Ollaanko me ainut perhe, joka ei syö "perinteistä" kotiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Kala on ylipäätään todella herkkää ja kun se pyydetään muualta kuin Puulalta tulee pelkkiä kuljetusaikoja aika paljon. Lentorahtina ja kai se melkein ainakin jäätyy ruumassa. Vähän ot mutta kerran olin prisman kalatiskillä ja sellasia nuoria tyttöjä oli ostaa tonnikalaa niin ne kysy ihan pokkana että onko tänään kalastettua ja kello oli varmaan 11 :whistle:

Ihan niin sinisilmäinen en minäkään ole :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Sivuhuomautuksena että siinä kohtaa kun me täälä skandinaviassa edes tuplaamme kampasimpukan ja tuore tonnikalan syönnin niin ruuan keskiverto hiilijalan jälki moninkertaistuu. Hienoa ja laadukasta eikä edes gourmee tarkota sitä että ruoka on tuotava kaukaa ja sillä on oltava hienompi nimi kun vaikka lammaspata.

Mutta kun markettien kalatiskejä katsoo, niin välillä miettii, miten ihmiset sitten kalaa syövät.

Kalapuikkoja ja tarjouskirjolohta. Seitiä pakkasesta?

Tosin täytyy antaa pojot meidän Prismalle, sillä siellä on vaikkapa silakkaa, muikkua, ahventa, kuhaa ihan säännöllisesti. Tonnikalaakin tuoreena. Savukaloja montaa sorttia. Itse en eksottisista kaloista perusta, vaan suosin suomalaisempaa.

uutispläjäys sulle: se tonnikala siinä prisman tiskillä EI OLE TUORETTA vaan sulatettua. se tulee tänne suomeen valitettavasti samanlaisina pakastettuina köntteinä kun mitä voidaan joskus löytää pakastinaltaastakin, se on vaan sulatettu ja leikattu viipaleiksi siihen prisman tiskille. tarkistappa seuraavan kerran niitä "tuoreita tonnikalafilepihvejäsi" niin ne hohtaa ja tuore tonnikala ei hohda kaikissa sateenkaaren väreissä!

Opettele lukemaan, jos vittuilla haluat. " Itse en eksottisista kaloista perusta, vaan suosin suomalaisempaa"

Alkuperäinen kirjoittaja ö:
Lähellä tuotettua limeä, sitruunaa, mustekalaa, katkarapuja ja riisiä (joka ruoka-aineista rasittaa luontoa eniten) :D

Hmm... no, jos haluat viilata pilkkua, niin voin kertoa että; syömme riisiä koko perheellä n.kerran viikossa (mikä on useammin kuin perunaa tai pastaa).
Emme asu Suomessa, ja tuossa poimimasi muut ruoka-aineet tulevat ruokapöytäämme ihan yllättävän läheltä- asuinmaastamme.

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Lähellä tuotettua limeä, sitruunaa, mustekalaa, katkarapuja ja riisiä (joka ruoka-aineista rasittaa luontoa eniten) :D

Hmm... no, jos haluat viilata pilkkua, niin voin kertoa että; syömme riisiä koko perheellä n.kerran viikossa (mikä on useammin kuin perunaa tai pastaa).
Emme asu Suomessa, ja tuossa poimimasi muut ruoka-aineet tulevat ruokapöytäämme ihan yllättävän läheltä- asuinmaastamme.

Tehän syötte siis perinteistä ruokaa, perinteistä sinnepäin. Teille vois olla eksoottista vaikka lohkopiirakka ja rosolli! :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:

Hö, sori. Oletin että olet Suomessa (kun puhe on suomalaisesta kotiruuasta) Nöyrä anteeksipyyntö siis.

Hö, sori. Oletin että olet Suomessa (kun puhe on suomalaisesta kotiruuasta) Nöyrä anteeksipyyntö siis.

Ai, mä en varmaan sitten lukenut aloitusta kunnolla, kun luulin että kyse oli vain perinteisestä kotiruuasta (aloituksessa luetellut ruuat ovat hyvinkin perinteisiä lapsuudestani).
Mutta siis, ei se mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Lapseton:
Enemmän kasvista pöytään, lihaa ei tarvitse syödä joka päivä eikä varsinkaan joka aterialla :).

Hehee, just sain noottia ravitsemusterapeutilta, että pitäis antaa lapsille kaksi liha-ateriaa päivässä, ja kun annan kasvisruokaa niin reilusti jotain leikkelettä leivän päälle :xmas:

Oho, no onpa ollut tietämätön terapeutti.

[

makaronilaatikko ja perunasoselaatikko eivät sisällä lihaa nimessään joten miten voit suoraan sanoa että ihmiset jotka näitä kertovat tekevänsä, tekevät ne lihaan?

meillä tehdään perunasoselaatikko lohesta ja makaronilaatikko usein kanasta tai ihan vaan kasviksista. meillä sovelletaan hyvin paljon perusruokaohjeita, jauhelihakastikkeeseen raastan aina porkkanaa ja selleriä ja joskus korvaan jauhelihan täysin soijarouheella.

Saivar. En ole itse koskaan syönyt tai nähnyt mitään muuta versiota kuin peruslihamättöä näistä ruoista, joten sinä et valitettavasti tee riitä vakuuttamaan mua etteivätkö niitä edelleen tehtäisi laajassa mittakaavassa ;).
JAUHELIHAmakaronilaatikko ja JAUHELIHAperunasoselaatikko. U happy now?

Omat versiosi kuulostavat hyvältä kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:
Väitithän sä tekeväs nimenomaan laadukkaampaa ruokaa kun perinteiset suomalaiset kotiruuat.

Laadukas ja gourmee eivät ole synonyymeja. Tarkoitin laadukkaalla lähinnä maukkaampaa ja monipuolisempaa. Paljon kokolihaa, äyriäisiä, kasviksia ja kaloista muitakin kuin kirjolohta. Tuoreita yrttejä, voimakkaita mausteita. Toki jonkun muun mielestä valkoinen makaroni, sika-nautajauhelia ja mauton juusto ovat laadukkaampia...

ap:n mielestä siis äyriäiset ja voimakkaat mausteet on laadukkaampaa ruokaa? tiäks ap miten paljon noi äyriäiset kerää raskasmetalleja itseensä? ja voimakkaat mausteet EI tee ruuasta laadukkaampaa, yrtit tekee mutta ei voimakkaat mausteet.

kirjolohta meillä ei syödä enää juuri koskaan, siitä syystä että se närästää. se on rehuruokittua ja se rehu maistuu ihan selkeesti kirjolohen lihassa ja aiheuttaa kauheeta närästystä.

kukaan ei oo tässä(kään) ketjussa sanonu että esim. valkonen makaroni on laadukasta ruokaa, mutta sinä olet nostanut itsesi muiden yläpuolelle sen vuoksi että teillä syödään toiselta puolen maapalloa tänne pakasteena lennätettyä tonnikalaa ja raskasmetalliäyriäisiä ;) sekä voimakkailla mausteilla ryyditettyjä lihapatoja.

se syy siihen, että ostetaan valkosta vehnää ja jauhelihaa, nakkeja yms. ei todellakaan ole se, etteikö ymmärrettäis mitä se laadukkaampi (ravintoarvollisesti siis) ruoka on, vaan se johtuu tasan siittä että luomunauta on esim. niin kallista ettei sitä joka perhe voi ostaa jatkuvasti.

en mullakaan ole aina ollu rahaa ostaa luomulihaa mutta nyt kun on niin ostan. luojan kiitos on ollu mahollisuus ostaa sitä koko sen ajan kun lapsi on ollu olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja kuu:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Lapseton:
Enemmän kasvista pöytään, lihaa ei tarvitse syödä joka päivä eikä varsinkaan joka aterialla :).

Hehee, just sain noottia ravitsemusterapeutilta, että pitäis antaa lapsille kaksi liha-ateriaa päivässä, ja kun annan kasvisruokaa niin reilusti jotain leikkelettä leivän päälle :xmas:

Oho, no onpa ollut tietämätön terapeutti.

No ei ollut, ihan se laski ruokapäiväkirjojen perusteella. Mun vaan oli pakko saivarrella, koska on olemassa ihmisiä joiden pitäisi syödä lihaa normaalia enemmän, terve ihminen joka voi syödä laajalla ruokavaliolla pärjää taas ihan hyvin ilman lihaa kokonaankin.

Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Saivar. En ole itse koskaan syönyt tai nähnyt mitään muuta versiota kuin peruslihamättöä näistä ruoista, joten sinä et valitettavasti tee riitä vakuuttamaan mua etteivätkö niitä edelleen tehtäisi laajassa mittakaavassa ;).

Kaupassa ne kulkee kai nimellä LIHAmakaronilaatikko ja LIHAperunasoselaatikko. Koska kumpikin on periaatteessa lihattomia, niitä voi vaan tehdä myös lihallisina versioina.

Laitatteko te muut viikottain jotain tyypillistä suomalaista kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa, perunoita ja jauhelihakastiketta, lihapullia tai nakkikastiketta, jauhelihakeittoa, riisiä ja broilerikastiketta, kinkkukiusausta jne.?

Mä en muista, koska olisin tehnyt mitään noista. Olen aina tykännyt laittaa hyvää ruokaa ja kokeilla uusia juttuja ja moni pelotteli, että sitten kun tulee lapsia, niin ruokalistalle täytyy vaihtaa nää perinteiset kotiruoat. Noh, ihan hyvin on lapset kasvaneet laadukkaammallakin pöperöllä, onneksi!

Eli: Mitä te syötte?

Mikä tekee jostakin ruoasta (mistä?) perinteistä kotiruokaa laadukkaampaa?

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Teet itse nakit? meillä käytetään niitä Vatajan nitriitittömiä, om ihan tarpeeksi laadukkaita meille.

Ei tarvitse välttämättä tehdä itse, ne voi myös teettää. Meillä on vuosikaudet syöty itsekaadetuista hirvenlihoista tehtyjä nakkeja ja grillimakkaroita.

Jauheliha me on jauhettu itse, samaisesta hirvenlihasta.
Lihat myllyn läpi muutaman kerran ja vakuumiin, sitten pakkaseen ja avot, ei vie lakot meidän jaukkareita B)

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
No marokolainen lihapata on kuitenkin sitä kotimaista nautaa tai possua, mitä esim. karjalanpaistissakin, tonnikalaa saa nykyään jokaisen marketin kalatiskistä (tai jopa pakasteena), samoin kampasimpukoita ja paella noin kirjoitettuna ei juuri pyttipannusta eroa. Voihan sen "perinteisen" kotiruoan naamioida uusilla mausteilla ja muka hienommalla nimellä ja kuvitella syövänsä paremmin.

Mellä suositaan fuusiokeittiötä. Esim. lohen kanssa sopii wasabi ja poron kanssa chili. Ja kumpakaan ei hankita marketista.

Niinpä. Mistä tahansa suomalaisesta ruuasta saa tex-mexiä, intialaista, kiinalaista jne kun vaan tarttuu maustehyllyssä viereiseen purkkiin. Ei se siitä mitään gourmet-ruokaa tee. Tai "ravintolatason" ruokaa. Sitäpaitsi ravintolaruoka on yleensä suolaisempaa, rasvaisempaa ja sitä on liian iso annos. Eli enpä nyt tiiä tuosta tasostakaan.

Laitatteko te muut viikottain jotain tyypillistä suomalaista kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa, perunoita ja jauhelihakastiketta, lihapullia tai nakkikastiketta, jauhelihakeittoa, riisiä ja broilerikastiketta, kinkkukiusausta jne.?

Mä en muista, koska olisin tehnyt mitään noista. Olen aina tykännyt laittaa hyvää ruokaa ja kokeilla uusia juttuja ja moni pelotteli, että sitten kun tulee lapsia, niin ruokalistalle täytyy vaihtaa nää perinteiset kotiruoat. Noh, ihan hyvin on lapset kasvaneet laadukkaammallakin pöperöllä, onneksi!

Eli: Mitä te syötte?

Jotain nopeasti/vähällä vaivalla valmistettua laadukasta tyypillistä suomalaista kotiruokaa :) en kauheasti tykkää ruuanlaitosta.

Eli keitettyjä ja raakoja kasviksia (sesongin mukaan itsekasvatettuja tai yleensäkin kotimaisia), hunajaista salaatinkastiketta (itse tarhattua), itse pyydettyä kalaa, luomumaitoa, maatilalta haettuja vapaan kanan munia ja sianlihaa, reilun kaupan täysjyväriisiä, täysjyvämakaronia, höyrytettyä ohraa, ruisleipää. Noista mainitsemistasi ainoastaan broileria emme syö, mutta muita on tullut useinkin tehtyä =)

Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:

Omat versiosi kuulostavat hyvältä kyllä.

ai? minun laajassa kasvisruokaystäväpiirissäni juuri kukaan ei käytä noiden tekemiseen minkäänlaista lihaa. ja meillä kotonakin on tehty esim. perunalaatikkoruuat AINA kalasta, ei koskaan lihasta.

Tarkoitin tuolla laadukkammalla lähinnä enemmän sellaista "ravintolatason" ruokaa, tuskin kukaan tilaa ravintolassakaan (poislukien lounaspaikat) illalliseksi nakkikastiketta. Toki raaka-aineet voi olla laadukkaita, vaikka kaupan nakkeja en kyllä laadukkaiksi kehuisi... Meidän viikon ruokalista voisi näyttää tältä:

Intialainen lammaspata
Tonnikalapihvit ja höyrytettyjä kasviksia
Kampasimpukoita ja parsaa
Metsäsienikeitto
Pinaattinen vuohenjuustosalaatti
Paella
Marokkolainen lihapata

Ja tietenkin paljon luomuaineksia, tuoreita yrttejä, mausteita, kasviksia, kotimaista kalaa, lammasta jne.

kuulostaa ihanalta, no ei meillä ole tuollaisia koskaan.

:D nää on näitä aloituksia joita mä en voi kuin ihmetellä..

"siis ooksmä joteskii parempi tai jotain kun mä en syö samaa ku suurin osa ihmisiä syö" :D :D :D aloitus huokuu oman hännän nostoa, nololla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Tarkoitin tuolla laadukkammalla lähinnä enemmän sellaista "ravintolatason" ruokaa, tuskin kukaan tilaa ravintolassakaan (poislukien lounaspaikat) illalliseksi nakkikastiketta. Toki raaka-aineet voi olla laadukkaita, vaikka kaupan nakkeja en kyllä laadukkaiksi kehuisi... Meidän viikon ruokalista voisi näyttää tältä:

Intialainen lammaspata
Metsäsienikeitto
Paella
Marokkolainen lihapata

Ja tietenkin paljon luomuaineksia, tuoreita yrttejä, mausteita, kasviksia, kotimaista kalaa, lammasta jne.

kuulostaa ihanalta, no ei meillä ole tuollaisia koskaan.

mitäkö? No joo pasta menee hyvin alas. sitä on meillä lasten pyynnöstä usein.

lähiruokaa: kotimainen kaali, kotimaiset muikut, ruisleipä, peruna (jossa paljon c-vitamiinia), näimä esim. on meidän eksoottista perusruokaa.

Tai oletan että nämä olisivat herkkua ja eksoottista ruokaa jossain muualla, suomessa halpaa ja terveellistä ja ekologista.

Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:
Väitithän sä tekeväs nimenomaan laadukkaampaa ruokaa kun perinteiset suomalaiset kotiruuat.

Laadukas ja gourmee eivät ole synonyymeja. Tarkoitin laadukkaalla lähinnä maukkaampaa ja monipuolisempaa. Paljon kokolihaa, äyriäisiä, kasviksia ja kaloista muitakin kuin kirjolohta. Tuoreita yrttejä, voimakkaita mausteita. Toki jonkun muun mielestä valkoinen makaroni, sika-nautajauhelia ja mauton juusto ovat laadukkaampia...

ap:n mielestä siis äyriäiset ja voimakkaat mausteet on laadukkaampaa ruokaa? tiäks ap miten paljon noi äyriäiset kerää raskasmetalleja itseensä? ja voimakkaat mausteet EI tee ruuasta laadukkaampaa, yrtit tekee mutta ei voimakkaat mausteet.

kirjolohta meillä ei syödä enää juuri koskaan, siitä syystä että se närästää. se on rehuruokittua ja se rehu maistuu ihan selkeesti kirjolohen lihassa ja aiheuttaa kauheeta närästystä.

kukaan ei oo tässä(kään) ketjussa sanonu että esim. valkonen makaroni on laadukasta ruokaa, mutta sinä olet nostanut itsesi muiden yläpuolelle sen vuoksi että teillä syödään toiselta puolen maapalloa tänne pakasteena lennätettyä tonnikalaa ja raskasmetalliäyriäisiä ;) sekä voimakkailla mausteilla ryyditettyjä lihapatoja.

se syy siihen, että ostetaan valkosta vehnää ja jauhelihaa, nakkeja yms. ei todellakaan ole se, etteikö ymmärrettäis mitä se laadukkaampi (ravintoarvollisesti siis) ruoka on, vaan se johtuu tasan siittä että luomunauta on esim. niin kallista ettei sitä joka perhe voi ostaa jatkuvasti.

en mullakaan ole aina ollu rahaa ostaa luomulihaa mutta nyt kun on niin ostan. luojan kiitos on ollu mahollisuus ostaa sitä koko sen ajan kun lapsi on ollu olemassa.

peesi tälle. meillä tosin ostetaan luomuna vaan prisman naudan jauhelihaa.

mutta muuten peessaan kaikkea tässä. tosi junttimainen aloitus.

Intialainen lammaspata
Metsäsienikeitto
Paella
Marokkolainen lihapata

Mutta täähän on ihan suomalaista perusmättöä poislukien tonnikalan ja kampasimpukan, joita et tuoreena tästä maasta saa, se on fakta. Kuulostaa aika ysäriltä tuo sinun ruokalistasi. Jos trendikästä ruokaa haluat laittaa, siirry lähellä tuotettuun ruokaan Suomi-mausteilla.

No mitäköhän ne ap:n ei-perinteiset ruoat sitten ovat? Uskaltaako lapset syödä koulussa perinteisiä ruokia, jos eivät ole niihin kotona tottuneet?

ja miksi ap:n mielestä ne erikoisemmat ruoat on laadukkaampia ruokia :D
meillä syödään sekä että. sekä perinteistä suomalaista että hieman erilaisempiakin. hyvähän se on osata lapsen syödä kaikkea. muuten on koulussa ja eskarissa vähän pulassa jos ei ole tottunut makaronilaatikkoihin ja hernekeittoihin

Alkuperäinen kirjoittaja V:
Mutta täähän on ihan suomalaista perusmättöä poislukien tonnikalan ja kampasimpukan, joita et tuoreena tästä maasta saa, se on fakta. Kuulostaa aika ysäriltä tuo sinun ruokalistasi. Jos trendikästä ruokaa haluat laittaa, siirry lähellä tuotettuun ruokaan Suomi-mausteilla.

Joo, suomalaiset perusmättömausteet ovat inkivääri, garam masala ja korianteri. Kaikkihan niitä käyttää arkiruuissaan joka päivä :laugh:

Ja luuletko, ettei Intiassa 2010-luvulla enää syödä lammasta, tai Marokossa lihapataa?

Missä mielikuvitusmaailmassa sä oikein elät? Miten sinne pääsee?

Yhteistyössä