Olipahan yö (perheväkivaltaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy silmässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsy silmässä

Vieras
Naapuri sitten soitti raivoisasti ovikelloa puolenyön aikaan, mies oli käynyt käsiksi mustasukkaisuuksissaan. Naapuri tuli pienen poikansa kanssa luokseni turvaan. Omat muksuni heräsivät kun ovikello soi, koira haukkui ja naapurinpoika itki. Naapurin mies kävi muutaman kerran ovikelloa rimputtamassa, onneksi lopetti kun kävin sanomassa ettei häiritsisi lapsiani.

Sitten soitettiin poliisille, jotka hekin tulivat käymään ja taas lapset heräsivät. Naapuri kävi poliisien kanssa hakemassa kotoaan omiaan ja pojan tavaroita ja jäi luokseni yöksi. Poika itki pitkin yötä ja valvotti koko perhettä. Olen kuolemanväsynyt, mutta enemmän olen huolissani siitä miten lapseni kokivat viime yön :( Eihän minulla ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa naapuri tuolta pihalta tänne, mutta toisaalta en haluaisi lasteni kokevan tällaista. Lapselle on varmasti aika rankkaa kuunnella sängyssä kun yöllä kuuluu kun ihmiset ramppaavat ovella ja ihan vieraat äänet keskustelevat olohuoneessa. Varsinkin kun asian selittäminen niin pienille (vanhin ekalla) on aika hankalaa. Sanoin että naapuri unohti avaimen kotiinsa ja tuli siksi tänne yöksi.

Vein naapurini aamulla sosiaalitoimistoon, saa nähdä miten järjestävät asiat. Toivottavasti ohjaavat turvakotiin jos ei heti löydy asuntoa.

Olet ihana ihminen.
Selitä lapsillesi tuo osa asiaa - että pulassa olevia ihmisiä pitää auttaa ja äiti ja isä auttoivat naapurin tätiä kun sillä oli paha mieli . Tai lapsella oli paha mieli. Samoin poliisi auttoin.
Aika lähellä totuutta pysyminen on varmaan hyvä selitys - toisaalta minusta lapsesi oppivat sinulta hienoa käytösmallia tässä ja asennetta lähimmäisiin !!!!

Tuskimpa he sitä kovin raskaasti ottaa....Enemmän käy sääliksi sitä naapuurin pikkupoikaa :(
Kyllä se teidän ekaluokkalainenkin tulee huomaamaan, ettei se elämä kaikilla ole samanlaista kun teillä kotona. Ilmeisesti teillä on kuitenkin kaikki hyvin siellä :)
Sinuna en murehtisi yhtään asiasta. Pääasia on, että autoit ihmistä kun hän oli apua vailla...sinun tarjoama apu keskellä yötä jää tod.näk. enemmän lasten mieleen kuin vieraat äänet olohuoneesta.

Tietyllä tapaa tapauksella voi olla jopa positiivinen vaikutus lapsiisi kunhan sen vaan selittää oikein. Teit oikein auttaessasi naapuria ja kun selität asian heille (minäkin kannatan mahdollisimman lähellä totuutta pysymistä) niin he oppivat oikean toimintamallin että hädässä olevaa kuuluu auttaa.

Toki ymmärrän että unien menetys harmittaa ja onhan se ollut lapsille hämmentävää.

Kiitos kilteistä sanoista. Enpä kyllä itsekään ole täydellinen, lapseni ovat reppanoita eroperheen jälkeläisiä ja olen köyhä kuin kirkonrotta. Mutta perusturvallisuuden haluan lapsillani säilyttää, siksi murehdin.

Tunnen nyt hiukan huonoa omaatuntoa kun en enää haluaisi naapuria ensi yöksi tänne vaan haluaisin mieluummin pestä käteni koko jutusta. Osaksi siksi, että haluan että sekä minä että lapset saisimme nukkua rauhassa, osaksi siksi että minulla ei todellakaan ole varaa ruokkia ylimääräisiä suita, ja naapurini tuntien hän ei itse tarjoa ruokarahaa (no, huomenna on onneksi lapsilisäpäivä joten ei voi sanoa ettei ole). Tänään jäin kotiin koska olen niin väsynyt, mutta huomenna pitäisi taas päästä kouluunkin.

Kyllä sitä kaikenlaista sattuu. Toivottavasti naapurini ymmärtää nyt jättää miehensä. Poliisi yöllä tivasi aikooko hän vaatia rangaistusta pahoinpitelystä, ja hän epäröi asian kanssa. Tosin kun hän sanoi olevansa huolissaan siitä että otetaanko lapsi huostaan (mies oli uhkaillut että otetaan), niin poliisi sanoi että kyllähän se aina jotain kertoo jos äiti ei vaadi rangaistusta vaan tavallaan "hyväksyy" pahoinpitelyn. Suostui sitten vaatimaan rangaistusta, onneksi.

Tuo totuuden lähellä pysyminen tuntuu aika pelottavalta, sillä lapset kyllä kysyvät miksi naapurillamme oli paha mieli, jos sellaisen syyn sanon. Tuntuu jotenkin hirveältä sanoa että pojan isä löi ja siksi tulivat tänne. Ei sitä haluaisi että lapset ikinä joutuvat kohtaamaan noin pahoja asioita :(

Jos jollakulla on ehdottaa jokin hyvä tapa kertoa asiasta lapsille, niin otan mielelläni vinkkejä vastaan.

Jos se tulee vielä teille, niin koita viedä turvakotiin. Siellä on tukihenkilöitä jotka osaa auttaa ja neuvoa käytännön asioissa paremmin kuin naapuri. Hyvä saada myös fyysistä etäisyyttä kotoa.

En usko ollenkaan, että lapsesi tuosta traumatisoituvat. Niin kuin joku jo neuvoikin, on varmasti parasta pysyä totuudessa, ja kuitenkin selittää lapsille tuo tilanne mahdollisimman rauhallisesti. Juuri niin, että naapurilla oli hätä/paha olo, ja että apua tarvitsevaa tulee auttaa (niin kuin teitte poliisin kanssa). Tietenkin on hyvä muistaa mainita, että asiat ovat menossa parempaan suuntaan, ja että tilanne ei uhkaa lapsiasi. Teit oikein, ja osoitit lapsillesi, että välität muista ihmisistä. :)

Jos se tulee vielä teille, niin koita viedä turvakotiin. Siellä on tukihenkilöitä jotka osaa auttaa ja neuvoa käytännön asioissa paremmin kuin naapuri. Hyvä saada myös fyysistä etäisyyttä kotoa.

Jos olisin ollut yksin kotona, niin olisin vienyt jo yöllä. En kuitenkaan voinut jättää lapsiani yksin, joten se ei käynyt. Nyt odottelen naapurin soittoa pitääkö minun lähteä vielä viemään häntä jonnekin, vaikka sinne turvakotiin. Minustakin se olisi ihan oikea paikka. Vaikka kunta järjestäisikin hänelle heti asunnon, hän jäisi aika tyhjän päälle, niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Totuuden kertominen lapsille on minusta tärkeeää. En välttämättä kävisi selittämään mistään lyömisestä sen kummemmin, mutta sanoisin että naapurin kotona ei ole kaikki hyvin. Totuus kuitenkin on ettei kaikilla ole hyvät oltavat. Olen itse kärsinyt perheväkivallasta, onneks sain lähdettyä vaikka se ei kuitenkaa siihen jäänytkään. Minun 9 vuotias tyttö on ikävä kyllä kuullut tappouhkauksia yms. isältään. Lapset on yllättävän vahvoja ja YMMÄRTÄVÄT taatusti enemmän mitä osataan kuvitellakkaan.
Olisin enemmän huolissani siitä mitä lukemaan oppiva lapsesi ymmärtää iltapäivälehtien otsikoista, joissa kirjoitetaan raiskauksista ja tapoista.
Muista painottaa kertoessasi, että teillä on onneksi hyvä ja turvallinen olla kotona, saatte olla iloisia siitä :)

Onkohan tämä provo, jotenkin tuli ihan sellainen maku suuhun. "voi voi kun jouduin nyt pitkin hampain auttamaan naapuria, joka olisi ehkä hakattukin hengiltä kakaroineen, ellen olisi laupeuttanu heitä sisään omien lapsieni mielenterveydenkustannuksella päästänyt". Teit mitä kansalaisvelvollisuuksiisi kuulu, se on ainoa hyvä seikka!

Alkuperäinen kirjoittaja Höm;22092304:
Onkohan tämä provo, jotenkin tuli ihan sellainen maku suuhun. "voi voi kun jouduin nyt pitkin hampain auttamaan naapuria, joka olisi ehkä hakattukin hengiltä kakaroineen, ellen olisi laupeuttanu heitä sisään omien lapsieni mielenterveydenkustannuksella päästänyt". Teit mitä kansalaisvelvollisuuksiisi kuulu, se on ainoa hyvä seikka!

Ei valitettavasti ole provo, mutta tietysti minä olen ensisijaisesti huolissani omista lapsistani. En haluaisi heidän joutuvan kokemaan tällaista. Tunnen myös piston omassatunnossani etten halua avosylin ottaa naapuria tänne asumaan kunnes saa asiansa järjestykseen, mutta tässä asiassa olen hiukan itsekäs.

OT: Annat ikävästi ymmärtää, että sinä olit se suurin uhri tässä tapauksessa...

Vanhin lapsesikin kuulee ja näkee. Lasta ei kannata pitää tyhmänä. Mielestäni kannattaa ihan rehellisesti kertoa asiasta. Jos tuo ei ole toistuva kuvio niin en olis niinkään lapsistasi huolissaan. Kirjoituksesi perusteella vain oletat että lapsista se oli rankkaa, jospa vaikka kysyt ensin ja juttelette sen mukaan asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Höm;22092304:

useimmat naiset palaavat sen pahoinpitelijän luokse nuoltuaan ensin haavojaan hyväntahtoisten ystävien, naapureiden ja sukulaisten luona. sitten otetaan taas turpaan, paetaan itkemään ihmisten luokse, otetaan mies takaisin ja sama kierre jatkuu. pahimmassa tapauksessa omasta kodista tulee joku yleinen turvatalo jonne paetaan aina kun sen pahoinpitelevän kultamussukan kanssa tulee riitaa.
kuinka pitkälle sumn mielestä kansalaisvelvollisuus toisten auttamisen suhteen kestää? ja kuinka paljon oman perheen elämästä pitää uhrata siksi että naapurin pirkko elää parisuhteessa joka muistuttaa lähinnä jerry springer-showta?

[QUOTE="Sheddon";22092369]OT: Annat ikävästi ymmärtää, että sinä olit se suurin uhri tässä tapauksessa...

Vanhin lapsesikin kuulee ja näkee. Lasta ei kannata pitää tyhmänä. Mielestäni kannattaa ihan rehellisesti kertoa asiasta. Jos tuo ei ole toistuva kuvio niin en olis niinkään lapsistasi huolissaan. Kirjoituksesi perusteella vain oletat että lapsista se oli rankkaa, jospa vaikka kysyt ensin ja juttelette sen mukaan asiasta.[/QUOTE]

En todellakaan koe olevani suurin uhri, kyllä se on se naapurin pieni lapsi. Mutta varsinkin se, että kuulin tämän olevan jo toinen kerta kun näin tapahtuu, luo perspektiiviä sille kuinka paljon minun kannattaa murehtia heidän asioitaan. Jos ihminen on niin tyhmä että palaa suhteeseen takaisin väkivallan jälkeen, ei siinä minun murehtimiseni auta yhtään. Nyt ovat onneksi sosiaalityöntekijän juttusilla ja lastensuojelukin puuttuu asiaan (toivottavasti tukitoimilla huostaanoton sijaan), joten minun velvollisuuteni on täytetty.

Tuohon velvollisuuksien täyttämiseen lisään vielä sen verran, että jos nainen palaa vielä lapsineen takaisin miehensä luokse, niin tietenkin pidän heitä silmällä ja teen lastensuojeluilmoituksen jos on pienintäkään syytä. Kokonaan en pese käsiäni asiasta, kyllä sen pojan hyvinvointi on tärkeintä. Mutta toivotaan että eivät enää palaa yhteen.

äidin ja pojan puolesta minkälainen on heidän henkinen hyvinvointi ja miten lapsi on kärsinyt ja mitä traumoja hänelle on tullut.. Eihän sinun lapset ole kuullut kuin itkua ja hälinää ja ovat aika tietämättömiä asioista ellet kerro..

Se oli sinulle yksi uneton yö mutta miten monta unetonta yötä tulee lapselle ja hänen äidilleen?

äidin ja pojan puolesta minkälainen on heidän henkinen hyvinvointi ja miten lapsi on kärsinyt ja mitä traumoja hänelle on tullut.. Eihän sinun lapset ole kuullut kuin itkua ja hälinää ja ovat aika tietämättömiä asioista ellet kerro..

Se oli sinulle yksi uneton yö mutta miten monta unetonta yötä tulee lapselle ja hänen äidilleen?

Puhut ihan totta, mutta mitä se hyödyttää että minä heidän asioistaan murehdin? En kuitenkaan pysty vaikuttamaan naapurini päätöksiin mitenkään, enkä voi ottaa koko maailman murheita hartioilleni. Jos niin käy että naapurista mies lähtee ja nainen lapsineen jää, toki voin tarjota tukeani esim. hoitamalla hänen lastaan. Mutta en suostu ottamaan hänen murheitaan kannettavakseni, omakin elämäntilanteeni on mm. rahatilanteen takia aika raskas.

Omien lasteni hyvinvointiin voin vaikuttaa. Ja minä uskon kyllä että viime yö oli aika pelottava kokemus heille. Senkin takia olisi ihan hyvä ettei naapuri enää tule tänne yöksi, että saan rauhassa jutella lasten kanssa tapahtuneesta.

Yhteistyössä