Olis kiva, jos vois luottaa toisten apuun :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksin

Vieras

Mun puoliso on lähdössä ulkomaille lyhyelle reissulle. Minä olen sen 4-5 päivää kotona kahden lapsen kanssa, toinen on alle kolmevuotias erityislapsi (pitkäaikaissairas) ja toinen alle kuukauden ikäinen vauva. Etukäteen oli sovittu, että mua tullaan tänne auttamaan.

No, mites taas menee. Nyt ei ne jotka on luvanneet millään muka pääsis. Tulisivat vasta myöhemmin kuin on sovittu, syitä on vaikka mitä. Esimerkiksi se, että yksi ei ole saanut 15-vuotiaalleen lapsenvahtia, eikä tämä 15-vuotias voi olla yksin kotona :/

Mä arvasin tän. Samalla tavalla kävi aikaisemmin tänä vuonna. Piti saada apua, kun mies oli reissussa melkein pari viikkoa ja niinhän se meni, että oli milloin seurakuntailtamaa tai muuten vaan menoa, eikä lupautuneet sitten tulleetkaan. Silloin siis olin vielä raskaana, enkä päässyt liikkumaan kunnolla kipujen vuoksi :ashamed:

Että kiitosta vaan. Kaiken kruunaa se, että tuo isompi lapsista on näköjään taas kipeä. Olisivat edes ajoissa sanoneet, että tekevät oharit niin olisin soittanut kotipalveluun tai MLL:n hoitajille tai jonnekin :(

Mä ymmärrän kyllä aika hyvin, että kaikki eivät ole halukkaita jättämään 15 veetä yksin kotiin. Voi olla kämppä kivassa kunnossa, kun vanhemmat palaa takaisin :/ Mutta kurja juttu kuitenkin sun kannalta.

Mihin siis tarvit apua? Ja kuinka "suurta" apua jos auttajakin joutuu hankkimaan lapsenvahdin?

Koska mies lähtee, etkö ehtisi vaikka huomenna soittaa MLL:lta apua?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä ymmärrän kyllä aika hyvin, että kaikki eivät ole halukkaita jättämään 15 veetä yksin kotiin. Voi olla kämppä kivassa kunnossa, kun vanhemmat palaa takaisin :/ Mutta kurja juttu kuitenkin sun kannalta.

Ei kun kyse on siitä, että 15-vuotias ei tahdo olla yksin kotona. Ei biletä, eli ei tarvi olla huolissaan kämpän kunnosta :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei kun kyse on siitä, että 15-vuotias ei tahdo olla yksin kotona. Ei biletä, eli ei tarvi olla huolissaan kämpän kunnosta :/

Jos se tulis teille myös?

Saattaa esim sen 15-vuotiaan kanssa olla jonkinlaista luottamuspulaa, eikä uskalla tosiaan jättää yksin kotiin.

Kyllä sä pärjäät, tee kaikki kotihommat helpoimman kautta, vain pakolliset vaan teet.

No, sekin on ymmärrettävää. Kaikki lapset eivät ole tottuneita olemaan yksin ja 15 v on kuitenkin vielä lapsi, vaikka muuta ehkä esittäisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jos se tulis teille myös?

Asutaan eri paikkakunnalla, se ei voi olla pois koulusta eikä pois hevosensa luota.

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Mutta siis 4-5 päivää, eihän se ole pitkä aika :o

Ei se varmaan olis, jos sais nukkua edes välillä muutaman tunnin. Ja kun tuo isompikin on kipeä :ashamed:

En vaan jaksa, ei voi mitään mutta sellainen luuseri olen tässä asiassa. Kaikki kaatuu nyt jo päälle, vaikka mies on kotona avuksi.

Onneksi itse voin luottaa, jos sukulaiseni jotain lupaavat. Siskoni auttaa vaikka muutaman tunnin varoitusajalla ja sama tietysti toisinpäin. Harmin paikka, olivatko miten hyviä tuttuja? Missä päin asustelet, jos joku täältä voisi välillä tulla auttelemaan?

Niin tarvisitko apua yli yönkin, koko ajaksi vai miten? Kun se 15 vee ei siksi aikaa halua yksin jäädä? Millaista apua siis kaipaisit?

Jonkun auttamaan isomman kanssa, hoitamaan sen lääkkeitä ja erityisruokavaliota, jaksamaan sen huonoa tuulta varsinkin kun se nyt on kipeänä :ashamed:

Mutta voipi olla, että tässä on osastoreissu edessä tuon isomman kanssa, sittenpä ollaan siellä osastolla minä, vauva ja tuo isompi..

Miten et saa muutamaa tuntia sinä aikana nukuttua? Kuinka "erityislapsi" tämä erityislapsi on, eli kuinka paljon ja millaista apua tarvitsisi?

Muutama tunti putkeen siis. Vauvan rytmi on sellainen, että nukkuu pisimmät pätkät joko silloin kun isompi on vielä hereillä tai kun isompi on jo herännyt aamulla :/

No joo, en vaan jaksa, ei voi mitään. Väsynyt oon jo muutenkin, ilman tätä vauvaa. Ei kaikki vaan aina jaksa.

ryhdistäydy.itse olen paljon pahemmassa tilanteessa kaikinpuolin kokoajan,24/7.ei tarvitse kuvitella nukkuvansa tms.vaikka olis kuinka kipeänä tms.huomenna soittelet mml tai jonnekkin,kun en tiedä mitenkä lapsesi on erityislapsi ja kerta koet tarvitsevasi apua.mutta ryhdistäydy nyt siihen ajatukseen ettei ne asiat sinne kaadu.käytä sitten vaikka kertakäyttö astioita ja ole siivoilematta yms.jollet saa ketään.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ryhdistäydy.itse olen paljon pahemmassa tilanteessa kaikinpuolin kokoajan,24/7.ei tarvitse kuvitella nukkuvansa tms.vaikka olis kuinka kipeänä tms.huomenna soittelet mml tai jonnekkin,kun en tiedä mitenkä lapsesi on erityislapsi ja kerta koet tarvitsevasi apua.mutta ryhdistäydy nyt siihen ajatukseen ettei ne asiat sinne kaadu.käytä sitten vaikka kertakäyttö astioita ja ole siivoilematta yms.jollet saa ketään.

Kiitti vaan myötätunnosta. Mä olen kohta kolme vuotta hoitanut tuota isompaa ilman mitään taukoja, ja kärsin pahasta uupumuksesta. Ei se ole ryhdistäytymisestä kiinni enää, vaan siitä että en saa nukuttua, ja silloin jos saan en pysty nukkumaan.

En mä muutenkaan jaksa siivota tai tehdä mitään ylimääräistä, kotona on kaaos ja hyvä kun jaksan pyykit pestä ja järjestää lapselle syötävää, joka on kaikki pakko tehdä alusta asti kun ei muuten sovi lapselle.

Olis varmaan pitänyt olla vaan hiljaa. Musta vaan olis kiva, että jos kerran luvataan niin pidetään ne lupaukset, eikä tehdä ohareita. Miksi luvata, että tulee avuksi jos ei kerran voi tullakaan?

Mutta tää jää mun osalta tähän. Pää halkeaa jo nyt ihan riittämiin.

Miten et saa muutamaa tuntia sinä aikana nukuttua? Kuinka "erityislapsi" tämä erityislapsi on, eli kuinka paljon ja millaista apua tarvitsisi?

Muutama tunti putkeen siis. Vauvan rytmi on sellainen, että nukkuu pisimmät pätkät joko silloin kun isompi on vielä hereillä tai kun isompi on jo herännyt aamulla :/

No joo, en vaan jaksa, ei voi mitään. Väsynyt oon jo muutenkin, ilman tätä vauvaa. Ei kaikki vaan aina jaksa.

tuntuuko, että sulla vois olla masennusta? ajattelin vaan, että jos on, niin ois hyvä, jos saisit hyvissä ajoin apua. vai onko tuo vain väliaikaista väsymystä?

Eikö sun vanhemmat tai miehen vanhemmat tulis apuun? Tai menisitte niille?

Jos olet ennenki pärjännyt niin pärjäät nytkin. Iltasin voi ärsytyskynnys olla korkeella, tiedän kokemuksesta, vaikkei erityislasta olekaan. Aika ei onneksi ole pitkä. Keksikää päiviksi jotain kivaa tekemistä, menkää vaikka perhekerhoon tai kaverille. Sillain jaksaa illat helpommin.

Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:

tuntuuko, että sulla vois olla masennusta? ajattelin vaan, että jos on, niin ois hyvä, jos saisit hyvissä ajoin apua. vai onko tuo vain väliaikaista väsymystä?

3 vuotta tätä on jatkunut, apua ei ole mistään tullut ja äärirajoilla on koko ajan menty. Mutta ei voi mitään. Ei ole aikaa eikä varaa eikä mitään muutakaan olla ja masentua, kun on pakko jatkaa vaan eteenpäin.

Yhteistyössä