Omistusasunnosta vuokralle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mammakas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mammakas"

Vieras
Olisi edessä omistusasunnon myyminen vauvan syntymisen takia, nykyinen asunto käy aivan liian pieneksi.
Ollaan päätetty muuttaa vuokralle, mutta mitenhän asia on järkevintä hoitaa? Esim. etsiä ensin vuokra-asunto ja vasta sitten myydä oma pois? Onko edes helppoa löytää vuokra-asuntoa, jos on omistusasunto, vaikkakin se on liian pieni? Helsingissä kun asutaan, niin pelottaa, että löytyykö meille asuntoa.

Siinä se ongelma tuleekin vastaan jos saatte pian myytyä, ja teillä ei ole asuntoa valmiina eikä tietoa milloin saatte.
Kannattaisi sii ainakin hakemuksia laittaa jo vuokra-asuntoihin.

Kaupungilta ei ainakaan saa asuntoa jos on oma asunto tai joutuu kyllä jonon hänille.
Jos olisin sinä niin etsisin ensiksi asunnon ja sitten oma myyntiin. Itse olen myynyt asunnon ja sitten etsinyt hesasta vuokra-asuntoa ja ei ollut kaukana etten joutunut kodittomaksi. Piti olla röyhkeä ja valpas, ne asunnot menevät heti.

Kaupungilta ei ainakaan saa asuntoa jos on oma asunto tai joutuu kyllä jonon hänille.
Jos olisin sinä niin etsisin ensiksi asunnon ja sitten oma myyntiin. Itse olen myynyt asunnon ja sitten etsinyt hesasta vuokra-asuntoa ja ei ollut kaukana etten joutunut kodittomaksi. Piti olla röyhkeä ja valpas, ne asunnot menevät heti.

Sitä vähän pelkäsinkin. Tuossa tietysti riskinä se, jos asunto ei mene nopeasti kaupaksi ja joutuu maksamaan sekä omaa asuntoa, että vuokra-asuntoa..

[QUOTE="mammakas";29737279]Sitä vähän pelkäsinkin. Tuossa tietysti riskinä se, jos asunto ei mene nopeasti kaupaksi ja joutuu maksamaan sekä omaa asuntoa, että vuokra-asuntoa..[/QUOTE]

Mielummin se kuin sakot siitä, ettei asunto vapaudu ajoissa.

Riippuu vähän mistä oot minkälaista asuntoa hakemassa. Voithan laittaa oman asunnon kaupanehdoksi, että vapautuu vaik 3 kk päästä kaupanteosta. Kyl 3kk jonkun asunnon löytää.

Ootteko oikeesti miettiny kannattaako vuokra-asuminen? Helsingissä vuokrat yleensä niin kovat, että sillä maksaa jo lainan ja vastikkeet.

Eikö teillä ole muita lapsia? Vauvahan ei vielä tilaa kaipaa. Itse kyllä sinnittelisin, kunnes olisi varaa ostaa suurempi omistusasunto. Vuokralle muuttamisessa ei ole mitään järkeä.

Eikö teillä ole muita lapsia? Vauvahan ei vielä tilaa kaipaa. Itse kyllä sinnittelisin, kunnes olisi varaa ostaa suurempi omistusasunto. Vuokralle muuttamisessa ei ole mitään järkeä.

:O Mulla ei olisi hermot kestäny jos noin pinessä tilassa olisin asunut vauvan kanssa. Kyllähän vauvallakin pitää olla tila missä nukkua ilman telkkarin tai tietokoneen hälinää. Ja vanhemilla pitää olla tila jossa voi olla pitää elämisen ääniä, kun lapsi nukkuu. Ja töissä käyvällä on oikeus nukkua edes jonkinlaisessa hiljaisuudessa.

Hermot tässä onkin koetuksella :D Aika tiivistä yhteiseloa. Tulot ovat muuttuneet viimeisen vuoden aikana sen verran työttömyyden takia, että ei uskalla muuta kuin hakea vuokralle.

Me ollaan suunnittelemassa samaa. Laitoin hyvissä ajoin hakemuksia vuokrafirmoihin jollain arvatulla päivämäärällä milloin tarvitaan asuntoa, mutta näissä olin vielä aika vaativa sijainnin suhteen. Myydään omamme ensin ja sitten aiotaan vaan toivoa parasta, että löydetään sopiva vuokra-asunto riittävän nopeasti. Meillä on sen tyyppinen asunto sellaisella sijainnilla, jossa kestää todennäköisesti kuukausia myydä, puoli vuottakin on vielä ihan normaali tällä hetkellä, joten en halua riskiä, että maksetaan pahimmassa tapauksessa puoli vuotta tai jopa vuosi vuokraa turhaan.

Eli pidetään peukut pystyssä ja toivotaan parasta. Luotetaan, että joku asunto saadaan jostain päin kaupunkia ja otetaan riski, ettei ehkä saada kovin mieluisalta sijainnilta tai muutenkaan täydellistä.

Yksiöt menee kyllä hyvin Helsingissä kaupaksi varsinkin jos sijainti on hyvä. Laittaisin asunnon myyntiin ja alkaisin hakea vuokra-asuntoa. Vapautumisesta voitte sitten neuvotella sen mukaan miten teidän tuleva asunto löytyy. Kovin ronkeli ei ehkä vuokra-asunnon kanssa olla mutta jos haette laajalta alueelta niin eiköhän se löyty. Kaupungin asuntoa ette löydä ja isommat on kyllä aika hintavia.. paljonko on teidän maksimivuokra? Se kannattaa päättää ennen kun haun alottaa jotta tietää mitkä on mahdollisuudet. Huonoin vaihtoehto on jos käytätte nykyisen asunnon myynnistä saamanne rahat vuokriin, jolloin suurempi omistusasunto on entistä kauempana.

Jos nykyisen asunnon sijainti on hyvä, oisko vaihtoehtona ostaa suurempi edullisemmalta alueelta? Vuokraan tosiaan uppoaa perheasunnoissa helposti tonni ja sillä jo maksaa lainaa +vastikkeen omastakin.

Onhan teillä myös se vaihtoehto että laitatte nykyisen asuntonne vuokralle (yksiö menee kyllä) ja myytte sitten vuokrattuna jos ei heti mene kaupaksi. Myydä voi vuokrattunakin ja tällöin asunto ei ole tyhjillään odottamassa uutta omistajaa.

Henkilökohtaisesti tuossa tilanteessa kyllä muuttaisin syrjempään ja ostaisin pienen kaksion. Tosin en tiedä nykyisessä tilanteessa, jos toinen teistä on työtön ja toinen äitiyslomalla, että saatteko lainan. Riippuu varmaan siitä, onko sinulla vakituinen paikka odottamassa. Kannattanee kysyä useammasta pankista.

Itse lähtisin ihan vaikka Vantaalle tai kehyskuntiin saakka, teitähän ei nyt mikään pakota asumaan Helsingissä. Parin vuoden päästä taas sen kämpän voisi myydä ja muuttaa vaikka takaisin Helsinkiin kaksioon, jos työkuviot molemmilla ok.

Meillä taas tuotiin lapsi isossa omakotitalossa ihan nukkumaan päivisin telkkarihuoneeseen, ettei totu liian hiljaiseen elämään ja yöllä sitten nukuttiin itsekin ja lapsi makuuhuoneessa. Sen takia ei olisi tarvinnut enempää tilaa, että lapsi tarvitsisi rauhaa nukkua.

Meillä taas tuotiin lapsi isossa omakotitalossa ihan nukkumaan päivisin telkkarihuoneeseen, ettei totu liian hiljaiseen elämään ja yöllä sitten nukuttiin itsekin ja lapsi makuuhuoneessa. Sen takia ei olisi tarvinnut enempää tilaa, että lapsi tarvitsisi rauhaa nukkua.

Mikäs siinä jos haluaa mennä kahdeksalta nukkumaan ja seksi kumppanin kanssa ei kiinnosta.

Helsingin yksiöissä on hinnat räjähtäneet käsiin ja ostotarjouksia tulee ennen virallista esittlyä jo. Ei ole mitään pelkoa, ettei saisi myytyä, jos hinta noudattaa alueen hintatasoa.

Voisitko mielestäni kyllä kans muuttaa Vantaalle tai jonnekin junaradan varteen, koska ei ole mitään syytä olla Helsingissä, jos rahat ei riitä.

Yhteistyössä