on usein ongelmia lähisuhteissaan ja vuorovaikutustaitoja korostavissa ammateissa. Vaikeus tunnistaa läheisten ja toisten ihmisten tunnetiloja vaikeuttaa puolisoiden välistä kommunikaatiota, jolloin tuloksena on väärinymmärryksiin perustuvia riitoja" - terveyskirjasto

ap

Yhteistyössä