Olenkohan tehnyt lapselleni kuitenkin karhunpalveluksen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja luna:
Epäilen, ettei tiedä lastesi päiväkodin arjesta puoliakaan.

Ovat ilmeisesti integroiduissa ryhmissä, koska lapsimäärät ovat noin pienet.

Turussa normaalissa päiväkotiryhmässä on 21 yli 3-vuotiasta ja 12 alle 3-vuotiasta. joskus muutama ylimääräinenkin.

Eivät ole integroiduissa ryhmissä. Esikoinen on tavallisessa eskariryhmässä tavallisessa pk:ssa, ja poika ihan tavallisessa 3-4 v lasten ryhmässä.

Olen kyllä hyvin perillä lasteni päiväkodin arjesta. Juttelen paljon henkilökunnan kanssa, jne. Ja minusta on ihanaa, ettei heillä ole jättisuuria ryhmiä.

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Minä olin vauvasta asti hoidossa eri paikoissa ja päiväkodissa myös. Aina olin se hiljaisin ja ujoin. Itse ajattelen, että ujous on minulle osa luonnetta, eikä päiväkoti sitä ainakaan helpottanut. Pahensi paremminkin, olo oli turvaton ja yksinäinen. Ehkä turvallinen kotihoito varhaisvuosina olisi ollut minulle se parempi vaihtoehto...?

Tässäkin hyvä pointti... "pakottaminen" sosiaalisuuteen ei välttämättä toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja kj:
Juurikin tätä tarkoitin - iästä riippumatta. Mutta kyllä sitä ryhmään tulemista kannattaa harjoitella ennemmin aiemmin kuin myöhemmin. Milloinkaan ei siis ole mitenkään liian myöhäistä!

Ok, kyllähän se kerhoryhmäkin on ryhmä :)

Alkuperäinen kirjoittaja pöllöt tädit:
Luojan kiitos itse en pidä lasten kehityksessä tärkeimpänä sitä kuinka helposti sopeutuu päivähoitoon. Ei normaali taaperoiän ylittänyt sinne kuulukaan helposti sujahtaa. Kaikelle uudelle on aina annettava sopeutumsiaikansa.

Joo, helpointahan olisi lykätä jo vauvaikäinen hoitoon...ei osaa vielä kyseenalaistaa! Mutta kuka sitä haluaa...en minä ainakaan.

Meillä muuten se taaperoiän ylittänyt sopeutui sekunnissa hoitoon, mutta 1 v 9 kk iässä hoitoon menneellä kesti kauemmin. Outoa ilmeisesti :D

Alle kolmevuotias "sopeutuu" päiväkotiin, koska kiintymyssuhde vanhempiin on kesken. Vaikka isompi lapsi voi arkailla siirtymistä päiväkotiin, se ei ole lainkaan huono merkki lapsen kehityksessä. Ap:lle sanoisin, että jos lapsi on vasta 4-vuotias, ei ole mitään kiirettä päiväkotiin. Tärkeämpää sosiaalisten suhteiden kehittymiselle olisi kutsua kotiin yksi kaveri kerrallaan leikkimään. Alle kouluikäinen tarvitsee leikkikaveria, mutta ei hän tarvitse sitä varten isoa laumaa ympärilleen, eikä arka lapsi varsinkaan. Eikä hän myöskään tarvitse kuntaa kokkaamaan aterioita, laittamaan sänkyyn nukkumaan tai huolehtimaan ulkoilusta. Kysele kerhosta toisilta vahemmilta kaveria kotiin. Kyllä joku varmasti ilahtuu kutsusta. Tutun kaverin kanssa on kivempi jäädä kerhoonkin. Ja sitten myöhemmin eskarissa heti syksyllä kannattaa tehdä samoin.

itse menin päiväkotiin alle 2-v.. olen silti ollut aina se "ulkopuolinen", koskaan ei pahemmin ole kiusattu, mutta ryhmässä toimiminen ei ole koskaan kiinnostanut minua ja kavereita on aina ollut vain pari. Eli toiset vain ovat erilaisia.. toiset sosiaalisia ja toiset arempia :) Toki hankalaa on ollut nyt vanhempana opetella sosiaalisia taitoja, mutta en usko, että sillä on loppujen lopuksi paljon merkitystä minkä ikäisenä viet lapsen päiväkotiin. Jos lapsella on hyvä olla kotona ja on siihen mahdollisuus, niin tottakai hoidat itse :) Kerho on varmaankin riittävä ja jos käytte kyläilemässä tai naapureissa esim on lapsia kavereina.

Do not worry :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alle kolmevuotias "sopeutuu" päiväkotiin, koska kiintymyssuhde vanhempiin on kesken. Vaikka isompi lapsi voi arkailla siirtymistä päiväkotiin, se ei ole lainkaan huono merkki lapsen kehityksessä. Ap:lle sanoisin, että jos lapsi on vasta 4-vuotias, ei ole mitään kiirettä päiväkotiin. Tärkeämpää sosiaalisten suhteiden kehittymiselle olisi kutsua kotiin yksi kaveri kerrallaan leikkimään. Alle kouluikäinen tarvitsee leikkikaveria, mutta ei hän tarvitse sitä varten isoa laumaa ympärilleen, eikä arka lapsi varsinkaan. Eikä hän myöskään tarvitse kuntaa kokkaamaan aterioita, laittamaan sänkyyn nukkumaan tai huolehtimaan ulkoilusta. Kysele kerhosta toisilta vahemmilta kaveria kotiin. Kyllä joku varmasti ilahtuu kutsusta. Tutun kaverin kanssa on kivempi jäädä kerhoonkin. Ja sitten myöhemmin eskarissa heti syksyllä kannattaa tehdä samoin.

Voisin kyllä pyytää kerhokavereita meille leikkimään joskus, tuo oli ihan hyvä idea. :) Onhan ne nykyiset kerhokaverit niitä tulevia eskari- ja koulukavereitakin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja luna:
Epäilen, ettei tiedä lastesi päiväkodin arjesta puoliakaan.

Ovat ilmeisesti integroiduissa ryhmissä, koska lapsimäärät ovat noin pienet.

Turussa normaalissa päiväkotiryhmässä on 21 yli 3-vuotiasta ja 12 alle 3-vuotiasta. joskus muutama ylimääräinenkin.

Eivät ole integroiduissa ryhmissä. Esikoinen on tavallisessa eskariryhmässä tavallisessa pk:ssa, ja poika ihan tavallisessa 3-4 v lasten ryhmässä.

Olen kyllä hyvin perillä lasteni päiväkodin arjesta. Juttelen paljon henkilökunnan kanssa, jne. Ja minusta on ihanaa, ettei heillä ole jättisuuria ryhmiä.

Ok. Ja jokainen kolmesta työntekijästä on sitten töissä kuudestaa tai puoli seitsemästä viiteen tai kuuteen. Ihailtavaa työlleen omistautumista. Eivätkä ksokaan sairasta.

Alkuperäinen kirjoittaja just joo:
Ok. Ja jokainen kolmesta työntekijästä on sitten töissä kuudestaa tai puoli seitsemästä viiteen tai kuuteen. Ihailtavaa työlleen omistautumista. Eivätkä ksokaan sairasta.

Sinä voit toki vääntää asian noin, mutta minä en oo tuollaista sanonut... :)

Tietenkään paikalla ei ole kolmea tätiä esim. kello 06:30-07, kun lapsiakin on vain yksi tai kaksi. Sama juttu iltapäivällä: jos 95% lapsista haetaan neljään mennessä, niin kello 16:50 ei paikalla ole enää kolmea hoitajaa. Mutta päiväsaikaan, kun koko ryhmä on kasassa (jos on; hyvin harvoin on niin, etteikö joku olisi poissa), on paikalla kolme tätiä. Haen pojan usein puolilta päivin, ja näen tämän ihan omin silmin.

Et niin.

Mutta oikeasti päiväkodeissa ei ole kolmea aikuista koko päivää lasten kanssa, vaikka ryhmässä olisi joidenkin lasten henkilökohtaisia avustajiakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Minä olin vauvasta asti hoidossa eri paikoissa ja päiväkodissa myös. Aina olin se hiljaisin ja ujoin. Itse ajattelen, että ujous on minulle osa luonnetta, eikä päiväkoti sitä ainakaan helpottanut. Pahensi paremminkin, olo oli turvaton ja yksinäinen. Ehkä turvallinen kotihoito varhaisvuosina olisi ollut minulle se parempi vaihtoehto...?

Tässäkin hyvä pointti... "pakottaminen" sosiaalisuuteen ei välttämättä toimi.

Very good point!!!!!!!!!!!

3 hoitajaa on ryhmässä (Helsingissä) paikalla 9-14:45

(Vaihtelee hieman miten on työvuorot järjestetty)

Yksi ulkoilee tosta porukan kanssa eli sisään tullaan syömään, siinä on kaikki paikalla, sit on ruokalepo, yksi lukee kirjaa, muut kahvilla, siivoaa tms., sit päivälevon jälkeen kaikki on paikalla välipalaan asti, sit aamuvuoro lähtee himaan, sit pian lähdetäänkin jo ulos. Eli oikeasti sisällä kolme hoitajaa on vain n. 11-14 paikalla, kolme tuntia! Se tuntuu sika vähältä oikeesti, tuntuu et aina on itse vastuussa koko ryhmästä, kun ulkona on, aamulla on aamuvuorossa ja iltavuorossa illalla.

Esim. jos iltavuoro sulkee päiväkodin, tulee töihin ehkä vasta lähemmäs kymmentä.

Työviikko on siis 38,15 tuntia. Toiset ottaa sen 1t 45 min kerran viikossa, toiset joka päivä "lyhentää"

Tietenkään paikalla ei ole kolmea tätiä esim. kello 06:30-07, kun lapsiakin on vain yksi tai kaksi. Sama juttu iltapäivällä: jos 95% lapsista haetaan neljään mennessä, niin kello 16:50 ei paikalla ole enää kolmea hoitajaa. Mutta päiväsaikaan, kun koko ryhmä on kasassa (jos on; hyvin harvoin on niin, etteikö joku olisi poissa), on paikalla kolme tätiä. Haen pojan usein puolilta päivin, ja näen tämän ihan omin silmin.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Päiväkodin joka ryhmästä ei tule ihmistä töihin kuuteen tai puoli seitsemään. Aamulla voi yhdellä olla koko ryhmä ja iltapäivästä samaten.

Ihanko totta lapsesi päiväkodista haetaan noin paljon lapsia ennen neljää.

On ihan totta, että suurella todennäköisyydellä päiväkodissa on kolme hoitajaa puolelta päivin.

Olen sitä mieltä edelleen, ettet tunne päiväkodin arkea.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt naurattaa:
Voi pyhä yksinkertaisuus. Päiväkodin joka ryhmästä ei tule ihmistä töihin kuuteen tai puoli seitsemään. Aamulla voi yhdellä olla koko ryhmä ja iltapäivästä samaten.

On ihan totta, että suurella todennäköisyydellä päiväkodissa on kolme hoitajaa puolelta päivin.

Jos haen poikani vaikka puoli viideltä, niin paikalla on ehkä kaksi lasta hänen lisäkseen - ja pk:ssa on kaksi ryhmää.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt naurattaa:

Jos haen poikani vaikka puoli viideltä, niin paikalla on ehkä kaksi lasta hänen lisäkseen - ja pk:ssa on kaksi ryhmää.

Koita nyt päättää haetko puolilta päivin vai puoli viideltä.

Koita oppia sisäistämään lukemasi.

Haen pojan usein puolilta päivin.
Jos haen pojan vaikka puoli viideltä.

Miten ne sulkevat toisensa pois? Vai meneekö pikku pääsi sekaisin siitä, että hoitoaika ei olekaan joka päivä 8-16? :D

On toki tärkeää, että lapsi oppii toimimaan ryhmässä, ennen kouluun menoa ja eskarihan tähän lasta viimeistään ns. valmentaa- mutta minusta tuntuu, että sitä sosiaalistumista toitotetaan ehkä vähän liiaksikin ja uskotaan päiväkodin olevan ensisijainen paikka "riittäville sosiaalisille verkostoille".
Joillekin lapsille päiväkoti voikin olla erinomainen paikka oppia sosiaalisemmaksi, mutta hyvin ujolle ja aralle lapselle, se ei välttämättä sitä ole- päinvastoin suuren lapsiryhmän kanssa oleminen voi kuormittaa lapsen sosiaalisen kontaktien sietokykyä liiaksikin ja lapsesta voi tulla syrjäänvetäytyvä. Päiväkotiarki voi olla myös lasta kuormittavaa ja stressaavaa.
En toki tunne ap.ta , en hänen lastansa, en kerhoa, jossa hän käy- en sitä, miten hän siellä viihtyy- enkä sitä millainen olisi sitten se päiväkoti, johon voisi mennä kerhon sijasta, joten pitäisi kai olla hiljaa..
:whistle: mutta kyllä mielestäni 4-vuotiaalle ihan riittävän "sosiaalistava" paikka voi olla kerhokin.
Se on totta, että äitinsä tai isänsä helmassa ei voi iän kaiken vaan roikkua ja ennen kouluikää on ihan hyvä saada kontaktia myös toisiin lapsiin ja aikuisiin. Mutta 4v. kyllä ehtii..
Eikä kaikista tule niin sosiaalisia, toki on varmaan jollain tapaa eduksi elämässä, jos on sosiaalinen.
Mutta kyllä temperamentilataan arempien ja syrjäänvetäytyvämpienkin lasten tulisi saada olla sitä, mitä he ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja j j:

Et niin.

Mutta oikeasti päiväkodeissa ei ole kolmea aikuista koko päivää lasten kanssa, vaikka ryhmässä olisi joidenkin lasten henkilökohtaisia avustajiakin.

Ikävä tosiasia on tietysti se, että useissa päivhoitoryhmissä on ihan liikaa lapsia ja liian vähän aikuisia. Mutta mikä saa sinut kuvittelemaan, että näin olisi ihan jokaisessa päiväkodissa? Mun tytön ryhmässä on alle 20 lasta ja hoitajia neljä. Yksi heistä on laitosapulaisen nimikkeellä, mutta kyllä hänelläkin silmät ja syli on. Kahdeksasta kolmeen on siis neljä aikuista kaitsemassa laumaa ja sitten menevätkin jo pihalle, jossa ei niin montaa aikuista enää tarvitakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

Et niin.

Ikävä tosiasia on tietysti se, että useissa päivhoitoryhmissä on ihan liikaa lapsia ja liian vähän aikuisia. Mutta mikä saa sinut kuvittelemaan, että näin olisi ihan jokaisessa päiväkodissa? Mun tytön ryhmässä on alle 20 lasta ja hoitajia neljä. Yksi heistä on laitosapulaisen nimikkeellä, mutta kyllä hänelläkin silmät ja syli on. Kahdeksasta kolmeen on siis neljä aikuista kaitsemassa laumaa ja sitten menevätkin jo pihalle, jossa ei niin montaa aikuista enää tarvitakaan.

Tiesitkö, että laitosapulainen siivoaa siellä..?

Oikeasti millaisten pinkkien lasien läpi päiväkotilasten vanhemmat sitä päiväkotia katselevat. Syynä ryhmän pienuuteen voi olla se, ettei kaikkiin paikkoihin ole VIELÄ saatu lasta tai sitten se, että osa on kahden paikalla tai osa vielä alle 3-v.

Koita oppia sisäistämään lukemasi.

Haen pojan usein puolilta päivin.
Jos haen pojan vaikka puoli viideltä.

Miten ne sulkevat toisensa pois? Vai meneekö pikku pääsi sekaisin siitä, että hoitoaika ei olekaan joka päivä 8-16? :D

Vai mahtuuko sinun ymmärrykseesi se, että jos kerran viikossa haet lapsen puoli viideltä niin joka päivä siellä ei puoli viideltä ole samanlaista? tai aamulla puoli seiskalta?

Mutta eihän sitä voi olla muuta kuin juuri se mitä sinä näet ja luot siitä mielikuvan. Eihän?

Alkuperäinen kirjoittaja huh hui:
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

Et niin.

Tiesitkö, että laitosapulainen siivoaa siellä..?

Oikeasti millaisten pinkkien lasien läpi päiväkotilasten vanhemmat sitä päiväkotia katselevat. Syynä ryhmän pienuuteen voi olla se, ettei kaikkiin paikkoihin ole VIELÄ saatu lasta tai sitten se, että osa on kahden paikalla tai osa vielä alle 3-v.

Tiesin. Tiedän myös että kun olen hakenut lasta, niin tämä "siivooja" on leikittänyt lapsia tai pitänyt sylissä ja on mukana pitämässä jöötä. Eiköhän äiditkin kotona siivoa ja touhua kotihommia aika paljon...? Lapseni on ollut päiväkodissa puolitoista vuotta, ja tilanne on ollut tämä koko ajan. Voi tietty olla että se muuttuu, mutta enkö saa iloita, että lapseni on saanut nauttia riittävästä huomiosta ja aikuisen turvasta ainakin tämän ajan.

Yhteistyössä