on niin paha mieli.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Kaikilla ON todellinen mahdollisuus hoitaa lapset kotona kunnes lapsi täyttää 3-vuotta.
On ihan omasta kulutuksesta ja omien menojen priorisoinnista kiinni miten pärjää. Toiset ruikuttaa köyhyyttä kun on 300 000 ? lainat niskassa ja pakko painaa työtä että saa 1000 ? lainakulut maksettua.

EI KUULE 300 000 EURON VELKOIHIN MIKÄÄN 1000 EURON KUUKAUSILYHENNYS RIITÄ. JA IHAN VARMAAN JOS ON KAKSI MATALAPALKKA-ALAN IHMISTÄ YHDESSÄ, EI KOTIHOIDONTUKI PITKÄLLE RIITÄ. VUOKRATKIN ON NYKYISIN JO NIIN KOVIA.

Alkuperäinen kirjoittaja töihin pakosta menijä:
Tehtäköön alkuun selväksi, etten mitenkää arvostele sua! Hienoa, että hoidat lapsesi ja olet järjestänyt asiasi niin, että voit olla kotona. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että koska sä yh:na pärjäät, että muutkin pärjäisivät. Esim. mä tunnen kolmen lapsen yh:n, joka on lastensa kanssa kotona ja asuu isossa asunnossa. Käyvät joka vuosi ulkomaanmatkalla, lapset harrastavat, ovat siististi puettuja jne. Isä on kuvioissa, mutta työtön, joten ei osallistu rahallisesti lasten elatukseen. Äiti suunnittelee pakon edessä töihin paluuta kuuden tunnin päivälle - jos ei suostuta irtisanoutuu. Miksi? Hänelle on rahallisesti ihan sama käykö töissä vai ei, koska hän elää yhteiskunnan tuilla. Ja tämä ei ole mikään kritiikki, mieluummin ne tukieurot saavat mennä tälle hyvälle äidille, joka pitää todella hyvää huolta lapsistaan kotona kuin jollekin alkoholisti työnvieroksujalle. Mutta, se ei tarkoita sitä, että "me työssäkäyvät itsemme elättävät" voisimme tehdä samaa. Minun mielestäni lapsieni etu on myös se, että he näkevät, että vanhemmat käyvät töissä kustaantaakseen elämämme. Haluan, että lapseni oppivat työssäkäynnin mallin. Ja kyllä, haluan asua kivassa omistusasunnossa. Ehkä itsekkäistä syistä, mutta kyllä se on myös lapsieni etu. Enkä esim. nyt voi ajatella pelkkää vauvaani, vaan täytyy ottaa huomioon myös 5-vuotiaan tarpeet. Kyllä sydän särkyisi hänellä, jos pitäisi myydä kiva asuntomme ja jättää pihapiirin kaverit, jotta voisin jäädä kotiin. Palaan siis töihin, mietimme parasta ratkaisua mieheni kanssa. Luultavasti anoppi muuttaa ulkomailta meille joksikin aikaa, niin vauva saa olla edelleen kotona.

Niin ja kerron nyt sulle sen etten ole yh enään vaan olin 10v sitten eikä silloinkaan tuet olleet mitään huippuja.
mutta jos ei omista autoa eikä telkkaria ja asuu 45 neliön kaksioissa joka kalustettu vanhempien vanhoilla tavaroilla niin rahat riittää PERUS ELÄMÄÄN!
Ei niillä etelään lähdetty eikä edes ostettu sitä telkkaria! Mutta ruuan sai suuhun joka päivä ja asunnon vuokran ja sähkölaskun niillä makso.

Mutta siis yh saa suurempaa lapsilisää ja elatustukea lapsista, nillä maksaa jo koknaan lasten menot.
yhteiskunta maksaa lähes kokonaan vuokran jos on yh.
moni ydinperheellinen maksaa lainaa. siihen saa asumistukea vain korkoihin, ja yleensä nuo tukirajat menevät niin, että jos toinen puolisoista käy töissä, niin aivan sama mikä on palkka, mitään ei tipu, ja korkeimmat maksut kaikesta. Koska noissa tulorajoissa ei katsota nettotuloja vaan bruttotuloja.

Lisäksi tietysti se mies parisuhteessa usein myös kuluttaa aika paljon. Miespuolisiin henkilöihin kun panostetaan sikiöajasta saakka enemmän rahaa ja näin kasvavat itsekkäiksi. heidän tappamisleluja ym. pidetään hienompana kuin tyttöjen leluja

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kaikilla ON todellinen mahdollisuus hoitaa lapset kotona kunnes lapsi täyttää 3-vuotta.
On ihan omasta kulutuksesta ja omien menojen priorisoinnista kiinni miten pärjää. Toiset ruikuttaa köyhyyttä kun on 300 000 ? lainat niskassa ja pakko painaa työtä että saa 1000 ? lainakulut maksettua.

no meillä ei todella noin...tavis perhe...ja laskut vaan on maksettava.

Oletko kuullut toimeentulotuesta ja muista sosiaalisista aputoimista?

voi hyvänen aika, kun noi tuet on tarkoitettu niille jotka eivät muuten pärjää, ei siihen etä äidit voisi hyvillä meilin lonnia kotona..
mikä ihme siinä on että ajatellaan valtiolla olevan VELVOLLISUUS elättää kaikki perheet.. kun niin ei ole.. se on jokaisen vanhemman velvollisuus elättää omat lapsensa, ja ne jotka siihen syystä taikka toisesta ovat estyneet huonon onnen tai sairauden takia ovat oikeutettuja yhteiskunnan tukeen.. nyt vähän realiteettejä kehiin ihmiset

..valtion kustannuksellako täällä pitäisi elellä kaikkien?! Minä en todellakaan mene sossusta rahaa ruinaamaan, vaikka se nykyisin tuntuukin olevan oikein trendikästä. Haluan antaa myös lapselleni sellaisen elämästä sellaisen esimerkin, jossa OMA ELANTO TIENATAAN ITSE eikä jatkuvasti roikuta yhteiskunnan elätettävänä kaikkien mahdollisten tukien varassa. Toki kiitollisena otan lapsilisät vastaan, mutta jossain menee raja.

Eli jos haluaa kustantaa yhteiskunnallaan elämisen ja elellä siis sossuin rahoilla, niin toki lasten hoitaminen kotona 3-vuotiaaksi on kaikille mahdollista. Onneksi joillakin on sentään moraalia jäljellä ja ymmärtävät mennä töihin, jos muuten ei pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Onko tarhamaksuissa suuriakin eroja? ainakin ne maksimit on samat joka paikassa?

en mä kyl tiedä mut viimex kun olin töissä 2006 ja tyttö oli hoidossa tulot oli samat ja suurin maksu meiltä meni, joten oletan että nytkin menee.

Alkuperäinen kirjoittaja sekoboltsi tilhi:

no meillä ei todella noin...tavis perhe...ja laskut vaan on maksettava.

Oletko kuullut toimeentulotuesta ja muista sosiaalisista aputoimista?

voi hyvänen aika, kun noi tuet on tarkoitettu niille jotka eivät muuten pärjää, ei siihen etä äidit voisi hyvillä meilin lonnia kotona..
mikä ihme siinä on että ajatellaan valtiolla olevan VELVOLLISUUS elättää kaikki perheet.. kun niin ei ole.. se on jokaisen vanhemman velvollisuus elättää omat lapsensa, ja ne jotka siihen syystä taikka toisesta ovat estyneet huonon onnen tai sairauden takia ovat oikeutettuja yhteiskunnan tukeen.. nyt vähän realiteettejä kehiin ihmiset

juu, en mä sossun elätiksi ala...jotain rajaa kuitenkin...ja tosiaan haluan antaa lapsillekin oikean mallin työn teosta..tässä maassa liikaakin noita tuilla eläjiä ja lapsetkin oppii siinä että mitäs tässä maatessa kun yhteiskunta maksaa...

Onko tarhamaksuissa suuriakin eroja? ainakin ne maksimit on samat joka paikassa?

en mä kyl tiedä mut viimex kun olin töissä 2006 ja tyttö oli hoidossa tulot oli samat ja suurin maksu meiltä meni, joten oletan että nytkin menee.

sulla oli silloinkin 2 lasta hoidossa?

juu, en mä sossun elätiksi ala...jotain rajaa kuitenkin...ja tosiaan haluan antaa lapsillekin oikean mallin työn teosta..tässä maassa liikaakin noita tuilla eläjiä ja lapsetkin oppii siinä että mitäs tässä maatessa kun yhteiskunta maksaa...

juuri tätä minäkin hain takaa eli ISO PEESI. :)

öö, ei kun yksi.vaikuttaako lasten määrä sitten asiaan...?

Ja mä taas inhoan kotona oloa en olis kotona päivääkään jos mul olis työpaikka vaikka jotenkuten taloudellisesti näin pärjätään niin haluaisin paljon enemmän esim materiaa yms.

Alkuperäinen kirjoittaja yh minäkin ja töissä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

:laugh: :laugh: laugh:

täällä yksi vuokralla asuva yh, jolle ei herunut 600 euron vuokraan asumistukea edes kotihoidontuella ollessa!

Joku virhe täytynyt tulla tai sitten elatusmaksut ovat isot!

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Ja mä taas inhoan kotona oloa en olis kotona päivääkään jos mul olis työpaikka vaikka jotenkuten taloudellisesti näin pärjätään niin haluaisin paljon enemmän esim materiaa yms.

mun mielestä on normaali että haluaa joskus ostaa jotain "turhaakin", ja esim. ostaa vaatteita uutenakin eikä kirppareilta tai saada muilta vanhoja. se kuuluu ihmisen luonteeseen ja on mun mielestä normaali, että haluaa joskus ostaa lapsillekin jotain kivaa ja myös itselle. ja kun nykyään ei mitään voi tehdä muutenkaan ilman rahaa...joten kädestä suuhun pidemmän päälle ei sekään ole luontevaa.

ei yhdestä voi noin paljon mennä, lapsikohtainen maksu se on

no tottakai vaikuttaa.. :) lapsikohtainenhan se maksu on, ei perhekohtainen.

ahaa...osaatko sanoa mitäköhän meiltä sitten menis kahdesta lapsesta? tai onko niinku toisen lapsen maksu pienempi vai kuin se menee?

:laugh: :laugh: laugh:

täällä yksi vuokralla asuva yh, jolle ei herunut 600 euron vuokraan asumistukea edes kotihoidontuella ollessa!

Joku virhe täytynyt tulla tai sitten elatusmaksut ovat isot!

ei ole virhe eivätkä elatusmaksut todellakaan ole isot. asumme pääkaupunkiseudulla ja kelan mielestä neliövuokra on liian iso. toinen asiaan vaikuttava asia on se, että kela laskee tulot useiden kuukausien keskiarvon perusteella ja tämän vuoksi 3kk kotihoidontukijaksolta lähti se muutamakin kymppi, joka muuten olisi asumistukea irronnut.

olen yh ja silti mulla on mahdollisuus hoitaa lapseni kotona

No just yh:lla onkin parempi mahdollisuus heittäytyä sos.turvan varaan. Jos on keskituloinen perhe, jolla vaikakkapa kuinka edullinen omistusasunto ja mies keskituloinen, niin tuon kht:n ja lapsilisen lisäksi ei muita etuuksia yhteiskunnalta tule. Eli käytännössä miehen palkka plus kht plus lapsilisät. Ja menothan ovat varmaan aika lailla samat kuin yh:llakin.

ahaa...osaatko sanoa mitäköhän meiltä sitten menis kahdesta lapsesta? tai onko niinku toisen lapsen maksu pienempi vai kuin se menee?

Kannattaisko soittaa sinne tarhan johtajalle niin se laskee sulle ne maksut.
Kai olette tulotositteet toimittanut ettekä vaan laittanut rastia ruutuun että emme toimita?

Kannattaisko soittaa sinne tarhan johtajalle niin se laskee sulle ne maksut.
Kai olette tulotositteet toimittanut ettekä vaan laittanut rastia ruutuun että emme toimita?

en ole laittanut rastia eli aion toimittaa paprut.

Yhteistyössä