Olipa pimeä kohtaaminen vuokranantajan kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Battimanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Battimanni

Aktiivinen jäsen
14.08.2009
3 594
0
36
Olin suihkussa kun ovikello oli soinut,lapset kävi huikkaan ovelle että siellä on joku,sanoin että odottavat pesen itteni ettei saa aukasta..no kun pääsin ovelle niin hyvä ettei se tullut ovesta läpi karjuen että miksei aukasta kun ääni kuuluu,ettei noin saa ihmisä kohdella :o
Sanoin että lapset ei ovea saa avata että olin suihkussa.Tää rupesi huutamaan että pitää avata AINA kun ovikellon kuulee soivan,sanoin etten avaa jos en tunne ihmistä oven takana johon sain rääkymistä päälle ettei niin saa toimia..

no ei siinä mitään tuli kysymään vuokrasta kun maksu päivä ollut 5 ja nyt on 9 eikä näy,näytin kuitin että maksettu perjantaina mutta eri pankki(tähän asti olin maksanut isona könttinä joulukuussa)et tammikuu olikin maksettu ja nyt vasta maksoin siis taas..
no eipä siinä mitään tää rupes että ei riitä tuo minkä laittanut OLIN ETTÄ MITÄ JOS MUN OVAVASTUU ON 200 niin en maksa kyllä enempää,sitten puhui että joulukuussa tullut 400,vastasin että niin tuli kun maksoin tammikuun jo silloin.

No eipä siinä mitään mun vuokranomavastuu muka noussut MUN TIETÄMÄTTÄNI ja tää rupes puhuun takuuvuokrasta että on sen vähennellyt jo jotenkin ja sitten että asunto idettävä kunnossa(melke samassa kunnossa onkin,paitsi pari hyllyä lisännyt seinälle ja korjannut pari laatikkoa yms mitkä oli muuttaessa tänne jo rikki mistä sanoin)
Se lähti sitten yhtäkkiä mutisten kun sanoin että lasken joka kuukauden nyt sitten miten muka vuokraa maksanut liian vähän ettei se olis takuuvuokraan saanut mennä koskemaan.

Sekavaa tekstiä varmaan mutta jos joku tajuaa tuosta jotain,oli erittäin pimeä kohtaaminen ja onkohan se jotenkin rahapulassa tai jotain kun takuuvuokran yms lisää karhuaa..
Joo ja rupesin ettimään asuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
muuhun en ota kantaa, mutta ei kai se nyt tarkoita että olis rahapulassa, jos olettaa ja odottaa että saatavat tulee kanssa sinä päivänä kun on sovittu.

Mutta minun käsittääkseni vuokran saa maksaa vaikka klo 23.59 kunhan on tuo 5 eräpäivänä..
ja eikä takuuvuokraan saa mun mielestä mennä noin koskemaan ja käyttämään sitä :O
kai se perii multa muuttaessa pois tästä sen vielä uudestaan :o

Kannattaa olla tarkkana! Ja onhan teillä voimassa oleva vuokrasopimus? Siinähän on muistaakseni kohta jossa on vuokrantarkistus aika?! Eikai se voi korottaa vuokraa noin vaan? Ihme tyyppi sanon minä..

Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
muuhun en ota kantaa, mutta ei kai se nyt tarkoita että olis rahapulassa, jos olettaa ja odottaa että saatavat tulee kanssa sinä päivänä kun on sovittu.

Mutta minun käsittääkseni vuokran saa maksaa vaikka 23,59 kunhan on tuo 5 eräpäivänä..
ja eikä takuuvuokraan saa mun mielestä mennä noin koskemaan ja käyttämään sitä :O

mutta eihän sunkaan raha ollut siellä hänen tilillään viides päivä. vaikka nyt olikin syynä eri pankit.. niin kannattaisko koittaa vaihtaa tuo vuokranmaksupäivä, koska jos teillä on eri pankit, niin päivät kusee aina.

Mutta minun käsittääkseni vuokran saa maksaa vaikka 23,59 kunhan on tuo 5 eräpäivänä..

Niinkö, että jos sun vuokra on 200, niin saat maksaa 23,59? Ei nyt oikein avautunut tää sun juttus :o

Alkuperäinen kirjoittaja heikkilä:
Kannattaa olla tarkkana! Ja onhan teillä voimassa oleva vuokrasopimus? Siinähän on muistaakseni kohta jossa on vuokrantarkistus aika?! Eikai se voi korottaa vuokraa noin vaan? Ihme tyyppi sanon minä..

On voimassa ja vuokrantarkistuksesta ei ole siinä mitään mainintaa mutta eihän se voi sitä mennä nostamaan mulle ilmoittamatta ja ilmestyä ovelle karhuaan rahaa mistä en mitään tiedä,mutta lähti vauhdilla kuitenkin kun toteisin ton takuuvuokra jutun käytön...
jäin hieman pihalle koko jutusta suoraan sanottuna :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niinkö, että jos sun vuokra on 200, niin saat maksaa 23,59? Ei nyt oikein avautunut tää sun juttus :o
siis kellon aika tuon piti olla:)
olen aina ymmärtänyt että vuokrapitää maksaa tuona päivänä kun on sovittu eikä että pitää selvittää onko mikä pankki sillä vuokranantajalla että maksussa ei kestä .Yleensä olen maksanut 4 päivä sen jo mutta nyt laitoin 5.

Mutta voihan sitä hyvin maksaa laskun kuin laskun etukäteen eikö sama päde vuokrienkin maksuun
(en tiedä kun en itse vuokralla asu mutta näin luulisin)
Jos laskun päivämääräksi on merkattu vaikka 5pv.
ja asiakas maksaa sen 5pv. niin ei todellakaan ole asiakkaalta silloin myöhässä maksu vaan kun me ei voida nopeuttaa pankkien toimintaa jos eri pankeista maksellaan,
eli Suomeksi tällöin vuokranantajan pitää muuttaa vuokranmaksun eräpäivää jos haluaa että rahat näkyy viimeistään hänen tilillään silloin 5pv.

mutta eihän sunkaan raha ollut siellä hänen tilillään viides päivä. vaikka nyt olikin syynä eri pankit.. niin kannattaisko koittaa vaihtaa tuo vuokranmaksupäivä, koska jos teillä on eri pankit, niin päivät kusee aina.

Ei sen tarvitse ollakaan.

Vuokrassa, ihan kuin muissakin laskuissa, on riitettävä se, että vuokra maksetaan eräpäivänä.

Jos vuokranantaja haluaa, että rahat on sillä 5. päivä, sen täytyy eräpäivää sopiessa ottaa huomioon tuo pankkiviive, ja sopia se sitten vaikka maksettavaksi 2. päivä.

Eräpäivä on eräpäivä, silloin lasku pitää maksaa. Vuokranantajan pitää tajuta että rahojen saapumisessa hänelle voi mennä montakin päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja plörö:

Mutta voihan sitä hyvin maksaa laskun kuin laskun etukäteen eikö sama päde vuokrienkin maksuun
ja asiakas maksaa sen 5pv. niin ei todellakaan ole asiakkaalta silloin myöhässä maksu vaan kun me ei voida nopeuttaa pankkien toimintaa jos eri pankeista maksellaan,
eli Suomeksi tällöin vuokranantajan pitää muuttaa vuokranmaksun eräpäivää jos haluaa että rahat näkyy viimeistään hänen tilillään silloin 5pv.

no niin. tätä ratkaisua minäkin jo tässä tarjoan. samahan se on kumpi siihen tekee aloitteen :)

Vuokran korotuksesta pitää ilmoittaa kirjallisesti! Ja onhan sille korotuksillekin kattonsa ja määränsä monestikko sitä voi nostaa. Kyllä se joku laki vuokranantajallekin....

Ja yleensä vuokrasopimuksessa on kohta "vuokrataan sopimuksen tekohetkellä olevassa kunnossa". Joten tavallinen elämisestä tuleva kuluminen ei vähennä takuuvuokraasi tms.

Ethän voi olettaa että asut vuoden kaksi tms, ja asunto on samassa kunnossa jos ei tehdä korjausmaalausta tms.

Netissä on jossain semmoinen sivusto missä kerrotaan asunnon vuokraamisesta ja sen lakipykälistä jne... joskus lukenut.

Kertokaa tyhmälle mikä on vuokraomavastuu?

Toisekseen, käsittääkseni siihen takuuvuokraan ei saa koskea. Eri asia olis jos muuttaisit pois ja lopputarkastuksessa ilmenis että olet hajottanut oven, kakkinut lavuaariin ja antanut lasten kävellä seinillä. Rahat menis tietty korjaukseen. Ja muuten, kun muutat pois mitä suosittelen jos vuokranantaja on noin seko, niin ota kuvia asunnosta (itsellesi jos tulee jotakin riitaa) ja pitäkää lopputarkastus yhdessä.

Soittaisin sinuna varmaan sille vuokranantajalle ja kyselisin lisää. Sekavaa.

no niin. tätä ratkaisua minäkin jo tässä tarjoan. samahan se on kumpi siihen tekee aloitteen :)

Siihen taas ei tietääkseni vuokralaisen ole mikään pakko jälkikäteen suostua. Ainakaan sillä, että ykskaksyllättäen ilmaannutaan vuokralaisen ovelle räyhäämään.
Jos vuokranantaja haluaa ne rahat 5. päivä, se asia kannattaa ottaa huomioon jo vuokrasopimusta tehdessä.

siis kellon aika tuon piti olla:)
olen aina ymmärtänyt että vuokrapitää maksaa tuona päivänä kun on sovittu eikä että pitää selvittää onko mikä pankki sillä vuokranantajalla että maksussa ei kestä .Yleensä olen maksanut 4 päivä sen jo mutta nyt laitoin 5.

Kyllä se riittää, että olet johonkin pankkiin maksanut 5 päivä, kukaan ei voi sinulta muuta vaatia. Saatko asumistukea, joka menee vuokranantajalle suoraan ja omavastuu tuo 200e? Vuokrankorotus pitää olla sulla tiedossa muutamaa kuukautta aikaisemmin. Tarvittaessa ota yhteyttä vuokralaisten keskusliittoon, jospa siellä osattais neuvoa. Kurja vuokraisäntä. Ja oikeesti, ei kai ne oven taakse tule kovistelemaan :o sehän voi oikeesti olla ihan pimee!

Onpa ikävää.. Onneksi meillä on ihan päinvastaiset vuokranantajat. Ovat kivoja, tavallisia ihmisiä. Nyt nelisen vuotta asuttu, vuokraa korotettu sinä aikana vain 30 e. Ja eilen soittivat, että haittaako jos uusittais vessa ja kylpyhuone :)

Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Siihen taas ei tietääkseni vuokralaisen ole mikään pakko jälkikäteen suostua. Ainakaan sillä, että ykskaksyllättäen ilmaannutaan vuokralaisen ovelle räyhäämään.
Jos vuokranantaja haluaa ne rahat 5. päivä, se asia kannattaa ottaa huomioon jo vuokrasopimusta tehdessä.

no niin niin. mutta miksipä pitäis pitää niin tiukasti kiinni nyt vaan periaatteesta ja olla kusipää vain koska toinenkin on.
kun vois vaan sanoo, että "sori mul on eri pankki, joten kestää pari päivää rahantulo, et varmaan ollut ajatellut tällaista vaihtoehtoa - eli vaihdetaanko eräpäivää ? ".

Omavastuu? Saatko siis asumistukea? Onko sen määrä muuttunut?

omavastuu on pysynyt samana koko tämän ajan.
eli ei ole muutosta siinäkään.
En ymmärrä tätä ollenkaan ja.asumistuet katoin just ne on siitä asti ollut samat eli omavastuu asumistuen jälkeen 198,8euroa mutta olen pyöristänyt sen 200e eli siinä on 1euro ylimääräistä mennyt joka kuukausi.kuitit vuokrasta katoin just ne on siitä asti kun muutin kanssa sen 200e/kk.eli ei mistään tule vajetta ellei se ole omine lupineen mitään mulle ilmoittamatta nostanut vuokraa.
En nyt tiedä miten mun pitää toimia HELP,miten toi takuuvuokran omine lupineen käyttö kun se on maksettu kuitenkin sen tilille?

kun lasku luukusta tupsahtaa maksu aikaa on lain mukaan aina 2vko:a (vaikka laskussa eri erääivä) ja sen päälle kaksi pankkipäivää varoaikaa. Nyt kun vuokrasta kyse, joutuu vuokranantaja odottamaan mutisematta ainakin kaksi arki päivää. Eli jos eräpivä viikonlopun tienoille viikonloppu + 2 pankkipäivää.

Tuommoiset vuokraisännät on ikäviä. Meillä on pari vuokra-asuntoa. Yhden kerran on jouduttu käymään oven takana, koska ko. henkilö ei hakenut postista hänelle kirjattuja kirjeitä eikä vastannut puhelimeen. Piti käydä viemässä sopimuksenpurkuilmoitus (vai mikäs se onkaan oikealta nimeltä), koska vuokranmaksu tökki.

Toisessa asunnossa on taas henkilö, joka maksaa vuokran joka kuukausi, mutta hiukan eripäivinä. Hänellä vaikea tilanne töissä ja esim. kesällä rakennusalan liitto kusi ne maksut niille... Hän kuitenkin ilmoittaa aina, jos jotain viivästymää. Samoiten hän ilmoittaa, jos maksaa kerralla esim. puolentoista kk vuokran. Näin me tiedämme, minkä kuun vuokraa / vuokria hän milloinkin maksaa. Tämä ei ole aiheuttanut ainakaan vielä ongelmia, pääasia, että rahat näkyy. Muuten hyvä vuokralainen!

Ja juu tuosta vuokranMAKSUSTA vielä, eihän se ole maksajan päänvaiva milloin ne rahat on vuokranantajalla. Pääasia on, että maksettu on eräpäivään mennessä.
Esim. meikäläisellä on työhuone, siitä vuokra joka kuukauden 1. päivä, 90e. Mulle riittää, että maksan sen kuun 1. päivä vaikka kello 23:55 nettipankissa, kunhan on näyttää että olen maksanut sen juuri sinä eräpäivänä. Vaikka oliskin eri pankit.
Luulen, että vuokranantajalla on mennyt senat sakasin kun se tulee mielestään aiheesta räyhäämään ja oletkin toiminut oikein, eli maksanut eräpäivään mennessä. Eri asia on sitten voiko vuokran maksaa kerralla moneksi kuukaudeksi eteenpäin, luulis että siitä on jotakin sopimuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:

no niin niin. mutta miksipä pitäis pitää niin tiukasti kiinni nyt vaan periaatteesta ja olla kusipää vain koska toinenkin on.
kun vois vaan sanoo, että "sori mul on eri pankki, joten kestää pari päivää rahantulo, et varmaan ollut ajatellut tällaista vaihtoehtoa - eli vaihdetaanko eräpäivää ? ".

Tämä muuten tuli silloin kun tehtiin sopimusta niin sanoin sille että mulla on sitten sampo kun se laittoi siihen op.eikä siinä mitään ollut se vaan ei haittaa kunhan vuokran maksat =)
Puhun sen vaimon kanssa puhelimessa justiinsa ,nyt rupee selkeneen vähän.
Mä pyysin uudet avaimet tähän asuntoon kun ei noi 2 saatua avainta käy kellaritiloihin niin kuluneet olivat ja isännöitsi ja sanoi että vuokraajan vastuu ne vaihtaa.noi avaimien tekeminen on maksanut aika paljon on tollaiset mustapäiset avaimet ja nyt KOITTAVAT MUT LAITTAA NE MAKSAMAAN!!
voi olla sekavaa vaikea puhua ja kirjoittaa samaan aikaan :D

Yhteistyössä