Mielenkiintoisia keskusteluja täällä. Itse olen miettinyt aihetta 20 vuotta. Siitä alkaen kun päätimme vaimoni kanssa hankkia lapsia. Nyt vanhin on 19 ja nuorempi 18 -v.
Mikä on oikea aika hankkia lapsia? Siihen kyllä vaikuttaa niin monet tekijät että listaappa noita, huh. Meidän "etsikko" aikamme oli tuolloin 20 vuotta takaperin, olimme nuoria 21 vuotiaita, emmekä aivottomia, näin jälkikäteen asiaa tarkastellessa voi sanoa.
Muistan lapsia päivähoitoon viedessä, ettei näitä ikätovereitani juuri ollut. Toiset isät olivat + 10 - 25 -vuotta vanhempia. Osa jo toisella kieroksella, ja heidän suhtautumista lapsiin oli opettavaista seurata. Suhde uuteen naiseen ei ollut sielullinen, pikemminkin "minulle paras mahdollinen, nyt" - tyyppinen. Lapsia seurattiin 1/3 -ukkityylillä, ilmeisesti heitä pelotti, että lapsi menee rikki jos se leikkii pakkasessa, juoksentelee vesisateessa, tai ei saa välipalaa 2 tunnin välein. Itselleni lapset olivat osa minua, elimme ja teimme asioita yhdessä. Ajat ovat muuttuneet paljon 15 - 20 vuodessa, todella paljon.
Nyt olen 40-vuotias ja käytännössä kahden, vaimoni kanssa. Lapset asuvat kyllä kotona mutta ovat jo aikuisia iältään. Olenkin miettinyt viimeaikoina , mitä alkaisi isona tekemään? Nuoruus meni töitä tehden illat, viikonloput kaikki aika perheen parissa. Perhe -elämä asetti raamit kaikkeeen tekemiseen. Nyt 20 vuoden jälkeen 40- vuotiaana mietin usein marketeilla lapsiperheitä katsellessa, että juna meni jo. Niin nopeaa se on, tämä elämä. Luulen , että 40 -vuotiaana isäksi tullut tressaa isyyttä enemmän kuin nuorempi gollega. Rahaa on enemmän hauskuuttaa ja ilahduttaa perhettä silloin tällöin. Ennenkaikkea vaimoa. Arki on taloudellisesti turvatumpaa. Sinulle ei yksinkertaisesti tulla vittuilemaan tekemisistä ja ratkaisuista, niin kuin nuoremmalle gollegalle, näin se vaan menee. Luulen myös , että 40-vuotiaana lapsensa saanut pääsee takaisin ns. normaaliin arkeen nopeammin kuin nuorempansa, koska takana on vapaa 20-vuoden oma-aika jakso, jonka nyt voi nostaa naftaliinista. Itse huomaan olevani pienoisessa tyhjiössä. Ei ole muuta kuin perhe minä-aika. On löydettävä uutta tekemistä, toteuttaa niitä haaveita joista silloin joskus haaveksi. Tänä päivänä en haluaisi lähteä toiselle kierokselle, noin kaksi-kolme vuotta sitten asia oli päinvastoin. Nyt haluan opetella itseäni ja sitä kuka minä olen ja ennenkaikkea nautiskella vaimostani, kiireettömästi.