On pakko painaa pitkää päivää, ei niinkään sohvalla makoilua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "KOTIäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"KOTIäiti"

Vieras
Olen Kotiäiti. 3 omaa+1 miehen lapsi+ 1 mies sorttia "kotityöt on akkojen hommia" AUTTOI KYLLÄ SUHTEEN EHKÄ EKAT 3 VUOTTA, sitten ei mitään, ei vaikka sanoisin, ei vaikka anoisin,lapsia kyllä kaitsee silloin tällöin.

Aamu alkaa kello 6 ---> kaikki aamupalalle, koululaiset usein tekee itse aamupalansa, kaksi pienintä ruokin minä ja eka koneellinen pyykkiä pyöriin.
kello----> 7.30 Kaikki ulkovaatteisiin, isot kouluun ja pienten kanssa eka pihailu.
kello 9 sisälle, aloitan ruoan teon ja laitan pyykit kuivamaan,uuden koneen pyöriin monesti, jonka jälkeen pienten kanssa leikki/askartelu/lukuhetki päivästä riippuen.
Sitten pienet syö ja päikkäreille noin 11-12.
Sitten tiskiä, kaappien pläräystä, vaatteita kaappiin, leivon, siivoan ja touhuan. Pienet heräilevät siinä 14-15 kun isot tulevat koulusta, pieni välipala.
Isojen läksyjen teot aluille että osaavat tehdä kaiken, ja pienten kanssa pihalle, jonne isotkin tulevat jos jaksavat, saavat näin leporauhankin jos tarvitsevat. Kello 16.30 toinen lämmin ruoka, joka saattaa olla samaa kuin aiempi tai eriä, monesti teen eri ruoan tuossa kun pienet nukkuvat.
Kello 17.00 leikkihetki yhdessä.
Kello 18. vietän hetken isojen kanssa kun mies on saanut rauhassa kotiutua, tarkistan läksyt, tenttaan ja keskustellaan päivän asiat, pelataan, siistitään päällisin omat sopit.
Kello 19 suihkut jos tarve.
Siinä main sen jälkeen sitten iltapala jonka jälkeen iltapisut pesut ja nukkumaan.
iltasatu.
Monesti on kello 20 kaikki lapset sängyissään, mutta en ruoski itseäni jos esim pisemmän sadun takia venähtää.

Sitten pyykit kuivumaan vielä ja tiskit pyörimään.
Aloitan osatyöni eli käsityöt, joita teen 2-3 tuntia illasta.
Teen eräälle pienelle firmalle lakkeja, sukkia yms.
Kerran kuussa on päivä tai kaksi joina mies hoitaa lapsia, jonka jälkeen saankin siivota koko seuraavan päivän, mutta kunhan nyt katsoo lapsia, nämä päivät nimittäin teen vain töitä että saan koko kuukauden tavoitteet kasaan.

Pääsen sänkyyn yleensä noin kello 23, mutta ajatus ei rauhoitu ilman kirjaa ja vielä oma iltasatu....zzzzzzzzzzzzzzzzzz.... ja taas kohti uutta päivää.

NIMIMERKILLÄ SAAN USEIN KUULLA ETTÄ OLEN "VAIN" KOTIÄITI, sanotaan että kai teillä näin siistiä kun olet vain kotona, kai sinulla aikaa on tehdä käsitöitä kun olet vain kotona. Jos olisin VAIN töissä ei kauheesti olisi sotkijoitakaan.

[QUOTE="juu";24718087]Kyllä mitali pitäis pitäis antaa tälle äidille! Ihan jo siitä syystä, että jaksoi noin pitkän viestin kirjoittaa itseään kehuen.[/QUOTE]

Peesi. Eikä kannata muistaa vanhaa sananlaskua "Laiska töitään luettelee". Työssäkäyvät äidit eivät tietenkään laita ruokaa, pyykkää, siivoa, ulkoile tai auta lapsia läksyissä :D

... ja todellakaan ne työäidit ei laita 5krt/pvä ruoka pöytään, vaan 2. eivätkä ulkoile 2krt/pvä, vaan maksimissaan kerran - jos joku viitsii vielä töistä tulon, ruuanlaiton/syömisen, pikkukakkosen jälkeen ulos lähteä.

[QUOTE="Jenis";24718136]No olipa taas vittumaisia kommentteja. Musta toi on ap:ltä tosi hyvin, itse en jaksanut olla puoliakaan noin touhukas kotona ollessa.[/QUOTE]

En mä ainakaan ollut tarkoituksella ilkeä, mutta ihan oikeasti, kyllä työssäkäyvät vanhemmat tekevät kotihommia ja ulkoilevat laten kanssa jne. Itse olen vieläpä reippaampi, kun käyn töissä. Kotona meni enempi makoiluksi :D

Osuva kuvaus motivoituneen, ahkeran kotiäitin päivästä. Muista säästää itseäsi. Älä auta joka päivä läksyissä, koululaisten tulee huolehtia ne välillä ihan itse, riittää kun muistutat. Laita mies selkä seinää vasten NYT. Imuri ja rätti kouraan eikä mitään armoa ja mielistelyä. Et sinä ole mikään orja. Siivoa vähemmän, ulkoile pienten kanssa vain 1 kerta/pvä. Sen toka kerran voi ulkoilla joku isommista tai se patalaiska miehesi niitten kaa. Ja työssäkäyvät, hohoi. Ette te vietä lastenne kanssa kuin murto-osan siitä ajasta mitä kotiäitit SAAVAT viettää, ja siitäkin ajasta menee iso osa pyykkihuoltoon yms. Sitä, kuinka rankkaa on olla kotona töissä, eivät ura-akat myönnä, kuten eivät myöskään sitä, että aikaa lapsille jää ihan liian vähän.

niin? Parin vuoden päästä ne ei enää sun kanssa leiki ja 10 vuoden päästä saat ommella kellon ympäri kun odottelet niitä kotiin.

Jos ei tykkää kotitöistä niin pitää tehdä vähemmän lapsia.

Mä puhuion just töissä tänään mun miehen laittamasta ruoasta ja akat kattoi haavi auki ,että ei heidän ukot laita koskaan... No kukakohan ne on kädettömiksi passannu?
Jos mä törmään huomenna hirveen, niin ainakin mun mies osaa ruokkia ja vaatettaa meidän lapset! Ja katsoa kalenterista neuvolat yms.

[QUOTE="vieras";24718163]En mä ainakaan ollut tarkoituksella ilkeä, mutta ihan oikeasti, kyllä työssäkäyvät vanhemmat tekevät kotihommia ja ulkoilevat laten kanssa jne. Itse olen vieläpä reippaampi, kun käyn töissä. Kotona meni enempi makoiluksi :D[/QUOTE]

No juu, mutta niitä kotihommia on aika lailla vähemmän, kun koko porukka on päivän pois. Voin kokemuksesta kertoa ;) Ja se ulkoilukin nyt jää ihan pakosta vähemmäksi, kotona ollessa ulkoiltiin 2x2h, nykyään ehkä puoli tuntia/tunti kun tullaan hoidosta kotiin. Reippaampi mäkin tosin nykyään olen, kun on vähän vaihtelua päivissä eikä aina sitäsamaasitäsamaa :)

Hei ei sun oikeesti tarvi tehdä kaikkea tota! Hienoahan se on, jos jaksat ton kaiken, mutta kun tuntuu, että ongelma on just siinä, ettet jaksa. Kyllä välillä voi ottaa rennomminkin: lapset voi pelailla ilman sinuakin, pienimpien päiväuniaikaan voi oikaista sohvalle lehden kanssa, ruokaa voi ostaa joskus valmiinakin, jatkuvasti ei tarvi olla leipomassa jne. Minä ainakin nautin lasten kanssa kotona olosta just sen takia, että saan ottaa aikaa myös itselleni silloin kun kaksi on koulussa ja kolmas nukkuu. En mä oo täällä kotona vaan ja ainoastaan lapsia varten, vaan tää on samalla mullekin lomaa työstä ja liioista aikatauluista yms.

[QUOTE="vieras";24718075]Joo, ja monet tekevät lähes samat työt VAIKKA käyvät töissä. Jokainen tehköön kuten itselleen sopii :)[/QUOTE]

Minä en TODELLAKAAN tee.

[QUOTE="vieras";24718183]Osuva kuvaus motivoituneen, ahkeran kotiäitin päivästä. Muista säästää itseäsi. Älä auta joka päivä läksyissä, koululaisten tulee huolehtia ne välillä ihan itse, riittää kun muistutat. Laita mies selkä seinää vasten NYT. Imuri ja rätti kouraan eikä mitään armoa ja mielistelyä. Et sinä ole mikään orja. Siivoa vähemmän, ulkoile pienten kanssa vain 1 kerta/pvä. Sen toka kerran voi ulkoilla joku isommista tai se patalaiska miehesi niitten kaa. Ja työssäkäyvät, hohoi. Ette te vietä lastenne kanssa kuin murto-osan siitä ajasta mitä kotiäitit SAAVAT viettää, ja siitäkin ajasta menee iso osa pyykkihuoltoon yms. Sitä, kuinka rankkaa on olla kotona töissä, eivät ura-akat myönnä, kuten eivät myöskään sitä, että aikaa lapsille jää ihan liian vähän.[/QUOTE]

NIIIIIN peesi tälle !!!!!

Onneksi nykyään on valintakysymys moni asia. Voit olla lapsillesi omistautuva kotihengetär joka arvostaa lasten kanssa vietettyä aikaa. Tai voit olla työäiti joka tietää että lapsi pärjää hoidossakin ja omistaudut lapsellesi sitten vapaa-ajalla. Arjen sankareita kumpainenkin äitityyppi.

Taas näitä pyykkimarttyyreita. En ymmärrä perheitä, joissa pestään joka päivä pari koneellista pyykkiä. Sitä paitsi onko toi toinen koneellinen ummehtumassa koneessa koko päivän jos laitat sen vasta illalla kuivumaan? ;)

[QUOTE="Jenis";24718148]... ja todellakaan ne työäidit ei laita 5krt/pvä ruoka pöytään, vaan 2. eivätkä ulkoile 2krt/pvä, vaan maksimissaan kerran - jos joku viitsii vielä töistä tulon, ruuanlaiton/syömisen, pikkukakkosen jälkeen ulos lähteä.[/QUOTE]

no riippuu vähän siitä työstä.. kyllä me syödään kotona aamiainen, lounas,välipala,iltaruoka myös sellaisina päivinä kun menemme töihin :)
tosin kotitöiden suhteen olen hyvinkin laiska, pesen pyykkiä kun jaksan, siivoan kun jaksan (mielestäni ei ole tarpeellista tehdä jokapäivä)
lapsi saa ulkoilla omassa kotipihassa just niin monta kertaa kuin haluaa
eikä se ruuanlaitto nyt niin vaikeaa, rankkaa tai aikaavievää ole, lapset kun voi vielä osallistua siihen.

Kannattaa valjastaa koululaiset ja ukko enemmän kotitöihin. Esim sen toisen pyykkikoneellisen koululaiset voivat ripustaa narulle. Ei tarvitse pyykkien olla niin kauaa koneessa. Ja jokainen yli 5 v laittaa itse astiansa tiskikoneeseen. Kyllähän kotiäidin päivään saa mahtumaan vaikka kuinka paljon hommia, jos tekee pääsääntöisesti kaiken itse. Mä en ole päivääkään katunut, että pistin lapset pienestä pitäen osallistumaan kotihommiin. Pyykkihuoltonsa kumpikin hoiti itse jo 13-14 -vuotiaista lähtien...sisältäen vaatteiden lisäksi liinavaatteet. Ja jos oli nukkasihti pesukoneessa täynnä, niin osasivat kaivaa käyttöohjeen ja putsata sen. Mä olen liian laiska ja mukavuudenhaluinen tehdäkseni kaiken itse.

Minusta ap vaikutti ahkeralta. Tuntemani kotiäidit juoruavat päivät ulkona ja lyövät einestä pöytään, niin ei tule sotkua sisälle. En usko, että ovat ikinä tehneet pentujensa kanssa yhtään askartelua tai että sisällä saa edes olla.

Mutta siis minulla olisi tuon miehen osalta hälytyskellot soineet jo silloin aiemmin, jos mies olisi AUTTANUT minua. Meillä ei ketään auteta kotitöissä, ne kuuluvat automaattisesti niille jotka täällä asuvat.

Meillä on muuten vaan 2 lasta, enkä minä pelaile noiden kanssa joka päivä tai auta läksyissä paljon ikinä. Eli katson että ap on hirmu ahkera ja tekee paljon sellaista, mitä monikaan äiti ei tee.

Mutta opettaako ap lapsensa pääsemään liian helpolla? tulemaan samanlaiseksi kuin miehensä, joka AUTTAA eikä päivänselvästi tee omaa osuuttaan, kuten aikuisen kuuluisi.

Alkuperäinen kirjoittaja relaa vähän;24718217:
Hei ei sun oikeesti tarvi tehdä kaikkea tota! Hienoahan se on, jos jaksat ton kaiken, mutta kun tuntuu, että ongelma on just siinä, ettet jaksa. Kyllä välillä voi ottaa rennomminkin: lapset voi pelailla ilman sinuakin, pienimpien päiväuniaikaan voi oikaista sohvalle lehden kanssa, ruokaa voi ostaa joskus valmiinakin, jatkuvasti ei tarvi olla leipomassa jne. Minä ainakin nautin lasten kanssa kotona olosta just sen takia, että saan ottaa aikaa myös itselleni silloin kun kaksi on koulussa ja kolmas nukkuu. En mä oo täällä kotona vaan ja ainoastaan lapsia varten, vaan tää on samalla mullekin lomaa työstä ja liioista aikatauluista yms.

Juuri näin. Vaikka niitä lapsia on 4, niin eihän sen ole pakko olla tuollainen aikataulutettu työleiri, työleiri ap:lle, muille täysihoitopaikka, siis kyllähän ne isommat voisivat pelata itse ja tehdä läksynsä ihan itse ja auttaa enemmän niissä kotitöissäkin.

vai ovatko ne poikia ja tulevat vaan AUTTAMAAN puolisoitaan, niin ei niiden tarvitse oppia tekemään mitään? ap:n mielestä...

Yhteistyössä