Olipa kerran KELA

Terveisiä maalta

Aktiivinen jäsen
10.07.2004
8 049
0
36
Mulle tuli lapsilisäpäätös pari viikkoa sitten. Kesäkuun alussa syntyi siis 4. lapsi. Kaikki lapset on mun ja miehen yhteisiä. Yhdessä asutaan ja eletään ikään kuin perheenä.

No, sain tosiaan päätöksen. "Teille on myönnetty lapsilisää 1. lapsesta 100 euroa" Olin vähän, että :o

Kolmesta vanhemmasta lapsesta maksetaan lapsilisät miehen tilille. Samoin olis saanut tämä 4. mennä, mutta kun sitä lapsilisää haettiin samalla kun äitiysjuttuja, niin tietysti se oli äiti, kun sitä hakee....

Soitin KELAan ja kyselin perusteita, niin aikansa kyseltyään virkailija esitti, että te ette sitten asu yhdessä isän kanssa. Kysyin että eikös meille kuulu sit ne yh-korotukset... Ei kuulu, kun teillä näkyy olevan yhteinen osote täällä meidän tiedoissa kuitenkin. Eli siis samassa osotteessa asutaan, muttei yhdessä kumminkaan. Miehellä on kolme lasta ja mulla yks....

Lopputulos oli se, ettei kumpikaan saanut kuopuksesta lapsilisiä ja KELA miettii(?!) uutta päätöstä. On se jännää... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Mulle tuli lapsilisäpäätös pari viikkoa sitten. Kesäkuun alussa syntyi siis 4. lapsi. Kaikki lapset on mun ja miehen yhteisiä. Yhdessä asutaan ja eletään ikään kuin perheenä.

No, sain tosiaan päätöksen. "Teille on myönnetty lapsilisää 1. lapsesta 100 euroa" Olin vähän, että :o

Kolmesta vanhemmasta lapsesta maksetaan lapsilisät miehen tilille. Samoin olis saanut tämä 4. mennä, mutta kun sitä lapsilisää haettiin samalla kun äitiysjuttuja, niin tietysti se oli äiti, kun sitä hakee....

Soitin KELAan ja kyselin perusteita, niin aikansa kyseltyään virkailija esitti, että te ette sitten asu yhdessä isän kanssa. Kysyin että eikös meille kuulu sit ne yh-korotukset... Ei kuulu, kun teillä näkyy olevan yhteinen osote täällä meidän tiedoissa kuitenkin. Eli siis samassa osotteessa asutaan, muttei yhdessä kumminkaan. Miehellä on kolme lasta ja mulla yks....

Lopputulos oli se, ettei kumpikaan saanut kuopuksesta lapsilisiä ja KELA miettii(?!) uutta päätöstä. On se jännää... :D

:o just

Eiks siin oo se joku juttu että kaikki lapsilisät pitäs mennä samalle tilille? Että muuten se menee tolleen että 4 lapsi voikin olla "ensimmäinen" lapsi eli saa vaa sen 100e?

Vai oonko nyt ihan metässä?

*menee etsimään lisää kahvia*

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Eiks siin oo se joku juttu että kaikki lapsilisät pitäs mennä samalle tilille? Että muuten se menee tolleen että 4 lapsi voikin olla "ensimmäinen" lapsi eli saa vaa sen 100e?

jjuu näin se menee.

Ei voi olla totta :o Ainoastaan kela voi tulkita sen niin että asutte samassa osoitteessa mutta ette yhdessä :headwall: Juu, ja neljäs lapsi onkin se ensimmäinen :D

Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:

jjuu näin se menee.

joo hyvin mahdollista ja tod.näköistä:

Lapsilisän porrastus määräytyy niiden lasten lukumäärän mukaan, joista henkilö on oikeutettu nostamaan lapsilisää.

toi kopsattu suoraan kelan sivuilta... eli sen mukaan käsittäis et jos ap saa vaan tosta yhestä lapsesta lapsilisää niin sillo se on satsku..mut jos menis miehen tilille ni sit ois se korkeempi

Alkuperäinen kirjoittaja Jiscoana:
Se on nimenomaan niin, että kaikki Kelan etuudet on mentävä samalle tilille.

No eikö se olisi sitten yksinkertaista vaan muuttaa niitä tilitietoja? Että ne meneekin isän tilille? Ei luulisi olevan vaikeeta vaihtaa yhtä numerosarjaa koska kuitenkaan lapsilisän saa jokainen ei sitä tarvi miettiä

Lapsilisän porrastus määräytyy niiden lasten lukumäärän mukaan, joista henkilö on oikeutettu nostamaan lapsilisää. Esimerkiksi jos 15 vuotta täyttänyt lapsi nostaa itse lapsilisänsä, hän ei vaikuta korottavasti perheen muista lapsista maksettavaan lapsilisään.

Lapsilisän maksaminen

Kela maksaa lapsilisän kuukausittain tilille, jonka se henkilö on ilmoittanut, jolla on oikeus nostaa lapsilisä. Lapsilisän saaja voi olla lapsen äiti tai isä, lapsen muu huoltaja tai poikkeuksellisesti myös 15 vuotta täyttänyt lapsi itse. Tilinmuutoksista on ilmoitettava Kelaan.

Sen voi tehdä helposti verkossa Kelan asiointipalvelussa.

Nostan tän aamullisen tarinan. En siis hakiessani lapsilisää ilmottanut haluavani sitä omalle tililleni, oletin automaattisesti, että se maksetaan miehelle, kun hänelle maksetaan noista muistakin. Kysyin asiasta vielä sillon, kun tukia hain ja ohje oli "haet samalla lomakkeella kuin muitakin tukia" ja näin siis tein. No nyt on muutosilmotukset tehty ja odotellaan päätöstä.

Ja se on muuten niin, että kaikki lapsilisät maksetaan samalle tilille, muut etuudet on sit oma lukunsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Nostan tän aamullisen tarinan. En siis hakiessani lapsilisää ilmottanut haluavani sitä omalle tililleni, oletin automaattisesti, että se maksetaan miehelle, kun hänelle maksetaan noista muistakin. Kysyin asiasta vielä sillon, kun tukia hain ja ohje oli "haet samalla lomakkeella kuin muitakin tukia" ja näin siis tein. No nyt on muutosilmotukset tehty ja odotellaan päätöstä.

Ja se on muuten niin, että kaikki lapsilisät maksetaan samalle tilille, muut etuudet on sit oma lukunsa.

no mistä se kela olis osannu lukea sun ajatukset jos et laittanut siihen paperiin tilinumeroa. yleensä ne tuet jota hakee maksetaan hakijan tilille

Ap:hän tässä on itse mokannut. Siihen lomakkeeseen on mahdollisuus laittaa se tilinumero, jolle haluaa lapsilisän maksettavaksi. Pitäisi ottaa vastuuta omista tekemisistään eikä aina olla suuna päänä haukkumassa.

Ihme vinkuumista! Mulla kela on tosiaan ryssinyt, hävittänyt papereita, jättänyt lähettämättä niitä eteenpäin jne. Nämä risut meni nyt kyllä väärään osoitteeseen..

Yhteistyössä