On se jotenkin silti väärin että työnantaja ei sais kysyä ollenkaan perheenperustamisaikeita..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrittäjä-ämmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja dode:
Ottamatta vielä kantaa ap:n tapaukseen, on pakko sanoa, että mä rankkaan automaattisesti juuri avioituneet pois haastattelulistalta.

Ja tosiaan, etenkin pienyrityksissä lojaalius puolin ja toisin on MOLEMPIEN ETU. Yrityksen taloudesta sen työnntekijän palkka on kiinni.

Eikä tätä missään nimessä tule tulkita siten, että ei saisi niitä lapsia hankkia......

Mutta kuitenkin sillä joku merkitys on, ei sitä muuten kysyttäis.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Silti nämä samat ihmiset voivat hyvin kertoa näistä "yksityisista" suunnitelmistaan kaveripiirille/puolelle maailmalle ja nettipalstoilla ja vaikka missä. Mutta työnantaja, jolle asiasta voi koitua suurikin taloudellinen rasite, ei saa asiasta missään nimessä tietää, koska asia on niin yksityinen. OK.

No on vähän eri asia kertoa hyvälle ystävälle, tai netissä anonyymina. Ei työnantajan taloudellinen rasite ole työntekijän huoli, eikä hänen sitä tarvitse ajatella. Töihin hän on sinne menossa.

Varsin naiivia. Minusta taas työnantajan taloudellinen tilanne on aina mitä suurimmassa määrin myös työntekijän huoli...

No musta ei, vaan työnantajan huoli nimenomaan.
Työntekijällä on oikeuksia, kuten. esim. jäädä äitiyslomalle, sairauslomalle, palkankorotukseen jne. Ja työntekijän oikeuksiin kuuluu myös hänen yksityiselämänsä pitäminen yksityisenä.

Eli sinuako ei sitten kiinnosta ollenkaan esimerkiksi se, että onko työnantajan taloudellinen tilanne vielä ensi kuussakin niin hyvä, että saat pitää työpaikkasi ja saat palkkaa...? Kyllä minua vaan kummasti kiinnostaa tällainen asia.
Työntekijällä oikeus palkankorotukseen...? Mikäs oikeus se tällainen on?

Aivan.

Koskee nyt sitten arvon rouvat myös muita asioita kuin lapsentekoa.
Eli rönsyilee nyt muihinkin asioihin, mutta työnantajat arvostavat varsin korkealle työntekijöitä jotka osaavat ajatella yrittäjämäisesti, eli eivät tuhlaa materiaalia, keksivät keinoja parempiin menetelmiin (kustannustehokkaampiin), eivät lorvi työaikana, pidennä pikkuhiljaa ruokataukoja jne. Nuo nyt tuli yhtäkkiä mieleen.

Työntekijä joka ajattelee että mitä millään muulla väliä kunhan palkkani saan on mun mielestäni vähän- öh, arveluttava?

Nuo asiat ei olekaan yksityisiä! Vaan nimenomaan työjuttuja.

Niin mä sanoinkin että tää nyt rönsyilee jo johonkin muuhunkin.

Ottamatta vielä kantaa ap:n tapaukseen, on pakko sanoa, että mä rankkaan automaattisesti juuri avioituneet pois haastattelulistalta.

Ja tosiaan, etenkin pienyrityksissä lojaalius puolin ja toisin on MOLEMPIEN ETU. Yrityksen taloudesta sen työnntekijän palkka on kiinni.

Eikä tätä missään nimessä tule tulkita siten, että ei saisi niitä lapsia hankkia......

Mutta kuitenkin sillä joku merkitys on, ei sitä muuten kysyttäis.

Ennenkaikkea merkitys siihen valmistautumiseen.
Ihan oikeutettua mielestäni edelleen.

Kaikella on haastattelussa merkitys ja kokonaisuus kuitenkin ratkaisee.

Koska olen vielä lapsentekoiässä, olen työhaastatteluissa tuonut ilmi että mun tulevaisuuden suunnitelmiini kuuluu nimenomaan työssäkäynti.
Mulle on moni yrittäjä, joista useimmat äitejä, sanonut että eivät palkkaa nuoria lapsettomia naisia eivätkä pienten lasten äitejä.

Eli sinuako ei sitten kiinnosta ollenkaan esimerkiksi se, että onko työnantajan taloudellinen tilanne vielä ensi kuussakin niin hyvä, että saat pitää työpaikkasi ja saat palkkaa...? Kyllä minua vaan kummasti kiinnostaa tällainen asia.

Miten mun mahdollinen tai tuleva raskaus poissulkee sen, ettei mulla oo kuukauden päästä töitä? Tää on ihan periaatteesta kiinni. Yksityiselämä ei kuulu työnantajalle, piste.

Meinaatko, että painat kymmenen vuotta samaa duunia ilman palkankorotusta?

Minä olen avioitunut vuosi sitten ja jo 33-vuotias. Ja pienessä yrityksessä töissä. Kyllä multa pomo on kysynyt suoraan asiasta. Enkä minä siitä pahastunut ollenkaan. Kerroin kuten asia on että ei vaan ole tärpännyt yli vuoteen mutta toiveissa olisi. Hän kiitti tiedosta ja toivotti onnea yrittämiseen.
En ymmärrä miksi mun olisi pitänyt vetää herneet nenään asiasta? Ei mun pomo ainakaan ole mua ikinä huonosti kohdellut. Päinvastoin. Joten kyllä minäkin voin hänelle mielestäni olla rehellinen jos se auttaa häntä suunnittelemaan tulevaisuutta.

Miksi yleensä joku viitsii olla töissä sellaisessa paikassa missä pitää koko ajan olla "sotajalalla"?

Silti nämä samat ihmiset voivat hyvin kertoa näistä "yksityisista" suunnitelmistaan kaveripiirille/puolelle maailmalle ja nettipalstoilla ja vaikka missä. Mutta työnantaja, jolle asiasta voi koitua suurikin taloudellinen rasite, ei saa asiasta missään nimessä tietää, koska asia on niin yksityinen. OK.

No on vähän eri asia kertoa hyvälle ystävälle, tai netissä anonyymina. Ei työnantajan taloudellinen rasite ole työntekijän huoli, eikä hänen sitä tarvitse ajatella. Töihin hän on sinne menossa.
Varsin naiivia. Minusta taas työnantajan taloudellinen tilanne on aina mitä suurimmassa määrin myös työntekijän huoli...
No musta ei, vaan työnantajan huoli nimenomaan.
Työntekijällä on oikeuksia, kuten. esim. jäädä äitiyslomalle, sairauslomalle, palkankorotukseen jne. Ja työntekijän oikeuksiin kuuluu myös hänen yksityiselämänsä pitäminen yksityisenä.
Työntekijän oikeuksiin kuuluu myös saada potkut taloudellisten ja tuotannollisten syiden takia.:D

Hmm, mitä tarkoitat`?

Palkankorotukset eivät ole mikään lakiin kirjattu oikeus ja tällä hetkellä Euroopassa on trendinä palkanALENNUKSET, joihin sinäkin saat varautua jos haluat säilyttää työpaikkasi.

Ymmärrän toki työnantajan näkökulman, mutta toisaalta taas eihän työntekijän vastauksella ole tuossa mitään merkitystä. Vaikka hän myöntäisi että yrittävät vauvaa tai meinaavat yrittää niin ei se vielä kuitenkaan tarkoita sitä että äitiysloma olisi tulossa lähiaikoina - tai koskaan. Hirveät paineet vauvan yrittämiseen tuo jos se täytyisi saada ajoitettua juuri pomolle sopivaan ajankohtaan, tärppäämättömyys meinaisi kaataa firman talouden jne. Ja toisaalta taas jos sanoo rehellisestiu ettei ole vielä lastenaika muutamaan vuoteen niin sitten ei siinäkään saisi mieli muuttua tai ehkäisy pettää.

Oma hommansa on sitten vielä päälle nämä yksityisasiat. On ihmisiä jotka päivittävät facebookiin vauvanyrityksensä, raskaustestien plussat jne joten heille ei varmaan olisi sen ihmeellisempi juttu kertoa siitä pomollekin. Itse kuitenkin yritän pitää tuon salassa siihen asti kunnes rakenneultra on onnellisesti ohi, vaikkakin tällä kertaa kesäkelit ja iso vatsa paljastivat jo aiemmin. En kuitenkaan voisi kuvitelle puhuvani kenellekään raskautumisyrityksistäni ja siksi pomon kuulustelu tuollaisista asioista ylittäisi yksityisyyteni rajat.

Kyllä noita toki on välillä kyselty ja silloin vastaus on ollut kaikille sama "eihän sitä koskaan tiedä". Riippumatta siitä onko raskaus sillä hetkellä ollut haaveissa tai se vihonviimeinen ajateltavissa oleva asia. Tai vaikka olisin jo sen plussan saanutkin.

Miten mun mahdollinen tai tuleva raskaus poissulkee sen, ettei mulla oo kuukauden päästä töitä? Tää on ihan periaatteesta kiinni. Yksityiselämä ei kuulu työnantajalle, piste.

Nythän oli kyse siitä että työantajan taloudellinen tilanne ei kiinnosta työntekijää pätkääkään...

Ja se voi kyllä kummasti olla sinunkin ongelmasi, jos vaikkapa työkaverin äitiyslomien takia yrittäjällä on tili tyhjä tai vaikuttaa vaikka niinkin että sinulla ei ole paikkaa minne palata, jos sinä kävit liian kalliiksi ja firma menee nurin. Nämä ovat isoja kokonaisuuksia.

Ja se, että en ehkä tee työtä samalla palkalla kymmenen vuotta (ei edes mahdollista, koska indeksikorotukset tulevat joka tapauksessa TESin mukaan) ei tarkoita sitä että minulla olisi joku automaattinen OIKEUS palkankorotukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja fgadrfgikl:
Minä olen avioitunut vuosi sitten ja jo 33-vuotias. Ja pienessä yrityksessä töissä. Kyllä multa pomo on kysynyt suoraan asiasta. Enkä minä siitä pahastunut ollenkaan. Kerroin kuten asia on että ei vaan ole tärpännyt yli vuoteen mutta toiveissa olisi. Hän kiitti tiedosta ja toivotti onnea yrittämiseen.
En ymmärrä miksi mun olisi pitänyt vetää herneet nenään asiasta? Ei mun pomo ainakaan ole mua ikinä huonosti kohdellut. Päinvastoin. Joten kyllä minäkin voin hänelle mielestäni olla rehellinen jos se auttaa häntä suunnittelemaan tulevaisuutta.

Miksi yleensä joku viitsii olla töissä sellaisessa paikassa missä pitää koko ajan olla "sotajalalla"?

Minä olen niin samaa mieltä kanssasi. Reilu yhteistyö on paljon parempi kaikkien kannalta. Sitä ei vaan tunnuta ymmärtävän ja halutaan vetää herneet nenään ihan väkisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hah:
Olet. Ei kuulu sulle. Tollasta se yrittäjänä oleminen on, deal with it.

Niin. Ja "lapsentekoiässä" olevan naisen on sen takia vaikea saada töitä. Sellasta se naisena oleminen on, deal with it.

Ja jos työnantaja saa udella haastateltavien ja alaisten vauva-asioita, tämä muuttuu, miten? Ei ainakaan parempaan, tai sitten naiset alkaa valehdella.

Alkuperäinen kirjoittaja fhfh:
henkilöstönvälitysfirmat on sitä varten että niistä saa tuurajan halvalla joka on niin pätevä ja välitysfirman tarkastama että sitä ei tarvitse opettaa ja osaa hommat heti./quote]

Hehehe! Haluaisin todellakin nähdä sen henkilöstönvuokrausfiman, jolla on antaa mulle pätevä työntekijä. Ihan alkeet oppii noin viikossa, siis koneiden teknisen käytön. Muuten tarvitsee kuukausien (2-3) harjoittelua jotta voi sanoa osaavansa jotain.

Osaava voi toki löytyä sillä lailla, että alan entinen työntekijä on mennyt henkilöstönvuokrausfirmaan kirjoille, mutta aika sattumankauppaa se on jo.

Huoh...juuri tuon takia meitä hedelmällisessä iässä olevia nuoria naisia ei helposti palkata, kun ei edes hienovaraisesti saa kysyä. Minulta saa ainakin tietysti kysyä ja vastaan ihan rehellisesti.
Viimeksi työnantajanikin ties vauvan yityksestä ja tiesi myös melkein heti raskaudesta.(ei en siis väitä että näin suora täytyisi olla, mutta esim näin)

Työnantajatkin arvostaa rehellisyyttä! Eihän sitä TARVITSE kertoa, mutta jos kohtauksen vetää pienestä kysymyksestä kun on itse antanut kuvan yrittämisestä niin on vähän ihmeellistä...Olisi vaikka sanonut "ehkä, ehkä ei" tai jotain muuta kuin raivarit :D

Vanhempainvapaan 6+6+6 malli heti Suomeenkin! Eli 6kk äidille, 6kk isälle ja 6kk vapaasti käytettäväksi.

Tässä on vaan pari ongelmaa. Ensinnäkin äitiysloma alkaa kuukautta ennen laskettua aikaa, joten äidin pitäisi palata töihin lapsen ollessa 5 kk ikäinen. Aika moni imettää vielä tuon ikäistä. Toiseksi vanhempainvapaa ei ole lain mukaan pakollinen eli sen paremmin isää kuin äitiäkään ei voida velvoittaa jäämään kotiin. Kolmanneksi meillä on subjektiivinen päivähoito-oikeus eli jos isä ei jää puoleksi vuodeksi kotiin ja äidin on mentävä puoleksi vuodeksi töihin, mistä hoitopaikat näille 5 kk:n ikäisille vauvoille?

Hmm, mitä tarkoitat`?

Sitä että työnantaja olis automaattisesti tätä mieltä.

On pöyristyttävää muka tasa-arvoisessa Suomessa, että naisvaltaiset alat yrittäjineen ja yrityksineen maksavat vanhempainlomien kustannukset.

Tällaisten typeryyksien estämiseksi vanhempainvapaiden kustannusten jakaminen tasan niin mies- kuin naisvaltaistenkin alojen kesken olisi ehdottoman tärkeä juttu - uusien kansalaisten saaminen valtakuntaan on kuitenkin ihan kaikkien suomalaisten etu, niin miesten kuin naistenkin. Jos tämä juttu ei ole kunnossa, tasa-arvosta on ihan turha puhua mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
On pöyristyttävää muka tasa-arvoisessa Suomessa, että naisvaltaiset alat yrittäjineen ja yrityksineen maksavat vanhempainlomien kustannukset.

Tällaisten typeryyksien estämiseksi vanhempainvapaiden kustannusten jakaminen tasan niin mies- kuin naisvaltaistenkin alojen kesken olisi ehdottoman tärkeä juttu - uusien kansalaisten saaminen valtakuntaan on kuitenkin ihan kaikkien suomalaisten etu, niin miesten kuin naistenkin. Jos tämä juttu ei ole kunnossa, tasa-arvosta on ihan turha puhua mitään.
Mä olen miettinyt, miten tuo kustannusten tasaaminen oikein hoidettaisiin. Nostamalla kaikkien yritysten maksamia veroja riippumatta siitä, onko joku työntekijä tullut isäksi/äidiksi ja maksamalla sitten verovaroista ne edut, mitkä äidillä säilyy äitiysloman aikana? Vai laittamalla osa kustannuksista miehen työnantajan maksettavaksi? Entä jos isyyttä ei vahvisteta, kuka silloin maksaa?

Mä ihmettelen tuota ettei kerrota ennen kuin on pakko. Eikö sitä siis voi kertoa jos ei lain mukaan tarvitse? Kaverini tuli raskaaksi kun oli vielä koeajalla, hän kertoi silti siitä työnantajalle, ja työkaverit ihmettelivät että miksi ihmeessä kerroit. Hän halusi olla rehellinen. Eikä potkittu pihalle. Toinen kertoi myös heti koska oli hommassa jossa piti monta kuukautta etukäteen järjestellä töitä. Onko se jotenkin hienoa että työnantajalla on kiire järjestellä asioita kun "en kerro kun mun ei tarvitse ja vitut muista"? Hieno asenne.

Mä ihmettelen tuota ettei kerrota ennen kuin on pakko. Eikö sitä siis voi kertoa jos ei lain mukaan tarvitse? Kaverini tuli raskaaksi kun oli vielä koeajalla, hän kertoi silti siitä työnantajalle, ja työkaverit ihmettelivät että miksi ihmeessä kerroit. Hän halusi olla rehellinen. Eikä potkittu pihalle. Toinen kertoi myös heti koska oli hommassa jossa piti monta kuukautta etukäteen järjestellä töitä. Onko se jotenkin hienoa että työnantajalla on kiire järjestellä asioita kun "en kerro kun mun ei tarvitse ja vitut muista"? Hieno asenne.

Onko sinusta siis epärehellistä kertoa vasta, kun ns pakko?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä olen miettinyt, miten tuo kustannusten tasaaminen oikein hoidettaisiin. Nostamalla kaikkien yritysten maksamia veroja riippumatta siitä, onko joku työntekijä tullut isäksi/äidiksi ja maksamalla sitten verovaroista ne edut, mitkä äidillä säilyy äitiysloman aikana? Vai laittamalla osa kustannuksista miehen työnantajan maksettavaksi? Entä jos isyyttä ei vahvisteta, kuka silloin maksaa?

Siinä kysymys onkin. Vastaus varmaan on olemassa, jos aidosti niin halutaan. Täydellistä järjestelmää ei tietysti saada koskaan aikaiseksi, mutta ihan taatusti nykyistä parempi.

Joku työryhmä pohtii käsittääkseni parhaillaankin sitä, miten järjestelmää pitäisi edistää. Yksi mahdollisuus on se, että työantaja voi hakea Kelalta korvausta äitiysvapaiden kustannuksista (tämä on jo jollakin tasolla olemassa).

En tiedä mistä Kela tähän rahansa ottaa, mutta kai esim. voisi kuvitella, että kaikki työantajat maksaisivat jonkun laskennallisen summan näistä vanhempainvapaarahoista yhteiseen kassaan tms.

Mutta asia on vielä levällään, toivottavasti siellä on viisaita ihmisiä asioita pohtimassa, että jotain oikeasti tapahtuisikin!

Yhteistyössä