Olenkohan tehnyt lapselleni kuitenkin karhunpalveluksen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kj:
Olen ollut päiväkodissa töissä ja kokemukseni on, että kyllä on tietyille lapsille, jotka vasta kolmevuotiaana päiväkodin aloittavat, hyvin vaikeaa se alku. Tuntuu, että ovat kovin sopeutuneet saamaan huomiota eri tavoin, kuin suuremmassa lapsiryhmässä on mahdollista. Samoin sosiaalisten suhteiden luominen saman ikäisiin vaatii paljon tukea ja huomiota aikuiselta. Suosittelen, että lapsi saa harjoitella tätä ryhmässä toimimista ennen äkillistä jokapäiväistä toimintaa! Alku voi olla vaikea, mutta kannattaa nähdä vaiva!

sen verran sekava on tuo kirjoituksesi ja mikä tämä "ennen äkillistä jokapäiväistä toimintaa" pitää sisällään?

vastaanpa mäki tähän... mä oon ollu kotihoidossa, olkoonkin,että äitini oli perhepäivähoitaja. Kävin lisäksi esikoulussa seurakunnan kerhossa, mutta itse ainakin koen sen niin,että olen ihan liian sulkeutunut ja ujo... ja koen että päiväkoti olisi minun kohdallani ollut se parempi juttu, ikinä en oo viihtynyt isoissa porukoissa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kj:
Olen ollut päiväkodissa töissä ja kokemukseni on, että kyllä on tietyille lapsille, jotka vasta kolmevuotiaana päiväkodin aloittavat, hyvin vaikeaa se alku. Tuntuu, että ovat kovin sopeutuneet saamaan huomiota eri tavoin, kuin suuremmassa lapsiryhmässä on mahdollista. Samoin sosiaalisten suhteiden luominen saman ikäisiin vaatii paljon tukea ja huomiota aikuiselta. Suosittelen, että lapsi saa harjoitella tätä ryhmässä toimimista ennen äkillistä jokapäiväistä toimintaa! Alku voi olla vaikea, mutta kannattaa nähdä vaiva!

sen verran sekava on tuo kirjoituksesi ja mikä tämä "ennen äkillistä jokapäiväistä toimintaa" pitää sisällään?

No se tarkoittaa sitä että jos jos äkillisesti jotain joku päivä tapahtuu noin niinkuin tulevaisuuden kannalta toistamiseen ja toiminnan luonteen muuttuessa, on toimntaan hyvä valmistautua toimimalla ehkä toisin kuin aina ja joka päivä..

Siis mitä? Eikö siivoojaat osaa kirjoittaa? Onko siivoojat tyhmiä? Onko täällä muitakin siivoojia, jotka ei ymmärrä mistään mitään?

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mulla on 4 v tyttö, ollut ikänsä kotihoidossa (pikkuveli täyttää kohta 2). Olen aina ajatellut että kotihoito on hyvä juttu lapselle. Mutta tuli tuosta ketjusta mieleen missä yksi lapsi jäi kutsumatta synttäreille, että olisiko päiväkoti ollut kuitenkin hyvä juttu sosiaalisten suhteiden kehittymiselle..? Tuleeko tytöstä se ulkopuolinen? Hän on luonteeltaan ujo ja arka kun on vieraassa ympäristössä, kotona ihan erilainen.

Tyttö käy kerhossa kahdesti viikossa ja on siellä jo rohkaistunut jonkin verran. Mutta mietin tässä kun olen ajatellut olla kotona niin kauan kuin talous sallii, ainakin vuoden pari vielä, että olisiko sittenkin tytölle parhaaksi mennä päiväkotiin ennen eskari-ikää?

Itse olin koulussa aina se ulkopuolinen (en kylläkään kiusattu), siksi asia mietityttää... muistan miten kurjalta se tuntui. Itsekin olin, ja olen, ujo ja arka.

Meillä poika oli 5 vuotiaaksi kotona. Nyt aloitti tänä syksynä päiväkodissa kun menin töihin ja ihan normaalisti osaa olla toisten kanssa, sosiaaliset taidot on hyvät.Itse oon kotona kasvanut, eli en oo koskaan ollu päivääkään missään hoidossa ja olen aina pärjännyt sosiaalisestihyvin. On ollu kavereita eikä mulla oo ollu mitään vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa. KOulussakin oon menestyny hyvin. RIippuu varmaan vanehmmista, miten kotona hoitaminen vaikutata. Jos vanhemmat jaksaa nähdä vaivaa, niin kotona saa kasvatettua ihan yhtä sosiaalisia lapsia kuin päiväkodissa. Mutta jos lapset istuu kotona tv:n ääressä kaikki päivät niin tilanne voi olla toinen.

Mä olin kotihoidossa siihen asti kun menin kouluun. Kouluun menin vuotta aiemmin kuin normisti. En ollut syrjitty enkä syrjäänvetäytyvä, ujo kyllä mutta sillä tuskin on tekemistä tuon kotonaolon kanssa. Toisaalta meillä oli hoitolapsia kotona.

Omat muksut on olleet kolmivuotiaiksi kotona. Ovat sosiaalisia ja kavereiden kesken suosittuja.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja luna:
Epäilen, ettei tiedä lastesi päiväkodin arjesta puoliakaan.

Ovat ilmeisesti integroiduissa ryhmissä, koska lapsimäärät ovat noin pienet.

Turussa normaalissa päiväkotiryhmässä on 21 yli 3-vuotiasta ja 12 alle 3-vuotiasta. joskus muutama ylimääräinenkin.

Eivät ole integroiduissa ryhmissä. Esikoinen on tavallisessa eskariryhmässä tavallisessa pk:ssa, ja poika ihan tavallisessa 3-4 v lasten ryhmässä.

Olen kyllä hyvin perillä lasteni päiväkodin arjesta. Juttelen paljon henkilökunnan kanssa, jne. Ja minusta on ihanaa, ettei heillä ole jättisuuria ryhmiä.

Musta taas tuntuu että harvemmin nuo 12 lastakaan edes ovat paikalla kaikki.. :D

Kiva päiväkotiryhmä, harmi vain että se varmasti muuttuu kun muutetaan alkuvuodesta..

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Musta taas tuntuu että harvemmin nuo 12 lastakaan edes ovat paikalla kaikki.. :D

Kiva päiväkotiryhmä, harmi vain että se varmasti muuttuu kun muutetaan alkuvuodesta..

Sä voit todistaa, ettei ryhmässä todellakaan oo yli 20 lasta ja niiden kanssa 1-2 työtaakkansa alle romahtavaa tätiä :D

Mä tykkään tästä ryhmästä hirveesti. Mutta ei niitä 12 oo vaan 16, siis osa-aikaiset mukaanluettuna, mä oon laskenut :). Kun meidän neiti oli samassa ryhmässä, se ei ollut näin pieni ja kiva :snotty:, nyt on niin ihana lastentarhanopekin ettei mitään määrää. Ja onhan niillä nyt ylimääräinenkin täti, se kelto joka videoi ja tarkkailee ja tekee jotain...tekeekö se väitöskirjaa vai mitä, en mä muista.

Ai te muutatte? :/

Siellä roikkui viidet ulkovaatteet aamulla ysin maissa naulassa ja J siihen päälle, näytti toooosi ahtaalta :D Joo, meillähän naapurit sai häädön kun ne diilaa huumeita tuossa, ja syytää meitä siitä.. Ei huvita tähän paljoa jäädä katselmaan, että mitä jatkossa seuraa.

Mulla kans neljä vee, ehti olla vajaan puoli vuotta pk:ssa ennen pikkuveljen syntymää. Nyt käääy kaksi kertaa viikoss kerhossa, tykkää kovasti.
Hän ikävöi pk:hon melkein päivittäin, vaikka alku oli TOSI hankalaa, on myös tosi ujo ja pelkää uusia, vieraita tilanteita. Kavereita ei vapaa ajalla päivittäin ole, on välillä tosi ikävystynyt.
En ole myöskään uskaltautunut perhekerhoihin, en ole niin sosiaalinen ja miiiiinuakin "pelottaa" sellaiset uudet tilanteet.
Olen miettinyt olisiko mieluummin osa- aika pk:ssa, mutta taidan mennä tällä tavalla, jospa se eskari sitten riittää ponneksi sosiaalisuuteen ja koulumaailmaan.
Missä muuten asutte?

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Siellä roikkui viidet ulkovaatteet aamulla ysin maissa naulassa ja J siihen päälle, näytti toooosi ahtaalta :D Joo, meillähän naapurit sai häädön kun ne diilaa huumeita tuossa, ja syytää meitä siitä.. Ei huvita tähän paljoa jäädä katselmaan, että mitä jatkossa seuraa.

Kääk...missä te asutte nyt, ootteko niissä keltaisissa rivareissa? M-alkuisella kadulla? Kiva naapuri :|
Meidän Niksulla on kotipäivä. Vesirokko.

Eikun me asutaan täälä ihan tien päässä, talot täynnä vanhuksia ja me :D Ja noi yhdet naapurit jojtka on lähtemässä.. Mutta on niistä muutkin valittanut kuin me, onneksi

Yhteistyössä