on aivan kamalaa pakottaa lapsi syömään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Meillä mennään tyyliin, "pitää syödä reippaasti, mutta kaikkea ei ole pakko syödä". Tunnen kanssa yhden naisen joka miehensä lapset pakottaa syömään. Mahaa ei kuulemma saa täyttää leivällä (taitaa olla liian kallista) vaan pottua ja soossia (siis tarjolla oleva ruoka) on syötävä ja lautanen tyhjäksi ennen ku saa nousta pöydästä.

tuota, mun mielestä on ihan hyvä periaate että lautanen syödään tyhjäksi, ennen sitä ei nousta pöydästä, ja leivällä ei myöskään mahaa täytetä..
toki annos pitää olla lapselle tarkoitettu ja jos ei yksinkertaisesti jaksa niin ei jaksa.. mutta sitten ei myöskään anneta sitä jälkkäriä vaikka sitä olisi tarjolla niin oppii lapsi ettei kannata "ketkuilla" jaksamisen kanssa.. eikä ylimääräisiä välipaloja kun se nälkä iskee puolentunnin päästä ruokailusta...
mua hirvittää katsella sellaista riekkumista ruokapöydässä että rääsitään vähän lautasta sitte ilmotetaan ettei jaksa/ei tykkää ja lähdetään leikkimään.. sitten siinä kuitenkin kieputaan koko ruokailun ajan ottamassa lusikallinen tai kaksi sitä ruokaa, pummitaan leipää ja vaaditaan jätskii ym. jos on nälkä niin syödään ruoka, jos ei niin mennään pois pöydästä!!
samaten olen huomannut että tuttava perheissä käytössä tämä että lapsi haluaa vaikka banaania välipalaksi, ottaa haukun ja ilmoittaa ettei tykkää ja että haluaa jotain muuta.. kaikesta tarjottavasta sama juttu.. ei ymmärrä tämä äiti sellaista.. jos vaatimalla vaatii jotain niin se on sitten syötävä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi sitten laitatte sitä ruokaa niin paljon että lapsi ei JAKSA SYÖDÄ. Tuo on kyllä sellaista valehtelua joko teidän tai lapsenne puolelta. Jos sitä ruokaa ei ole saanut kolmeen tuntiin ja lautasella on kolme lusikallista niin varmasti lapsi sen jaksaa syödä, kyse on vaan siitä haluaako taistella vanhempien toivetta vastaan ja useat vanhemmat ei tajua että lapsi vaan kiukuttelee. Eihän sitä ruokaa saa laittaa enempää kuin lapsi varmasti jaksaa syödä. Mutta jos lapselle opetetaan että jos ruoka ei kelpaa niin äiti laittaa jotain muuta, niin mennään kyllä kasvatuksessa pahasti metsään.

laitan yleensä aina samanverran lautaselle mitä lapsi ylensä on syönyt, osaa kyllä pyytää lisää jos haluaa ja välillä on tosiaan niitä päiviä ettei ruoka maistu vaikka olisi kuinka lemppariruokaa. ei minulle itsellenikään aina ruoka maistu, mutta en ole silti nälkään kuollut tai ole ylipainoinen. jälkiruokia meillä on todella harvoin ja silloin yleensä lapset kyllä kiltisti syö lautasen tyhjäksi jos tietävät että saa herkkua ja jos eivät syö niin eivät he kyllä jälkkäriäkään sitten pyydä kun eivät sitäkään jaksaisi syödä. yleensä meillä on vain yhtä ruokalajia tarjolla mutta jos on sellaista ruokaa mistä lapset eivät pidä ja me miehen kanssa pidetään niin valmistan sitten lapsille jonkun toisen ruoan jota he syövät. meillä on hernekeitto sellainen että tyttö ja mies niitä yö mutta minä ja poika ei tykätä, joten välillä laitan miehelle ja likalle hernaria ja itselleni ja pojalle sitten vaikka pinaattikeittoa jota poika syö, mutta tyttö taas ei. mielestäni on typerää pakottaa syömään jotain ruokaa mistä ei kertakaikkiaan pidä, itsellänikin on muutama ruoka mitä en koskaan syö koska en pidä siitä. ja pienenä minulla oli usein sillain että jos olin syönyt jotain ruokaa ja tulin samana päivänä oksennustautiin niin en pystynyt pitkään aikaan syömään kyseistä ruokaa jonka olin oksentanut.

Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Meillä mennään tyyliin, "pitää syödä reippaasti, mutta kaikkea ei ole pakko syödä". Tunnen kanssa yhden naisen joka miehensä lapset pakottaa syömään. Mahaa ei kuulemma saa täyttää leivällä (taitaa olla liian kallista) vaan pottua ja soossia (siis tarjolla oleva ruoka) on syötävä ja lautanen tyhjäksi ennen ku saa nousta pöydästä.

tuota, mun mielestä on ihan hyvä periaate että lautanen syödään tyhjäksi, ennen sitä ei nousta pöydästä, ja leivällä ei myöskään mahaa täytetä..
toki annos pitää olla lapselle tarkoitettu ja jos ei yksinkertaisesti jaksa niin ei jaksa.. mutta sitten ei myöskään anneta sitä jälkkäriä vaikka sitä olisi tarjolla niin oppii lapsi ettei kannata "ketkuilla" jaksamisen kanssa.. eikä ylimääräisiä välipaloja kun se nälkä iskee puolentunnin päästä ruokailusta...
mua hirvittää katsella sellaista riekkumista ruokapöydässä että rääsitään vähän lautasta sitte ilmotetaan ettei jaksa/ei tykkää ja lähdetään leikkimään.. sitten siinä kuitenkin kieputaan koko ruokailun ajan ottamassa lusikallinen tai kaksi sitä ruokaa, pummitaan leipää ja vaaditaan jätskii ym. jos on nälkä niin syödään ruoka, jos ei niin mennään pois pöydästä!!
samaten olen huomannut että tuttava perheissä käytössä tämä että lapsi haluaa vaikka banaania välipalaksi, ottaa haukun ja ilmoittaa ettei tykkää ja että haluaa jotain muuta.. kaikesta tarjottavasta sama juttu.. ei ymmärrä tämä äiti sellaista.. jos vaatimalla vaatii jotain niin se on sitten syötävä...

Täysin samaa mieltä kanssasi!!