Olipas aika hurjan kuuloista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on yksi tuttu, joka raskausaikana ( eka raskaus ) alkoi puhumaan ihan puuta heinää. Myöhemmin kertoi että tajusi itse mitä puhui, mutta ei voinnut sanoihinsa vaikuttaa. Tämä henkilö kävi asiasta lääkärillä, joka tuumi vaan että "aivoverenkierrossa häiriöitä", "tule vastaanotolle kun -tilanne päällä-"... Eli meneppä selittämän tk:hon että päässä vippaa, siinä tilassa tod.näköisesti laitetaan putkaan, ennenkuin annetaan hoitoa, koska edes nimeäsi et osaa sanoa, saatikka aihetta miksi tulit!

Hänellä nämä kohtaukset jäivät siihen ensimmäiseen raskauteen, muuten ei ole ollut "kuin" mieletöntä väsymystä, ajantajun katoamista yms. "pientä"...

Alkuperäinen kirjoittaja Kätevä Emäntä:
Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
onneksi että vaan höpötteli eikä alkanut ammuskelemaan pikku-ukkoja

Niin ei ammuskellut vielä. Nuo äänet voivat muuttua nopeastikkin hyvin agressiivisiksi. Joten hoitoon pitäisi tuon kaverin pikaisesti päästä.

Samaa mieltä oon ja jos oisin ap, nii soittasin kaverin vanhemmille, et kiikuttavat poikansa äkkiä ensiapuun eikä ootteliis aamuu. :)

Kuulostaa vahvasti psykoosin oireilta. Yleisimpiä on just, että kuulee ääniä tai luulee, että vainotaan. Kaveri tarvitsee OIKEASTI pikaista apua ennenkuin äänet muuttuvat tai alkaa "saada erilaisia käskyjä". Psykoosiin voi mennä aiemmin tervekin ihminen, yleensä taustalla on kovaa stressiä, masennusta tms. Joskus tälläiset tapakset voi olla vaikea saada hoitoon, kun eiväthän he tajua itse tarvitsevansa apua. Vaikea sanoa sitten miten sinne lääkärille viedään, harhauttamalla tai ihan soittamalla 112 ja kysyä apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Ikää hänellä on nippanappa 30v...

sittenhän hän on juuri tyypillisimmässä iässä sairastua. tuo erokin sopii kuvioon. onko hän sairastanut esim. flunssaa hiljan? osalle tulee virusinfektion jälkeen tuo puhkeaminen jos on taipumusta. osa esim. kokee pahenemisen kun sairastaa flunssan. jännä tauti kun vaikuttaa niin montaa sairautta puhkaisevasti (siis flunssat, virusinfektiot)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ikää hänellä on nippanappa 30v...

sittenhän hän on juuri tyypillisimmässä iässä sairastua. tuo erokin sopii kuvioon. onko hän sairastanut esim. flunssaa hiljan? osalle tulee virusinfektion jälkeen tuo puhkeaminen jos on taipumusta. osa esim. kokee pahenemisen kun sairastaa flunssan. jännä tauti kun vaikuttaa niin montaa sairautta puhkaisevasti (siis flunssat, virusinfektiot)
Jaa-a, tänään hän päivällä valitteli erästä vaivaansa, se kun alkoi vaivaamaan jälleen... Nämä jutut tapahtuivat samoihin aikoihin. siis vanha vaiva alko kolottamaan ja se alko yhtä äkkiä käyttäytyyn hieman oudosti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitähän kaverille kuuluu?
Kaveri on toimitettu psykiatriseen sairaalaan hoitoon.
Oli alkanut yöllä sekoilemaan lisää, jolloin hänen vanhemmat olivat vieneet kaverin päivystykseen ja sieltä oli suoraan passitettu hoitoon :/

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
mkähän sille on tullut? onko vielä tietoo?
Ei oo tietoa. Kaverin isä vaan soitti meille ja ilmoitti vaan, että on siellä hoidossa. Kiitteli myös kovasti, kun soitettiin illalla heille ja ilmoitettiin "havannoistamme".

On ollut koko päivän vähän outo olo tapahtuman johdosta. Säälittää kaveri, palautuukohan hän enää entiselleen... :(

Loistavaa, että kaveri saa nyt asianmukaista hoitoa!! Toivottavasti hoidosta on pikaista apua :) Teitte hienosti, kun soititte kaverin vanhemmille niin osasivat seurata tilannetta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Sikke1:
Hyvä, että kaveri pääsi hoitoon. Tosi ikäviä tuollaiset jutut :/ No nyt hän on saamassa parasta mahdollista hoitoa, toivottavasti rupeaa toipumaan entiselleen.

Toivottaan tosiaan, että toipuis entiselleen... Oli ollut yöllä tosi "huonossa kunnossa". Aamulla oli koittanut vielä meille soittaa hoitolasta, mutta me nukuttiin eikä kuultu. Oli pistänyt eräälle ystävällemme päivällä ihan seko viestejä. Kyllä hoito tosiaan on tarpeen.

Olen miettinyt tätä juttua jatkuvasti ja on tosiaan pelottavaa kuinka yhtä äkkiä tuollainen psykoosi? tulee. Toissapäivänä hän oli vielä aivan normaali ja eilenkin suht normaali päivälläkin (niin normaali, että en osannut mitään tuollaista epäillä, vaikka vähän outoa hänen käytöksensä olikin ) ja illalla oli sitten jo ihan sekaisin. :/
Miehellekkin se tuli niin yllätyksenä, että ei tosiaan tajunnut tilannetta vasta, kun olimme kahden kesken autossa ja kerroin miten asia on.
Onni ettei metsällä tapahtunut mitään...

miun enoni on kaksi kertaa saanut samanlaisen "kohtauksen", että puhelee sekavia ja on ammuskellutkin kun mielestään joku vakoili häntä. Kyseessä ei ollut mielenterveyden ongelmat vaan puhjennut vatsahaava!

Alkuperäinen kirjoittaja noora:
miun enoni on kaksi kertaa saanut samanlaisen "kohtauksen", että puhelee sekavia ja on ammuskellutkin kun mielestään joku vakoili häntä. Kyseessä ei ollut mielenterveyden ongelmat vaan puhjennut vatsahaava!
:O vatsahaava? Onpas outoa... Ehkäpä se kipu on saanut sitten outoja puhumaan?
Tässä tapauksessa uskon, että on ihan kyse mielenterveys ongelmasta. Tai mistäpä sitä tietää...

Alkuperäinen kirjoittaja Sikke1:
Hyvä, että kaveri pääsi hoitoon. Tosi ikäviä tuollaiset jutut :/ No nyt hän on saamassa parasta mahdollista hoitoa, toivottavasti rupeaa toipumaan entiselleen.

Toivottaan tosiaan, että toipuis entiselleen... Oli ollut yöllä tosi "huonossa kunnossa". Aamulla oli koittanut vielä meille soittaa hoitolasta, mutta me nukuttiin eikä kuultu. Oli pistänyt eräälle ystävällemme päivällä ihan seko viestejä. Kyllä hoito tosiaan on tarpeen.

Olen miettinyt tätä juttua jatkuvasti ja on tosiaan pelottavaa kuinka yhtä äkkiä tuollainen psykoosi? tulee. Toissapäivänä hän oli vielä aivan normaali ja eilenkin suht normaali päivälläkin (niin normaali, että en osannut mitään tuollaista epäillä, vaikka vähän outoa hänen käytöksensä olikin ) ja illalla oli sitten jo ihan sekaisin. :/
Miehellekkin se tuli niin yllätyksenä, että ei tosiaan tajunnut tilannetta vasta, kun olimme kahden kesken autossa ja kerroin miten asia on.
Onni ettei metsällä tapahtunut mitään...

On se varmasti itsellekkin raskasta nähdä, kun kaveri yht äkkiä muuttuu. Metsässä varmaan oli suojelusenkeleitä mukana :hug:

Mulla masennuksen aikana tuli monen vuorokauden putki, jolloin en voinut nukkua, kävin ylikierroksilla jo, tuntui että pystyn valvomaan ikuisesti. Pimeässä en uskaltanut olla, koska tuntui että nurkassa on joku, ikkunan takaa häälyvät puut olivat ihmisiä jne. Piti tarkistaa oliko ikkunan takana ketään, vaikka tajusinkin että valvominen teettää sen. Todennäköisesti olin lähellä joutua psykoosiin

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Mulla masennuksen aikana tuli monen vuorokauden putki, jolloin en voinut nukkua, kävin ylikierroksilla jo, tuntui että pystyn valvomaan ikuisesti. Pimeässä en uskaltanut olla, koska tuntui että nurkassa on joku, ikkunan takaa häälyvät puut olivat ihmisiä jne. Piti tarkistaa oliko ikkunan takana ketään, vaikka tajusinkin että valvominen teettää sen. Todennäköisesti olin lähellä joutua psykoosiin
:hug: Tuo on varmasti omasta mielestäkin pelottavaa, ja varsinkin jos itse tajuaa, että kaikki ei ole totta mitä kuulee/näkee.
Siellä metsässä ollessa minusta tuntui, että kaveria meinasi aivan itkettää, kun hoputin häntä autoon ja hänellä oli puhelin hukassa. (Mikä kylläkin oli hänen kädessään) Hän alkoi mulle sanomaan, että älä mulle huuda, kun yritän vain etsiä puhelinta. Minä vaan sanoin, että enhän minä huuda, mutta voitaisiin pikkuhiljaa lähteä. En tosiaan huutanut, mutta kaveri oli jo silloin niin sekaisin ja peloissaan äänistä, että ei varmaankaan enää tienyt kuuluuko huuto autosta vai kaiuttimista... :whistle:
Hän myös ampui pyssyllään, kun oli meistä kauempana ja huusi, että "En tiedä jäikö" mies kysy, että mitä sä ammuit, mutta ei kaveri vastannu mitään vaan jatkoi höpöttämistä "kaiuttimiin". Suojelusenkelit tosiaan tais olla reissulla mukana.

Yhteistyössä