Olisiko sinusta kauheaa olla 50kg ylipainoinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nih"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kyse ole mistään ulkonäöstä vaan selkeästä terveyshaitasta. Toisten ihmisten ulkonäkö ei minua kiinnosta, mutta omalla kohdallani voin kertoa että 50kg lihavampana näytin ihan kamalalta ja itsetunto oli täys nolla, vaikka muut kuinka antoi (mielestäni valheellisia) kehuja ulkonäöstäni.

No minkälaiseksi kuvittelet terveystilanteeni, jos liikun jatkuvasti ja jaksan liikkua? Esim. Uin 550 metriä 12 minuuttiin, moni hoikkakaan ei siihen pysty. Verenpainetauti minulla on, mutta se on ollut myös huomattavasti hoikempana ja siihen on vahva sukurasitus. Muutoin olen terve, esim kaikki veriarvot ovat kunnossa.

Ja minä näen kyllä peilistä, miltä näytön. En esim tykkää vatsamakkaroistani, mutta näin 46-vuotiaana tiedän myös, että olisi pitänyt ymmärtää tykätä ulkonäöstään myös nuorempana eikä murehtia milloin mitäkin näppyä tai makkaraa. Näytön tällä hetkellä paremmalta kuin vuosiin, sillä olen tyytyväinen elämääni ja se sisäinen hehku näkyy. Viimeisen puolen vuoden aikana olen saanut enemmön kehuja ulkonäöstäni kuin moneen vuoteen ja se johtuu juuri siitä, että säteilen.

Osa terveyttä ja hyvinvointia on myös henkinen hyvinvointi ja se näkyy esim. Hiuksissani ja ihossani.

Joo. Jos vaikka jotain sattuisi enkä pääsisi itse ylös, ei mua jaksaisi nostaa edes Venakko Milanna ja Matkahuollon vanhat miehet. Pitäis hommata tunkki ja rekka mua kuljettamaan.

Mulla oli lähtötilanne se, että n.25kg ylimääräistä. Mun terveys ei kestänyt sitäkään ja nyt on urakka alullaan -6kg saldo. En uskalla edes ajatella mikä tilanteeni olisi jos ylipainoa olisikin ollut tuo 50kg!

[QUOTE="viera";29687786]Ei ollut kamalaa, mutta silti laihdutit suunnilleen koko ajan. Jep jep :D[/QUOTE]

Näetkö sä noissa ristiriidan? En ehdoin tahdoin haluisi enää noin isoksi, mutta ei se ollut mikään maailmanloppu. Kyllä juu, halusin laihtua ja haluan edelleen laihtua. Mutta aika vähän ne kilot vaikutti oikeastaan yhtään mihinkään. Itsetuntooni kyllä, mutta silloinkin löysin itselleni kivoja vaatteita, näytin ihan hyvältä ja ennen kaikkea:terveyteni oli hyvä.

Näetkö sä noissa ristiriidan? En ehdoin tahdoin haluisi enää noin isoksi, mutta ei se ollut mikään maailmanloppu. Kyllä juu, halusin laihtua ja haluan edelleen laihtua. Mutta aika vähän ne kilot vaikutti oikeastaan yhtään mihinkään. Itsetuntooni kyllä, mutta silloinkin löysin itselleni kivoja vaatteita, näytin ihan hyvältä ja ennen kaikkea:terveyteni oli hyvä.

En näe. Jos ne ei vaikuttaneet yhtään mihinkään niin miksi vuosien ruikutus?

Alkuperäinen kirjoittaja läisk;29687621:
Tissit vasten mahaa ja lihavat käsivarret vasten leveitä kylkiä. Reidet suihkii toisiaan vasten.

Kai ne jollain läiskyy jos hän niin sanoo?

No ei kyllä oo tissit vasten mahaa ja lihavat käsivarret jos bmi on n.26.

[QUOTE="viera";29687854]En näe. Jos ne ei vaikuttaneet yhtään mihinkään niin miksi vuosien ruikutus?[/QUOTE]

Mikä ruikutus? Ja justhan kerroin, että halusin kyllä laihtua ja haluan edelleen laihtua. Kerroin myös, että kyllä lihavuus (jossain määrin) vaikutti itsetuntooni. Isoin motivaattori oli kuitenkin huoli terveydestä. Silti, vaikka terveyden kanssa ei ollut ongelmia. Olin kuitenkin tietoinen, että ongelmia voi tulla.

Loppujen lopuksi elämäni ei kuitenkaan ole juurikaan muuttunut nyt 25 kg kevyempänä. No juu, vaatteita löytyy helpommin ja sormukset mahtuu paremmin sormeen :)

[QUOTE="poikia3";29687607]No minkälaiseksi kuvittelet terveystilanteeni, jos liikun jatkuvasti ja jaksan liikkua? Esim. Uin 550 metriä 12 minuuttiin, moni hoikkakaan ei siihen pysty. Verenpainetauti minulla on, mutta se on ollut myös huomattavasti hoikempana ja siihen on vahva sukurasitus. Muutoin olen terve, esim kaikki veriarvot ovat kunnossa.

Ja minä näen kyllä peilistä, miltä näytön. En esim tykkää vatsamakkaroistani, mutta näin 46-vuotiaana tiedän myös, että olisi pitänyt ymmärtää tykätä ulkonäöstään myös nuorempana eikä murehtia milloin mitäkin näppyä tai makkaraa. Näytön tällä hetkellä paremmalta kuin vuosiin, sillä olen tyytyväinen elämääni ja se sisäinen hehku näkyy. Viimeisen puolen vuoden aikana olen saanut enemmön kehuja ulkonäöstäni kuin moneen vuoteen ja se johtuu juuri siitä, että säteilen.

Osa terveyttä ja hyvinvointia on myös henkinen hyvinvointi ja se näkyy esim. Hiuksissani ja ihossani.[/QUOTE]

Voihan sulla olla hyvä kunto, mutta ei se poista sitä tosiasiaa että elimistö on joka päivä ja kokoajan suuren kuormituksen alla. Verenpainetauti on vasta alkua, sekin muuten on hoidettavissa painonpudotuksella suurimmassa osassa tapauksista, vaikka sukurasitetta olisikin.

Jos sinä olet itseesi ja elämääsi tyytyväinen, niin hyvä niin. Minä en ollut ja puhuinkin tuossa vain itsestäni. Ei minua muiden ylipaino ole häirinnyt koskaan mutta se häiritsee, että ihminen ei joko tajua tai sitten ei halua tajuta sitä, mitä terveysriskejä noin suureen ylipainoon liittyy.

mulla on 10kloa ylipainoa ja mun mielestä tässä on jo ihan tarpeeksi kantamista, joten 50kiloa ylipainoa olisi minulle mailmanloppu, nyt jo tuntuu, että kaikki kivat vaatteet näyttää rumilta päällä kun vatsa pömpöttää ja on persevä ja reitevä.

50 kiloa ylipainoa?
Olisihan se kauheaa. Ajatella nyt kantavansa mukanaan koko ajan toisen ihmisen verran ylimääräistä painoa. Huh. Vaikeuttaisihan se kaikkea elämää. Ajattele nyt vaikka nousevasi portaat tai lähteväsi lenkille toinen ihminen reppuselässä tai raahaavasi koko ajan mukanasi kauppakasseja joissa on 50 maitopurkkia. Huhhuijaa...

No jos ensisijainen tai ainoa motiivi olla keräämättä sitä painoa on ulkonäkö, niin joo, voi sitä pinnallisena pitää. Siis motiivia, ei ihmistä itseään välttämättä. Jos ihmisen motiivi toimia asioissa on se, miltä jokin asia X NÄYTTÄÄ, niin kyllä se motiivi aika pinnallinen on. Jos ihmistä monissa asioissa motivoivat ulkonäköön, pintaan ja vaikutelmaan liittyvät jutut, niin hänet voi mieltää aika pinnalliseksi persoonaksi.

Jos ihminen ei halua lihoa, koska kokisi olevansa ruma, en tiedä voiko häntä kokonaan pinnalliseksi leimata. Vähemmän pinnallisia motiiveja tietty olisi terveys (riippuen tavoista, joilla hoikkana pyritään pysymään) ja oma vointi. Mutta jos hän arvottaa lihavia ihmisiä jotenkin kokonaisvaltaisesti huonommiksi ihmisiksi, koska ei pidä heidän ulkomuotoaan kauniina, hän on pinnallinen. Ymmärtänet eron? :)

En jaksa uskoa että tällaisesta on juuri kenelläkään kysymys. Omalla kohdalla voi kokea lihavuuden rumaksi ja läskit epämiellyttäviksi, mutta ei se missään vaiheessa tarkoita että muita arvottaa tuon mukaan.

Meillä jokaisella on se oma minäkuva joka on meillä vahvana lapsesta lähtien, ja ulkonäkö on yksi minäkuvan määrittäjä. Ei tämä liity muiden arvottamiseen mitenkään.

[QUOTE="viera";29688679]Siinäpä taas yksi, joka unohtaa että mikä kerran nettiin laitetaan, se siellä aina pysyy ;) Ei varmaan ole dieettiä, mitä et ole kokeillut ja aina samalla vauhkolla joka dieetille alat :D[/QUOTE]

Ja miksi se on sun mielestä huvittavaa? Siis se, että joku edes yrittää tehdä ylipainolleen jotain?

Sunlaiset virnuilijat on kyllä outoja.

Tää on sinänsä hyvä kysymys. Sanotaanko näin, että jos kenelle tahansa tulisi yht´äkkiä 50kg lisää painoa, olisi se kaikille kamalaa.

MUTTA, koska paino hiipii pikkuhiljaa yläöspäin, niin se on aivan eri asia.

Olen itse ollut korkeimmillaan 93kg/162cm. Tällä hetkellä 79kg. Painoa on lähtenyt mielestäni todella hyvin vuodessa ja olen onnellinen tämän hetkisestä koostani, mutta olenhan minä silti läski, eikä sitä voi kieltää. Olo on paljon energisempi, sain jättää kaikki isoille naisille tarkoitetut vaatteet roikkumaan kauppoihin (voi että mä vihasin niitä, hirveitä rättejä ja RUMIA KANKAITA!) ja saan ostettua jo Henkkamaukan ja Seppälän mallistoista lähes mitä tahansa. Siis ettei ole enää koosta kiinni. Aiemmin en voinut ostaa edes XL-kokoa, kun oli aivan liian pieniä, nyt menee jopa L koko välillä!

Olin itseeni tosin tyytyväinen aiemminkin, niinkuin nytkin. Haluan tiputtaa painon tämän vuoden aikana 70kiloon, ja uskon nauttivani siitä ihan yhtä paljon kuin tästäkin painosta. Itsetunto kohdillaan joten itseni arvostus ei liity painooni. :)

Se voi johtua siitä, että jokainen järkevä ihminen tajuaa, ettei dieetti ole ratkaisu ylipainoon. Ainut mikä auttaa, on ihan täydellinen ruokavalion muutos, lopullisesti.

Dieetillä saa sen painon alas, joten miten se ei ole ratkaisu ylipainoon? Jos haluaa pudottaa painon, pitää aloittaa laihduttajan ruokavalio. Niitähän löytyy joka lähtöön, sieltä vaan valitsemaan.

Painon pitäminen alhaalla vaatii sitten sen psyyken muutoksen, mutta sitähän sitä tehdään kokoajan siinä laihdutuksen ohessa. Ja itsekään en pussikeittodieettejä liputa, mutta esim. superdieetin tai go fat go:n ruokavaliot on sellaisia, että niitä voi noudattaa lopun elämää pienillä lisäyksillä sen jälkeen kun on saatu paino ensin normaaliksi.

HAITTAISI todellakin, kun vähempikin haittaa. Olis kauheaa olla sellainen läskikasa. Näytän paremmalta hoikkana, löydän kivoja vaatteita, jaksan liikkua ilman tuskaa, olen paljon energisempi. Olen herkkusuu ja voisin syödä mielettömiä määriä. Mutta ei mua haittaa silti jos joku muu on lihava.

Olisi kyllä ihan kamalaa. Itselläni on 25 kiloa liikaa bmi:n mukaan siihen normaalipainon rajaan. Kärsin tästä ihan suunnattomasti. Vihaan itseäni kun en osaa ottaa niskasta kiinni ja ryhdistäytyä, näytän ihan kamalalta missä vaatteissa tahansa. Joten jos tähän vielä toiset 25 kiloa päälle saisin, niin en varmaan kehtaisi edes käydä kaupassa, saati nähdä ketään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä olisi ja on;29688926:
Olisi kyllä ihan kamalaa. Itselläni on 25 kiloa liikaa bmi:n mukaan siihen normaalipainon rajaan. Kärsin tästä ihan suunnattomasti. Vihaan itseäni kun en osaa ottaa niskasta kiinni ja ryhdistäytyä, näytän ihan kamalalta missä vaatteissa tahansa. Joten jos tähän vielä toiset 25 kiloa päälle saisin, niin en varmaan kehtaisi edes käydä kaupassa, saati nähdä ketään.

Kyllä minä vaan kehtaan matkustella ja käydä kaupassa yms jos jotakin tekee pahaa kun näkee minut niin sulkekoon silmänsä.

Yhteistyössä