Olinkohan mä liian julma?

16.03.2005
876
0
16
meillä isommat lapset viikkaavat itse puhtaat vaatteensa kaappiin. Viime kevääseen asti tämä homma on toiminut ihan hyvin mutta tän kesän aikana poika on alkanut kapinoimaan tätä hommaa vastaan. Aina saa huomauttaa monta kertaa asiasta, poika vetkuttelee ja vetkuttelee homman kaa ja sitten kun poika viimein saa laitettua ne pyykit kaappiin, se tapahtuu kamalalla huudolla ja raivoamisella.
Maanantaina mulla sitten paloi hermot tuon vetkuttelun ja kiukkuamisen kanssa. Pojan vaatteet olivat pyörineet puhtaana jo 4 päivää takkahuoneen sohvalla. Joka päivä muistutin pyykin viikkauksesta, monta kertaa päivässä. Maanantai iltana sanoin pojalle et sillä on tunti aikaa laittaa ne vaatteet kaappiin tai minä laitan ne vaatteet sellaiseen paikkaan et pojan ei tarvii todellakaan enää niitä viikata mihinkään.. :kieh:
No vaatteet olivat siinä sohvalla vielä tiistai aamuna joten mä pakkasin ne vaatteet isoon kassiin ja vein autotalliin piiloon.. :whistle:
Poika huomasi hävinneet vaatteet aamupalan jälkeen kun oli menossa sohvan luo etsimään päivävaatteita päälleen. Mä sanoin pojalle et iskä vei ne vaatteet kierrätyskeskukseen aamulla töihin mennessä.
Poika on nyt pari päivää pyytänyt nätisti et haetaan ne vaatteet sieltä takaisin ja välillä hän on taas raivonnut et mun pitää ostaa hänelle uudet vaatteet..
Pojan onneksi iskä lupasi käydä tänään töiden jälkeen katsomassa saisko niitä vaatteita vielä takaisin sieltä kierrätyskeskukselta.. ;)

Mulla oma pyykkipino pyörii joskus päiviä millon milläkin tuolilla,toivottavasti kukaan ei oo vieny mun vaatteita tänään kierrätyskeskukseen sillä välin kun oon töissä..!

Et ollut liian julma, ja ymmärrän kyllä että halusit antaa opetuksen... mutta silti valehtelu kasvatuskeinona pistää silmään... mutta mutta, mielipideasia toki. Itse pyrin olemaan rehellinen, sillä sitä tahtoisin lapsiltanikin.

Hähähhä :D
Ihan oikein!
Vielä olisit antanut kunnon tukkapöllyä mokomalle paskahousulle!
Ihme että edes joku matami täällä palstalla yrittää opettaa lastaan tekemään jotain hyödyllistä.

Pienet valkoiset valheet tässä tapauksessa ei mun mielestä ole huono juttu.
Tarkoitus on kuitenkin ollut hyvä ja kenellekkään ei ole haittaa tuosta pikku sepustuksesta ollut. Joten jos poika tuolla tavalla oppisi tekemään sovitut hommat sovitussa aika määreessä,en näe että siitä pitäisi olla pahoillaan.

Tässä tapauksessa pieni valkoinen valhe ei tee mitään pahaa mutta rehellinen vastaus "vaatteet ovat autotallissa" olisi vienyt pohjan pois koko hommalta. Poika oppisi vain et vaatteiden viikkauksesta voi luistaa sillä et vetkuttelee tarpeeksi ja sitten äiti laittaa vaatteet autotalliin. Ja poika tietää et mä en anna sen hyppiä koko päivää nakuna joten ne vaatteet tulee joka tapauksessa hänelle takaisin. Nyt poika (toivottavasti!!) oppii tästä jotain.
Ja mä muuten haluaisin nähdä äidin (tai isän) joka ei koskaan lapsen elämän aikana luikauttaisi lapselle edes pientä valkoista valhetta. :whistle:

Minusta tuo ei ollut valkoinen valhe, vaan ihan kunnon sepustettu juttu, ja efekti olisi ollut sama ilman tarinointiakin. Mutta jos ei pidä suoranaista ja tietoista valehtelua härskinä, niin mikäpä siinä. Ihmisillä on erilaiset periaatteet tämänkin asian suhteen, ja niinhän sen tietysti pitääkin olla, ei kai me voida samasta muotista kaikki olla... =)

Miksei lapsien voi antaa pitää vaatekaappiaan siinä kunnossa kun he itse kokevat sen toimivaksi..jos ne ei ole viikattuna, mitä pahaa siitä seuraa..ryppyset vaatteet? Kenelle se on pahaksi? Lapselle vai aikuiselle? Lapset innostuvat siivoomisesta ja kotitöistä paremmin kun he saavat tehdä niitä omalla tavallaan. Mikä sinulla on tavoitteena, se että sinulla on helpompaa vai että lapset pitävät aikuisena huolta kodistaan ja omista asioistaan?

Niin ja itse en ikinä valehtelisi lapselleni tai läheisilleni. Haluan että lapsillani on luottamus minuun ja että he ovat lojaaleja muille ihmisille. Valehteleminen lapselle kertoo hänelle, että valehteleminen on ok ja että aikuiseen ei voi aina luottaa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja guess:
Miksei lapsien voi antaa pitää vaatekaappiaan siinä kunnossa kun he itse kokevat sen toimivaksi..jos ne ei ole viikattuna, mitä pahaa siitä seuraa..ryppyset vaatteet? Kenelle se on pahaksi? Lapselle vai aikuiselle? Lapset innostuvat siivoomisesta ja kotitöistä paremmin kun he saavat tehdä niitä omalla tavallaan. Mikä sinulla on tavoitteena, se että sinulla on helpompaa vai että lapset pitävät aikuisena huolta kodistaan ja omista asioistaan?

Minun tavoite on se että puhtaat, kuivat vaatteet viikataan kaappiin. Niitä ei jätetä moneksi päiväksi sohvalle pyörimään. Niitä ei jätetä oman huoneen lattialle sikin sokin eikä niitä myöskään mytätä sänkyyn ja nukuta niitten päällä. Meillä on vaatekaapit joissa säilytetään vaatteita. Ja luulen et jos lapset oppivat jo lapsena näitä kodinhoito juttuja, heillä on sitten aikuisenakin helpompaa pitää oma koti siistinä.
Jos minä haluaisin päästä helpolla niin silloin minä viikkaisin itse lasten vaatteet kaappiin.

Jos sinun tavoitteesi on ne vaatteet sielä kaapissa nätisi viikattuna ja että lapset pitävät oman kotinsa siistinä, niin kannattaa miettiä kumpi on tärkeämpää? Pitävätkö lapset kotinsa siistinä kun he kauheella tappelulla joutuvat väkisin siivoamaan kotona? Voi olla. Mitä jos tarjoaisit lapsellesi apua vaatteiden viikkaamiseen, miettisitte yhdessä missä vaatteita kannattaa säilyttää, mikä olisi lapsienne mielestä fiksuin paikka ja miksi? Sitten voit tuoda OMAN näkökulmasi asiasta esille ja selittää miksi. Kokeilkaa molempia tapoja vaikka viikko, kyllä lapsi varmasti huomaa kuinka kivasti vaatteet aina löytyvät paremmin kaapista ja näyttävät paremmilta kun ne on viikattu kaappiin sen sijaan että ne lojuvat ryppysenä jossain muualla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä mä ainakin äitinä lasten vaatehuollosta vastaan, pyykkään, silitän ja laitan kaappiin.

Näin meilläkin. Ainoa vaatimus on, että vie likaiset vaatteensa pyykkikoriin. En ala etsiä käytettyjä vaatteita. Hyvin toimii.
Meillä ei ole vaatekasoja missään tasoilla, ei puhtaita ei likaisia. Kaapit järjestyksessä, vaatteet viikattuina kun ne itse sinne laitan.
Turhaa naputusta moinen.
Toki tekevät aina pyydettäessä mielellään hommia kun tarvetta apuun.

Alkuperäinen kirjoittaja guess:
Jos sinun tavoitteesi on ne vaatteet sielä kaapissa nätisi viikattuna ja että lapset pitävät oman kotinsa siistinä, niin kannattaa miettiä kumpi on tärkeämpää? Pitävätkö lapset kotinsa siistinä kun he kauheella tappelulla joutuvat väkisin siivoamaan kotona? Voi olla. Mitä jos tarjoaisit lapsellesi apua vaatteiden viikkaamiseen, miettisitte yhdessä missä vaatteita kannattaa säilyttää, mikä olisi lapsienne mielestä fiksuin paikka ja miksi? Sitten voit tuoda OMAN näkökulmasi asiasta esille ja selittää miksi. Kokeilkaa molempia tapoja vaikka viikko, kyllä lapsi varmasti huomaa kuinka kivasti vaatteet aina löytyvät paremmin kaapista ja näyttävät paremmilta kun ne on viikattu kaappiin sen sijaan että ne lojuvat ryppysenä jossain muualla.

Mä tarkennan hieman: Minun tavoite on että ne vaatteet ovat siellä kaapissa. Sillä miten ne on viikattu ja laitettu sinne ei ole väliä. Kunhan ne vaatteet menevät sinne kaappiin, eivätkä jää pyörimään mihkään.
Lapset eivät todellakaan joudu siivoamaan kotona väkisin. He pitävät itse huoneensa siistinä = laittavat iltaisin lelut ja kirjat paikoilleen. Ja viikkaavat omat pyykkinsä kaappiin. Kaikki muut kotityöt ovat vapaaehtoisia. Eli omasta mielestäni en vaadi liikoja. Ja kuten jo sanoin, se viikkaaminen tarkoittaa sitä että ne vaatteet menee sinne kaappiin, tyylillä ei ole väliä.. Isompi lapsista on jo huomannut että ne vaatteet kannattaa viikata huolellisesti niin ne näyttävät sitten päällä paremmilta. Tuo nuorempi taas ruttaa ne kaappiin eikä häntä paljon häiritse ruttuiset paidat ja housut.
Nyt vaan tuntuu että tuo vaatteiden kaappiin laittaminenkin on liian iso homma..
Ja lapsilla on ikää 7v ja 9v.

Uusimmat

Yhteistyössä