Ongelmia lapsenkasvatuksessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "RIIKKA"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"RIIKKA"

Vieras
Ensinäkin, miten saan lapseni kuuntelemaan? Lapsi on 3,5-vuotias eikä kerrassaan kuule/kuuntele joskus lainkaan. Tätä tapahtuu monta kertaa päivässä. Kun esim. lapsi leikkii jotain autoilla ja menen viereen sanomaan, että mennään ulos, onko nälkä tai muuta vastaavaa, lapsi ei noteeraa millään tavalla. Jatkaa pörinää ja leikkiä, ei ota mitään kontaktia edes. Toistan asian monesti kumartuen lapsen tasolle, mutta ei reaktiota, vaikka kutsun nimellä ja pyydän kuuntelemeen. Lopulta kun otan kädestä kiinni ja sanon, lapsi katsoo virne naamalla ja saattaa alkaa puhua jostain aivan muusta mistä itse olin puhunut. En tiedä eikö oikeasti keskittymiseltään muuhun kuule, vai eikö vain halua kuunnella. Miten saan lapsen kuuntelemaan? En jaksa enää jankata kun puhe kaikuu kuuroille korville.

Toinen ongelma on lapsen lyöminen. Todella kova uhmakausi on menossa, jossa lapsi jatkuvastiu purkaa pettymyksiään lyömällä. En kertakaikkiaan tiedä mitä tehdä. Olen aina ollut neuvotteleva ja keskusteleva vanhempi, en huuda, enkä karju juuri koskaan. Olen aina selvittämässä asiat selityksen kautta, esim. jos kiellän jotain kerron aina syyn miksi. Kolmeen ikävuoteen kaikki on mennyt oikein upeasti ja lapsi on aina ymmärtänyt miksi joku asia ei mene kuten hän ajatteli. Nyt on kuitenkin alkanut kamala rajojen testaaminen joissa vain väkivalta on lapsen mielestä paras keino. Eilen esimerkiksi sovittiin, että luen yhden iltasadun, kun satu oli loppu, lapsi vaati uutta satua, sanoin ei ja kerroin sopimuksestamme, jolloin lapsi alkoi läpsiä minua ja karjui. Tälläistä siis sattuu nyt joka ikinen kerta jos kiellän jotain...eilen kaupassa, viimeviikolla abc:lla ja joka päivä kotona. Olen laittanut lapsen istumaan jäähylle ja sanonut, että ketään ei lyödä. Lapsi jopa nousee penkiltä pois ja jatkaa mäiskimistä, jolloin vien takaisin.
Eilen otin kaikki lapsen pikkuautot(lempilelut) koko päiväksi pois ja sanoin, että autot ovat poissa päivän, koska löit äitiä vaikka kielsin.
Lapsi itki sydäntäsärkevästi, mutta pidin pääni. Tänään kun sai autot takaisin, olimme iltapäivällä jo mäiskimistilanteessa uudestaan. En keksi enää keinoja? Olen jutellut asiasta paljon lapsen kanssa. Olen sanonut, että jos alkaa harmittamaan, voi asiasta kertoa miksi harmittaa ja sitten yritetään keksiä sopiva ratkaisu. Olen myös neuvonut menemään omaan huoneeseen ja laittamaan oven kiinni jos harmittaa, että saa olla rauhassa ja odotella kiukun menevän ohin. Eipä ole kumpikaan neuvo ottanut tulta alleen. Olen aika neuvoton.

Muutenkin tuntuu, että kaikki perusasiat pukemisesta ja aamupesusta lähtien ovat jotain aivan käsittämättömän vaikeita asioita ja vaativat aina jonkinlaisen maraton mittaisen neuvottelurituaalin.

[QUOTE="RIIKKA";27216843]Ensinäkin, miten saan lapseni kuuntelemaan? Lapsi on 3,5-vuotias eikä kerrassaan kuule/kuuntele joskus lainkaan. Tätä tapahtuu monta kertaa päivässä. Kun esim. lapsi leikkii jotain autoilla ja menen viereen sanomaan, että mennään ulos, onko nälkä tai muuta vastaavaa, lapsi ei noteeraa millään tavalla. Jatkaa pörinää ja leikkiä, ei ota mitään kontaktia edes. Toistan asian monesti kumartuen lapsen tasolle, mutta ei reaktiota, vaikka kutsun nimellä ja pyydän kuuntelemeen. Lopulta kun otan kädestä kiinni ja sanon, lapsi katsoo virne naamalla ja saattaa alkaa puhua jostain aivan muusta mistä itse olin puhunut. En tiedä eikö oikeasti keskittymiseltään muuhun kuule, vai eikö vain halua kuunnella. Miten saan lapsen kuuntelemaan? En jaksa enää jankata kun puhe kaikuu kuuroille korville.

Toinen ongelma on lapsen lyöminen. Todella kova uhmakausi on menossa, jossa lapsi jatkuvastiu purkaa pettymyksiään lyömällä. En kertakaikkiaan tiedä mitä tehdä. Olen aina ollut neuvotteleva ja keskusteleva vanhempi, en huuda, enkä karju juuri koskaan. Olen aina selvittämässä asiat selityksen kautta, esim. jos kiellän jotain kerron aina syyn miksi. Kolmeen ikävuoteen kaikki on mennyt oikein upeasti ja lapsi on aina ymmärtänyt miksi joku asia ei mene kuten hän ajatteli. Nyt on kuitenkin alkanut kamala rajojen testaaminen joissa vain väkivalta on lapsen mielestä paras keino. Eilen esimerkiksi sovittiin, että luen yhden iltasadun, kun satu oli loppu, lapsi vaati uutta satua, sanoin ei ja kerroin sopimuksestamme, jolloin lapsi alkoi läpsiä minua ja karjui. Tälläistä siis sattuu nyt joka ikinen kerta jos kiellän jotain...eilen kaupassa, viimeviikolla abc:lla ja joka päivä kotona. Olen laittanut lapsen istumaan jäähylle ja sanonut, että ketään ei lyödä. Lapsi jopa nousee penkiltä pois ja jatkaa mäiskimistä, jolloin vien takaisin.
Eilen otin kaikki lapsen pikkuautot(lempilelut) koko päiväksi pois ja sanoin, että autot ovat poissa päivän, koska löit äitiä vaikka kielsin.
Lapsi itki sydäntäsärkevästi, mutta pidin pääni. Tänään kun sai autot takaisin, olimme iltapäivällä jo mäiskimistilanteessa uudestaan. En keksi enää keinoja? Olen jutellut asiasta paljon lapsen kanssa. Olen sanonut, että jos alkaa harmittamaan, voi asiasta kertoa miksi harmittaa ja sitten yritetään keksiä sopiva ratkaisu. Olen myös neuvonut menemään omaan huoneeseen ja laittamaan oven kiinni jos harmittaa, että saa olla rauhassa ja odotella kiukun menevän ohin. Eipä ole kumpikaan neuvo ottanut tulta alleen. Olen aika neuvoton.

Muutenkin tuntuu, että kaikki perusasiat pukemisesta ja aamupesusta lähtien ovat jotain aivan käsittämättömän vaikeita asioita ja vaativat aina jonkinlaisen maraton mittaisen neuvottelurituaalin.[/QUOTE]

Jos sä neuvottelet liikaa ja liian pitkällisesti?

Kuulo testattu viimeksi 3-vuotis neuvolassa, eikä ongelmia. Lapsi siis kyllä kuulee jos vaikka sanon; otatko karkkia? Luulen, että tässä kyse siis siitä, ettei halua kuunnella. Miten saada kuuntelemaan? Tuntuu, että lapsi vetää mua nykyisin jotain 100-0 kaikessa mitä vaan ei halua juuri silloin tehdä... :(

Mä mietin tuota liiallista neuvottelua. Olen yrittänyt päästä tavasta; olisitko kiltti ja tulisitko pukemaan, tapaan; tule pukemaan. Yleensä olen koko lapsen iän pyytänyt ja kysynyt; mennäänkö ulos, tuletko pesulle. Nyt kun olen alkanut vaatia, lapsi käyttäytyy kuin mikäkin monsteri. Olen siis keksinyt keinon olla kyselemättä lapselta perusasioissa ja alkanut vaatia niitä, mutta samalla lapsi on alkanut käyttäytyä todella voimakkaasti minua vastaan. Juu-u perusuhmaa, mutta miten me ennen saatiin kaikki asiat toimimaan ilman mun käskytystä, pelkillä pyynnöillä. Ja nyt sitten kun vaadin, lapsi mäiskii ja lyö.
Neuvottelu ja kyselykannalla en enää pärjää arjessa, koska lopputulos on se, että lapsi on vielä iltapäivälläkin yövaatteissa, hampaat pesemättä jne. Nyt kun lapsi ei enää tottele siis kysymysmuotoisia vaatimuksia on tullut multa vaatimukset ja käskyt tehostuneet, mutta tilalle tullut lyöminen. Miten saan sen loppumaan? Päiväkodissa oli lyönyt kaveriaan kun ei ollut suostunut leikkimään jotain tiettyä leikkiä. Onko tää nyt sit sitä uhmaa ja jokaisessa muussakin perheessä lapsi lyö vai olenko vaan kasvattanut tuon lapsen aivan kieroon?

Kuuluu uhmaikään. Joillakin ilmenee voimakkaammin kuin toisilla. Meillä jopa 1,4 v tyttö nipistää kja läppäsee minua jos olen joutunut kieltämään.

kärsivällisyyttä ja määrätietoisuutta neuvoksi. muista myös kehua tarpeen tullen.

Meilläkin on ollut jonkin verran tuollaisia "kuulemattomuus"-tilanteita. Tuo virnistely lopputilanteessa ainakin meillä kertoo sen, että poika testailee minua. Olenkin nyt alkanut parin ekan kysymyskerran jälkeen kääntämään pojan itseeni joko ottamalla käsistä kiinni tai kääntämällä leuasta/kädet poskilla katseen minua kohti ja toistamalla samalla kysymyksen. Ja tässä ollaan niin kauan kunnes vastaus on tullut. Ei keskustella sitä ennen mistään muusta eikä hypätä muihin puuhiin. Rauhallisesti kun jaksaa tuon tilanteen hoitaa, niin ainakin meillä nuo kuulemattomuustilanteet ovat vähentyneet huomattavasti.

Lyömisiin voisi kokeilla sitä, että yrität ennakoida tilannetta, jossa lyöminen/läpsiminen tapahtuu. Ja otat esim. ranteesta kiinni ennen kuin ehtii läpsiä sinua. Pidät kiinni ja samalla selität miksi otit kiinni ja että päästät irti, kun on rauhoittunut. Pahemmissa raivopuuskissa tiukahko sylihalaus tuntuu ehkä lapsesta turvallisemmalta kuin jäähypenkki tai oma huone. Meillä lopuksi halataan ja sovitaan sillä tilanne loppuunkäsitellyksi.

Yhteistyössä