Olinko kohtuuton sukulaistytölle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap....

Vieras
Hän on 12v ja viettää meillä muutaman päivän.
Hänellä oli mukanaan 30€ jotka tuhlasi ensimmäisenä päivänä vaikka kehotin olemaan säästeliäs. Tänään on viimeinen kokonainen päivä meillä ja kävimme Korkeasaaressa. Hän halusi mennä matkamuistokauppaan ja sanoin, ettei ehkä kannata, kun hänellä ei ole rahaa. Meni kuitenkin yksinään. Hetken päästä hän tuli ja sanoi, että tarvitsee vain 7,50€ johonkin "kivaan juttuun". Kieltäydyin antamasta ja selitin, että sanoin jo aiemmin, ettei kannata käyttää kaikkia rahoja heti.

Äitinsä oli aiemmin pyytänyt, että antaisin rahaa ja hän maksaisi takaisin, maksimissaan 50€. Sanoin silloin jo, että mulla ei ole itselläkään paljon rahaa. Syy miksi en halua lainata on se, että aiemmasta tiedän ettei rahoja enää saa takaisin. Hän on multa monta kertaa lainannut ja valehdellut laittaneensa tilille yms, ja pankin moka plus kootut selitykset. Tätä en tytölle kertonut vaan sanoin, et jos mä käytän rahani, niin en saa lisää mistään vaikka haluaisin jne.

Teinkö hölmösti?

Oikein toimittu. Lapsen on hyvä oppia, että jos käyttää kaikki rahat, niin sen jälkeen ei enää ostella mitään. Ilmeisesti hänen äitinsä ei pysty tätä opettamaan, joten on tärkeää, että muut osaavat laittaa rajat.

Tiesikö tyttö, että ootte vielä menossa Korkeasaareen? Jos ei, niin ehkä hän ei luullut tarvitsevansa enää rahaa. Jos äiti olisi sellainen, jolta rahat oikeasti saisi takaisin, niin olisin ostanut tytölle haluamansa jutun. Mutta ei sun omalla kustannuksella tarvitse toisen lapsen tavaroita maksella.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30101013:
Tiesikö tyttö, että ootte vielä menossa Korkeasaareen? Jos ei, niin ehkä hän ei luullut tarvitsevansa enää rahaa. Jos äiti olisi sellainen, jolta rahat oikeasti saisi takaisin, niin olisin ostanut tytölle haluamansa jutun. Mutta ei sun omalla kustannuksella tarvitse toisen lapsen tavaroita maksella.

Tiesi korkeasaaresta tai ei, ei se silti ole syy sille miksi kuluttaa kaikki rahat ensimmäisenä päivänä kun on vierailulla pidempään kuin sen yhden päivän. Kai tyttö nyt 12-vuotiaana käsittää että muinakin päivinä voidaan tehdä sellaista mihin rahaa ehkä tarvitaan?

Tiesi korkeasaaresta tai ei, ei se silti ole syy sille miksi kuluttaa kaikki rahat ensimmäisenä päivänä kun on vierailulla pidempään kuin sen yhden päivän. Kai tyttö nyt 12-vuotiaana käsittää että muinakin päivinä voidaan tehdä sellaista mihin rahaa ehkä tarvitaan?

Joo, mut ehkä hän ei ajatellut että olis ollut mitään erikoisempaa menoa, ihan vaan peruspäivää ja kaupassakäyntiä ja sellasta. Sitä vaan, että mä olisin ainakin sanonut tytölle tuossa kohtaa, että ollaan sitten vielä menossa Korkeasaareen, kannattaa sitäkin varten vähän säästää. Mut kuten vastasinkin ap:lle, niin olisin antanut lisää rahaa, jos olisin varma siitä että saan sen takaisin. Sehän olis äidillekin sopinut. Mutta koska varmuutta ei ole, en lainaisi.

Oli tietoinen Korkeasaaren reissusta, sillä hän itse pyysi päästä sinne. Äitinsä alunperin sanoi, että hän maksaa lipun sinne ja muutenkin mihin tarvitsee, mutta olin jo ajatellutkin niin, että ruoat, juomat, herkut ja viihdykkeet menee meidän piikkiin tottakai.

Likka ekana päivänä osti vaatteita ja lelun, vaikka monta kertaa sanoin, että muista et on eka päivä! Ilmoitti jo silloin, että ei osta mitään korkeasaaresta,koska siellä on niin kallista. ;) Muistutin tästäkin kyllä. Hänellä oli selvästi ajatuksena, että kyllä sitä rahaa järjestyy kuitenkin. Hinku myös Ikeaan yms, mutta en edes suostunut. On hulluna pehmoeläimiin ja tiedän kyllä miten se homma olisi edennyt.
Nyt illalla ehdotin, että saa viedä meidän pullot fillarilla (varmasti vähintään 10€ niistä olis saanut),ja sit mennää ikeaan huomenna, mut ei kiinnostanut. Tästäpä päättelin että oikean valinnan tein

Eniten minua ihmetyttää, että joku laittaa lapsen reissuun muutamaksi päiväksi mukana 30e. Itse olisin antanut vähän enemmän mukaan, siis vaikka juuri ap:lle vaikka 20e lisäksi, mistä tuollaisessa tilanteessa olisi tarvittaessa voinut antaa sitten lisää.

Ehkäpä heillä ei ollut antaa enempää. Koska kerran rahat on muutenki niin tiukilla, että välillä pitää lainata, eikä makseta takaisin. Nytkin olisi kuulemma maksettu 23. pvä. Valitettavasti en vain voi luottaa äitiinsä raha-asioissa enää.

Ymmärrän hyvin ap sinua, toimit aivan oikein.

Kuitenkin tuonikäisellä menee varmasti helposti "yli" rahan kanssa, jos on mukavaa (ja järkevää) ostettavaa. Sitä tarkoitin, että olisi antanut sinulle vaikka 20e "ylimääräistä" valmiiksi, tytönhän ei olisi tästä rahasta tarvinnut tietää. ja jos ei raha olisi kulunut, olisi saanut sen takaisin.

Jotenkin 30e muutamaksi (4-5?) päiväksi tuonikäiselle on minusta aika pieni raha. Varsinkin, jos jatkuvasti ei reissuissa juokse. Ja ylläpito reissunpäällä ei mitään maksa.

Oli tietoinen Korkeasaaren reissusta, sillä hän itse pyysi päästä sinne. Äitinsä alunperin sanoi, että hän maksaa lipun sinne ja muutenkin mihin tarvitsee, mutta olin jo ajatellutkin niin, että ruoat, juomat, herkut ja viihdykkeet menee meidän piikkiin tottakai.

Likka ekana päivänä osti vaatteita ja lelun, vaikka monta kertaa sanoin, että muista et on eka päivä! Ilmoitti jo silloin, että ei osta mitään korkeasaaresta,koska siellä on niin kallista. ;) Muistutin tästäkin kyllä. Hänellä oli selvästi ajatuksena, että kyllä sitä rahaa järjestyy kuitenkin. Hinku myös Ikeaan yms, mutta en edes suostunut. On hulluna pehmoeläimiin ja tiedän kyllä miten se homma olisi edennyt.
Nyt illalla ehdotin, että saa viedä meidän pullot fillarilla (varmasti vähintään 10€ niistä olis saanut),ja sit mennää ikeaan huomenna, mut ei kiinnostanut. Tästäpä päättelin että oikean valinnan tein

Jep, kuulostaa ihan oikealta toiminnalta :).

Minustakin 30€ on vähän, etenkin kun asuu maalla ja helsingin vaatekauppa valikoima varmasti kiinnostaa aleineen. Tästä syystä ostinkin tytölle pari paitaa ekana päivänä. Siltikin olen sitä mieltä, että suu säkkiä myöten ja lompakolta kysytään mitä olis tarvis. ;)

Joillekin se 30€ voi olla isokin raha tietty, mutta ihan tarkkaan en tiedä mikä heidän politiikkansa tässä on. Mä olisin itse antanut 10€/päivä, eli tässä tapauksessa 50€. Tosin mun lapsi on niin pieni, ettei edes käy missään kylässä vielä monta päivää putkeen.

Sehän on kätevää äidiltä antaa 30e ja sanoa sitten että voi lainata 50e siihen päälle kun ei ole aikomustakaan maksaa takaisin. Näinhän tytön vierailuista ja shoppailuista maksaa kätevästi aina isäntäperhe eikä äidin rahat kulu tytön reissuihin :)

Yhteistyössä