Olenkohan ainoa, jota harmittaa lahjojen paljous?

Peikkopojan Kylkiluu

Aktiivinen jäsen
30.05.2007
6 776
0
36
Sateekaaren pää
Niin, meidän neiti täytti viime viikonloppuna vuoden ja lahjoja tytölle tuli ovista ja ikkunoista. Niitä oli oikeasti aivan älytön kasa ja hirveän moni läheinen ja sukulainen halusi muistaa tyttöä vaikkeivat juhliin päässetkään. Siis onhan se ihanaa kun pientä muistetaan ja olihan vauva iloinen uusista leluista ja muista mutta äidille iski ahdistus. Ja ahdistus johtuu siitä että meillä on noita leluja ja vaatteitakin aivan mahdottomasti entuudestaan ja mä tarkoitan kanssa että mahdottomasti. Meillä ei siis ole kuin tämä yksi lapsi mutta mun omat vermeet ja lelut ovat olleet säästettyinä jälkikasvua varten. Sukulaiset puolestaan toivat aikoinaan kassikaupalla lasten vaatteita ja sanoivat että valitse mitä haluat ja heitä loput menemään.

Mua harmittaa jo nyt kun muutamat tytön lahjaksi saamat vaatteet jäi käymättämättä kokonaan kun pääsivät täysin unohtumaan ja tyttö ehti kasvaa niiden yli. Leluista taas mietityttää se, että ehtiikö toinen edes leikkiä niillä kaikilla. No nyt on sitten joulukin tuloillaan ja tietysti taas samanmoinen lahjavyöry, kun kaikki haluavat toista muistaa. Tuo erilaisten lahjojen käyttämättä jääminen lähinnä harmittaa niiden lahjojen antajien kannalta kun he varmasti ovat halunneet että vauva nauttii niistä ja siksi toisekseen tuntuuhan se tuhlaukselta jos asiat vaan pölyttyy kaapeissa.

Tämä nyt jotenkin outo asia mistä mainita, kun harvemmin kait ihmiset kokevat tuollaisen anteliaisuuden ongelmana ja on monia lapsia, jotka voivat jäädä täysin lahjoitta jouluisin tai synttäreinä.. Itseasiassa ei mulle ole ongelma se, että lapsi saa lahjoja vaan se että mihin helkuttiin mä ne kaikki laitan ja että ehtiikö ne kaikki käyttämään. Kiitollinen olen kyllä kaikista työn saamista lahjoista ja ne oli kaikki tosi hyviä lahjoja mutta tavallaan tarpeettomia. Olen muutenkin tämmöinen "muistojen säästelijä" etten sitten raaski heittää mitään pois. Mutta kyllä noita vaatteita ja leluja joutuu karsimaan rankalla kädellä työtn kasvaessa, jos ei lähipiirissä ole silloin pikkulapsia niin sitten täytyy antaa hyväntekeväisyyteen.

Nämä on näitä materialismin haittapuolia, liika on vähän liikaa..
:/

Arvaa ärsyttääkö mulla just sama homma!!

Meillä on kans synttärit ja joulu ihan peräjälkeen (2viikkoa väliä) ja joulun jälkeen saa taas kerätä kaikki vanhat pois että uudet mahtuu tilalle :/

Joskus olisin kiitollinen että toisivat vaikka vaippa paketin, mutta ei leluja vaatteita jne säkkikaupalla joulukuussa :kieh:

Liika on aina liiikaa. Kannatan Tiitteräisen ehdotusta tilistä. Olkoon sitten vaikka tytölle pesämuna aikuiselämään. Verottajakaan ei siihen puutu, kun talletukset tulevat useilta eri tahoilta. Likan kummisetä - ikuinen vanhapoika - avasi likalle aikoinaan tilin ja sinne meni suoraveloituksena joka kuukausi rahaa. Sen verran, ettei lahjaveroa tarvinnut maksaa. Kun likka muutti nyt omaan asuntoon 21 veenä, tilillä oli ihan kiva pesämuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiitteräinen:
Voitko sä mitenkään nätisti vihjasta sukulaisille siitä?

Avaa tili ja sano että lahjat sinne,vai oisko se sitten liian törkeetä.

Ymmärrän kyl sua, liika on todellakin liikaa.

Meillä eivät sukulaiset ja ystävät ainakaan pahastuneet. Käytetään rahoja sitten tarpeen mukaan vaatteisiin jne.

mä oon aina kysynyt mitä halutaan lahjaksi esim. rahaa tai jotain keräilyjuttuja.. viel ainakin toiveena on aina ollut et uutta vaatetta.. nytkin ostin ihan kauheen kassillisen vaatteita kummitytölle jouluksi :ashamed:

En mä yksinkertaisesti kehtaa vihjasta. Toiset tahtoo muistaa tyttöä niin annan heidän tehdä niin. Meillä on lähipiirissä tosi anteliasta porukkaa, joille se lahjan antaminen on sellainen juttu että he saavat itse siitä sen verran hyvän mielen etten tahdo sitä heiltä poiskaan ottaa. Siks toiseekseen onhan se nyt tytöllekin kiva että voi sanoa että tuon Nallen sait mummulta ja tuon kirjan sedältä, tämän lelun puolestaan sait serkultasi.. Niistä kuitenkin muodostuu niitä muitoja.

Mutta tosiaan vaikka harmittaa niin en näe vaihtoehtona sitä että kieltäisin antamasta tavaralahjoja. Siks toikseen on meistäkin kiva puolestaan antaa lahjoja sukulaisten lapsille. Aika patti tilanne siis.. pitää vissiin muutta isompaan asuntoon. :ashamed: :ashamed: :D

Sanoisin nätisti asiasta. Meillä ei moista ongelmaa ole. Meillä lahjat tulee meiltä vanhemmilta ja kummeilta, jos jotain haluavat antaa. Kukin heistä muistaa tavallaan. Mää oon lasten kummeille korostanu, että kummi ei oo lahja-automaatti, vaan sellanen, joka on rennosti omalla tyylillään mukana meidän arjessa jollain tapaa.

Tuo on varmaan turhauttava tilanne teillä. Sano nätisti asiasta. =) (ai niin, hox kannustava, pirteä hymiö...) :D

Alkuperäinen kirjoittaja Peikkopojan Kylkiluu:

En mä yksinkertaisesti kehtaa vihjasta. Toiset tahtoo muistaa tyttöä niin annan heidän tehdä niin. Meillä on lähipiirissä tosi anteliasta porukkaa, joille se lahjan antaminen on sellainen juttu että he saavat itse siitä sen verran hyvän mielen etten tahdo sitä heiltä poiskaan ottaa. Siks toiseekseen onhan se nyt tytöllekin kiva että voi sanoa että tuon Nallen sait mummulta ja tuon kirjan sedältä, tämän lelun puolestaan sait serkultasi.. Niistä kuitenkin muodostuu niitä muitoja.

Mutta tosiaan vaikka harmittaa niin en näe vaihtoehtona sitä että kieltäisin antamasta tavaralahjoja. Siks toikseen on meistäkin kiva puolestaan antaa lahjoja sukulaisten lapsille. Aika patti tilanne siis.. pitää vissiin muutta isompaan asuntoon. :ashamed: :ashamed: :D

Toisaalta ymmärrän että harmittaa, ei sitten ehkä voi itse ostaa koskaan mitään omalle lapselleen?
Meillä eivät saa oikeastaan lahjoja keneltäkään, joskus kummit muistavat. Silti ei ole itselläkään varaa ostella, mutta joúluna ja syntymäpäivänä saa ostaa kuitenkin itse jonkun mieluisan lelun tai pari.

Minä sinuna tekisin niin että laittaisin lelut ja vaatteet joita tiedät ettei tule käytettyä ja joiden antajat eivät käy kyttäämässä että onko käyttöä, vaikka oulupuukeräykseen missä annetaan vähäosaisille lapsille lahjoja.
ja joulua varten jo sanoisin että lapselle on oma tili mihin kerrytetään varoja lapsen tulevaisuutta varten =)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
meidän lapset kuuluvat lapsiin, jotka eivät saa mitään, paitsi vanhemmiltaan.

No just tämmösen takia mua vähän mietitytti tehdä tätä aloitusta. :/ Siis kun asiathan on meillä ennen kaikkea tosi mukavasti tossa mielessä, mutta tosiaan kun tuntuu että sitten hukkuu siihen tavaran paljouteen. Ja eihän lapsikaan ehdi nauttia jokaisesta lelusta samalla tavalla kun niitä tulee kerralla valtava kasa. Mä itse ainakin olin muksuna semmonen, että vaikka mulla oli niitä leluja vaikka millä mitoin niin leikin niistä vain muutamilla, jotka oli mun lemppareita. Nähtäväksihen se meidän typyn kanssa jää että leikkiikö hän vähän kaikilla vai paljon muutamilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Arvaa ärsyttääkö mulla just sama homma!!

Meillä on kans synttärit ja joulu ihan peräjälkeen (2viikkoa väliä) ja joulun jälkeen saa taas kerätä kaikki vanhat pois että uudet mahtuu tilalle :/

Joskus olisin kiitollinen että toisivat vaikka vaippa paketin, mutta ei leluja vaatteita jne säkkikaupalla joulukuussa :kieh:

Sanos muuta. Olis nyt edes silleen että muksulla olisi synttärit kesällä niin se vähän tasapainottaisi.

Mä luulen, että aika moni aikuinen ymmärtää sen asian, että kun lapsi kasvaa, menotkin kasvavat. Olen edelleen sen tilin kannalla. Sukulaiset voivat halutessaan ostaa yhden kimppalahjan, jos välttämättä jonkun lelun tai vaatteen haluavat lapselle antaa ja laittaa loput tilille.

Alkuperäinen kirjoittaja =):
Minä sinuna tekisin niin että laittaisin lelut ja vaatteet joita tiedät ettei tule käytettyä ja joiden antajat eivät käy kyttäämässä että onko käyttöä, vaikka oulupuukeräykseen missä annetaan vähäosaisille lapsille lahjoja.
ja joulua varten jo sanoisin että lapselle on oma tili mihin kerrytetään varoja lapsen tulevaisuutta varten =)

Tuota ensimmäistä ehdotusta taidan harkita ihan tosissaan mutta tuosta tili-asiasta en oikein tiedä. Itsestäkin se olisi kaikista mainioin ratkaisu monessakin mielessä mutta jotenkin en voi kuvitella että moista ehdottaisin noille sukulaisille, jotenkin hiertää.. :/ Meid'n lähipiirissä kun rahan antamista on harrastettu vain ja ainostaan rippi- ja valmistujaislahjoissa ja jotkut sukulaiset eivät edes niissä.

No just tämmösen takia mua vähän mietitytti tehdä tätä aloitusta. :/ Siis kun asiathan on meillä ennen kaikkea tosi mukavasti tossa mielessä, mutta tosiaan kun tuntuu että sitten hukkuu siihen tavaran paljouteen. Ja eihän lapsikaan ehdi nauttia jokaisesta lelusta samalla tavalla kun niitä tulee kerralla valtava kasa. Mä itse ainakin olin muksuna semmonen, että vaikka mulla oli niitä leluja vaikka millä mitoin niin leikin niistä vain muutamilla, jotka oli mun lemppareita. Nähtäväksihen se meidän typyn kanssa jää että leikkiikö hän vähän kaikilla vai paljon muutamilla.

Meillä on kaksi lasta, ei ihan pieniäkään enää, yhteinen pieni huone, ja kaikki lelut vauvaleluista lähtien edelleen siellä huoneessa tallessa. Eli niin vähän ovat saaneet mitään. siinä huoneessa siis myös nukutaan ja leikitään.
ei ole tarvinnut heittää pois mitään kun ovat saaneet vain vähän.

ehkä teillä sitten isompana enin into haihtuu sukulaisilta? ja toisaalta isommat kuluttavat vaatetta ainakin paljon enemmän kuin pienet.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä luulen, että aika moni aikuinen ymmärtää sen asian, että kun lapsi kasvaa, menotkin kasvavat. Olen edelleen sen tilin kannalla. Sukulaiset voivat halutessaan ostaa yhden kimppalahjan, jos välttämättä jonkun lelun tai vaatteen haluavat lapselle antaa ja laittaa loput tilille.

Hmmh.. yksi mikä mua hiertää tossa tili-asiassa aiemmin mainitsemieni syiden lisäksi on se, että hyvällä munkilla lapsille löytää tosi kivoja lahjoja ihan muutamalla eurolla. Mä esim ostin yhdelle kesällä oikeata kännykkää tosi tarkkaan muistuttavan leikkikännykän, mikä maksoi muistaakseni vaivaiset kolme euroa mutta oli sille 6-vuotiaalle ainakin sen synttäripäivän perusteella paljon mieluisampi lahja kuin monet muut huomattavasti kalliimmat lahjat. Niiiin.. mä voin kuvitella että meidän sukulaiset kokisi sen niin etteivät he mukamas kehtaisi laittaa "vain" sitä viittä euroa tilille (millä saisi ehkä tosi kuvan lelun) vaan kokevat että se olisi liika vähän ja laittaisivat sitten aivan liikaa. Siis kun.. äh, osaankohan mä selittää tätä edes.. eli tavallaan se rahanlaittaminen voisi pahimmassa tapauksessa tulle lahjanantajalle kalliimmaksi kuin se että antaisi jonkun kivan lelun tai vaatteen tms.

Meillä on kaksi lasta, ei ihan pieniäkään enää, yhteinen pieni huone, ja kaikki lelut vauvaleluista lähtien edelleen siellä huoneessa tallessa. Eli niin vähän ovat saaneet mitään. siinä huoneessa siis myös nukutaan ja leikitään.
ei ole tarvinnut heittää pois mitään kun ovat saaneet vain vähän.

ehkä teillä sitten isompana enin into haihtuu sukulaisilta? ja toisaalta isommat kuluttavat vaatetta ainakin paljon enemmän kuin pienet.

Mutta teidän lapset varmasti isompanakin muistavat jokaisen saamansa lelun ja varmasti arvostavatkin niitä eri tavalla kuin suuren lelukasan keskellä elelleet.

Ja totta tuo että isompana sitä vaatetta kuluu enemmän ja niitä meillä ei itselläkään ole kyllä jemmassa että sikäli vuoden parin päästä voi hyvin ehdottaa lahjaideaa uteleville tuota vaatepuolta. Hyvä siis kun nostit tuon esille..

Ainiin! Ja tuohon rahalahjan hankaluuteen liittyen vielä semmonen että näissä perheissä jotka meidän vauvalle lahjoja antaa on vähän isompia lapsia, jotka nyt synttäreilläkin niin polleena ja tyytyväisenä ojensivat sen heidän perheensä paketin ja olivat todennäköisesti osallistuneet siihen lahjan valintaankin. Jotenkin näistä lapsista siis heijastui se kuinka kiva heistä oli antaa se lahja toiselle ja jäivät innolla odottamaan millaisen reaktion se heidän ojentama lahja saa aikaan.

Ainiin! Ja tuohon rahalahjan hankaluuteen liittyen vielä semmonen että näissä perheissä jotka meidän vauvalle lahjoja antaa on vähän isompia lapsia, jotka nyt synttäreilläkin niin polleena ja tyytyväisenä ojensivat sen heidän perheensä paketin ja olivat todennäköisesti osallistuneet siihen lahjan valintaankin. Jotenkin näistä lapsista siis heijastui se kuinka kiva heistä oli antaa se lahja toiselle ja jäivät innolla odottamaan millaisen reaktion se heidän ojentama lahja saa aikaan.
Ymmärrän :)

voisitko sa jakaa iloa eteenpain ja lahjoittaa ylimaaraisia lastenkotiin ym. vastaavaan paikkaan. ja tulevaisuutta ajatellen olisko siella joku "puhemies" suvussa, jolle voisitte viestittaa, etta olette hankkimassa jotain isompaa lahjaksi, eli miel. lahjat rahana vaikka pienempikin summa.

Yhteistyössä