T
Tunteeton vaimo
Vieras
Olen ollut mieheni kanssa jo parikymppisistä lähtien, parikymmentä vuotta. Kumpikaan ei ole seurustellut koskaan muiden kanssa. Mieheni on ilmeisesti rakastanut minua aina, mutta itseäni epäilyttää, olenko rakastanut miestäni oikeastaan koskaan. Hän on merkinnyt minulle tärkeää ystävää ja ollut melkein ainoa oljenkorteni, sillä minun on ollut aina vaikea saada ja pitää kavereita. Mieheni on ollut turva, joka ei ole koskaan minua jättänyt. Nykyisin meillä on lapsia ja mieheni on upea isä. Hän antaa perheensä eteen paljon. Hän ansaitsisi puolison, joka todella rakastaisi häntä, mutta minusta tuntuu, etten pysty siihen. Koen olevani tunteeton häntä kohtaan, vaikka haluaisin häntä rakastaa. Yhdessä olemme kokeneet vaikeita asioita ja elämä on ollut suurelta osin kamppailemista ongelmien kanssa. En ole pysähtynyt miettimään parisuhdettamme, koska mieheni on ollut ainoa tukeni. Jos minulla ei olisi häntä, minulla ei olisi juuri ketään läheistä. Kuitenkaan en rakasta häntä, niin kuin puolisoa tulisi rakastaa. Mieheni tietenkin huomaa sen, vaikka en sitä suoraan ilmaisekaan. Sanon, että parisuhteessa ongelmamme johtuvat siitä, ettei meillä ole yhteistä aikaa ja harrastuksia, tuskin jutunaiheitakaan. Kuitenkin todellisuudessa minulla ei vain ole syviä tunteita häntä kohtaan, eikä niitä voisi olla, vaikka kuinka yrittäisimme harrastaa yhdessä. En käsitä, miksi olen näin tunteeton puolisoani kohtaan. Ehkä hän vain ei ole oikea minulle. Olen aina kokenut, etten saa häneen sellaista kontaktia kuin toivoisin: ei katsota silmiin, ei olla innostuneita toistemme jutuista tms. Ei ole kemiaa. Nyt ahdistaa, kun emme haluaisi hajottaa perhettämme lasten vuoksi. Kumpikin ollaan heille yhtä tärkeitä ja halutaan olla päivittäin heidän kanssa. Mutta miten voimme pitää perheen yhdessä, kun meillä vanhemmilla parisuhde ei toimi?
Nyt jälkikäteen osaan olla viisas ja tiedän, että meidän olisi pitänyt jo aikoinaan erota ennen kuin oli lapsia ja oltiin nuoria. Oman epävarmuuteni vuoksi en ole koskaan uskaltanut erota miehestäni ja nyt se tuntuu myöhäiseltä. Erosta tulisi tosi pahaa jälkeä, mutta niin tuntuu tulevan yhdessä olemisestakin, kun en rakasta miestäni. Erossa kärsijöitä olisivat lapset, yhdessä pysyessä kärsii mieheni ja myös minä itse.
Tunnen itseni huonoksi ja tunteettomaksi (lapsia tietenkin rakastan valtavasti). Olen pilannut mieheni elämän. Miksi olen pysynyt tässä suhteessa vuosikaudet, johtuu siitä, että aina olen ollut epävarma ja yksinäinen ihminen. En ole rohjennut seurata tunteitani, vaan olen ripustautunut mieheeni. Lapsuudessani itsetuntoni kai mureni niin, ettei minulla ole ollut selkärankaa rakentaa toisenlaista elämää. On todella ikävää, että mieheni joutui "uhrikseni".
Mitä voimme tehdä? Taitaa olla ero edessä, vaikka se niin hirveältä tuntuu. Enkä tiedä, miten siitä selviän. Mieheni selviää kyllä ja se on hänen parhaakseen. Ehkä hän vielä löytää vierelleen ihmisen, joka häntä rakastaa. Itselleni en uskalla parisuhdetta toivoa, sillä ehkä omat tunteet eivät siinäkään riittäisi pitkälle ja tuottaisin vain pettymyksen toiselle.
Tilanteemme tuntuu tosi pahalta. Osaisiko joku sanoa jonkun tukea antavan sanasen? Jonkun varmaan tekisi mieli sanoa, että olen hirveä ihminen, kun olen pilannut puolisoni elämän. Turha sanoa, sillä tiedän sen jo...
Nyt jälkikäteen osaan olla viisas ja tiedän, että meidän olisi pitänyt jo aikoinaan erota ennen kuin oli lapsia ja oltiin nuoria. Oman epävarmuuteni vuoksi en ole koskaan uskaltanut erota miehestäni ja nyt se tuntuu myöhäiseltä. Erosta tulisi tosi pahaa jälkeä, mutta niin tuntuu tulevan yhdessä olemisestakin, kun en rakasta miestäni. Erossa kärsijöitä olisivat lapset, yhdessä pysyessä kärsii mieheni ja myös minä itse.
Tunnen itseni huonoksi ja tunteettomaksi (lapsia tietenkin rakastan valtavasti). Olen pilannut mieheni elämän. Miksi olen pysynyt tässä suhteessa vuosikaudet, johtuu siitä, että aina olen ollut epävarma ja yksinäinen ihminen. En ole rohjennut seurata tunteitani, vaan olen ripustautunut mieheeni. Lapsuudessani itsetuntoni kai mureni niin, ettei minulla ole ollut selkärankaa rakentaa toisenlaista elämää. On todella ikävää, että mieheni joutui "uhrikseni".
Mitä voimme tehdä? Taitaa olla ero edessä, vaikka se niin hirveältä tuntuu. Enkä tiedä, miten siitä selviän. Mieheni selviää kyllä ja se on hänen parhaakseen. Ehkä hän vielä löytää vierelleen ihmisen, joka häntä rakastaa. Itselleni en uskalla parisuhdetta toivoa, sillä ehkä omat tunteet eivät siinäkään riittäisi pitkälle ja tuottaisin vain pettymyksen toiselle.
Tilanteemme tuntuu tosi pahalta. Osaisiko joku sanoa jonkun tukea antavan sanasen? Jonkun varmaan tekisi mieli sanoa, että olen hirveä ihminen, kun olen pilannut puolisoni elämän. Turha sanoa, sillä tiedän sen jo...