olenko yliherkkä vai mitä mieltä olette? (pihaleikeistä naapurinlapsen kans)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outolintu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outolintu

Vieras
eli naapuriin muuttanut uusi lapsi, mikä on sinänsä kiva että tuli leikkikaveri. tytöt ovat iältään 8v(naapuri) ja 6v(meidän tyttö)... lapset leikkivät pihalla yleensä juuri siihen aikaan kun töiden jälkeen laittelen ruokaa enkä silloin itse ehdi ulos, ikkunasta silloin tällöin katselen perään tai käyn ovella. mutta... naapurin lapsi on fyysisesti huomattavasti vahvempi kuin meidän, ja leikit tuntuu välillä olevan aika rajuja. meidän tyttö on nyt vähälle aikaa satuttanut peukalonsa (kipeä kun taivuttaa), tänään oli kyynärpää verillä ja päässä avan järjetön kuhmu!!

ei ne tappele, mutta juoksevat kai kilpaa ja leikivät hevos-ajuria yms jolloin siis meidän tyttö tahtoo jäädä jalkoihin. kerran sanoin naapurin lapselle, että muistatko että "N" on vielä pienempi kuin sinä, täytyy leikkiä hieman varovaisemmin... ei ilmeisesti mitään tulosta...

omalle tytölle olen myös koittanut puhua, mitkä leikit ei ole kovin turvallisia, mutta ei kai sit rohkene kuitenkaan kieltäytyä tai mitä lie...

jotenki vaan tuntuu pahalle oman lapsen puolesta kun sitten satuttaa itsensä usein kaverinsa kanssa, ja kun noita leikkikavereita ei ole juurikaan muita... oli niin iloinen kun naapuriin muutti lapsi... ei tule edes kesken leikkien kertomaan että on satuttanut. edes päikkärissä ei ole koskaan tuollaisia vahinkoja tullut vaikka on paljon enemmän lapsia...

en vaan oikein tiedä mitä pitäis ajatella... lapset on tietysti lapsia, mutta ei olekiva että tulee sellaisia vahinkoja että sattuu myös pitkän aikaa jälkeen päin. olen itse vielä niin pirun arka, että en tiiä uskaltaisko naapurin äitille puhua asiasta (siis että pyytäis vaan tyttöään huomioimaan että meidn lapsi on pienempi). tiiä vaikka naapurisopu menee. mut ei nyt vois paljon kieltääkään leikkimästä yhdessä kun muita leikkikavereita ei ole. miten toimisitte vai toimisitteko mitenkään?

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Satuttaako se kaveri tahallaan/ilkeyttään? Vai tuleeko vaan rajuissa leikeissä kuhmuja? Sit tietty jos tahallaan satuttaa, niin kannattaa varmaan puuttua.

tätä kannattaa varmaan sivusilmällä seurailla. Kuhmuja tulee, eikä 6-vuotias ihan helposti mene rikki. Oppii kyllä varomaan.Onko oma 6-vuotiaasi kömpelö ? Ei vahinkoja välttämättä toinen aiheuta.

Kuulostaa yliherkältä. Mulla on itsellä 8-v ja 6-v nuo isoimmat. 6-v ei mene rikki normaaleissa juoksuleikeissä. 6-v on jo aika iso rymyleikkeihin. Älä suojele liikaa, anna laukkoa. Tahallaan satuttamiselta tuo ei kuulosta.

No ehkä juttelisin tytön kanssa et missä tilanteessa kuhmut ja ruhjeet tulleet. Siis ihan leikin tiimellyksessä vaiko onko toinen tahallaan satuttanut? Jos kyse pelkästään vähän rajuimmista leikeistä en ehkä itse ainakaan kovin puuttuisi, kolhujahan aina tulee ja minusta ihan kiva et tytötkin leikkivät vähän rajummin.

en ole huomannut että tahallaan satuttais enkä sitä uskokaan, tosin vähän ilkkuu että minäpä juoksen jo näin lujaa, minäpä osaan jo näin hyvin hyppiä yhdellä jalalla... eikä tyttökään ole sanonut että kiusais

enemmän siis uskon että naapurin lapsi ei oikein osaa ottaa huomioon sitä että meidän tyttö on pienikokoisempi eikä fyysisesti niin vahva.

se vaan ihmetyttää kun muiden lasten kans leikkiessä ei ole tullut tällaisia vahinkoja (ainakaan koko aikaa). itse olen omalle lapselle aina painottanut sitä että pienempien kanssa täytyy varoa. sattuuhan jo sekin jos isompi kaatuu pienen päälle jne..

Kyllähän siltä toiselta äidiltä voisi kysyä, että onko heidänkin tytöllään paljon ruhjeita. Kyseessä voi nimittäin olla yhteinen tyhmä harrastus eikä sun tytön pienikokoisuus. Jos näin ei ole niin voisit kysyä/pyytää, että voisiko tämä toinen äiti muistuttaa tytärtään siitä, että toinen on pienikokoisempi. Ja tietenkin myös sanoa siitä, miten iloinen olet, kun tyttö sai naapurustosta ystävän :) .

Kokeile kääriä tyttäresi vaikka pumpuliin tai kuplamuoviin kun seuraavan kerran menee ulos. Ja hommaa lähestymiskielto sille naapurin penskalle, eihän kukaan lapsi kestä ruhjeita, naarmuja saati mustelmia. Kyllä tuon ikäisen jo pitää osata istua paikallaan ulkona ettei mitään satu.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Puhuisin lapselle siitä mitä tarkoittaa "yllytyshullu". Oman järjen käyttämisestä on muutenkin elämässä hyötyä.

*en aina elä oppieni mukaan* :ashamed:

Ja lisäisin tähän vielä, että joukossa tyhmyys tiivistyy. ( Vaikka kaksi ihmistä ei vielä muodosta monikkomuotoa, mutta ymmärtänet pointin...)

Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Kokeile kääriä tyttäresi vaikka pumpuliin tai kuplamuoviin kun seuraavan kerran menee ulos. Ja hommaa lähestymiskielto sille naapurin penskalle, eihän kukaan lapsi kestä ruhjeita, naarmuja saati mustelmia. Kyllä tuon ikäisen jo pitää osata istua paikallaan ulkona ettei mitään satu.

tämä olikin hyvä neuvo, kiitos! =)

Yhteistyössä