Olenko kohtuuton, jos rahat ei riitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Löllöpallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Löllöpallo

Vieras
Olen huolissani avopuolison rahan käytöstä. Tilanne on se että itse olen opiskelija ja rahaa jää käteen 800 euron kuussa. Mieheni on vakituisessa työssä ja yhteen laskettu tienesti on sitä luokkaa, että hyvin taloutta pystyy pyörittää. Eli mies tienaa yli tuplasti kuin minä. Käytännössä teemme niin että siirrän miehen tilille kaikki rahani, lukuunottamatta satasta, jolla hoidan omia asioitani (pieniä ostoksia). Miehen vastuulla on siten laskujen, ruoan ja muiden menojen maksaminen.

Suhteen alku ajoissa tuli erittäin selväksi ettei mies osaa tuota pätäkkää käyttää. Tili tuli ja meni saman tien, vaikka mitään ei oltaisi ostetutkaan. Noh, asiasta puhuttiin ja tilanne alkoi tasoittumaan. Kunnes nyt muutaman kerran olen saanut "iskun päin kasvoja" kun lyödään lasku käteen ja oletetaan tyynesti, että minähän sen maksan. (Millä mä sen maksan??) Toinen se, kuten tässä viime viikonloppuna kävi ilmi, mies lainaa tutuiltaan rahaa kun omat loppuu. Eniten harmittaa se, ettei mies ollut pystynyt asiasta minun kanssa puhumaan. Minulta olisi tarvittava summa löytynyt. Ei puhuta asiasta, vaan selän takana touhutaan ja annetaan ymmärtää että kaikki on hyvin. Rahaa kyllä on, vaikka asiasta suoraan kysyisinkin ja tarjoutuisin maksamaan.

Mikä miestä vaivaa. Olen yrittänyt antaa mahdollisuuden vapaasti tulla kertomaan, kun tili lähestyy nollaa. Kyselen tilannetta aika ajoin, mutta asia tuodaan esiin vasta kun nolla ollaan saavutettu, jos edes silloikaan. Vaikea tässä on mistään suuremmasta hankinnasta unelmoida (auto, talo) kun luotto on mitä on. Olen tarjoutunut itse olemaan maksu mies, toisin sanoen sama käytäntö kuin nyt, mutta toisin päin. Tämä ei käy, vaikka uskon että rahaa jäisi enemmän säästöön, jos itse saisin tiliä hallita. Jos molemmilla omat rahat, mies käyttää omansa, jonka jälkeen minä yritän selvitä loppu kuusta omilla rahoillani. Tätäkin on kokeiltu.

Nyt varsinkin kun mies irtisanottiin niin rahat on vähissä. Mies on kyllä jo uudessa työssä, mutta ensimmäistä palkkaa saa odotella. Miehen tili on nollilla ja minä olen nyt vastuussa raha-asioista. Koska erittäin tiukkaa, niin toivoisin että voisimme yhdessä suunnitella rahan käyttöä; mikä on tarpeellista mikä ei. Mies ei kuitenkaan suostu osallistumaan säästösuunnitelmiin millään lailla. Nostelee vaan olkapäitään tokaisten: "en minä tiedä". Tuntuu kuin yksin painisin tämän talouden kanssa ja voimat alkavat loppua kun vaan v*tuttaa tuon miehen välinpitämättömyys ja rahan tiukkuus.

Onko mitään neuvoja? Olenko täysin hakoteillä? Painostanko turhaan miestäni pohtimaan raha-asioita? Olenko kohtuuton kun tuomitsen miehen, joka ei saa rahojaan riittämään?

Homma toisinpäin. Kaikki sinun ja miehen rahat sinun tilille. Jos ei mies suostu niin tuskin kannattaa yhteistä taloutta enää pitää. Joku päivä tuleekin maksukehoitus vuokrista, joita ei ole maksettu kuukausiin ja koti menee alta.

ei juma mikä ukko! eka maksetaan vuokra sitte muut laskut! sitte jäljelle jäävä raha vaikka jaetaan sillä päivien määrällä minkä ajan pitää pärjätä! ja saadaan päiväbudjetti missä pysytään.

mä epäilen että sun miehelläsi on peliongelma jota peittelee!! mun ex miehellä oli ja oli kyllä taitava kusettaa!

nyt sä pistät lopun tolle jutulle, etkä todellakaan laita sun rahoja miehen tilille! mies tasan alkaa olla miehen mittane ja hoitaa oman osuutensa!

Toki tilanne ei ole niin musta-valkoinen kuin tässä annan ymmärtää. Väkisinkin tämä teksti on kärjistetty kun vaan huonot puolet tilanteesta olen tuonut ilmi. Kuten mainitsi tilanne näytti pidemmän aikaa hyvälle, mutta viime aikoina (viimeiset puoli vuotta) olen huomannut otteen lipsuneen. Toki olen valmis käänämään kelkan kokonaan ympäri. En kuitenkaan haluaisi miestgä pakottaa antamaan rahat yksin minulle, kerta se ei hänelle mitenkään päin passaa. Tilanne on monimutkainen ja siksi keskustelua tästä halusinkin.

Yhteistä taloutta ei pidä pitää sellaisen ihmisen kanssa, joka siihen ei pysty. En ymmärrä sinua ollenkaan. Käytökselläsi mahdollistat miehesi käytöksen ja pahimmassa tapauksessa sinullekin tulee taloudellisia vaikeuksia.

Ja varmaan osaat ymmärtää, että jos sinä kärjistät, saat myös kärjistettyjä vastauksia. Jos elämänasenteenne on ihan täysin erilainen, niin miksi roikkua? Lapsia?

En ymmärrä miksi kukaan nainen haluaisi 'vahtia' myös miestään ja valvoa perusjuttuja, kuten opettaa kädestä pitäen, valvoen, varoittaen ja estellen rahankäyttöä.

No minun mielipiteeni, jo ihan siksikin, ettei feministiesiäitien tarvitse kääntyillä haudoissaan, on kaikissa raha-asioissa tämä: jokaiselle oma tili, oma toimeentulo ja omat säästöt. Tältä pohjalta perheenjäsenet sitten tukevat toisiaan rahallisissa kriiseissä.

Siis miksi annat niitä rahoja hänelle? Eikö olisi paljon fiksumpaa että pidät niitä rahoja itselläsi ja makselet tärkeimmät laskut itse. Mies sitten makselee omia ei-niin-tärkeitä laskuja jos rahat riittää. Ja jos ei riitä, niin voi voi.

btw, aika paljon rahaa kyllä saat jos olet opiskelija?!

Ja miksi kenenkään pitäisi "antaa rahaa" kenellekään. Huolehditte itse omista rahoistanne. Vuokraan ym. siirretään kuun alussa yhdessä rahaa. Ei siis niin, että uskot miehen maksavan asioita vaan katsot joka kerta, että niin tapahtuu.

Minäkin tein sen virheen ex-kumppanin kanssa, että luotin raha-asioissa häneen. Kunnes kävi ilmi, että laskuja ei oltu maksettu, ja kerran vuokrakin oli jäänyt maksamatta. Kun karhukirjeitä alkoi tulla, lensi ukko pihalle. Sen jälkeen kukaan muu, kuin minä on ollut vastuussa katosta pääni päällä. Kukaan ei mulle valehtele, että laskut on maksettu, kun niin ei ole tehty. Ja jos minä annan rahaa laskuun, joka meneekin jätkän omaan taskuun, niin minulta on sillon varastettu. En voinut enää luottaa siihen, ja halusin olla itse vastuussa. Se peli loppu siihen.

Kompromissiehdotus: Avatkaa yhteinen tili, jonka kautta hoidatte yhteiset raha-asiat. Kumpikin siirtää sinne tarvittavan määrän rahaa joka kuukausi ja kumpi tahansa laskut sieltä maksaakin, niin näet että kaikki tarvittavat on sieltä maksettu. Molemmat vastaavat itse omien tiliensä käytöstä, mutta yhteinentalous pysyy tasapainossa. Et ainakaan sotke omia raha-asioitasi toisen vuoksi.

Tämä siis jos miehesi ei suostu olemaan avoimempi rahankäytöstään, eikä suostu antamaan talousasioita kokonaan sinun hoidettaviksesti.

Omakohtaista kokemusta: Lähipiirissäni on eräs täysin holtiton rahankäyttäjä ja toivon, että hänen uusi puolisonsa tuo jotain järkeä siihen touhuun ja ottaa talousasiat hallintaansa. Muuten ovat molemmat kohta luottotiedottomia. Tästä on uutta puolisoa ihan suoraan varoiteltu. Ja aikuisia ihmisiä ovat molemmat.

Tee selväksi, että asioiden on muututtava. Ihan oman itsesi vuoksi.

Miksi annan rahat miehelli? Koska halusin opettaa hänelle vastuullisuutta.
Miksei kaikki puoliksi? Omat tuloni eivät riittä kattamaan kaikki omia menojani, esim vuokraa, laskuja, ruokia

Myönnän sen että tyhmä olen ollut. Maksumuistutuksia on tullut ja toki ne tulee minulle koska minun nimellä lähes kaikki on. Halusin yrittää luottaa mieheeni, joka kuitenkin osoittautui kerta toisensa jälkeen pettymykseksi. Kyllä sen verran otan teidän kommenteista vaarin että tilanteen otan saman tien haltuun. Jos puhe ei mene miehellä päähän niin tekoja sitten. Olette oikeassa, liian pitkään tätä on jatkunut. Pitää korjata tilanne ennen kuin on liian myöhäistä.

"Kahden äiti", kiitos vinkistä. Ikävä kyllä olen tuotakin jo ehdottanut. Käytössä on S-pankin Bonus tili, jonne olen ehdottanut yhteisten menojen menevän, molemmille siten omalle tilille X summa rahaa, jolla omat menot hoitaa. Tämä jäi suunnitelma tasolle, koska ei mies halunnu edes yrittää. Olisi varmaan tuhlannut omansa eka ja sitten käynty yhteiseen tiliin kiinni.
Kaikkea olen kokeilluttai ehdottanut; yhteistä tiliä, toinen hoitaa kaiken, 50/50-jako, mutta ei mikää toimi tai ei miehelle käy. Kyllä viimeinen vaihtoehto on astua itse rattiin ja kokeilla onko mies oikeasti tumpelo vai olenko itse arvioinut rahan käytön väärin. Kiitos vastanneille!!

Sepä se. Olemme vielä nuoria ja seurustelu alkoi kun mies intissä. Eli suoraan kotoa muutti minun nurkkiin pyörimään ja täytyy myöntää että olen kyllä tietyn lainen "äidin" korvike. Vaikea se on itselleen myöntää, mutta mies on kyllä aika uusavuton. Mutta eikös kaikki miehet ole?? Ainakin kotitöiden suhteen :D

Mun mielestä olet vähän kohtuuton, jos miehen tili on nollilla ja sulla on rahaa tilillä etkä suostu niistä maksamaan yhteisiä menoja.

Onko teillä niin että vain miehen rahat ovat yhteisä ja sinun eivät?

Paljonko ovat kuukausittaiset menot, mihin raha kuluu? Mihin sellaiseen mies tuhlaa mitä sinä et hyväsksy? Kuinka paljon enemmän mies maksaa yhteisistä menoista?

Tulot ja menot paperille ja siitä se lähtee. Yksi vaihtoehto voisi olla yhteinen ruokatili/vuokratili josta maksetaan laskut ja ruokamenot ja kumpikin maksaa henkilökohtaiset kulunsa itse.

"vieras"; kyllä, mies maksaa suurimman osan, onhan hänen tulonsa yli puolet omistani. Itselleni olin sen satasen aina omalle tililleni jättänyt omia menoa varten (työpäivänä ruokailu, omat pienet ostokset). Toki jos miehen rahat loppuvat niin pakkohan minun oli tarvittava summa jostain kaivaa. Kuussa laskuja on noin tuhannen euron edestä. Tilannetta ei helpota sekään että mies oli urakka hommissa ja tulot vaihtelivat suuresti. Jos kysyin rahatilannetta, jotta osaan suunnitella omia menoja, ruoka ostoksia, yhteisitä hankintoja tai muuta vastaavaa, niin vastaus "on mulla rahaa" ja jos pyysin tarkenneusta niin ympäri pyöreitä vastauksia. Antoi kuitenkin olettaa että rahaa on, joten annoin usein asian olla ja elin sillä tiedolla mikä minulle on annettu. Usein katsos meni niin että kaupaan yms mentiin yhdessä, minä tein ostokset, mies maksoi.

Budjettia ja menojen/tulojen vertailua olen tehnyt paperille. Kaivanut faktat pankkitileiltä ja palkkatositteista ja aina olen tullut siihen tulokseen, että ei ole mahdollista että ei ole enää rahaa (viikko seuraavaan palkkaan). Jos kysyn asiaa mieheltä, miksi tili on nollilla niin vastaus on kiukkuinen "väitätkö että olen itse tuhlannut kaiken" tai muuta vastaava. Toki minä suurimmat hankinnat itse teen miehen rahoilla, mutta aina sillä olettamuksella että rahaa näihin menohin on.

Mitä jos hankkisitte sullekkin nettipankkitunnukset kyseiseen tiliin niin ei tarviis arvuutella mihin rahat kuluvat tai että onko rahaa suurempiin hankintoihin. Eihän tossa ole järkeä että sä ostat jotain tietämättä onko tilillä rahaa vai ei.

Yhteinen tili laskujen maksua ja ruoan ostamistan varten varmaan auttaisi tuossa tilanteessa.

Voisit tarkistaa samalla myös niitä omia menojasi. Voisiko niitä karsia? Että omat tulosi riittäisivät niiden kattamiseen. Näin näytät samalla esimerkkiä myös miehellesi. Kauanko opiskelusi vielä kestävät? Onko omiin tuloihisi tulossa muutosta?

Eivätkä kaikki miehet ole tumpeloita kotitöissä. ;) Meillä mies laittaa ruokaa, tiskaa, siivoaa ja tekee kaikkea samaa mitä minäkin. Paitsi pyykkihuollon olen ominut itselleni.