Oma alkoholinkäyttö häiritsee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kielonkukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kielonkukka"

Vieras
eli olen juonut 15-vuotiaasta asti enemmän tai vähemmän. Nuorempana enemmän. Nyt pidän tarkasti rajan, ettei juominen mene yli suurkulutuksen rajan (max 16 annosta viikossa, ei kerralla 5 annosta enempää). Saatan juoda esim. ke-iltana kaksi siideriä lasten nukkuessa. Viikonloppuna teen yleensä hyvää ruokaa ja juon viinipullollisen (miehelle yksi lasi, ettei mene yli 5 annoksen). Noin kerran kuussa juon enemmän. Krapula on siis noin kerran kuussa.

Elämässä kaikki on hyvin. On hyvä työpaikka, ihanat lapset, oma koti, harrastuksia. No, ehkä työ stresssaa ja vaatii paljon, siitähän saa hyvän selityksen, että välillä tarvitsee rentoutuakseen muutaman siiderin.

En koe olevani mikään alkoholisti, joten AA ei minulle sovi. En ole koskaan juomisen takia pois töistä tai töpeksi muutenkaan. Häiritsee vaan tuo tissuttelu ja kovasti yritän vähentää, mutta vaikeaa se on. Olen käynyt keskustelemassa asiasta lyhyterapiassa (ihan hyödytöntä, terapeutti vain nyökytteli, että alkoholi rentouttaa, hänestä se ei ollut suurempi ongelma). Mitähän tässä voisi vielä tehdä, vinkkejä.

Uh, luulin saavani niskaani kamalan ryöpytyksen ja kirjoitin jo valmiiksi puolustelevaan sävyyn... Mutta en taidakaan olla juoppo äiti tämän palstan mukaan.

Oih, kiitos. Joskus luon täältä palstalta jonkun äidin valituksia miehensä juomisista. Määrät olivat jotain minun luokkaani muistaakseni. Mies luokiteltiin alkoholiongelmaiseksi. Aloin pohtia, että onko minun käsitykseni aivan väärät, yleisen kohtuusajattelun vastaisia... Ehkä taas saan vähennettyä vaikkapa nuo viikkosiiderit pois ja tissuttelen vain sen melkein viinipullollisen ruokaa laittaessani viikonloppuna.

Alkoholilsmin perusmääritelmä ei taida lähteä siitä käytetystä määrästä, vaan siitä tavasta kuinka ja mihin sitä käytetään. Pitääkö sinun esim. varmistella, että taatusti on se viinipullo viikonlopulle tai siiderit illalle?

Mielestäni jos itse koet asian ongelmaksi, niin silloin se myös sitä on. Nyt sait taas "hyvän syyn" juomiseen kun sinua ei teilattu. Ja totta on, että jos mies joisi noin, hän saisi täällä teilauksen! Oma mielipiteeni on myös se, että käytät hieman liikaa alkoholia. Ja se, että on vaikeaa vähentää, kertoo ongelmasta.

Mun mielestä tossa ei se määrä ole varsinaisesti ongelma, mutta jos ap ei voi olla juomatta, on ehkä ongelma. Pitää pikemminkin miettiä, että jos ei saakaan viikonloppuna sitä viinipulloa, niin haittaako? Mitä tapahtuu?

Hmm. Esim. toi että työt ei oo kärsinyt juomisesta ei välttämättä kerro mitään. Mä käytin suonensisäisiä huumeita aiemmin ja hoidin työt samalla.
Mutta kyllä mun mielestä just toi jo miettiminen että onko sulla ongelmaa ehkä kertoo siitä että jotain on.

Jos lopettaminen on vaikeaa, olisiko mahdollista vaihtaa ne "viikkosiiderit" vaikka alkoholittomaan siideriin? Ostaa yhden viinipullon sijasta vaikka kaksi pikkolopulloa ja nautiskella vaan ne?

Oleppas vaikka pari viikkoa juomatta mitään ja jos siihen pystyt ilman ongelmaa niin kaikki hyvin. Mutta toi että sä lasket "ettei mee yli sallitun annostuksen" ni kuulostaa jo että jonkin asteinen ongelma sulla on...

Miesten juominen tällä palstalla käsitellään usein niin, että "Perkele taas mies juo..." - - esittämättä miehen omaa näkökulmaa/ henkilökohtaisia syitä juomiseen. Kielonkukka juuri selitti hienosti syynsä juomiseen, pahoittelevaan sävyyn, kertoi ettei juominen häiritse normaalielämää... Joten niin, vaikka määrä on suuri, niin asiallinen teksti ansaitsee asiallisia vastauksia.

Omasta mielestä muuten on liikaa juoda kerran kuussa itsensä krapulakuntoon, mutta se tuntuu olevan lähipiirissäkin ylesesti hyväksytty normi.

Eli kyllä minulla ongelma on, sitä en kiellä. Ehkä se ei aivan mene virallisen alkoholiongelman sisään. Eikä nyt muiden nyökyttelyt minulta sitä ongelmaa poista tai että saisin sillä luvan juomiselleni. Haluan vähentää, kaipasin vinkkejä. Itse keksinkin, että jätän viikkosiiderit pois. Viikonloppuna sallin itselleni vielä viiniä. Ehkä askel askeelta lähden etenemään ja jätän senkin joka toinen viikonloppu pois. Mutta joo, ei oikeastaan tapahdu mitään, jos en joku viikonloppu juo. Ajattelen vain, että ostan sitten seuraavana viikonloppuna. Miksikään täysraittiiksi en edes halua.

[QUOTE="kielonkukka";24418614]On hyvä työpaikka, ihanat lapset, oma koti, harrastuksia. No, ehkä työ stresssaa ja vaatii paljon, siitähän saa hyvän selityksen, että välillä tarvitsee rentoutuakseen muutaman siiderin.[/QUOTE]

Määrät eivät tosiaan mitään kohtuuttomia ole, mutta tuo yllälainattu on selvä hälytysmerkki. Lähipiiristä löytyy tapaus, joka otti silloin tällöin rentoutuakseen illalla lasin tai pari viiniä. Parin vuoden päästä rentoutuminen vaati pari tai kolme lasia. Jossakin vaiheessa sitä rentoutumisen tunnetta ei saanut kuin vasta pullollisen jälkeen. Lähes joka päivä.

Minulla on joka vuosi tipaton tammikuu ja se ei aiheuta ongelmia. Mutta haluaisin kyllä päästä tästä tavastani ja tässä sitä pohdiskelenkin, miten voisi edetä...

[QUOTE="juoppo";24418881]Määrät eivät tosiaan mitään kohtuuttomia ole, mutta tuo yllälainattu on selvä hälytysmerkki. Lähipiiristä löytyy tapaus, joka otti silloin tällöin rentoutuakseen illalla lasin tai pari viiniä. Parin vuoden päästä rentoutuminen vaati pari tai kolme lasia. Jossakin vaiheessa sitä rentoutumisen tunnetta ei saanut kuin vasta pullollisen jälkeen. Lähes joka päivä.[/QUOTE]

Tota, kuten tuossa alussa kerroinkin, join aiemmin enemmän. Eli suunta on kokoajan ollut laskeva, mutta edelleen mielestäni juon liikaa ja pohdin liikaa esim. mitä viiniä joisin sen ja sen ruoan kanssa. Olen kyllä kulinaristi, mutta tuolla hyvä ruoka/viini yhdistelmällä enemmänkin oikeutan juomistani kuin muuta.

Sen huomasin, että osan mielestä määrät ovat suuria, osan mielestä eivät kohtuuttomia. Tärkeintä omalla kohdalla on nyt se, että minusta määrät ovat liikaa. En halua pienten lasten äitinä tarvita alkoholia siinä määrin kuin tarvitsen. Ja vinkkejä otetaan vastaan :)

Osta välilä alkon sijaan jotain kivennäisvettä tai limua kaappiin ja lipittele sitä. Joillain toimii se sellaisena "sijaistoimintona". Ja keksi muuta tekemistä, ettet istu ja mieti, että olispa nyt viiniä..

Osta välilä alkon sijaan jotain kivennäisvettä tai limua kaappiin ja lipittele sitä. Joillain toimii se sellaisena "sijaistoimintona". Ja keksi muuta tekemistä, ettet istu ja mieti, että olispa nyt viiniä..

No, tämä ei oikein toimi. Touhuan kokoajan aamusta iltaan, töitä on sekä kotona että töissä. Iltaisin saatan istahtaa telkun ääreen ja silloin lipitän siiderini. Mitään muuta tekemistä en enää jaksaisi keksiä! Vichyä, limuja yms. on aina kaapissa ja niitä tuleekin juotua.

Mä itse join liikaa ennen lapsiani, ja nyt vasta olen huomannut että se oli mulle ongelma vaikka joinkin pääsääntöisesti vain viikonloppuisin. Mä sillä "jaksoin viikon" kun tiesin että perjantaina voi ottaa eli mä niin sanotusti elin sille juomiselle.

Minuakin häiritsee oma alkoholinkäyttöni. Perjantaina olin kotona ihan yksin eli oli loistava tilaisuus tyhjentää viinakaappia. Joinkin sitten vain yhden ainoan viskin. Säälittävä suoritus.

Sama täällä. Ja lisäksi lähipiirikin huomauttelee alkoholinkäytöstäni: henkilö, jonka olen tuntenut kuusi vuotta ja jonka kanssa käydään erinäisissä riennoissa yhdessä, totesi ettei ole ikinä nähnyt mun juovan edes sanuakaljaa. Het nousi karvat pystyyn ja piti alkaa puolustautua että kyllä mä joskus hellepäivän päätteeksi saatan juoda oluen tai majiton. Niin kerta.

[QUOTE="vempula";24418962]Mä itse join liikaa ennen lapsiani, ja nyt vasta olen huomannut että se oli mulle ongelma vaikka joinkin pääsääntöisesti vain viikonloppuisin. Mä sillä "jaksoin viikon" kun tiesin että perjantaina voi ottaa eli mä niin sanotusti elin sille juomiselle.[/QUOTE]

Aika hyvin määritelty. Itsessäni tunnistan samaa. Ja nyt olen alkanut pohtia, että ehkä kuormitan itseäni liikaa. Ehkä on aika hellittää jostain päästä. Pohdin, että alan tehdä 80 % työaikaa, niin sekin voi vähentää yhden "rentotumissiiderin" viikossa.

Mulla toimi tuo limpparin lipittäminen.. pääasia että oli jotain hiilihapollista oluen korvikkeena. Oli samat mietteet kuin sinullakin, tosin viikolla en ole koskaan juonut, mutta ennen join kahtena iltana viikonloppuna n. 12 annosta yhteensä eli se kerta-annos ylittyi.

Entä jos vähennät vaan hieman? Eli viikolla tissuttelut siirrät limpparin juomiseen ja aina joskus jätät vaan yhden viikonlopun välistä kokonaan? Mietin kun aika tarkkaan lasket omia juomiasi ja itse teen tuota samaa, että oletko alkoholistiperheestä lähtöisin..? Oma isäni oli alkoholisti ja siksi kyttään omaa juomistani, lasken tarkkaan paljon juon ja onko suunta nouseva vai laskeva jne. En halua päätyä samaan kuin isäni..

Yhteistyössä