Sä olet jotenkin hellyyttävä

. En ole missään vaiheessa kieltänyt, ettenkö olisi halunnut laihtua. Myönsin auliisti senkin, että haluan laihtua edelleen. Onko se ruikuttamista? Onko erilaisten dieettien kokeileminen ruikuttamista? Jos olisin edes joskus ruikuttanut, että "voi että mä olen läski, voi voi kun mua inhottaa omat kiloni, voi voi kun elämä on pilalla ja ihan kamalaa lihavana", sä olisit oikeassa.
Kaikki mitä netissä on, siellä pysyy, totta. Niinpä voit aivan huoletta kaivaa ne lukuisat ketjut, joissa olen kertonut, että lihavuus ei ole vaikuttanut elämänlaatuuni. Minulla oli asiat ihan yhtä hyvin (tai huonosti, riippuen näkökannasta) lihavana kuin nyt lievästi ylipainoisena. Ja voin vannoa, että asiat ei muutu silloinkaan kun pääsen normaalipainoon.
Paitsi juu silleen, että terveydestä ei tarvitse enää murehtia lihavuuden osalta. Ja yhä edelleen: terveydessä ei ollut ongelmia lihavanakaan, mutta olin tietoinen riskeistä. Ja se se on ollut motiivi laihduttamiseen. Epäonnistumisia on ollut lukuisia matkan varrella, mutta siltikään en ole koskaan enää palannut yli satasen painoon.
Koitan vielä vääntää rautalangasta: minulla oli parisuhde, ystävät, sosiaalinen elämä, terveys... ihan kaikki asiat kunnossa silloinkin kun olin isoimmillani. Olo oli ehkä tukalampi ja välillä itsetunto oli kovilla kilojen kanssa. Siltikään ne läskit ympärilläni ei vaikuttanut juurikaan elämääni. Itsetunto-ongelmanikin oli enemmän elämäntilanteesta johtuvia (ensin hormonaalisia, sitten kotiäitiys ja lopulta työttömyys).
Niin ja by the way: mulla on enemmän haastetta sopeutua pienempään minään. Mulle kun ulkoisesti sopii ylikilot. Kasvot on jo nyt ihan omituiset, vaikka tiputettavaa on vielä 10 kiloa. Eli samalla kun kilot karisee, karisee myös ulkoinen viehätys. Eli totta tosiaan: ainoat asiat, jotka tähän mennessä on parantunut elämässäni on se, että vaatteita löydän nyt helpommin, olo on kevyempi ja terveysasioista ei tarvitse murehtia. Toisaalta kasvot on vähemmän viehättävät. Muut asiat eivät ole muuttuneet suuntaan tahi toiseen.