Ongelmia 3-vuotiaan kanssa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
Ihan tyypillinen 3-v. Lue mll:n sivuilta se 3-vuotiaan kehityskohta. Siinä alsusa jo muistaakseni jonkun 3-v:n isosiko luonnehtii "että 3-v saattaa yhtäkkiä lysähtää maahan kuin viljasäkki." On siis hiukan sellaista angstiaikaa.
Niin ja jonkun siarauden (flunssa, vatsatauti) jälkeen voi toipuminen ekstää parikin kuukautta ja lapsi olla väsynyt ja apaattinen. Meillä on ollut lapsilla niin joidenkin tautien jälkeen.

Teillä on ehkä hiukan kovempana tuo ja kannattaa seurata, ettei tila pahene. Osaltaan vaikuttaa varmasti se, että itse koet hänet niin raskaana ihmisenä ja lapsikin sen vaistoaa.

Älä houkuttele ja maanittele leikkiin. Se lisää vastarintaa. Jos leikki vaikuttaa kiinnostavalta lapsi yhtyy siihen, vaikka ensin seuraisi vierestä.

3-v, jolla on taipumusta lihoa ja kenties on muutenkin negatiivinen luonne, ei ehkä tarvitse vielä tietokonepelejä. Jos ne nyt ovat suurin intohimo voisit käyttää sitä suurena palkintona tyyliin kerran kahdessa viikossa. Mutta ruutua tuijottamalla ei kenekään mieliala kyllä parane.

Molluskat tuskin paranevat ennenkuin atopia helpottaa, ovat atoopikoilla kaikkein sitkeimpiä. Kesällä iho on varmaan jo parempi.

Näinhän se taitaa olla.

Tänään kun vaan menin mäkeä laskemaan muiden kanssa, niin tämä lapsi alkoi itkemään että hänet unohdin. Muttei sitten kuitenkaan tullut kyytiin vaikka pulkassa odotin.

Taitaa vaan olla hankala lapsi josta tulee hankala aikuinen. Ehkä masennukseen taipuvainen.

En väitä etten olisi itse tilannetta aiheuttanut, tottakai äiti vaikuttaa lapseen ja sen käytökseen, mutta kyllä se lapsikin vaikuttaa äitiin vaikka kuinka kovasti yrittäisi olla tilanteen yläpuolella! Kurjaa, kun kuitenkin ollaan tasapainoinen perhe ja muut lapset ok, eikä mitää sairaus-perimääkään ole, että joku lapsi sitten oletettavasti ei pärjää henkisesti hyvin aikuisena! Tai jos se vaatiikin nyt siksi paljon, että se aikoo pärjätä hvyin? Kunpa vaan jaksaisi tehdä vähän yli parhaansa!

Kuulostaa siltä kuin mielikuvitus olis herännyt ja lapsi ei tuossa iässä osaa vielä erottaa mikä on totta ja mikä ei joten kun muistaa /kuvittelee yksin ollessaan alkaakin pelkäämään. Puhu asiasta ja kysele lapselta? Ulkona myös voi pelätä eri asioita.
Liikunnan puute ulkona lihottaa ja molluskoille ei oikein voi mitään tehdä.

Ensiksi soittaisin neuvolaan ja kysyisin neuvoa. Sitten varaisin ajan lastenlääkärille. Varmuuden vuoksi. Jos ruokahalu jatkuu hurjana, tarkistaisin ruokailuajat. Viisi ateriaa päivässä tasaisin väliajoin eli max. 3 tunnin välein. Jos lapsella on nälkä vielä normaalin aterian jälkeen, antaisin syödä porkkanaa, omenaa tms. kevyttä. Ovatpahan terveellisiä eivätkä pahemmin lihotakaan. Kaikenlainen napostelu, herkut jne pois, jottei kilot tule ainakaan turhista herkuista. Xylitolia toki ruuan jälkeen, muttei mitään muita herkkuja kuin poikkeustapauksissa.

Syominen aiheuttaa hyvänolon tunteen pelkojen sekämeldkassa ja siten lapsi saa äidin huomion itselleen kun on nälkä, vaikkei oikeesti olisikaan. Lapset on fiksuja...

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
Ihan tyypillinen 3-v. Lue mll:n sivuilta se 3-vuotiaan kehityskohta. Siinä alsusa jo muistaakseni jonkun 3-v:n isosiko luonnehtii "että 3-v saattaa yhtäkkiä lysähtää maahan kuin viljasäkki." On siis hiukan sellaista angstiaikaa.
Niin ja jonkun siarauden (flunssa, vatsatauti) jälkeen voi toipuminen ekstää parikin kuukautta ja lapsi olla väsynyt ja apaattinen. Meillä on ollut lapsilla niin joidenkin tautien jälkeen.

Teillä on ehkä hiukan kovempana tuo ja kannattaa seurata, ettei tila pahene. Osaltaan vaikuttaa varmasti se, että itse koet hänet niin raskaana ihmisenä ja lapsikin sen vaistoaa.

Älä houkuttele ja maanittele leikkiin. Se lisää vastarintaa. Jos leikki vaikuttaa kiinnostavalta lapsi yhtyy siihen, vaikka ensin seuraisi vierestä.

3-v, jolla on taipumusta lihoa ja kenties on muutenkin negatiivinen luonne, ei ehkä tarvitse vielä tietokonepelejä. Jos ne nyt ovat suurin intohimo voisit käyttää sitä suurena palkintona tyyliin kerran kahdessa viikossa. Mutta ruutua tuijottamalla ei kenekään mieliala kyllä parane.

Molluskat tuskin paranevat ennenkuin atopia helpottaa, ovat atoopikoilla kaikkein sitkeimpiä. Kesällä iho on varmaan jo parempi.

Näinhän se taitaa olla.

Tänään kun vaan menin mäkeä laskemaan muiden kanssa, niin tämä lapsi alkoi itkemään että hänet unohdin. Muttei sitten kuitenkaan tullut kyytiin vaikka pulkassa odotin.

Taitaa vaan olla hankala lapsi josta tulee hankala aikuinen. Ehkä masennukseen taipuvainen.

En väitä etten olisi itse tilannetta aiheuttanut, tottakai äiti vaikuttaa lapseen ja sen käytökseen, mutta kyllä se lapsikin vaikuttaa äitiin vaikka kuinka kovasti yrittäisi olla tilanteen yläpuolella! Kurjaa, kun kuitenkin ollaan tasapainoinen perhe ja muut lapset ok, eikä mitää sairaus-perimääkään ole, että joku lapsi sitten oletettavasti ei pärjää henkisesti hyvin aikuisena! Tai jos se vaatiikin nyt siksi paljon, että se aikoo pärjätä hvyin? Kunpa vaan jaksaisi tehdä vähän yli parhaansa!

Ketään ei auta se, että alkaa itseä syyttään. Otat vain heti maanantaina yhteyttä neuvolaan, sieltä varmsti osaavat neuvoa eteen päin. Voihan lapsikin olla masentunut.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Molluskat lähtevät kuulemma osterivinokas-kapseleilla lopullisesti ja nopeasti pois!

menee kuulemma 2-4 viikkoa kuurin aloituksesta! muista rasvata kunnolla päivittäin lapsen iho! molluskat tulevat herkemmin kuivaan ihoon!!

Olen kärsinyt vakavasta masennuksesta koko ikäni... muistan ensimmäiset masennusta muistuttavat oireeni ilmaantuneen n. 3-vuotiaana. harkitsin esim itsemurhaa 3-4-vuotiaana.
Eli lapsikin voi olla masentunut.

Myöhemmin minulla masennus kroonistui, johti itsemurhayrityksiin, huumeiden käyttöön yms kurjuuteen.

Nyttemmin, olen selättänyt huumeongleman ja osittain myös masennuksen ja minulla diagnosoitiin AD/HD (joka minulla on ilmennyt lapsena syrjäänvetäytyväisyytenä.)

Suosittelen laspen tarkkailemista, neuvolaa yms... Kyse voi tosiaan olla myös elimellisestä sairaudesta.

lääkärissä käyntiä. En luottaisi neuvolan ohjeisiin. Kilpirauhanen tulee minullakin mieleen sillä itse sairastan vajaatoimintaa ja siinä kyllä lihoo ja mieli on apaattinen. Ei siis jaksa mitään eikä mikään kiinnosta. Hoito on siihen helppo eli pilleri tai pari päivässä loppuikä, mutta siis hoidettavissa oleva asia. Lapsen diabetes kannattaa ottaa myös huomioon. Mutta mars mars lääkäriin ja jos on vakuutus niin menkää ihan lastenlääkärille!

Alkuperäinen kirjoittaja suosittelen:
lääkärissä käyntiä. En luottaisi neuvolan ohjeisiin. Kilpirauhanen tulee minullakin mieleen sillä itse sairastan vajaatoimintaa ja siinä kyllä lihoo ja mieli on apaattinen. Ei siis jaksa mitään eikä mikään kiinnosta. Hoito on siihen helppo eli pilleri tai pari päivässä loppuikä, mutta siis hoidettavissa oleva asia. Lapsen diabetes kannattaa ottaa myös huomioon. Mutta mars mars lääkäriin ja jos on vakuutus niin menkää ihan lastenlääkärille!

Kilpirauhasarvot! Siitäpä voisi löytyä selitys! Sitä on suvussa, itsellänikin oli yhtä lasta odottaessa lääkitys, mutta se ei ollut tämä lapsi.

Kyllä meillä on ruokailut kunnossa, uskon olevani kelvollinen kotiäiti virikkeineen ruokineen kaikkineen, siksi olenkin ymmällä miksi yksi lapsi selvästi jostain oireilee!

Voihan se olla pelkojakin, ennen jäi sänkyyn nukkumaan ihan noin vaan vaikka sitten saikin yöllä itkukohtauksia, nyt vaatii yövalon ja musiikkia nukahtamiseen mutta nukkuu aamuun asti. Tiedän joo että lapset hakee huomiota siitä mistä saavat, mutta yritän tarjota sitä muunlaiset toiminnan muodossa, meillä luetaan ja lauletaan, ulkoillaan ja leikitään yhdessä tms.

Tänäaamuna söi puuroa, marjoja, kaksi voileipää, maitoa, purkkaa. Tunnin päästä siitä menin keittiöön ja lapsi juoksi perässä iloisesti "ai onko meillä nyt ruokailu"... Lounaaksi söi 2 isoa lautasellista hernekeittoa (lihaisaa), maitoa, 2 viipaletta hunajamelonia (eli siis yhteensä koko renkaan!) ja kun muut jo vetivät luistimia jalkaansa, itki että on vielä nälkä vaikka maha oli pyöreä ja kireä kuin tynnyri! Nyt ovat isin kans luistelemassa, kahdelta on välipala, lapsi on tietysti hurjan nälissään. Syö todennäköisesti viilin, jugurttia, porkkanan, 2 kinkkuvoileipää. Ei todennäköisesti pärjää ihan viiteen asti jolloin aiomme herkutella pinaattiletuilla joita syö 10-15 ja lisäksi salaattia ja tomaattia. Iltapuuron lisäksi syö taas voileipää ja jugurttia. Isosisarukset ovat normaalipainoisia ja syövät puolta vähemmän kuin pienin!

Yhteistyössä