Olin teiniäiti! Lapseni elämä:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TeenMom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TeenMom

Vieras
Olin 15v kun sain tietää olevani raskaana poikaystävälleni. Päätimme heti alussa pitää lapsen. Meidän molempien vanhemmat tukivat meitä kaikilla tavoilla. Kävimme kesätöissä ja jaoimme lehtiä, kaikki rahat vauvahankintoihin. Ostimme laadukkaita tuotteita, mm. Stokken TrippTrapp syöttötuolin, Brion vaunut ja turvakaukalo, jonka merkkiä en muista, mutta oli laadukas ja turvallinen olikohan joku Maxi-Cosi tms.

Olin 16v kun pieni tyttäremme syntyi. Hän sai nimekseen Vilja Josefiina. Jätin koulun kesken, keskityin Viljan hoitamiseen. Poikaystäväni jatkoi opiskelua ja hoiti Viljaa niin usein kuin pystyi.

Vilja täytti vuoden, olin 17v ja poikaystävä 18v. Olin vieläkin kotiäiti. Poikaystävä opiskeli. Asuin kotona, poikaystävä omassa kodissaan, mutta kävi viettämässä aikaa minun ja Viljan kanssa joka päivä. Myin vaunut ja ostin Brion Ponyt tilalle. Myin turvakaukalon ja ostin laadukkaan turvaistuimen.

Vilja 2v, minä 18v. Ostimme oman asunnon, ja asuimme nyt kolmestaan omana perheenä. Poikaystävä hankki työn. Menimme naimisiin. Minä edelleen kotiäitinä. Toiset juuri 18 täyttäneet ryyppäsivät ja rellestivät, minä NAUTIN olostani kotona Viljan ja mieheni kanssa. Vilja ensimmäistä kertaa yökylään (anopille).

Vilja 3v, minä 19v. Mies töissä, minä kotiäitinä. Vilja aloitti kerhon 3krt/viikko ja sai ystäviä. Kyläillimme ystävien luona ja tietenkin sukulaisten, joiden luona oli kyläilty aiemminkin. Isosiskoni sai tyttären ja Vilja serkun. Minun ja siskoni välit lähentyivät entisestään nyt kun molemmilla oli lapset. Kävimme naisporukalla (minä, Vilja, sisko ja hänen vauva) shoppailemassa lapsille ja itsellemme vaatteita.

Vilja 4v, minä "jo" 20v. Vilja edelleen kerhossa, minä kotiäitinä, mies töissä. Tein aina terveellistä kotiruokaa, kuten ennenkin ja käytiin joka päivä ulkona kuten ennenkin. Leikin Viljan kanssa välillä. Vilja alkoi katsomaan Pikku kakkosta. Vilja söi ensimmäisen pikaruokansa, Hesen lastenaterian.

Vilja 5v, minä 21v. Kotona sama tilanne kuin ennenkin. Vilja aloitti pianonsoiton. Annoin Viljan rattaat siskoni lapselle. Vilja tykkäsi kovasti uimisesta, joten 2krt/kuukausi uimahalliin koko perhe. Vilja oppi ajamaan ilman apupyöriä! Vilja oppi lukemaan.

Nyt, Vilja 6v ja 5kk, minä 22v. Vilja aloitti eskarin ja siellä on kuulemma kivaa. Vilja sai lisää uusia ystäviä ja yhden "bestiksen". Vilja soittaa edelleen pianoa, minä kotiäitinä, mies töissä. Ostettiin Viljalle turvavyöistuin.

Kaiken kaikkiaan Viljalla on mielestäni ollut hyvä lapsuus, vaikka aina on muut ihmiset pitäneet minua huonona äitinä, esim. neuvolassa, lääkärissä jne. ikäni takia. Aamuisen teiniäitiketjun innoittamana: Teinivanhemmatkin voivat olla hyviä vanhempia! Mielipiteitä?

Niin voi. Mutta mitä etua on mainita kalliita tuotemerkkejä? Ihan aikuiseksi et ole vielä kasvanut kun et ymmärrä että TrippTrapp ei ole hyvän äitiyden mittari...Tai yleensäkään tavara ja materia.

Valitettavasti, vaikka teinistä todella voi olla äidiksi, en sitä kenellekään suosittele. Tässä maailmassa saa todellakin olla aikuinen ihan tarpeeksi kauan. Siksi soisin kaikilla lapsille kunnon lapsuuden ja pitkän nuoruuden. Aikuinen kyllä joutaa olemaan kunnes kuolema hoitaa.

[QUOTE="Nomi";27234293]Olet ollut kotiäitinä opiskelematta/työskentelemättä 6,5vuotta, tulevaisuudensuunnitelmia?[/QUOTE]

Mä mietin samaa - entä kun se Viljan isä jääkin työttömäksi eikä saakkaan töitä niin mitähän sitten tehdään? Toki mietin tuossa että ovat asunnon ostaneet - veikkaa että vähintäänkin vanhemmat ovat takaamassa, jolleivat ole osaa maksaneet. Ettei nyt vaan tuudittauduta siihen että jos omat rahat loppuu niin pappa betalar

[QUOTE="vieras";27234312]selkeästi kopioitu jostain.[/QUOTE]

Ei ole, täällä on sellainen provoilija joka tykkää luetella asioita. Joskus leikkii olevansa esim. suurperheen äiti ja luettelee "lastensa" kokonimet ja iät. Nyt sitten kaksi tehdä tälläisen luettelon. :D

Valitettavasti, vaikka teinistä todella voi olla äidiksi, en sitä kenellekään suosittele. Tässä maailmassa saa todellakin olla aikuinen ihan tarpeeksi kauan. Siksi soisin kaikilla lapsille kunnon lapsuuden ja pitkän nuoruuden. Aikuinen kyllä joutaa olemaan kunnes kuolema hoitaa.

Samaa mieltä, itsekin olin teini-äiti, joten soisin omille (ja muiden) teineille pidemmän ajan ilman vastuuta lapsesta.

Minua ei muuten koskaan leimattu huonoksi äidiksi iän vuoksi, provosoivan ulkonäön takia sitä kyllä tehtiin..tosin ei neuvolassa, sillä useinkin ihmiset muuttivat mielipidettään keskusteltuaan kanssani.

Niin voi. Mutta mitä etua on mainita kalliita tuotemerkkejä? Ihan aikuiseksi et ole vielä kasvanut kun et ymmärrä että TrippTrapp ei ole hyvän äitiyden mittari...Tai yleensäkään tavara ja materia.

Mainitsin tuotemerkit siksi, että neuvolassa eräs terkka sanoi päin naamaa näin: teillä ei vielä varmastikaan ole kunnollisia tavaroita lapsellenne. Ja omasta kokemuksesta (pikkuveikan kanssa) esim. Carenat ja Emmat eivät ole kovin laadukkaita. Enkä ole noilla tavaroilla äitiyttäni mitannut. Halusin lapselleni hyvät vaunut ja istuimet. Hetkeäkään en ole katunut päätöstäni ostaa nuo tuotteet. Se TrippTrappikin on tytöllä vieläkin käytössä, ja aivan moitteettomassa kunnossa. Kertaakaan ei lapsi ole sen kanssa kaatunut.

ap

Samaa mieltä.

Ja henkinen puoli. Ei voi lapsi kasvattaa lasta.

Mietin vaan, millä rahalla te ostitte sen asunnon? Vai ymmärsinköhän väärin. Hyvä elämähän Viljalla on ollut Mutta nyt sinun pitää olla tarkkana, ettet itse myöhemmin ole katkera, sinulla ei vielä ole ammattia, työtä eikä työkokemusta, eläkkeesi ei kerry ja pääsy työmarkkinoille vaikeutuu. Miten sinun käy jos miehesi pakkaa kassit?
En halua maalata piruja seinälle, mutta on vaikeaa olla täydellinen äiti ja huolehtia "omasta markkina-arvostaan". Sinä olet tehnyt hyvän valinnan ja elänyt lapsellesi, muista olla sen kanssa sinut myöhemminkin.
Lapselle tuo tietysti on ollut hienoa.

No se tärkein, eli malli on kyllä lapsellasi aika huono. 15-vuotiaana raskaaksi, heittäydytään kotiäidiksi ei kouluttauduta (maassa jossa koulut ovat ilmaisia) eikä käydä töissä. Haluaisitko että Vilja seuraisi jalanjäljissäsi?

Samaa mieltä.

Ja henkinen puoli. Ei voi lapsi kasvattaa lasta.

Kyllä vain on Viljastan kelpo tyttö kasvanut. Eskarin tädit sanoivat ensin, ettei uskoisi Viljan olevat teiniäidin lapsi, eikä ainoa lapsi, kun osaa jakaa muiden kanssa ja käyttäytyy hyvin. Käyttäytyy hyvin myös kotona, eikä järjestele mitään ihme itkupotkuraivareita. Uhmaikäkin oli ja meni. Hengissä selvittiin.

ap

[QUOTE="vieras";27234326]Ja sinulla on kaikki opiskelut käymättä? Mitä teet, jos miehesi jättääkin sinut tai kuolee?[/QUOTE]

Ja mä en ikinä ymmärrä,että miks joku tulee aina kysymään tällästä...Mitä ite tekisit? Se on kuule aivan sama onko koulutusta vaiko ei,,silti se mies voi jättää ja kuolla..Tai ihan yhtälailla voit itekki kupsahtaa heti seuraavan nurkan takana..

Se, että onko ihminen hyvä vanhempi vai ei, riippuu enemmän ihmisestä itsestään(luonteesta yms ominaisuuksista) kuin hänen iästään. Toki olisi varmaan hyödyllistä viettää sitäkin huoletonta nuoruutta, mutta ei se nyt välttämätöntä ole. Silloin kun mahdollista raskauden jatkamista tai keskeytystä puntaroi, niin viimeistään sen valinnan tekee, että mikä on tärkeää. Kouluttautua ehtii myöhemminkin. Tässä maassa se on mahdollista missä iässä vaan. En todellakaan pidä teinivanhemmuutta katastrofina, tai edes kovin huonona asiana. Tarkoitan siis teinejä, jotka ovat kuitenkin lähempänä kahtakymppiä, kuin kymmentä vuotta.

Ja mä en ikinä ymmärrä,että miks joku tulee aina kysymään tällästä...Mitä ite tekisit? Se on kuule aivan sama onko koulutusta vaiko ei,,silti se mies voi jättää ja kuolla..Tai ihan yhtälailla voit itekki kupsahtaa heti seuraavan nurkan takana..

No en ainakaan tyhjän päällä istuisi kuten ap. Opiskella voi vaikka iltaisin, eikä olla vaan kotiäitinä. On ainakin jotain mistä jatkaa eteenpäin, se on paljon vaikeampaa, kun ei ole mitään ja vaikea tilanne tulee eteen.

[QUOTE="vieras";27234347]No se tärkein, eli malli on kyllä lapsellasi aika huono. 15-vuotiaana raskaaksi, heittäydytään kotiäidiksi ei kouluttauduta (maassa jossa koulut ovat ilmaisia) eikä käydä töissä. Haluaisitko että Vilja seuraisi jalanjäljissäsi?[/QUOTE]

Jäin kotiäidiksi, koska en halunnut jättää Viljaa hoitoon vaan halusin hoitaa hänet itse. Minä olin lapsena aina 7-17 päiväkodissa, koska vanhempani olivat ja ovat edelleen yrittäjiä. Ja tosiaankin aion jatkaa opiskeluja ja mennä töihin. En toivo, että Vilja seuraa jälkiäni, mutta jos niin käy, aion tukea häntä kaikessa. Viljahan oli alkuaan vahinkolapsi, ehkäisy vain petti. Mutta Vilja oli tarkoitettu meille, enkä luopuisi hänestä ikinä.

ap

Itse en kovin hyvänä saavutuksena pidä sitä että ilman koulutusta ihan vaan sen takia että halunnut itse hoitaa lapsensa kotona. Ei pahalla, mutta kyllä se työn saanti on hankalampaa kun ikää on mutta työkokemusta ei..

Terv. teiniäiti itsekkin

Joku tuolla ylhäällä kirjoitti, mitä jos mies kuolee. Voihan se mies kuolla ja jättää vaikka olisit 30 vuotta vanhempi. Voit silloinkin joutua persaukiseksi. Huomaa, että vanhemmilta ihmisiltä puuttuu avarakatseinen elämänkatsomus.